Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Opavský expres

Opavský expres

  • Zpravodajství z Opavy od reportérky K. Gerykové a kameramana M. Lyska
  • Rozpočet Opavy pro rok 2023: 1,816 mld. Kč
  • Rektor Slezské univerzity P. Tuleja končí ve funkci
  • Relaxační místnosti ve Slezském gymnáziu

Rozpočet Opavy pro rok 2023: 1,816 mld. Kč

Opavští zastupitelé schválili rozpočet města na rok 2023. Rozpočet bude schodkový. Rozdíl mezi téměř dvou miliardovými výdaji a příjmy vyrovná témě čtyř set milionový úvěr. Potřebný je k realizaci investičních akcí, na které město žádá peníze z dotací.

Výdaje ve výši 1,8 mld. korun a příjmy, 1,5 mld. Korun. To jsou obě strany rozpočtu města Opavy, který na svém posledním zasedání před koncem roku schválili zastupitelé. Schodek ve výši přes tři sta milionů korun hodlá město dorovnat úvěrem. Ten je nutný pro realizaci investic.

Michal Kokošek (ANO), 1. náměstek primátora Opavy: „Základní, strategické investice, jsme nechtěli rušit a zastavovat, protože je máme zaneseny do dlouhodobého plánu.“

V následujícím roce se budou např. kvůli nedostatečné kapacitě přestavovat mateřské školy, veřejné osvětlení se bude měnit za úspornější, vznikne denní stacionář pro tělesně postižené a seniory.

Michal Kokošek (ANO), 1. náměstek primátora Opavy: „Doufáme, že budeme úspěšní ve financování projektů z dotačních titulů. Nicméně musíme je už nyní předfinancovat.“

Kvůli tomu je potřeba revolvingový či kontokorentní úvěr. Zatěžování rozpočtu úvěrem se ale nelíbí opozici.

Marek Veselý (ODS), člen Zastupitelstva města Opavy: „Z loňského roku máme schovaných „v polštáři“ 300 mil. na zimní stadion. A na ty se nesahá. Myslím že aktuální cash flow si nežádá, abychom si brali úvěr.“

Hana Říčná (SPD), členka Zastupitelstva města Opavy: „Není to tak, jak bych si představovala. Více vyváženosti, více šetření, více jiných finančních zdrojů.“

Plánovány jsou investice do budování energetických úspor např. v podobě výstavby fotovoltaických elektráren. Tak aby se zmírnil dopad energetické krize.

Vladimír Schreier (BEZPP za ANO), náměstek primátora Opavy: „Teď se soustředíme na opatření, které máme ve svých rukou. Tzn. na úspory v jednotlivých objektech, snažíme se seřídit všechny topné a regulační systémy. Prostě snažíme se realizovat to, co lze udělat hned.“

Sestavení rozpočtu komplikovaly především vysoké ceny energií, také nárůst ceny pohonných hmot zákonné navyšování platů zaměstnanců. Z tohoto důvodu došlo k navýšení rozpočtů městských příspěvkových organizací.


---

Rektor Slezské univerzity P. Tuleja končí ve funkci

Své druhé volební období ve funkci rektora Slezské univerzity pomalu končí Pavel Tuleja. Ve funkci zůstane ještě do února příštího roku, kdy prezident republiky jmenuje jeho nástupce. Nyní vám nabízíme krátký, rekapitulující rozhovor.

Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Slezskou univerzitu jste vedl dvě volební období, proto jste již na funkci rektora nemohl kandidovat. Dokončil jste za těch 8 let vše, co jste si v začátku předsevzal?

