Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • OBČANÉ HORNÍ LOMNÉ VE ČTVRTEK VYJÁDŘILI NESOUHLAS S TĚŽBOU PLYNU
  • NA LETIŠTI V MOŠNOVĚ BYL VE ČTVRTEK ZAHÁJEN PROVOZ NOVÉHO CARGO TERMINÁLU
  • KRAJ INVESTUJE DO SPORTOVNÍHO ZÁZEMÍ V JABLUNKOVĚ
  • BESIP V HAVÍŘOVĚ PŘIPRAVIL PRO DĚTI PREVENTIVNÍ AKCI NA DOPRAVNÍM HŘIŠTI
  • VÝSTAVA V OSTRAVĚ PŘEDSTAVUJE OBRAZY A ŠPERKY VÝTVARNICE LENKY KOVALOVÉ
  • PORUBSKÝ DEN BEZPEČÍ NABÍDNE UKÁZKY I TECHNIKU IZS, USKUTEČNÍ SE 3. KVĚTNA
  • OSTRAVSKÝ VELETRH PŘÍLEŽITOSTÍ PŘIPRAVUJE STUDENTY NA BUDOUCÍ PODNIKÁNÍ
  • SLEZSKÁ OSTRAVA ZAHÁJILA RAJÓNOVÉ ČIŠTĚNÍ, ŘIDIČI MUSÍ DÁT POZOR NA POKUTY
  • V OSTRAVĚ PROBĚHLA KONFERENCE, KTERÁ MOTIVUJE ŽÁKY K ENVIRON. BÁDÁNÍ
  • ŽÁCI V OSTRAVĚ SE UČÍ OPRAVOVAT SPOTŘEBIČE MÍSTO TOHO, ABY JE VYHAZOVALI
  • SENIOŘI VE FRÝDKU-MÍSTKU SE UČILI HRÁT MODERNÍ SPOLEČENSKÉ HRY
Video Přehravač se načítá.
Aktuální čas 0:00
Doba trvání -:-
Načteno: 0%
Typ streamu ŽIVĚ
Zbývající čas -:-
 
1x
    • Kapitoly
    • Bez popisů, vybráno
    • Bez titulků, vybráno

      Původní most na Ratibořské padl k zemi

      Most na Ratibořské ulici v Opavě-Kateřinkách po 60 letech padl k zemi. Původně byla v plánu jeho rekonstrukce, po loňských zářijových povodních ale statici rozhodli o jeho demolici.

      Mostní provizorium na Ratibořské ulici uzavřela demolice původního povodněmi staticky narušeného mostu. Opava tak přišla o jednu z dominant města z roku 1965.

      Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Ten původní most, který právě končí svůj život, ten je z roku 65 a i na té už odkryté mostovce vidíme, že skutečně má to hlavní své za sebou, to znamená, v tuto chvíli je ta správná doba, kromě toho, že byl porušen staticky během povodní, ho zbořit a nahradit novým.”

      Jan Havrlant, stavbyvedoucí demoliční firmy: “Bourání mostu se provádí za pomocí dvou demoličních bagrů, které jsou vybaveny hydraulickými nůžkami schopnými stříhat železobeton. Strojníci, kteří bourají tu železobetonovou mostovku musí dávat velký pozor na to, aby ten provizorní most neponičili.”

      Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Ten nový most samozřejmě jednak bude výrazněji založený, protože tady ta povodeň z původní hloubky řeky 80 cm to podemlela až do dvou a půl metru a zároveň ta mostovka bude výš tak, aby opět odolala nějaké případné další povodni. V každém případě ten most bude širší a hlavně bude postavený už současnými technologiemi, to znamená, že jeho technická životnost bude minimálně 100 let.”

      Stavba nového mostu začne už na jaře a oproti původnímu plánu bude probíhat za plného provozu na provizorním mostě.

      Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Nejdůležitější pro Opavu je, že my během drtivé doby výstavby, necháme v provozu to mostní provizorium. Nezavřeme tady ten přechod přes řeku.”

      Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Nový most se postaví vedle a po zdemolování a přípravě jenom se most vlastně posune. Takže za to máme velkou radost, protože by to způsobilo na několik měsíců velké dopravní problémy v Opavě a pokud takto technologie zvolená, tak je to pro nás jenom dobře.”

      Po mostě, který se stal symbolem škod loňských povodní, totiž denně projede na 19 tisíc aut.

      Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Pro Opavu je to naprosto klíčová spojnice. To znamená, my tady necháme to mostní provizorium prakticky pro celou letošní stavební sezonu. Až teprve v úplném závěru rozmontujeme to mostní provizorium, odvezeme ho, to už budou připraveny samozřejmě ty stavební přípravy pro nový most a ten nový most, tu mostovku vlastně už jenom přesunem.”

      Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Co je taky důležité je to, že již se připravuje soutěž, v nejbližší době se bude soutěžit, předpoklad je za zhruba 75 milionů korun, ale to není nejdůležitější, důležitá informace je to, že se bude soutěžit hlavně na čas tak, aby ten nový most byl postaven co nejdřív.”

      Opavané by tak nový most měli mít plně k dispozici už letos na podzim.

      ---

      Stavba přehrady v Nových Heřminovech začne za 2 roky

      Už za dva roky se začne stavět přehrada v Nových Heřminovech. Na setkání se starosty obcí a Povodním Odry v Krnově to potvrdil ministr zemědělství Marek Výborný.

      Vodní dílo Nové Heřminovy, o kterém se mluví desítky let, by mělo lépe ochránit před povodněmi Zátor, Krnov a Opavu. Ministerstvo zemědělství na výstavbu přehrady koncem prosince získalo pravomocné územní rozhodnutí a dalším krokem budou výkupy pozemků.

      Marek Výborný (KDU-ČSL), ministr zemědělství: “Aktuálně musíme dokončit majetkoprávní vypořádání, protože nemáme stále k dispozici všechny pozemky. Během ledna a února budou rozeslány návrhy kupních smluv podle aktualizované oceňovací vyhlášky z MF, což je každoroční proces a pak poběží lhůta 30 dnů na vyjádření těch 17 fyzických osob a obce Nové Heřminovy. Kupní smlouvy budou podepsány, pevně doufám, oběma stranami a budeme mít otevřenou cestu pro standardní stavební řízení.”

      Pokud se tak nestane, stát přistoupí k vyvlastnění za náhradu. Zároveň s tím od léta poběží i stavební řízení, které potrvá zhruba rok.

      Marek Výborný (KDU-ČSL), ministr zemědělství: “Po tom roce by, řekněme, v polovině roku 2026, měl být spuštěn předpokládáme, mezinárodní tendr na realizaci vodního díla. 2027 bysme měli začít stavět a 2032, respektive po nějakém zkušebním provozu 2033 by mělo být vodní dílo předáno k užívání.”

      Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Apeloval jsem na to, aby to bylo legislativně dořešeno tak, aby nic nebránilo stavbě přehrady a také, aby se udělala všechna ostatní protipovodňová opatření. To znamená vybudování suchých poldrů, mluvilo se také například o rozšíření rybníka ve Stěbořicích a podobně. To znamená nějaké rozlivy tak, aby tu povodeň, která by případně mohla být, aby jsme ji zvládli, aby nepraskaly hráze, nepřetrhávaly se hráze. Byl jsem ujištěn, že to všechno bude, tak doufám, že se na ty povodně nezapomene a že všechny sliby, které jsme od ministrů slyšeli, tak budou naplněny.”

