Opavský expres
- Zpravodajství z Opavy od reportérky K. Gerykové a kameramana M. Lyska
- Slezská univerzita testuje eHelper – aplikaci pro osamocené seniory
- Slezské divadlo čekají změny v dramaturgii
- Dům umění představuje díla současných umělců
Slezská univerzita testuje aplikaci eHelper. Tento systém elektronické péče umožní rychlé přivolání pomoci, v případě že se senior v domácnosti dostane do nesnází. Umí vyhodnotit riziko situace a přivolat pomoc. V budoucnu by systém mohl částečně nahradit práci sociálních pracovníků, kterých je nedostatek.
Slezská univerzita zahájila na podzim roku 2020 práci na projektu, který mapuje vliv pandemie koronaviru na život seniorů. Tyto osoby totiž zůstaly kvůli přijatým opatřením nejvíce izolovány. V rámci projektu došlo také na testování systému elektronické péče. Absolvent Fakulty veřejných politik Slezské univerzity Ondřej Teichman vyvinul pro osaměle žijící starší osoby asistenční technologii s názvem eHelper.
Ladislav Průša, Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita: „To zařízení pomocí čidel dokáže identifikovat krizovou situaci a zalarmuje poskytnutí pomoci v době, kdy senior je sám.“
eHelper umí sledovat pohyb osob v bytě a v případě, že se děje něco mimořádného, odesílá informaci na mobilní telefon příbuzným nebo dalším blízkým lidem.
Tamara N. Iskrickaja, jednatelka, Zdravotní a sociální služby: „Systém se skládá z řídící jednotky, to je srdce, které se napojuje na elektřinu: Dále LTE modem pro internet, jsou to čidla pohybu.“
Zkušebně je v Opavě systém instalován v deseti bytech seniorů. Alarm je prioritně propojený buď s jejich blízkými, nebo také s městskou policií, která může v případě potřeby, na místo hned vyrazit.
Jiří Klein, ředitel, Městská policie Opava: „V případě, kdy se nemůže dostavit pečující osoba, tak vyjíždí městská policie. K tomuto účelu máme podepsanou smlouvu. A máme klíče od bytu.“
Nedávno strážníci vyjížděli uprostřed noci ke starší ženě, která ve svém bytě upadla a nemohla si sama pomoci.
Martin Knitl, syn uživatelky systému eHelper: „Spadla, nemohla vstát. Ten systém vyhodnotil, že se něco stalo. Tak zalarmoval policii a mne.“
Čidla pohybu dokáží monitorovat, jak dlouho a ve kterých částech obydlí se uživatel nachází. Pokud se děje něco, co neodpovídá standardní situaci, upozorní na to přes mobilní aplikaci alarm. V koupelně či na toaletě může být k zavolání přímé pomoci umístěno SOS tlačítko.
Aplikace eHelper by mohla pomáhat nejen v soukromí ale také v sociálních zařízeních. Spolehlivost fungování teď prověřuje projekt Slezské univerzity.
Ladislav Průša, Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita: „Máme velké problémy dostat do sociální oblasti nové pracovníky. Myslím, že toto zařízení by mohlo část jejich péče převzít.“
Tuto asistenční technologii je možné využívat nejen při péči o seniory, ale také třeba o hendikepované. Stejně tak může sloužit jako zabezpečovací systém pro hlídání objektu.
---
Transparentní hospodaření, posílení marketingu a obchodu nebo změny v dramaturgii – to jsou priority ředitele Slezské divadla Aleše Kománka, který tuto instituci vede od začátku roku. A také zachování operního souboru. V posledních letech se totiž velmi často mluvilo o jeho zrušení kvůli úsporám.
Slezské divadlo je příspěvkovou organizací města Opavy, které jej pro letošní rok podpořilo částkou 76 mil. korun. To je o sedm milionů méně, než předešlý rok. A tak úkol pro nového ředitele Aleše Kománka je jasný: šetřit. Teď představil změny, které chce realizovat. Vychází z odborné analýzy zpracované během loňského roku.
Aleš Kománek, ředitel, Slezské divadlo v Opavě: „Zásadní je pro nás restrukturalizace obchodního a marketingového oddělení. Slibuju si od toho zvýšit výkon obchodního a marketingového oddělení. Oslovovat nové subjekty i soukromou sféru.“
Nyní příjmy ze vstupného tvoří něco málo přes 10% rozpočtu, v budoucnu by to měl být dvojnásobek. Pomoci k tomu mají např. změny v předplatném nebo v dramaturgii. Nově bude jako scéna pro alternativního diváka sloužit prostor Klubu Art v Obecním domě.