Pavel Tuleja, rektor, Slezská univerzita, Opava:  „Já bych řekl, že ano. My jsme si vytvořili „desatero“, ve kterém jsme si vytýčili, kam chceme Slezskou univerzitu posunout. A já bych řekl, že se nám vše podařilo úspěšně ukončit. Když se otočím nebo obrátím zpátky a podívám se na to, co jsme za těch osm let zvládli, tak si myslím, že jsme zejm. posílili pozici Slezské univerzity v Moravskoslezském kraji. Je o nás více slyšet. Podařilo se nám realizovat spoustu projektů v rámci operačních programů. A díky tomu jsme Slezskou univerzitu posunuli o kus dál.“

Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Během uplynulých let byly na Slezské univerzitě akreditovány mnohé nové obory. Např. zubní hygiena, astronomie a popularizace nebo inovativní podnikání a mnohé další. Snažíte se tak reagovat na poptávku pracovního trhu. Jak složité to je uvést do života nový obor?

Pavel Tuleja, rektor, Slezská univerzita, Opava: „Určitě to těžké je. Někdy přicházíme s úplně novými věcmi, které jsme na univerzitě nikdy neučili, nebo je děláme nově také v rámci celé ČR. Klasickým příkladem je inovativní podnikání, které přednášíme úplně jinak, než jak to dělají jinde na českých vysokých školách. My studenty učíme pomocí mentoringu, koučingu. Učíme je úplně jinak. Nesedí v lavicích, ale učí se praxí. Klasickým příkladem je, že dostanou na začátku 800 Kč a řekneme jim, aby peníze zkusili zdvojnásobit během určitého času.“

Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Nejmladší částí univerzity je Fyzikální ústav, který se osamostatnil před dvěma lety. Zdejší odborníci spolupracují se zahraničními pracovišti. Studují zde zahraniční studenti. Jaký zvuk má Slezská univerzita ve světě?

Pavel Tuleja, rektor, Slezská univerzita, Opava: „Já myslím, že zvuk máme opravdu dobrý. A není to jen díky Fyzikálnímu ústavu, ale také díky Matematického ústavu, kde máme špičkové vědce. A možná to byl ten důvod, proč jsme vyčlenili Fyzikální ústav z Filozoficko - přírodovědecké fakulty. Protože jsme chtěli ukázat, že tady máme špičkové vědce, kteří mají zvuk v zahraničí. Ale myslím, že stejně dobré vědce máme také na ostatních součástech univerzity.“

Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Vedl jste univerzitu v době koronavirové pandemie. Řekněte klady i zápory té doby?

Pavel Tuleja, rektor, Slezská univerzita, Opava: „Pokud bych měl hledat něco pozitivního, tak můžu říct, že to byl přechod do on-line výuky. Začali jsme využívat nástroje distančního vzdělávání. A to jsou věci, které nám do budoucna mohou pomoci. Negativní bylo to, že studenti ztratili sociální kontakt, pospolitost. To je největší problém. Během koronaviru nemuseli studenti docházet do školy. A to se, bohužel, projevuje i v současné době. Nějak si zvykli na to, že se nechodí na přednášky. A samozřejmě, že ta negativa jsou i na straně zaměstnanců.“

Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Na konci února vás ve funkci nahradí Tomáš Gongol, dosavadní prorektor. Jakou radu mu dáte?

Pavel Tuleja, rektor, Slezská univerzita, Opava: „To je těžká otázka. Pokud chcete slyšet konkrétní radu, tak toto: Věřit lidem kolem sebe a pracovat s nimi. Dát jim plnou důvěru. A pak si myslím, že ze sebe vydají to nejlepší.“



---

Relaxační místnosti ve Slezském gymnáziu

Studenti a učitelé ze Slezského gymnázia v Opavě mají k dispozici prostor pro výuku i k relaxaci. Volný čas mohou trávit v místnostech, které učebnu vůbec nepřipomínají. V těchto relaxačních místnostech se mohou připravovat na vyučování, odpočívat nebo si prostě jen povídat s ostatními. Příjemné prostředí má přispět k přátelskému klimatu školy.

Pohodlné pohovky, polštáře a také pohoda a klid – tak vypadá relaxační místnost, která vznikla na začátku tohoto školního roku ve Slezském gymnáziu. tento prostor mohou využívat studenti, kteří zrovna nemají výuku. K dispozici tady je také samoobslužný bar, kde je možné uvařit si čaj nebo kávu.

student, Slezské gymnázium, Opava: „Většinou tady odpočívám, čtu si knížku nebo se učím.“

Místnost si studenti zařídili podle svého. S financováním pomohla škola, rodiče i sponzoři.

