Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Ostravské minuty

Ostravské minuty

  • Zpravodajství z Ostravy od reportéra Tomáše Kořistky a kameramana Tomáše Trávníka
  • Hokejový šampionát se povedl po všech stránkách
  • Ostrava přispěje na opravy památek a městských staveb
  • Kolekci historických vozidel obohatí tramvaj Tatra T3

Hokejový šampionát se povedl po všech stránkách

Vítězstvím české reprezentace skončilo v neděli v Praze hokejové mistrovství světa. Ostravská část šampionátu skončilo o pár dní dříve, protože o medaile se bojovalo už jen na jednom stadionu. Nic to ale neubralo Ostravě na kreditu skvělého pořadatele a pochvala samozřejmě patří i fantastickým fanouškům.

Hokejový šampionát v Praze a Ostravě je za námi. Vítězství našich reprezentantů v čele z Havířovským rodákem Radkem Pastrňákem se stalo jedno z nejúspěšnějších v historii a povedlo se opravdu v mnoha ohledech. Ostrava Aréna byla téměř při všech zápasech naplněná do posledního místečka a kdo se nevešel, fandil přímo ve fanzóně u haly nebo ve své oblíbené hospodě. 

fanoušci: "Kdo neskáče není Čech."

Ostrava žila téměř dva týdny hokejem a i po přestěhování šampionátu k bojům o medaile do Prahy, atmosféra vydržela až do finále. Na Masarykově náměstí nechalo vedení města vybudovat fanzónu a fandilo se snad na každém rohu. Zlatá tečka byla pak třešnička na dortu povedeného šampionátu, který má s téměř 798 tisíci fanoušky divácký rekord. 

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Ostravská část šampionátu proběhla úplně pohodově a hladce, máme zpětnou vazbu od pořadatelů, fanoušků i organizačního týmu a žádné úplné kotrmelce se nestaly." 

Mistrovství světa 2024 bylo pro Ostravu zřejmě poslední na mnoho let. Navíc Ostrava Aréna už pomalu dosluhuje a bude se stavět hala nová, která bude mít kapacitu jen 7 tisíc diváků, což pořádání šampionátu neumožňuje. MS v hokeji 2025 se odehraje ve Švédsku a v Dánsku.

---

Ostrava přispěje na opravy památek a městských staveb

Ostrava podporuje rekonstrukce a opravy památek a významných městských staveb už mnoho let. V posledních 15 letech pak fungují dva programy, které dělí podporované objekty na klasické nebo industriální a na sakrální stavby.

I v letošním roce přispěje Ostrava dotacemi k obnově významných památek, městských i sakrálních staveb. Díky tomuto úspěšnému programu se již podařilo vrátit půvab desítkám historických staveb a přispět tak i k lepšímu využití budov.

Hana Tichánková, náměstkyně primátora Ostravy: "Po patnácté dáváme dotační titul na opravy sakrálních a světských památek. Pro letošní rok bylo z rozpočtu opět vyčleněno 5 a půl milionu korun. Prostředky jsou rozděleny prostřednictvím letopisecké komise." 

Město program otevřelo loni v prosinci a majitelé se mohli hlásit o příspěvek do března. Hodnocením přihlášených staveb byla pověřena komise muzejní, letopisecká, názvoslovná a heraldická rady města.

Cyril Vltavský, hlavní architekt města Ostravy: "Navrhované stavební úpravy jednotlivých staveb jsou posuzovány ve vazbě na obraz města, ve vazbě na vliv na podobu města, ale i ve vazbě na to, jak jsou stavby bez navrhovaných úprav životaschopné." 

Komise doporučila v kategorii domů a památek poskytnout dotace 5 z 15 přihlášených. Jde například o bytové družstvo, které chce opravit fasádu domu ve stylu sorela nebo porubský zámeček. Mezi sakrálními stavbami uspěl kostel na Mírovém náměstí ve Vítkovicích, který chce opravit střechu.

Anton Rusnák, farář:  "Střecha je z břidlice, která měla vydržet 100 let, že prý mě to přežije, ale jak je vidět, ta břidlice měla krátkou životnost." 

Maximální částka, kterou mohou žádat majitelé sakrálních staveb je půl milionu u druhého dotačního programu na domy a památky je to milion a půl. 

---

Kolekci historických vozidel obohatí tramvaj Tatra T3

Ostrava má po Praze největší sbírku historických vozidel městské hromadné dopravy. Většina z nich je ve perfektním stavu a stále jezdí. Nyní k ním přibude i tramvaj Tatra T3, která v Ostravě jezdila ještě před 30 roky.

Dopravní podnik Ostrava se nestará jen o přepravu cestujících ve městě, ale velmi dobře se zhostil také důležitého společenského úkolu. Zachovat pro budoucí generace historii hromadné dopravy. Ostravská sbírka tak díky tomu čítá asi 50 vozidel a je druhá největší v naší zemi. Hlavní část tvoří  a nyní bude kolekce obohacena ještě o Tatru T3, která patří k nejpoužívanějším v historii.