Daniel Volný, herec, Slezské divadlo v Opavě: „Měli bychom zacílit na mladého diváka. A možná ho pak přitáhnout ho možná i sem, do „velkého divadla“, přes tuto alternativní scénu.“
Zatímco ještě nedávno visel otazník nad tím, zda kvůli šetření zachovat zdejší šesti členný operní soubor, teď je jasné, že zůstane. A do jeho repertoáru přibude pravidelně muzikál a opereta.
Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo v Opavě: „Muzikál je momentálně velmi populární a nejvíce navštěvovaný žánr. A opereta, si myslím, že tady také má své místo. A tím, že se v Ostravě momentálně nehraje, tak by Opava by mohla být operetu častěji uvádět.“
Po koronavirové pauze zahájí znovu činnost Baletní školička a Dětské operní studio.
Divadlo by se mělo v budoucnu víc propojit se životem ve městě a také by se mělo stát odrazovým můstkem pro zdejší začínající umělce.
Aleš Kománek, ředitel, Slezské divadlo v Opavě: „Jednou z priorit by mělo být vkořenění do kulturního kontextu města a regionu. Chceme dávat příležitost mladým umělcům a čerstvým absolventům univerzit nebo konzervatoří.“
Počet premiér pro následující sezónu zůstane stejný jako dřív. Bude jich deset. Nově naopak přibude platforma komorních či symfonických koncertů členů divadelního orchestru.
---
Dům umění v Opavě představuje ve svých prostorách hned čtyři současné autory najednou: sochaře Dominika Szaba, malíře Jakuba Čušku a grafiky Zbyňka Janáčka a Miru Macíka. Jejich práce budou zdejší výstavní prostory zdobit až do začátku června.
Atrium Domu umění patří sochám a instalacím Šimona Szaba. Výstava s názvem Connection ztvárňuje propojení vesmíru a země a představuje průřez dílem. Je tady vystavena jak jeho diplomová práce s názvem Dědictví tak i nejnovější tvorba.
Dominika Bernatková, kurátorka výstavy: „Nemá problém vysekat z italského mramoru cokoliv, ale zároveň nemá problém udělat jemnou instalaci, kde využívá nejrůznější bio materiály. A zároveň nemá problém pracovat s betonem a tvarovat beton.“
Od tradičního materiálu, kamene, se ve své tvorbě postupně začíná Szabo odklánět a experimentuje s různými druhy netradičních materiálů. Např. se zvířecí srstí, s polystyrenem nebo skříňovými panty.
Šimon Szabo, sochař: „Jde mi vlastně o to, abych zkoušel nové věci. Nové materiály a kombinace.“
Speciálně pro tuto výstavu Szabo připravil instalaci s názvem Černá díra, která je pomyslným začátkem i koncem.
Prostor přilehlého odsvěceného kostela sv. Václava patří velkoformátovým malbám Jakuba Čušky. V popředí jeho zájmu je figura, která je zasazena do různých prostředí. Její obličej je jakoby zastřen mlhou. Emoce a miminku si může divák jen domýšlet.
Jaroslav Michna, kurátor výstavy: „Tím vytváří napětí, jinotaj, nějaké tajemství, které je skryté a nabádá diváka k dosazování obsahu i psychologie figur.“
Čuška je malířem okamžiku. Svá díla si předem nijak zvlášť nepromýšlí.
Jakub Čuška, malíř: „Nemám hotovou předlohu a nesnažím se ji přemalovat. Začnu s nějakou kompozicí a tu redukuji nebo ji rozvíjím dál.“
Kompozice leckdy popírá měřítka a perspektivu tak, aby vždy na první pohled bylo zřejmé, že středem zájmu je figura. Důležitým aspektem jsou barvy. Ty se často vymaňují z normálu. A tak dodávají obrazům jakousi snovou atmosféru.
O další prostory Domu umění se podělili pedagog Ostravské univerzity Zbyněk Janáček se svým žákem Mirou Macíkem. Název společné výstavy Nonprits odkazuje k faktu, že grafika v jejich podání není jen pouhým tiskem na papíře.
Janáček se věnuje digitální grafice a serigrafii. Tiskne na transparentní plexisklo. A tvoří trojrozměrné instalace.
Zbyněk Janáček, výtvarník a pedagog: „Některé grafiky jsou aplikovány na prostorové geometrické tvary: kvádry, válce. Kombinuji je se zrcadlovou plochou. V tom odrazu, v deformaci, vidím současně jakousi pokřivenou realitu.“
Přestože je Mira Macík Janáčkovým žákem, jeho tvorba je jiná. Kolují v ní starší díla, aby se proměnila v nová.
Míra Macík, grafik: „Pracuji s recyklací. Starší grafiku vezmu, rozstříhám a použiji na ni další vrstvy grafiky, kresby nebo koláže. Je to vlastně složenina ze starších prací.“
Macík pracuje také s formátem: z mnoha malých vytváří jeden velký, který je možné vnímat jako celek, nebo také jako složeninu z drobných detailů.