Podobná místnost vznikla také o patro výš. Křesla, pohovka a stolky jsou určené pro učitele. V klidu si tady mohou kolegové popovídat, nebo sem mohou např. pozvat rodiče, pokud je nutné řešit problém v klidu, mezi čtyřma očima.

Milada Pazderníková, ředitelka, Slezské gymnázium, Opava: „Kromě tříd kde tráví veškeré vyučovací hodiny, máme také prostor, kde mohou ve volných chvílích relaxovat, mohou odpočívat, mohou řešit společné projekty.“

Právě nyní se buduje nová studovna, kde se budou moci studenti po vyučování sejít a pracovat třeba a společných úkolech. Budou tady mít k dispozici kromě několika stolů také počítače a knihovnu.

Kamila Tkáčová, školní metodička prevence, Slezské gymnázium, Opava: „Teď jsme v místnosti, která má studentům sloužit pro studijní účely. Prozatím jsou tady prázdné prostory, ale od ledna chceme vybavovat na přání studentů.“

Příjemnou atmosféru ve škole pomáhají udržet také lekce jógy, které jsou velmi oblíbené, i když si na ně musí účastníci přivstat. Ještě před začátkem vyučování si tak mohou studenti i učitelé s lektorkou protáhnout svá těla.

Jednou týdně odpoledne pak mohou zájemci najít svou vnitřní rovnováhu v kurzu arteterapie.

Michaela Nová, učitelka, Slezské gymnázium, Opava: „Je to vlastně léčení uměním. Práce s emocemi, s barvami. Existuje spousta vizualizačních technik technik, kdy pomáhají stres z těla vyplavit.“

Odpočinkové místnosti i nejrůznější kurzy relaxačních technik pomáhají lépe zvládat náročné situace a stres. A také vytvářejí příjemnou atmosféru ve škole.




---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Opavský expres
21. prosince 2022, 16:40

Rozpočet Opavy pro rok 2023: 1,816 mld. Kč

Opavští zastupitelé schválili rozpočet města na rok 2023. Rozpočet bude schodkový. Rozdíl mezi téměř dvou miliardovými výdaji a příjmy vyrovná témě čtyř set milionový úvěr. Potřebný je k realizaci investičních akcí, na které město žádá peníze z dotací.

Výdaje ve výši 1,8 mld. korun a příjmy, 1,5 mld. Korun. To jsou obě strany rozpočtu města Opavy, který na svém posledním zasedání před koncem roku schválili zastupitelé. Schodek ve výši přes tři sta milionů korun hodlá město dorovnat úvěrem. Ten je nutný pro realizaci investic.

Michal Kokošek (ANO), 1. náměstek primátora Opavy: „Základní, strategické investice, jsme nechtěli rušit a zastavovat, protože je máme zaneseny do dlouhodobého plánu.“

V následujícím roce se budou např. kvůli nedostatečné kapacitě přestavovat mateřské školy, veřejné osvětlení se bude měnit za úspornější, vznikne denní stacionář pro tělesně postižené a seniory.

Michal Kokošek (ANO), 1. náměstek primátora Opavy: „Doufáme, že budeme úspěšní ve financování projektů z dotačních titulů. Nicméně musíme je už nyní předfinancovat.“

Kvůli tomu je potřeba revolvingový či kontokorentní úvěr. Zatěžování rozpočtu úvěrem se ale nelíbí opozici.

Marek Veselý (ODS), člen Zastupitelstva města Opavy: „Z loňského roku máme schovaných „v polštáři“ 300 mil. na zimní stadion. A na ty se nesahá. Myslím že aktuální cash flow si nežádá, abychom si brali úvěr.“

Hana Říčná (SPD), členka Zastupitelstva města Opavy: „Není to tak, jak bych si představovala. Více vyváženosti, více šetření, více jiných finančních zdrojů.“

Plánovány jsou investice do budování energetických úspor např. v podobě výstavby fotovoltaických elektráren. Tak aby se zmírnil dopad energetické krize.

