Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Ostravské minuty

Ostravské minuty

  • Zpravodajství z Ostravy od reportéra Tomáše Kořistky a kameramana Tomáše Trávníka
  • Stavba koncertní síně byla oficiálně zahájena

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Hezký den. Dnes pro vás máme speciální vydání Ostravských minut, protože ho celé věnujeme koncertní hale. Ostrava zažila historickou událost, o jejímž významu svědčí i účast prezidenta naší země Petra Pavla. Přímo před Domem kultury se uskutečnilo slavnostní poklepání základního kamene koncertního sálu, který navrhl věhlasný architekt Steven Hall. Ani ten si slavnostní okamžik nenechal ujít a dorazil z New Yorku.

Tomáš Kořistka, TV Polar: Stavba koncertního sálu v Ostravě je zahájena, a to fakticky hloubením stavební jámy, a nyní i oficiálně poklepáním základního kamene. Unikátní stavbě přijel popřát i prezident Petr Pavel, který si spolu s ostatními vyslechl také symfonickou báseň Má vlast v podání Janáčkovy filharmonie Ostrava, pro kterou bude síň domovskou scénou.

Petr Pavel, prezident ČR: Já si moc vážím odvahy předchozího vedení města a kraje, ale i současného, že se pustili do tak náročného projektu, jakým je budova Nové filharmonie. Jsem rád, že právě tento projekt vyhrál, protože má nejenom potenciál oslovit jako architektonické dílo mnoho lidí, kteří odvážnou architekturu uznávají a rádi se na něj přijedou podívat, ale že je to také dílo, které je technologicky inspirativní, šetrné k životnímu prostředí a v mnoha ohledech může ukázat také na nové technologie, které by se měly při takovýchto stavbách zohledňovat. Já se moc těším na to, že nová Ostravská filharmonie nabídne množství místa pro krásné kulturní zážitky. Budu se moc těšit, že se to ještě stihne do konce mého mandátu, takže budu moci snad přijet na úvodní koncert. A věřím tomu, že pro nás pro všechny to bude fajné. Takže děkuji a těším se na to.

Tomáš Kořistka, TV Polar: Steven Hall prozradil, že při kreslení koncertního sálu se inspiroval hudbou Leoše Janáčka i dalších českých skladatelů.

Steven Holl, architekt: Přemýšlel jsem nad tím asi měsíc, protože původní představa byla, že koncertní hala by byla na této přední straně, ale tady je spoustu hluku. Takže potom jsme přemýšleli nad tím, jestli to vlastně neudělat celé v tom parku. Tam nám to ale zase přišlo takové nešikovné, že by se vcházelo zezadu. Potom po měsíci, jednoho dne jsem se prostě probudil a napadla mě ta myšlenka udělat nějaké přemostění té stávající budovy, kde by vchod zůstal zepředu a ta koncertní hala by byla směrem na park. Když jsem takový malinký nákres ukázal svojí ženě, tak řekla: "Tohle je nápad, který vyhraje tu soutěž." A moje žena Dymytry, která je tady přítomná, je vlastně tím člověkem, který potvrdil správnost té myšlenky. Takže když už jsme měli tu základní myšlenku, tak jsme se zaměřili na to, aby tam nebyly žádné věci navíc, aby to vlastně ztvárňovalo nějaký nástroj v pouzdře a byl to vlastně dokonalý nástroj, kde není nic navíc. Pak už jsme spolupracovali s firmou Nagata Acoustics, kteří nám radili, co se týče akustických podmínek. Já nejsem ten typ architekta, který by měl velké ego a nikoho neposlouchal, takže já si opravdu nechám poradit od lidí, kteří tomu rozumějí. Všechno pak už probíhalo ve spolupráci s Nagata Acoustics. Potom jsme dělali výkresy detailů, a protože je mou oblíbenou koncertní halou Berlínská filharmonie, kde je hlediště uděláno tzv. principem vinohradu, čili není to taková jakoby krabice od bot, ale ten tvar je vlastně takový vinohrad, takže to je něco, co jsme chtěli použít i tady. Pouzdro toho nástroje je vytvořeno ze zinku a skla. To sklo má vlastně umožnit, aby ti návštěvníci měli krásný pohled na park. Volba a interiér bude dřevo a bude to přímo druh dřeva, který se používá na výrobu houslí a hudebních nástrojů. Vzpomínám si, že už jsem někdy v patnácti letech poslouchal Tarase Bulbu a obecně Janáčka a pro tento konkrétní projekt jsem studoval Janáčkovu teorii načasování. Takže to je tam zohledněno.