      Jiří Tkáč, generální ředitel Povodí Odry: “Už kdysi se ve směrném vodohospodářském plánu hovořilo o suché nádrži Stěbořice. My jsme to teď po povodni loňské v tom 9. měsíci oživili, provádíme už ty majetkoprávní výkupy a suchá nádrž Stěbořice posílí úpravu říčky Velké, která se vlévá přes Jaktař až do řeky Opavy, takže v té městské části Opavy dojde ke zlepšení té protipovodňové ochrany.”

      Nutnou podmínkou realizace vodního díla Nové Heřminovy je přeložka státní silnice I/45, která momentálně vede skrz budoucí přehradu.

      Marek Výborný (KDU-ČSL), ministr zemědělství: “Je tam předpoklad zahájení té stavby 2026, což je koordinováno právě tak, aby na sebe obě dvě stavby navazovaly.”

      Stavba samotné přehrady by měla stát téměř 5 miliard korun, přeložka silnice a úpravy toku pod přehradou pak další zhruba 4 miliardy. Vodní dílo pojme bezmála 15 milionů metrů krychlových vody a před povodněmi má ochránit 16 tisíc obyvatel.

      ---

      Inverzní počasí láká k návštěvě hor

      Na horách panují skvělé podmínky pro milovníky všech zimních sportů. Stojí za tím nejen bohatá sněhová nadílka, ale také inverzní počasí, díky kterému je tam tepleji než v nížinách a po celé dny svítí sluníčko.

      V Jeseníkách se v těchto dnech radují z velké návštěvnosti lyžařů, běžkařů i pěších turistů. Hory pokrývá až jeden a půl metru sněhu a v provozu je většina sjezdovek i běžeckých tratí.

      Ondřej Škovránek, Horská služba Karlov: “Pro běžkaře jsou k dispozici tratě od Alfrédky směrem ke Skřítku, Kolem Skřítku už jsou taky vyfrézované tratě. Tam je sněhová pokrývka dostatečná, myslím, že tomu odpovídá i návštěvnost těch běžkařů. Z Karlova se dají nasadit běžky už přímo v areálu nebo na vedlejších cestách a dá se jít směrem k hřebenu nebo k Alfrédce.”

      Upraveny jsou i běžecké tratě z Ovčárny na Švýcárnu a dále pak na Červenohorské sedlo.

      Ondřej Škovránek, Horská služba Karlov: “Tratě pokračují z Červenohorského sedla až na Vřesovou studánku, tam strojová úprava končí a pokračuje tam prošlápnutá stopa přes Trojmezí, přes Vozku, přes Keprník až na chatu Šerák.”

      Běžecké tratě se pravidelně kontrolují a upravují podle toho, v jakém jsou stavu.

      Ondřej Škovránek, Horská služba Karlov: “Pokud sněží, tak se upravují i vícekrát denně, pokud ta trať vydrží bez náporu lyžařů v dobrém stavu, tak i dva tři dny tam ta rolba nemusí jet.”

      Co se týká sjezdových tratí, pak na Pradědu je v provozu 5 lanovek a vleků a skvělé podmínky jsou i v nižších polohách Jeseníků.

      Karel Ležatka, provozovatel areálu: “Letošní zima je z pohledu počasí maximálně příznivá. Už jsme dlouho, vlastně od covidových dob takovou nezažili. Sněhu na sjezdovkách je zhruba metr, mimo sjezdovky kolem 20, 30 cm a vzhledem k inverzi, která údolí halí do mlhy a zimy a hory pohlcuje sluneční záření, tak je to nádhera.”

      anketa: návštěvníci Jeseníků: “Podmínky pro lyžování jsou perfektní. Atmosféra, já si myslím, že jsme tady s partou kluků, kdy máme na starosti děcka na předávání lyžařského kurzu a je to parádní. Máme takovou pánskou jízdu, takže si to užíváme náramně.”

      “Dneska nelyžujeme, dneska jsme šli pěšky nahoru. U nás v Šumperku je -5 a tady je plus 10. Takže paráda. Parádička, vidíte.”

      “Přijeli jsme z Opavy. Líbí se nám tady moc, počasí je krásné, super, užíváme si to.”

