Kulturní okénko
- Ve Studiu G si zahrají profesionálové i studenti
- TrikFilm představil animovaná díla mladých autorů
Studio G je jednou z nejmladších divadelních scén v Ostravě. Vzniklo teprve v roce 2019 na místě bývalého papírnictví, jehož prostory členové přebudovali na kavárnu a divadelní sál. Od té doby slouží kultuře.
Lucie Baránková Vilamová, náměstkyně primátora města Ostravy: „Je to divadelní scéna, která vznikla díky aktivitě různých dobrovolníků a nadšenců. Je to v podstatě scéna, která se zaměřuje na to, že propojuje profesionály se studentskými aktivitami, aby studenti získávali zkušenosti na opravdu profesionálních prknech a aby zjistili, jak to vlastně funguje v praxi.“
Miroslava Georgievová, umělecká šéfka Studia G: „My je velmi aktivně zapojujeme do divadelní práce i všeho okolo, a to i do práce, která se netýká herectví, aby věděli, co všechno za tím je. Jsou třeba i studenti, kteří nám pomáhají svítit a zvučit představení. Chceme, aby si mohli sáhnout na všechny profese, aby si toho pak vážili.“
Jakub Georgiev, herec: „Myslím, že je hodně fajn, že je v Ostravě divadlo, ve kterém se vlastně spojují všechna ostatní divadla, tím, že tady hrají všechna moravskoslezská i některá olomoucká divadla. Navíc je to spojené i s Janáčkovou konzervatoří, takže mi to přijde moc fajn.“
Divákům pak scéna nabízí kromě divadelních představení i koncerty, besedy a nově taky večery poezie, které začínají letos v říjnu. Na konci září navíc přibyla i nová inscenace s názvem Kerouac, která představuje spisovatelovo pátrání po vlastních francouzských kořenech.
Ondřej Král, herec: „Vzhledem k tomu, jak se tady ve skupině všichni dokážou koncentrovat a soustředit se na práci, mělo představení šanci vzniknout i při menším počtu zkoušek, které byly úplně skvělé, protože je tady opravdu snaha dosáhnout co nejlepšího výsledku, a zároveň je tu vážně dobrý tým.“
Pavel Gejguš, režisér inscenace: „Já jsem vlastně hned na první zkoušce, kterou jsme měli, říkal, že někteří kluci chodí do garáže a tam řežou do bicích a na kytary a hrají si to, co chtějí. Pro mě vlastně celé tohle zkoušení byla taková garáž, kde budeme spolu, bude nás to bavit, budeme si to užívat a bude to jízda!“
---
Poslední zářiový týden přivítala Ostrava už pátý ročník Mezinárodního festivalu dětské a studentské mediální tvorby TrikFilm. Ten letos představil více než dvě stě animovaných děl z více než třiceti zemí světa. Návštěvníkům zároveň festival nabídnul i množství doprovodných aktivit.
anketa, návštěvníci festivalu: „Líbilo se mi to strašně moc. Byli jsme tu minulý rok a bylo to taky dobré. Musím ale říct, že tento rok je to lepší, protože tu mají i takový trh s artistickými výrobky a tak dál. Taky ty poslední animace od starších ročníků byly hodně dobré.“
anketa, návštěvníci festivalu: „Já bych řekl, že to bylo fajn. První filmy, co tam byly z kategorie do šestnácti let, byly takové dost „deep meaning“, globální oteplování, odpadky a tak. To mě celkem překvapilo, na to, že to dělaly děti, ale bylo to tak i minulý rok. Je fajn, že se to konečně takto řeší. Pak tam byly filmy těch starších, animace byly na vyšší úrovni, rozhodně to bylo nádherné, aspoň za mě.“
Děti a studenti soutěžili ve dvanácti kategoriích rozdělených podle věku a stylu animace. Mezi kategoriemi pak nebyly jen filmy, ale třeba i tvorba počítačových her.
Lucie Baránková Vilamová, náměstkyně primátora města Ostravy: „V rámci toho festivalu se zároveň koná i spousta různých workshopů, které jsou zaměřené především na edukační aktivity. Ten přínos pro kulturní oblast Ostravy je především to, že se s dětmi a se studenty pracuje ve velmi raném věku a rozvíjí se jejich talent, aby se jednou stali profesionálními umělci či profíky ve svém oboru.“
Denisa Jánská, vedoucí Ateliéru animované tvorby OSU: „Můžou si sami zahrát loutkové divadlo, můžou si zkusit, jak se animuje plošková loutka, jak se dělá kreslený film, nebo jak se dělá pixelovaný film. Tady Kristýnka zrovna vede dílnu loutkového filmu, protože je to naše loutkářka. Jak se ti spolupracuje s dětmi?“
Kristýna Košutová, studentka animace: „Jsou moc šikovní. Opravdu i přesto, že je to zrovna trošku těžká technika, tak s vysvětlením a malou pomocí přesto chápou tu animaci a dokážou úplně úžasné výtvory.“
Protože byl letošní ročník věnován voděným loutkám, byly součástí programu i prohlídky unikátní výstavy loutek výtvarníka Zdeňka Podhůrského Nejen Broučci.