Tomáš Kořistka, TV Polar: Primátor Ostravy Jan Dohnal připomněl i své předchůdce Petra Kajnara a Tomáše Macuru, kteří myšlence koncertního sálu věřili a prosazovali ji. Význam bude dalece přesahovat hranice města i kraje.

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Je to určitě významná událost. Ostrava čeká na svoji koncertní halu už 70 let. Já jsem strašně rád, že se ta debata o koncertní hale v tom roce 2012 v rámci kandidatury Evropského města kultury otevřela. Jsem strašně rád, že jsme se dokázali postupně propracovat až do toho stavu, že jsme dneska byli svědky aktu poklepání základního kamene. Teďka je to samozřejmě na zhotoviteli, na projektantech, aby se všechno povedlo. Je to samozřejmě stavba, kterou asi ještě nikdo v rámci ČR nestavěl, takže samozřejmě bude to určitě složitý proces. Nicméně jsem optimista, věřím, že v tom roce 2027 se koncertní hala všem otevře. Samozřejmě je třeba si uvědomit, že i když tady před rokem proběhla jakási změna ve vedení města, tak všechny stávající strany, které jsou součástí nynější koalice, byly součástí i té předchozí koalice a vyjma Starostů a Nezávislých byli u toho projektu všichni od počátku a všichni ten projekt od začátku podporovali. Takže vůbec nebylo na pořadu dne, že by se ta otázka otevřela, že by někdo přinesl na stůl, že se ten projekt zastaví nebo že se nebude realizovat. Nebylo to nikdy na pořadu dne. Je to opravdu stavba složitá technologicky, kterou tady ještě nikdy nikdo nestavěl, tak to samo o sobě může být překážkou. Ale já věřím, že zhotovitel konsorcium firem IMOS, IPS si s tím poradí a že ten projekt zdárně dokončí.

Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: Je to unikátní akce. Celý tento prostor získá novou dynamiku do budoucna nejenom pro Ostravu, ale pro celý Moravskoslezský kraj, protože koncertní sál je první významná stavba, která se tady zahajuje. Bude následovat Černá kostka a kompletní rekonstrukce krajského úřadu. Takže jak jsem dnes již říkal, je to unikátní stavba v rámci celé České republiky a myslím si, že i v rámci minimálně střední Evropy. Takže přinese to prestiž, zviditelnění a samozřejmě kvalitní kulturní zážitky do budoucna. Máme kvalitní hudební těleso v podobě Janáčkovy filharmonie a myslím si, že budou mít důstojný stánek pro to, aby mohli svoje kvality prokazovat.

Tomáš Kořistka, TV Polar: Projekt za asi 4 miliardy korun by měl být hotov v roce 2027.

Lucie Baránková Vilamová (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Posledním střípkem do mozaiky vícezdrojového financování na koncertní halu byl úvěr, který město Ostrava schválilo na zastupitelstvu v červnu. Takže to byla taková poslední třešnička na dortu, kdy jsme opravdu řekli máme zajištěno financování a můžeme stavbu opravdu rozjet. Máme samozřejmě i plán finanční na ty 3 roky dopředu, kdy by ta stavba měla probíhat. Máme nasimulováno, z kterých zdrojů, kdy a jakým způsobem budeme i čerpat ty finance. Samozřejmě úvěr ve chvíli, kdy klesnou úrokové sazby na nějakou pro nás přiměřenou míru, která už dává smysl a dává hlavu a patu. Takže snažíme se opravdu být dobrým hospodářem.

Tomáš Kořistka, TV Polar: Vyplatí se tahle stavba?