      “Je to moc krásné, nikdy jsem na takové dlouhé a krásné sjezdovce nebyla, takže letos poprvé. Jde to dobře, sníh je kvalitní, počasí výborné, takže super.”

      Na Kopřivné si můžete nejen dobře zalyžovat, ale také obdivovat obří sněhové sochy, kterých je tady je celkem 5.

      Karel Ležatka, provozovatel areálu: “Každý rok máme program těch sněhových soch, letos jsme vynechali ledové i kvůli tomu teplu, tak máme obrovské sochy ze sněhu a vlastně jsou to jako vždycky zvířata. Ty velké sněhové sochy mají výhodu v tom, že není tak velký problém je, jak my říkáme, ofrešovat, opravit na rozdíl od těch ledových, které když začnou tát, tak už se to opravit nedá.”

      Vleky jezdí také v Karlově, Koutech nad Desnou, na Ramzové, Dolní Moravě nebo na Červenohorském sedle.

      ---

      Mohlo by Vás také zajímat

      Pořad: Opavský expres
      22. ledna 2025, 16:40

      Původní most na Ratibořské padl k zemi

      Most na Ratibořské ulici v Opavě-Kateřinkách po 60 letech padl k zemi. Původně byla v plánu jeho rekonstrukce, po loňských zářijových povodních ale statici rozhodli o jeho demolici.

      Mostní provizorium na Ratibořské ulici uzavřela demolice původního povodněmi staticky narušeného mostu. Opava tak přišla o jednu z dominant města z roku 1965.

      Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Ten původní most, který právě končí svůj život, ten je z roku 65 a i na té už odkryté mostovce vidíme, že skutečně má to hlavní své za sebou, to znamená, v tuto chvíli je ta správná doba, kromě toho, že byl porušen staticky během povodní, ho zbořit a nahradit novým.”

      Jan Havrlant, stavbyvedoucí demoliční firmy: “Bourání mostu se provádí za pomocí dvou demoličních bagrů, které jsou vybaveny hydraulickými nůžkami schopnými stříhat železobeton. Strojníci, kteří bourají tu železobetonovou mostovku musí dávat velký pozor na to, aby ten provizorní most neponičili.”

      Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Ten nový most samozřejmě jednak bude výrazněji založený, protože tady ta povodeň z původní hloubky řeky 80 cm to podemlela až do dvou a půl metru a zároveň ta mostovka bude výš tak, aby opět odolala nějaké případné další povodni. V každém případě ten most bude širší a hlavně bude postavený už současnými technologiemi, to znamená, že jeho technická životnost bude minimálně 100 let.”

      Stavba nového mostu začne už na jaře a oproti původnímu plánu bude probíhat za plného provozu na provizorním mostě.

      Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Nejdůležitější pro Opavu je, že my během drtivé doby výstavby, necháme v provozu to mostní provizorium. Nezavřeme tady ten přechod přes řeku.”

      Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Nový most se postaví vedle a po zdemolování a přípravě jenom se most vlastně posune. Takže za to máme velkou radost, protože by to způsobilo na několik měsíců velké dopravní problémy v Opavě a pokud takto technologie zvolená, tak je to pro nás jenom dobře.”

      Po mostě, který se stal symbolem škod loňských povodní, totiž denně projede na 19 tisíc aut.

      Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Pro Opavu je to naprosto klíčová spojnice. To znamená, my tady necháme to mostní provizorium prakticky pro celou letošní stavební sezonu. Až teprve v úplném závěru rozmontujeme to mostní provizorium, odvezeme ho, to už budou připraveny samozřejmě ty stavební přípravy pro nový most a ten nový most, tu mostovku vlastně už jenom přesunem.”

      Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Co je taky důležité je to, že již se připravuje soutěž, v nejbližší době se bude soutěžit, předpoklad je za zhruba 75 milionů korun, ale to není nejdůležitější, důležitá informace je to, že se bude soutěžit hlavně na čas tak, aby ten nový most byl postaven co nejdřív.”