Vladimír Schreier (BEZPP za ANO), náměstek primátora Opavy: „Teď se soustředíme na opatření, které máme ve svých rukou. Tzn. na úspory v jednotlivých objektech, snažíme se seřídit všechny topné a regulační systémy. Prostě snažíme se realizovat to, co lze udělat hned.“

Sestavení rozpočtu komplikovaly především vysoké ceny energií, také nárůst ceny pohonných hmot zákonné navyšování platů zaměstnanců. Z tohoto důvodu došlo k navýšení rozpočtů městských příspěvkových organizací.


---

Rektor Slezské univerzity P. Tuleja končí ve funkci

Své druhé volební období ve funkci rektora Slezské univerzity pomalu končí Pavel Tuleja. Ve funkci zůstane ještě do února příštího roku, kdy prezident republiky jmenuje jeho nástupce. Nyní vám nabízíme krátký, rekapitulující rozhovor.

Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Slezskou univerzitu jste vedl dvě volební období, proto jste již na funkci rektora nemohl kandidovat. Dokončil jste za těch 8 let vše, co jste si v začátku předsevzal?

Pavel Tuleja, rektor, Slezská univerzita, Opava:  „Já bych řekl, že ano. My jsme si vytvořili „desatero“, ve kterém jsme si vytýčili, kam chceme Slezskou univerzitu posunout. A já bych řekl, že se nám vše podařilo úspěšně ukončit. Když se otočím nebo obrátím zpátky a podívám se na to, co jsme za těch osm let zvládli, tak si myslím, že jsme zejm. posílili pozici Slezské univerzity v Moravskoslezském kraji. Je o nás více slyšet. Podařilo se nám realizovat spoustu projektů v rámci operačních programů. A díky tomu jsme Slezskou univerzitu posunuli o kus dál.“

Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Během uplynulých let byly na Slezské univerzitě akreditovány mnohé nové obory. Např. zubní hygiena, astronomie a popularizace nebo inovativní podnikání a mnohé další. Snažíte se tak reagovat na poptávku pracovního trhu. Jak složité to je uvést do života nový obor?

Pavel Tuleja, rektor, Slezská univerzita, Opava: „Určitě to těžké je. Někdy přicházíme s úplně novými věcmi, které jsme na univerzitě nikdy neučili, nebo je děláme nově také v rámci celé ČR. Klasickým příkladem je inovativní podnikání, které přednášíme úplně jinak, než jak to dělají jinde na českých vysokých školách. My studenty učíme pomocí mentoringu, koučingu. Učíme je úplně jinak. Nesedí v lavicích, ale učí se praxí. Klasickým příkladem je, že dostanou na začátku 800 Kč a řekneme jim, aby peníze zkusili zdvojnásobit během určitého času.“

Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Nejmladší částí univerzity je Fyzikální ústav, který se osamostatnil před dvěma lety. Zdejší odborníci spolupracují se zahraničními pracovišti. Studují zde zahraniční studenti. Jaký zvuk má Slezská univerzita ve světě?

Pavel Tuleja, rektor, Slezská univerzita, Opava: „Já myslím, že zvuk máme opravdu dobrý. A není to jen díky Fyzikálnímu ústavu, ale také díky Matematického ústavu, kde máme špičkové vědce. A možná to byl ten důvod, proč jsme vyčlenili Fyzikální ústav z Filozoficko - přírodovědecké fakulty. Protože jsme chtěli ukázat, že tady máme špičkové vědce, kteří mají zvuk v zahraničí. Ale myslím, že stejně dobré vědce máme také na ostatních součástech univerzity.“

Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Vedl jste univerzitu v době koronavirové pandemie. Řekněte klady i zápory té doby?