Zbyněk Stanjura (ODS), ministr financí ČR: Vyplatí, protože tohle nejsou vlastně ekonomické věci. Kvalita života se neposuzuje pouze příjmem nebo velikostí rozpočtu. My už vlastně od roku 2023 uvolňujeme prostředky ve státním rozpočtu. Tady jsme se domluvili, že budou čtyři roční tranše po 150 milionech korun. To znamená, že i v této těžké rozpočtové době jsme prosadili na vládě s panem ministrem Baxou a po konzultaci s dalšími kolegy, jak jsem říkal, s Tomášem Macurou a ostatními členy tehdejší městské rady tento model financování. Určitě se to vyplatí. Opravdu to není účetní kategorie, protože kvalitu života a kulturu, jak to chcete v penězích vyčíslit?

Tomáš Kořistka, TV Polar: Hlavní sál bude mít kapacitu 1300 diváků a bude mít špičkovou akustiku, o kterou se postarala firma Nagata Acoustics.

Jan Žemla, ředitel JFO: Představte si to, že máte doma dokonalou audio aparaturu, kde si prostě poslechnete svoji hudbu. Naladíte si ji tak, jak potřebujete. Zdůrazníte si basy, dosáhnete obrovské transparentnosti jednotlivých hlasů. A to je to, o co usilujeme. Ten koncertní sál bude vlastně takovou velkou akustickou ozvučnicí a umožní jednak orchestru, právě aby se slyšel, aby ten orchestr byl slyšet směrem do publika a aby byl slyšet tak, žer se zaměříte například na jednu nástrojovou skupinu a bez problému ji ušima symbolicky dokážete vytáhnout. To znamená, ten zvuk musí být přirozený, přírodně přirozený, silný, transparentní. Význam tohoto dne a té stavby je pro Janáčkovou filharmonií zcela zásadní a myslím, že se téměř rovná jejímu založení, protože stavba nového koncertního sálu, jeho existence se skvělou akustikou světových parametrů prostě posunuje profesionální symfonický orchestr úplně někam jinam. Tam dokonalá akustika vlastně umožní tomu orchestru se poslouchat, umožní obrovskou sebereflexi a nabídne tím jaksi další prostor na další zlepšování.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Určitě se máme na co těšit. To už je vše a  na viděnou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Ostravské minuty
25. července 2024, 18:35

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Hezký den. Dnes pro vás máme speciální vydání Ostravských minut, protože ho celé věnujeme koncertní hale. Ostrava zažila historickou událost, o jejímž významu svědčí i účast prezidenta naší země Petra Pavla. Přímo před Domem kultury se uskutečnilo slavnostní poklepání základního kamene koncertního sálu, který navrhl věhlasný architekt Steven Hall. Ani ten si slavnostní okamžik nenechal ujít a dorazil z New Yorku.

Tomáš Kořistka, TV Polar: Stavba koncertního sálu v Ostravě je zahájena, a to fakticky hloubením stavební jámy, a nyní i oficiálně poklepáním základního kamene. Unikátní stavbě přijel popřát i prezident Petr Pavel, který si spolu s ostatními vyslechl také symfonickou báseň Má vlast v podání Janáčkovy filharmonie Ostrava, pro kterou bude síň domovskou scénou.

Petr Pavel, prezident ČR: Já si moc vážím odvahy předchozího vedení města a kraje, ale i současného, že se pustili do tak náročného projektu, jakým je budova Nové filharmonie. Jsem rád, že právě tento projekt vyhrál, protože má nejenom potenciál oslovit jako architektonické dílo mnoho lidí, kteří odvážnou architekturu uznávají a rádi se na něj přijedou podívat, ale že je to také dílo, které je technologicky inspirativní, šetrné k životnímu prostředí a v mnoha ohledech může ukázat také na nové technologie, které by se měly při takovýchto stavbách zohledňovat. Já se moc těším na to, že nová Ostravská filharmonie nabídne množství místa pro krásné kulturní zážitky. Budu se moc těšit, že se to ještě stihne do konce mého mandátu, takže budu moci snad přijet na úvodní koncert. A věřím tomu, že pro nás pro všechny to bude fajné. Takže děkuji a těším se na to.

Tomáš Kořistka, TV Polar: Steven Hall prozradil, že při kreslení koncertního sálu se inspiroval hudbou Leoše Janáčka i dalších českých skladatelů.

