

V dnešním díle medicíny speciál se budeme věnovat tématu, které se týká nás všech – zdravotní péči. A konkrétně jedné z jejích nejdůležitějších součástí, bez které si moderní medicínu nedokážeme představit: sester. Možná jste si někdy položili otázku, jaké typy sester dnes v nemocnicích jako jsou fakultní, potřebujeme. Jaké mají kompetence, jaké vzdělání musí mít a jak vypadá jejich každodenní práce? Pojďme se společně ponořit do světa zdravotnického personálu. Nejdříve uvidíte příběh.
Příběh staniční sestry LDN v Klokočově Šárky Dlouhé
45 let ve FN Ostrava. Staniční sestra Léčebny pro dlouhodobě nemocné v Klokočově vyrůstala v Ostravě. Už jako malá hlídala děti sousedů, a snila o studiu na zdravotní škole.
Šárka Dlouhá, staniční sestra stanice A, LDN Klokočov, FN Ostrava: Jenže tehdy se umisťovalo. Mě nevzali, já jsem se dostala na elektrotechnickou průmyslovku, kde mě to nebavilo, Takže já jsem asi jako správný rebel šla po půl roce odevzdat knížky. Naši to nevěděli, odevzdala jsem knížky, rozvázala jsem poměr se školou, šla jsem na krajský školní úřad. Nevím, ani do kterých jsem vešla dveří, co mě to napadlo a že bych chtěla do školy, na tu zdravku, že jsem se tam nedostala, že mě nevzali. No samozřejmě se mnou vyběhli, že.
Nastoupila do nové huti, kde umývala nádobí. V roce 1979 jí ale kamarádka domluvila práci uklízečky v zábřežské porodnici a za rok už začala studovat.
Šárka Dlouhá, staniční sestra stanice A, LDN Klokočov, FN Ostrava: Dostala jsem výjimku z praxe a hned v těch 18 jsem nastoupila na zdravku večerní, což pro mě bylo spolužáci všichni na koupališti a já jsem byla v práci, což rop mě bylo takové těžší, ale zvládlo se to v pohodě.
Po mateřské nastoupila na internu, kde pracoval i manžel. Do Klokočova odešli společně v roce 1987.
Šárka Dlouhá, staniční sestra stanice A, FN Ostrava, LDN Klokočov: A teď už dělám staniční, ale já vám neřeknu, kolik let, 18?
Nelíbilo se mi tady, ale teď tu mám obě děti, ty tady mají postavený barák. Dcerka tu pracuje , už mám tady kořeny, už bych nešla. A už mě město celkem i.. jo, já tam ráda zajedu. Je důležité mít auto tady. Já se ráda vracím tady, tady je prostě větší klid. Tam se žije na divoko.
Miluje jízdu na kole, teď ale věnuje veškerý volný čas vnoučatům.
Šárka Dlouhá, staniční sestra stanice A, FN Ostrava, LDN Klokočov: Ty holčičky strašně rychle vyrostou. Tak jsem raději s nimi. Fakt. Až vyrostou, tak se zas budu věnovat hlavně tomu kolu.
Andrea Polanská, náměstkyně ředitele pro ošetřovatelskou péči: Klíčová součást zdravotnického týmu – sestry
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Ve studiu si posvítíme na klíčovou součást zdravotnického týmu sestry. Jaké typy sester dnes nemocnice potřebují? Jaké mají kompetence a vzdělávání? Jak vypadá jejich běžný den a proč jich je stále nedostatek? O tom všem si dnes budeme povídat s náměstkyní ředitele pro ošetřovatelskou péči Andreou Polanskou. Dobrý den, vítejte u nás.
Andrea Polanská, náměstkyně ředitele pro ošetřovatelskou péči: Dobrý den.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Já bych se vás zeptala nejdřív jaké typy sester potřebujete ve fakultní nemocnici a jaké mají kompetence?
Andrea Polanská, náměstkyně ředitele pro ošetřovatelskou péči: To jsou dvě otázky. Konkrétně ve fakultní nemocnici nyní potřebujeme všeobecné sestry. Je to jedna skupina z obrovského množství nelékařů. A ty kompetence, to je taková pro laika ne zcela zřejmá oblast. A já bych ji dovolila si vysvětlit tím, že kompetence jsou dané typem vzdělání. To vzdělání nám dává samozřejmě legislativa, konkrétně zákon o těch zdravotnických povoláních. A my máme dneska, když hovoříme o sestře, tak máme praktickou sestru, máme všeobecnou sestru, máme dětskou sestru, máme porodní asistentku a zdravotnického záchranáře. Těch nelékařů je samozřejmě více, ale to je výčet. Když se zaměřím na pojem sestra.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Říkala jste, paní náměstkyně, že záleží i na typu vzdělávání. V minulosti byla všeobecná sestra po čtyřletém studiu, dnes už tomu to tak není. Musí mít ještě bakalářské vzdělání.