Pavel Tuleja, rektor, Slezská univerzita, Opava: „Pokud bych měl hledat něco pozitivního, tak můžu říct, že to byl přechod do on-line výuky. Začali jsme využívat nástroje distančního vzdělávání. A to jsou věci, které nám do budoucna mohou pomoci. Negativní bylo to, že studenti ztratili sociální kontakt, pospolitost. To je největší problém. Během koronaviru nemuseli studenti docházet do školy. A to se, bohužel, projevuje i v současné době. Nějak si zvykli na to, že se nechodí na přednášky. A samozřejmě, že ta negativa jsou i na straně zaměstnanců.“

Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Na konci února vás ve funkci nahradí Tomáš Gongol, dosavadní prorektor. Jakou radu mu dáte?

Pavel Tuleja, rektor, Slezská univerzita, Opava: „To je těžká otázka. Pokud chcete slyšet konkrétní radu, tak toto: Věřit lidem kolem sebe a pracovat s nimi. Dát jim plnou důvěru. A pak si myslím, že ze sebe vydají to nejlepší.“



---

Relaxační místnosti ve Slezském gymnáziu

Studenti a učitelé ze Slezského gymnázia v Opavě mají k dispozici prostor pro výuku i k relaxaci. Volný čas mohou trávit v místnostech, které učebnu vůbec nepřipomínají. V těchto relaxačních místnostech se mohou připravovat na vyučování, odpočívat nebo si prostě jen povídat s ostatními. Příjemné prostředí má přispět k přátelskému klimatu školy.

Pohodlné pohovky, polštáře a také pohoda a klid – tak vypadá relaxační místnost, která vznikla na začátku tohoto školního roku ve Slezském gymnáziu. tento prostor mohou využívat studenti, kteří zrovna nemají výuku. K dispozici tady je také samoobslužný bar, kde je možné uvařit si čaj nebo kávu.

student, Slezské gymnázium, Opava: „Většinou tady odpočívám, čtu si knížku nebo se učím.“

Místnost si studenti zařídili podle svého. S financováním pomohla škola, rodiče i sponzoři.

Podobná místnost vznikla také o patro výš. Křesla, pohovka a stolky jsou určené pro učitele. V klidu si tady mohou kolegové popovídat, nebo sem mohou např. pozvat rodiče, pokud je nutné řešit problém v klidu, mezi čtyřma očima.

Milada Pazderníková, ředitelka, Slezské gymnázium, Opava: „Kromě tříd kde tráví veškeré vyučovací hodiny, máme také prostor, kde mohou ve volných chvílích relaxovat, mohou odpočívat, mohou řešit společné projekty.“

Právě nyní se buduje nová studovna, kde se budou moci studenti po vyučování sejít a pracovat třeba a společných úkolech. Budou tady mít k dispozici kromě několika stolů také počítače a knihovnu.

Kamila Tkáčová, školní metodička prevence, Slezské gymnázium, Opava: „Teď jsme v místnosti, která má studentům sloužit pro studijní účely. Prozatím jsou tady prázdné prostory, ale od ledna chceme vybavovat na přání studentů.“

Příjemnou atmosféru ve škole pomáhají udržet také lekce jógy, které jsou velmi oblíbené, i když si na ně musí účastníci přivstat. Ještě před začátkem vyučování si tak mohou studenti i učitelé s lektorkou protáhnout svá těla.

Jednou týdně odpoledne pak mohou zájemci najít svou vnitřní rovnováhu v kurzu arteterapie.

Michaela Nová, učitelka, Slezské gymnázium, Opava: „Je to vlastně léčení uměním. Práce s emocemi, s barvami. Existuje spousta vizualizačních technik technik, kdy pomáhají stres z těla vyplavit.“

Odpočinkové místnosti i nejrůznější kurzy relaxačních technik pomáhají lépe zvládat náročné situace a stres. A také vytvářejí příjemnou atmosféru ve škole.




---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/opavsky-expres/opavsky-expres-21-12-2022-16-42