Steven Holl, architekt: Přemýšlel jsem nad tím asi měsíc, protože původní představa byla, že koncertní hala by byla na této přední straně, ale tady je spoustu hluku. Takže potom jsme přemýšleli nad tím, jestli to vlastně neudělat celé v tom parku. Tam nám to ale zase přišlo takové nešikovné, že by se vcházelo zezadu. Potom po měsíci, jednoho dne jsem se prostě probudil a napadla mě ta myšlenka udělat nějaké přemostění té stávající budovy, kde by vchod zůstal zepředu a ta koncertní hala by byla směrem na park. Když jsem takový malinký nákres ukázal svojí ženě, tak řekla: "Tohle je nápad, který vyhraje tu soutěž." A moje žena Dymytry, která je tady přítomná, je vlastně tím člověkem, který potvrdil správnost té myšlenky. Takže když už jsme měli tu základní myšlenku, tak jsme se zaměřili na to, aby tam nebyly žádné věci navíc, aby to vlastně ztvárňovalo nějaký nástroj v pouzdře a byl to vlastně dokonalý nástroj, kde není nic navíc. Pak už jsme spolupracovali s firmou Nagata Acoustics, kteří nám radili, co se týče akustických podmínek. Já nejsem ten typ architekta, který by měl velké ego a nikoho neposlouchal, takže já si opravdu nechám poradit od lidí, kteří tomu rozumějí. Všechno pak už probíhalo ve spolupráci s Nagata Acoustics. Potom jsme dělali výkresy detailů, a protože je mou oblíbenou koncertní halou Berlínská filharmonie, kde je hlediště uděláno tzv. principem vinohradu, čili není to taková jakoby krabice od bot, ale ten tvar je vlastně takový vinohrad, takže to je něco, co jsme chtěli použít i tady. Pouzdro toho nástroje je vytvořeno ze zinku a skla. To sklo má vlastně umožnit, aby ti návštěvníci měli krásný pohled na park. Volba a interiér bude dřevo a bude to přímo druh dřeva, který se používá na výrobu houslí a hudebních nástrojů. Vzpomínám si, že už jsem někdy v patnácti letech poslouchal Tarase Bulbu a obecně Janáčka a pro tento konkrétní projekt jsem studoval Janáčkovu teorii načasování. Takže to je tam zohledněno.

Tomáš Kořistka, TV Polar: Primátor Ostravy Jan Dohnal připomněl i své předchůdce Petra Kajnara a Tomáše Macuru, kteří myšlence koncertního sálu věřili a prosazovali ji. Význam bude dalece přesahovat hranice města i kraje.

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Je to určitě významná událost. Ostrava čeká na svoji koncertní halu už 70 let. Já jsem strašně rád, že se ta debata o koncertní hale v tom roce 2012 v rámci kandidatury Evropského města kultury otevřela. Jsem strašně rád, že jsme se dokázali postupně propracovat až do toho stavu, že jsme dneska byli svědky aktu poklepání základního kamene. Teďka je to samozřejmě na zhotoviteli, na projektantech, aby se všechno povedlo. Je to samozřejmě stavba, kterou asi ještě nikdo v rámci ČR nestavěl, takže samozřejmě bude to určitě složitý proces. Nicméně jsem optimista, věřím, že v tom roce 2027 se koncertní hala všem otevře. Samozřejmě je třeba si uvědomit, že i když tady před rokem proběhla jakási změna ve vedení města, tak všechny stávající strany, které jsou součástí nynější koalice, byly součástí i té předchozí koalice a vyjma Starostů a Nezávislých byli u toho projektu všichni od počátku a všichni ten projekt od začátku podporovali. Takže vůbec nebylo na pořadu dne, že by se ta otázka otevřela, že by někdo přinesl na stůl, že se ten projekt zastaví nebo že se nebude realizovat. Nebylo to nikdy na pořadu dne. Je to opravdu stavba složitá technologicky, kterou tady ještě nikdy nikdo nestavěl, tak to samo o sobě může být překážkou. Ale já věřím, že zhotovitel konsorcium firem IMOS, IPS si s tím poradí a že ten projekt zdárně dokončí.

Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: Je to unikátní akce. Celý tento prostor získá novou dynamiku do budoucna nejenom pro Ostravu, ale pro celý Moravskoslezský kraj, protože koncertní sál je první významná stavba, která se tady zahajuje. Bude následovat Černá kostka a kompletní rekonstrukce krajského úřadu. Takže jak jsem dnes již říkal, je to unikátní stavba v rámci celé České republiky a myslím si, že i v rámci minimálně střední Evropy. Takže přinese to prestiž, zviditelnění a samozřejmě kvalitní kulturní zážitky do budoucna. Máme kvalitní hudební těleso v podobě Janáčkovy filharmonie a myslím si, že budou mít důstojný stánek pro to, aby mohli svoje kvality prokazovat.

Tomáš Kořistka, TV Polar: Projekt za asi 4 miliardy korun by měl být hotov v roce 2027.

Lucie Baránková Vilamová (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: Posledním střípkem do mozaiky vícezdrojového financování na koncertní halu byl úvěr, který město Ostrava schválilo na zastupitelstvu v červnu. Takže to byla taková poslední třešnička na dortu, kdy jsme opravdu řekli máme zajištěno financování a můžeme stavbu opravdu rozjet. Máme samozřejmě i plán finanční na ty 3 roky dopředu, kdy by ta stavba měla probíhat. Máme nasimulováno, z kterých zdrojů, kdy a jakým způsobem budeme i čerpat ty finance. Samozřejmě úvěr ve chvíli, kdy klesnou úrokové sazby na nějakou pro nás přiměřenou míru, která už dává smysl a dává hlavu a patu. Takže snažíme se opravdu být dobrým hospodářem.

Tomáš Kořistka, TV Polar: Vyplatí se tahle stavba?

Zbyněk Stanjura (ODS), ministr financí ČR: Vyplatí, protože tohle nejsou vlastně ekonomické věci. Kvalita života se neposuzuje pouze příjmem nebo velikostí rozpočtu. My už vlastně od roku 2023 uvolňujeme prostředky ve státním rozpočtu. Tady jsme se domluvili, že budou čtyři roční tranše po 150 milionech korun. To znamená, že i v této těžké rozpočtové době jsme prosadili na vládě s panem ministrem Baxou a po konzultaci s dalšími kolegy, jak jsem říkal, s Tomášem Macurou a ostatními členy tehdejší městské rady tento model financování. Určitě se to vyplatí. Opravdu to není účetní kategorie, protože kvalitu života a kulturu, jak to chcete v penězích vyčíslit?

Tomáš Kořistka, TV Polar: Hlavní sál bude mít kapacitu 1300 diváků a bude mít špičkovou akustiku, o kterou se postarala firma Nagata Acoustics.

Jan Žemla, ředitel JFO: Představte si to, že máte doma dokonalou audio aparaturu, kde si prostě poslechnete svoji hudbu. Naladíte si ji tak, jak potřebujete. Zdůrazníte si basy, dosáhnete obrovské transparentnosti jednotlivých hlasů. A to je to, o co usilujeme. Ten koncertní sál bude vlastně takovou velkou akustickou ozvučnicí a umožní jednak orchestru, právě aby se slyšel, aby ten orchestr byl slyšet směrem do publika a aby byl slyšet tak, žer se zaměříte například na jednu nástrojovou skupinu a bez problému ji ušima symbolicky dokážete vytáhnout. To znamená, ten zvuk musí být přirozený, přírodně přirozený, silný, transparentní. Význam tohoto dne a té stavby je pro Janáčkovou filharmonií zcela zásadní a myslím, že se téměř rovná jejímu založení, protože stavba nového koncertního sálu, jeho existence se skvělou akustikou světových parametrů prostě posunuje profesionální symfonický orchestr úplně někam jinam. Tam dokonalá akustika vlastně umožní tomu orchestru se poslouchat, umožní obrovskou sebereflexi a nabídne tím jaksi další prostor na další zlepšování.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Určitě se máme na co těšit. To už je vše a  na viděnou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/ostravske-minuty/ostravske-minuty-25-07-2024-18-35