Moderní výtvarná díla zůstanou v opavském Domě umění vystavená do 5. června.
---
Slezská univerzita testuje aplikaci eHelper. Tento systém elektronické péče umožní rychlé přivolání pomoci, v případě že se senior v domácnosti dostane do nesnází. Umí vyhodnotit riziko situace a přivolat pomoc. V budoucnu by systém mohl částečně nahradit práci sociálních pracovníků, kterých je nedostatek.
Slezská univerzita zahájila na podzim roku 2020 práci na projektu, který mapuje vliv pandemie koronaviru na život seniorů. Tyto osoby totiž zůstaly kvůli přijatým opatřením nejvíce izolovány. V rámci projektu došlo také na testování systému elektronické péče. Absolvent Fakulty veřejných politik Slezské univerzity Ondřej Teichman vyvinul pro osaměle žijící starší osoby asistenční technologii s názvem eHelper.
Ladislav Průša, Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita: „To zařízení pomocí čidel dokáže identifikovat krizovou situaci a zalarmuje poskytnutí pomoci v době, kdy senior je sám.“
eHelper umí sledovat pohyb osob v bytě a v případě, že se děje něco mimořádného, odesílá informaci na mobilní telefon příbuzným nebo dalším blízkým lidem.
Tamara N. Iskrickaja, jednatelka, Zdravotní a sociální služby: „Systém se skládá z řídící jednotky, to je srdce, které se napojuje na elektřinu: Dále LTE modem pro internet, jsou to čidla pohybu.“
Zkušebně je v Opavě systém instalován v deseti bytech seniorů. Alarm je prioritně propojený buď s jejich blízkými, nebo také s městskou policií, která může v případě potřeby, na místo hned vyrazit.
Jiří Klein, ředitel, Městská policie Opava: „V případě, kdy se nemůže dostavit pečující osoba, tak vyjíždí městská policie. K tomuto účelu máme podepsanou smlouvu. A máme klíče od bytu.“
Nedávno strážníci vyjížděli uprostřed noci ke starší ženě, která ve svém bytě upadla a nemohla si sama pomoci.
Martin Knitl, syn uživatelky systému eHelper: „Spadla, nemohla vstát. Ten systém vyhodnotil, že se něco stalo. Tak zalarmoval policii a mne.“
Čidla pohybu dokáží monitorovat, jak dlouho a ve kterých částech obydlí se uživatel nachází. Pokud se děje něco, co neodpovídá standardní situaci, upozorní na to přes mobilní aplikaci alarm. V koupelně či na toaletě může být k zavolání přímé pomoci umístěno SOS tlačítko.
Aplikace eHelper by mohla pomáhat nejen v soukromí ale také v sociálních zařízeních. Spolehlivost fungování teď prověřuje projekt Slezské univerzity.
Ladislav Průša, Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita: „Máme velké problémy dostat do sociální oblasti nové pracovníky. Myslím, že toto zařízení by mohlo část jejich péče převzít.“
Tuto asistenční technologii je možné využívat nejen při péči o seniory, ale také třeba o hendikepované. Stejně tak může sloužit jako zabezpečovací systém pro hlídání objektu.
---
Transparentní hospodaření, posílení marketingu a obchodu nebo změny v dramaturgii – to jsou priority ředitele Slezské divadla Aleše Kománka, který tuto instituci vede od začátku roku. A také zachování operního souboru. V posledních letech se totiž velmi často mluvilo o jeho zrušení kvůli úsporám.
Slezské divadlo je příspěvkovou organizací města Opavy, které jej pro letošní rok podpořilo částkou 76 mil. korun. To je o sedm milionů méně, než předešlý rok. A tak úkol pro nového ředitele Aleše Kománka je jasný: šetřit. Teď představil změny, které chce realizovat. Vychází z odborné analýzy zpracované během loňského roku.
Aleš Kománek, ředitel, Slezské divadlo v Opavě: „Zásadní je pro nás restrukturalizace obchodního a marketingového oddělení. Slibuju si od toho zvýšit výkon obchodního a marketingového oddělení. Oslovovat nové subjekty i soukromou sféru.“
Nyní příjmy ze vstupného tvoří něco málo přes 10% rozpočtu, v budoucnu by to měl být dvojnásobek. Pomoci k tomu mají např. změny v předplatném nebo v dramaturgii. Nově bude jako scéna pro alternativního diváka sloužit prostor Klubu Art v Obecním domě.
Daniel Volný, herec, Slezské divadlo v Opavě: „Měli bychom zacílit na mladého diváka. A možná ho pak přitáhnout ho možná i sem, do „velkého divadla“, přes tuto alternativní scénu.“
Zatímco ještě nedávno visel otazník nad tím, zda kvůli šetření zachovat zdejší šesti členný operní soubor, teď je jasné, že zůstane. A do jeho repertoáru přibude pravidelně muzikál a opereta.
Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo v Opavě: „Muzikál je momentálně velmi populární a nejvíce navštěvovaný žánr. A opereta, si myslím, že tady také má své místo. A tím, že se v Ostravě momentálně nehraje, tak by Opava by mohla být operetu častěji uvádět.“
Po koronavirové pauze zahájí znovu činnost Baletní školička a Dětské operní studio.
Divadlo by se mělo v budoucnu víc propojit se životem ve městě a také by se mělo stát odrazovým můstkem pro zdejší začínající umělce.
Aleš Kománek, ředitel, Slezské divadlo v Opavě: „Jednou z priorit by mělo být vkořenění do kulturního kontextu města a regionu. Chceme dávat příležitost mladým umělcům a čerstvým absolventům univerzit nebo konzervatoří.“
Počet premiér pro následující sezónu zůstane stejný jako dřív. Bude jich deset. Nově naopak přibude platforma komorních či symfonických koncertů členů divadelního orchestru.
---
Dům umění v Opavě představuje ve svých prostorách hned čtyři současné autory najednou: sochaře Dominika Szaba, malíře Jakuba Čušku a grafiky Zbyňka Janáčka a Miru Macíka. Jejich práce budou zdejší výstavní prostory zdobit až do začátku června.
Atrium Domu umění patří sochám a instalacím Šimona Szaba. Výstava s názvem Connection ztvárňuje propojení vesmíru a země a představuje průřez dílem. Je tady vystavena jak jeho diplomová práce s názvem Dědictví tak i nejnovější tvorba.
Dominika Bernatková, kurátorka výstavy: „Nemá problém vysekat z italského mramoru cokoliv, ale zároveň nemá problém udělat jemnou instalaci, kde využívá nejrůznější bio materiály. A zároveň nemá problém pracovat s betonem a tvarovat beton.“
Od tradičního materiálu, kamene, se ve své tvorbě postupně začíná Szabo odklánět a experimentuje s různými druhy netradičních materiálů. Např. se zvířecí srstí, s polystyrenem nebo skříňovými panty.
Šimon Szabo, sochař: „Jde mi vlastně o to, abych zkoušel nové věci. Nové materiály a kombinace.“
Speciálně pro tuto výstavu Szabo připravil instalaci s názvem Černá díra, která je pomyslným začátkem i koncem.
Prostor přilehlého odsvěceného kostela sv. Václava patří velkoformátovým malbám Jakuba Čušky. V popředí jeho zájmu je figura, která je zasazena do různých prostředí. Její obličej je jakoby zastřen mlhou. Emoce a miminku si může divák jen domýšlet.
Jaroslav Michna, kurátor výstavy: „Tím vytváří napětí, jinotaj, nějaké tajemství, které je skryté a nabádá diváka k dosazování obsahu i psychologie figur.“
Čuška je malířem okamžiku. Svá díla si předem nijak zvlášť nepromýšlí.
Jakub Čuška, malíř: „Nemám hotovou předlohu a nesnažím se ji přemalovat. Začnu s nějakou kompozicí a tu redukuji nebo ji rozvíjím dál.“
Kompozice leckdy popírá měřítka a perspektivu tak, aby vždy na první pohled bylo zřejmé, že středem zájmu je figura. Důležitým aspektem jsou barvy. Ty se často vymaňují z normálu. A tak dodávají obrazům jakousi snovou atmosféru.
O další prostory Domu umění se podělili pedagog Ostravské univerzity Zbyněk Janáček se svým žákem Mirou Macíkem. Název společné výstavy Nonprits odkazuje k faktu, že grafika v jejich podání není jen pouhým tiskem na papíře.
Janáček se věnuje digitální grafice a serigrafii. Tiskne na transparentní plexisklo. A tvoří trojrozměrné instalace.
Zbyněk Janáček, výtvarník a pedagog: „Některé grafiky jsou aplikovány na prostorové geometrické tvary: kvádry, válce. Kombinuji je se zrcadlovou plochou. V tom odrazu, v deformaci, vidím současně jakousi pokřivenou realitu.“
Přestože je Mira Macík Janáčkovým žákem, jeho tvorba je jiná. Kolují v ní starší díla, aby se proměnila v nová.
Míra Macík, grafik: „Pracuji s recyklací. Starší grafiku vezmu, rozstříhám a použiji na ni další vrstvy grafiky, kresby nebo koláže. Je to vlastně složenina ze starších prací.“
Macík pracuje také s formátem: z mnoha malých vytváří jeden velký, který je možné vnímat jako celek, nebo také jako složeninu z drobných detailů.
Moderní výtvarná díla zůstanou v opavském Domě umění vystavená do 5. června.
---