      Opavané by tak nový most měli mít plně k dispozici už letos na podzim.

      ---

      Stavba přehrady v Nových Heřminovech začne za 2 roky

      Už za dva roky se začne stavět přehrada v Nových Heřminovech. Na setkání se starosty obcí a Povodním Odry v Krnově to potvrdil ministr zemědělství Marek Výborný.

      Vodní dílo Nové Heřminovy, o kterém se mluví desítky let, by mělo lépe ochránit před povodněmi Zátor, Krnov a Opavu. Ministerstvo zemědělství na výstavbu přehrady koncem prosince získalo pravomocné územní rozhodnutí a dalším krokem budou výkupy pozemků.

      Marek Výborný (KDU-ČSL), ministr zemědělství: “Aktuálně musíme dokončit majetkoprávní vypořádání, protože nemáme stále k dispozici všechny pozemky. Během ledna a února budou rozeslány návrhy kupních smluv podle aktualizované oceňovací vyhlášky z MF, což je každoroční proces a pak poběží lhůta 30 dnů na vyjádření těch 17 fyzických osob a obce Nové Heřminovy. Kupní smlouvy budou podepsány, pevně doufám, oběma stranami a budeme mít otevřenou cestu pro standardní stavební řízení.”

      Pokud se tak nestane, stát přistoupí k vyvlastnění za náhradu. Zároveň s tím od léta poběží i stavební řízení, které potrvá zhruba rok.

      Marek Výborný (KDU-ČSL), ministr zemědělství: “Po tom roce by, řekněme, v polovině roku 2026, měl být spuštěn předpokládáme, mezinárodní tendr na realizaci vodního díla. 2027 bysme měli začít stavět a 2032, respektive po nějakém zkušebním provozu 2033 by mělo být vodní dílo předáno k užívání.”

      Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Apeloval jsem na to, aby to bylo legislativně dořešeno tak, aby nic nebránilo stavbě přehrady a také, aby se udělala všechna ostatní protipovodňová opatření. To znamená vybudování suchých poldrů, mluvilo se také například o rozšíření rybníka ve Stěbořicích a podobně. To znamená nějaké rozlivy tak, aby tu povodeň, která by případně mohla být, aby jsme ji zvládli, aby nepraskaly hráze, nepřetrhávaly se hráze. Byl jsem ujištěn, že to všechno bude, tak doufám, že se na ty povodně nezapomene a že všechny sliby, které jsme od ministrů slyšeli, tak budou naplněny.”

      Jiří Tkáč, generální ředitel Povodí Odry: “Už kdysi se ve směrném vodohospodářském plánu hovořilo o suché nádrži Stěbořice. My jsme to teď po povodni loňské v tom 9. měsíci oživili, provádíme už ty majetkoprávní výkupy a suchá nádrž Stěbořice posílí úpravu říčky Velké, která se vlévá přes Jaktař až do řeky Opavy, takže v té městské části Opavy dojde ke zlepšení té protipovodňové ochrany.”

      Nutnou podmínkou realizace vodního díla Nové Heřminovy je přeložka státní silnice I/45, která momentálně vede skrz budoucí přehradu.

      Marek Výborný (KDU-ČSL), ministr zemědělství: “Je tam předpoklad zahájení té stavby 2026, což je koordinováno právě tak, aby na sebe obě dvě stavby navazovaly.”

      Stavba samotné přehrady by měla stát téměř 5 miliard korun, přeložka silnice a úpravy toku pod přehradou pak další zhruba 4 miliardy. Vodní dílo pojme bezmála 15 milionů metrů krychlových vody a před povodněmi má ochránit 16 tisíc obyvatel.