Andrea Polanská, náměstkyně ředitele pro ošetřovatelskou péči: To už je prostě minulost. Obor čtyřletý, který se studuje na střední zdravotnické škole a je ukončen maturitou, má právě obor praktická sestra. A aby dnes mohla být kolegyně naše budoucí všeobecnou sestrou, tak má dvě možnosti. Buď vystuduje Vyšší odbornou školu zdravotnickou, a to konkrétně obor všeobecná sestra. Po složení absolutoria získá statut diplomovaná všeobecná sestra a nebo nastupuje na vysokou školu do bakalářského programu a má statut všeobecná sestra.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jaké sestry ve fakultní nemocnici z toho, co jste teď vyjmenovala, se vám hodí více?
Andrea Polanská, náměstkyně ředitele pro ošetřovatelskou péči: Já bych chtěla říct, že samozřejmě každý je důležitý a je součástí toho multidisciplinárního týmu. Ale právě proto, jaké máme kompetence ve vztahu ke vzdělání, tak prioritou jsou všeobecné sestry.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Kdybychom se věnovali na chvíli sestře u lůžka, jak vypadá její den?
Andrea Polanská, náměstkyně ředitele pro ošetřovatelskou péči: Není to jednoduché takhle odpovědět univerzálně, protože sestra u lůžka může být u dospělého pacienta, může být u novorozence, může to být na standardní jednotce, na standardní jednotce nebo na jednotce intenzivní péče. Může to být na resuscitačních lůžkách. Kdybych to chtěla shrnout v té obecné rovině, tak je to samozřejmě monitorování. Podle toho, jakou má specializaci, tak i zhodnocení a reagování na vitální funkce, podávání medikace, péče o pacienta, který má nehodící se ránu, pečuje o stomie, zavádí rehabilitační ošetřovatelství, uplatňuje různé koncepty, třeba koncept bazální stimulace, kognitivní rehabilitaci. To spektrum těch činností je obrovské a bylo by třeba ho konkretizovat na to dané pracoviště.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Dochází k takovému takzvanému přetahování mezi nemocnicemi? Že vám přetahují lékaře a sestřičky?
Andrea Polanská, náměstkyně ředitele pro ošetřovatelskou péči: K lékařům bych se nevyjadřovala. Co se týká sester, tak je to takové. V Moravskoslezském kraji je hodně zdravotnických zařízení, kdy ten zaměstnanec má možnost si vybrat a celkem to není pro něho časově a vzdálenostně diskomfortní. Já osobně si myslím, že se chováme k sobě korektně a že se toto neděje. Ale jestli se zaměstnanec rozhodne, zda nastoupí do fakultní nemocnice či nikoli, je nejenom na benefitech, které nabízíme, ale to nabízí samozřejmě i jiná zdravotnická zařízení. Ale je to třeba i zkušenost. Je to dobrá praxe, která určitě ve fakultní nemocnici je, a i ten věhlas, který máme.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Ještě se vás zeptám, jestli umíte odpovědět na otázku, proč je nelékařského personálu v nemocnicích málo? Proč potřebujete stále sestřičky?
Andrea Polanská, náměstkyně ředitele pro ošetřovatelskou péči: Ve fakultní nemocnici bychom potřebovali tak zhruba pět desítek všeobecných sester. My máme zhruba 1200 všeobecných sester, to znamená pro diváka, ať si umí představit ten procentuální podíl. A co se týká takového toho obecného pohledu, proč je nedostatek sester? Já se domnívám, že se setkalo v daném čase několik skutečností. Na jedné straně příchod absolventů ten počet ne zcela vždy byl dostatečný, byť v posledních dvou letech je ten počet vyšší v rámci zdravotnických oborů. Dále praktické sestry, které přichází, se většinou dovzdělávají, ať už teda na vyšší odborné škole zdravotnické nebo na vysoké škole. No a v neposlední řadě je ten druhý protipól a to jsou stárnoucí kolegyně, které budou odcházet do důchodu. A to jsou proměnné, které mohou v dané době a děje se to tak podle mě nyní, ukazovat ten nedostatek toho nelékařského personálu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A blýská se na lepší časy? Budete mít dostatek sestřiček?
Andrea Polanská, náměstkyně ředitele pro ošetřovatelskou péči: To určitě není otázka jenom na mě, ale v rámci informací, které máme, ať už veřejně dostupné, anebo z těch odborných fór, tak je zřejmé, že je ambice na navýšení počtu studentů o 20 %. Vím, že se hovořilo i o těch rizikových povoláních, tam snad až o 40 %. Je důležité posílit určité kompetence, samozřejmě s vazbou na finanční ohodnocení. Je důležité se zamyslet nad tím systémem vzdělávání a nad tou prostupností.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Paní náměstkyně, já vám děkuji za rozhovor a užitečné informace pro naše diváky a vy se mějte moc hezky a zdravě.
Redakčně upraveno / zkráceno.