---
Studio G je jednou z nejmladších divadelních scén v Ostravě. Vzniklo teprve v roce 2019 na místě bývalého papírnictví, jehož prostory členové přebudovali na kavárnu a divadelní sál. Od té doby slouží kultuře.
Lucie Baránková Vilamová, náměstkyně primátora města Ostravy: „Je to divadelní scéna, která vznikla díky aktivitě různých dobrovolníků a nadšenců. Je to v podstatě scéna, která se zaměřuje na to, že propojuje profesionály se studentskými aktivitami, aby studenti získávali zkušenosti na opravdu profesionálních prknech a aby zjistili, jak to vlastně funguje v praxi.“
Miroslava Georgievová, umělecká šéfka Studia G: „My je velmi aktivně zapojujeme do divadelní práce i všeho okolo, a to i do práce, která se netýká herectví, aby věděli, co všechno za tím je. Jsou třeba i studenti, kteří nám pomáhají svítit a zvučit představení. Chceme, aby si mohli sáhnout na všechny profese, aby si toho pak vážili.“
Jakub Georgiev, herec: „Myslím, že je hodně fajn, že je v Ostravě divadlo, ve kterém se vlastně spojují všechna ostatní divadla, tím, že tady hrají všechna moravskoslezská i některá olomoucká divadla. Navíc je to spojené i s Janáčkovou konzervatoří, takže mi to přijde moc fajn.“
Divákům pak scéna nabízí kromě divadelních představení i koncerty, besedy a nově taky večery poezie, které začínají letos v říjnu. Na konci září navíc přibyla i nová inscenace s názvem Kerouac, která představuje spisovatelovo pátrání po vlastních francouzských kořenech.
Ondřej Král, herec: „Vzhledem k tomu, jak se tady ve skupině všichni dokážou koncentrovat a soustředit se na práci, mělo představení šanci vzniknout i při menším počtu zkoušek, které byly úplně skvělé, protože je tady opravdu snaha dosáhnout co nejlepšího výsledku, a zároveň je tu vážně dobrý tým.“
Pavel Gejguš, režisér inscenace: „Já jsem vlastně hned na první zkoušce, kterou jsme měli, říkal, že někteří kluci chodí do garáže a tam řežou do bicích a na kytary a hrají si to, co chtějí. Pro mě vlastně celé tohle zkoušení byla taková garáž, kde budeme spolu, bude nás to bavit, budeme si to užívat a bude to jízda!“
---
Poslední zářiový týden přivítala Ostrava už pátý ročník Mezinárodního festivalu dětské a studentské mediální tvorby TrikFilm. Ten letos představil více než dvě stě animovaných děl z více než třiceti zemí světa. Návštěvníkům zároveň festival nabídnul i množství doprovodných aktivit.
anketa, návštěvníci festivalu: „Líbilo se mi to strašně moc. Byli jsme tu minulý rok a bylo to taky dobré. Musím ale říct, že tento rok je to lepší, protože tu mají i takový trh s artistickými výrobky a tak dál. Taky ty poslední animace od starších ročníků byly hodně dobré.“
anketa, návštěvníci festivalu: „Já bych řekl, že to bylo fajn. První filmy, co tam byly z kategorie do šestnácti let, byly takové dost „deep meaning“, globální oteplování, odpadky a tak. To mě celkem překvapilo, na to, že to dělaly děti, ale bylo to tak i minulý rok. Je fajn, že se to konečně takto řeší. Pak tam byly filmy těch starších, animace byly na vyšší úrovni, rozhodně to bylo nádherné, aspoň za mě.“
Děti a studenti soutěžili ve dvanácti kategoriích rozdělených podle věku a stylu animace. Mezi kategoriemi pak nebyly jen filmy, ale třeba i tvorba počítačových her.
Lucie Baránková Vilamová, náměstkyně primátora města Ostravy: „V rámci toho festivalu se zároveň koná i spousta různých workshopů, které jsou zaměřené především na edukační aktivity. Ten přínos pro kulturní oblast Ostravy je především to, že se s dětmi a se studenty pracuje ve velmi raném věku a rozvíjí se jejich talent, aby se jednou stali profesionálními umělci či profíky ve svém oboru.“
Denisa Jánská, vedoucí Ateliéru animované tvorby OSU: „Můžou si sami zahrát loutkové divadlo, můžou si zkusit, jak se animuje plošková loutka, jak se dělá kreslený film, nebo jak se dělá pixelovaný film. Tady Kristýnka zrovna vede dílnu loutkového filmu, protože je to naše loutkářka. Jak se ti spolupracuje s dětmi?“
Kristýna Košutová, studentka animace: „Jsou moc šikovní. Opravdu i přesto, že je to zrovna trošku těžká technika, tak s vysvětlením a malou pomocí přesto chápou tu animaci a dokážou úplně úžasné výtvory.“
Protože byl letošní ročník věnován voděným loutkám, byly součástí programu i prohlídky unikátní výstavy loutek výtvarníka Zdeňka Podhůrského Nejen Broučci.
---