      ---

      Inverzní počasí láká k návštěvě hor

      Na horách panují skvělé podmínky pro milovníky všech zimních sportů. Stojí za tím nejen bohatá sněhová nadílka, ale také inverzní počasí, díky kterému je tam tepleji než v nížinách a po celé dny svítí sluníčko.

      V Jeseníkách se v těchto dnech radují z velké návštěvnosti lyžařů, běžkařů i pěších turistů. Hory pokrývá až jeden a půl metru sněhu a v provozu je většina sjezdovek i běžeckých tratí.

      Ondřej Škovránek, Horská služba Karlov: “Pro běžkaře jsou k dispozici tratě od Alfrédky směrem ke Skřítku, Kolem Skřítku už jsou taky vyfrézované tratě. Tam je sněhová pokrývka dostatečná, myslím, že tomu odpovídá i návštěvnost těch běžkařů. Z Karlova se dají nasadit běžky už přímo v areálu nebo na vedlejších cestách a dá se jít směrem k hřebenu nebo k Alfrédce.”

      Upraveny jsou i běžecké tratě z Ovčárny na Švýcárnu a dále pak na Červenohorské sedlo.

      Ondřej Škovránek, Horská služba Karlov: “Tratě pokračují z Červenohorského sedla až na Vřesovou studánku, tam strojová úprava končí a pokračuje tam prošlápnutá stopa přes Trojmezí, přes Vozku, přes Keprník až na chatu Šerák.”

      Běžecké tratě se pravidelně kontrolují a upravují podle toho, v jakém jsou stavu.

      Ondřej Škovránek, Horská služba Karlov: “Pokud sněží, tak se upravují i vícekrát denně, pokud ta trať vydrží bez náporu lyžařů v dobrém stavu, tak i dva tři dny tam ta rolba nemusí jet.”

      Co se týká sjezdových tratí, pak na Pradědu je v provozu 5 lanovek a vleků a skvělé podmínky jsou i v nižších polohách Jeseníků.

      Karel Ležatka, provozovatel areálu: “Letošní zima je z pohledu počasí maximálně příznivá. Už jsme dlouho, vlastně od covidových dob takovou nezažili. Sněhu na sjezdovkách je zhruba metr, mimo sjezdovky kolem 20, 30 cm a vzhledem k inverzi, která údolí halí do mlhy a zimy a hory pohlcuje sluneční záření, tak je to nádhera.”

      anketa: návštěvníci Jeseníků: “Podmínky pro lyžování jsou perfektní. Atmosféra, já si myslím, že jsme tady s partou kluků, kdy máme na starosti děcka na předávání lyžařského kurzu a je to parádní. Máme takovou pánskou jízdu, takže si to užíváme náramně.”

      “Dneska nelyžujeme, dneska jsme šli pěšky nahoru. U nás v Šumperku je -5 a tady je plus 10. Takže paráda. Parádička, vidíte.”

      “Přijeli jsme z Opavy. Líbí se nám tady moc, počasí je krásné, super, užíváme si to.”

      “Je to moc krásné, nikdy jsem na takové dlouhé a krásné sjezdovce nebyla, takže letos poprvé. Jde to dobře, sníh je kvalitní, počasí výborné, takže super.”

      Na Kopřivné si můžete nejen dobře zalyžovat, ale také obdivovat obří sněhové sochy, kterých je tady je celkem 5.

      Karel Ležatka, provozovatel areálu: “Každý rok máme program těch sněhových soch, letos jsme vynechali ledové i kvůli tomu teplu, tak máme obrovské sochy ze sněhu a vlastně jsou to jako vždycky zvířata. Ty velké sněhové sochy mají výhodu v tom, že není tak velký problém je, jak my říkáme, ofrešovat, opravit na rozdíl od těch ledových, které když začnou tát, tak už se to opravit nedá.”

      Vleky jezdí také v Karlově, Koutech nad Desnou, na Ramzové, Dolní Moravě nebo na Červenohorském sedle.

      ---

      Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/opavsky-expres/opavsky-expres-22-01-2025-16-40