Jiří Boháček, historik MHD: "Bylo jich celkem ve všech provedeních a modifikacích zařazeno do provozu v Ostravě 246. Vybrali jsme vůz originálního provedení Tatra T3, který bude mít i pokladnu průvodčího." 

Aby mohla tzv. té trojka znovu vyjet na koleje, čeká odborníky ze Škodovky ještě mnoho práce. Zastupitelé města schválili na její renovaci finance. 

Břetislav Riger, náměstek primátora Ostravy: "Je to muzejní kus, který je z roku 1970 a po renovaci bude zařazen do sbírky.  Zastupitelstvo na opravu schválilo 5,2 milionu korun."

Jiří Boháček, historik MHD: "Vůz čeká důkladná oprava. Týkat se bude všech elektrických agregátů včetně dosazení nové kabeláže, kompletního dokončení exteriéru a interiéru vozové skříně včetně stanoviště řidiče a pokladny průvodčího."

Zrekonstruovaná tramvaj bude ozdobou sbírky dopravního podniku a navíc poslouží v průběhu různých kulturních a společenských akcí i k vyjížďkám milovníků historie a tramvají po městě.

---

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Ostravské minuty
27. května 2024, 17:45

Hokejový šampionát se povedl po všech stránkách

Vítězstvím české reprezentace skončilo v neděli v Praze hokejové mistrovství světa. Ostravská část šampionátu skončilo o pár dní dříve, protože o medaile se bojovalo už jen na jednom stadionu. Nic to ale neubralo Ostravě na kreditu skvělého pořadatele a pochvala samozřejmě patří i fantastickým fanouškům.

Hokejový šampionát v Praze a Ostravě je za námi. Vítězství našich reprezentantů v čele z Havířovským rodákem Radkem Pastrňákem se stalo jedno z nejúspěšnějších v historii a povedlo se opravdu v mnoha ohledech. Ostrava Aréna byla téměř při všech zápasech naplněná do posledního místečka a kdo se nevešel, fandil přímo ve fanzóně u haly nebo ve své oblíbené hospodě. 

fanoušci: "Kdo neskáče není Čech."

Ostrava žila téměř dva týdny hokejem a i po přestěhování šampionátu k bojům o medaile do Prahy, atmosféra vydržela až do finále. Na Masarykově náměstí nechalo vedení města vybudovat fanzónu a fandilo se snad na každém rohu. Zlatá tečka byla pak třešnička na dortu povedeného šampionátu, který má s téměř 798 tisíci fanoušky divácký rekord. 

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Ostravská část šampionátu proběhla úplně pohodově a hladce, máme zpětnou vazbu od pořadatelů, fanoušků i organizačního týmu a žádné úplné kotrmelce se nestaly." 

Mistrovství světa 2024 bylo pro Ostravu zřejmě poslední na mnoho let. Navíc Ostrava Aréna už pomalu dosluhuje a bude se stavět hala nová, která bude mít kapacitu jen 7 tisíc diváků, což pořádání šampionátu neumožňuje. MS v hokeji 2025 se odehraje ve Švédsku a v Dánsku.

---

Ostrava přispěje na opravy památek a městských staveb

Ostrava podporuje rekonstrukce a opravy památek a významných městských staveb už mnoho let. V posledních 15 letech pak fungují dva programy, které dělí podporované objekty na klasické nebo industriální a na sakrální stavby.

I v letošním roce přispěje Ostrava dotacemi k obnově významných památek, městských i sakrálních staveb. Díky tomuto úspěšnému programu se již podařilo vrátit půvab desítkám historických staveb a přispět tak i k lepšímu využití budov.

Hana Tichánková, náměstkyně primátora Ostravy: "Po patnácté dáváme dotační titul na opravy sakrálních a světských památek. Pro letošní rok bylo z rozpočtu opět vyčleněno 5 a půl milionu korun. Prostředky jsou rozděleny prostřednictvím letopisecké komise." 

Město program otevřelo loni v prosinci a majitelé se mohli hlásit o příspěvek do března. Hodnocením přihlášených staveb byla pověřena komise muzejní, letopisecká, názvoslovná a heraldická rady města.

Cyril Vltavský, hlavní architekt města Ostravy: "Navrhované stavební úpravy jednotlivých staveb jsou posuzovány ve vazbě na obraz města, ve vazbě na vliv na podobu města, ale i ve vazbě na to, jak jsou stavby bez navrhovaných úprav životaschopné." 

Komise doporučila v kategorii domů a památek poskytnout dotace 5 z 15 přihlášených. Jde například o bytové družstvo, které chce opravit fasádu domu ve stylu sorela nebo porubský zámeček. Mezi sakrálními stavbami uspěl kostel na Mírovém náměstí ve Vítkovicích, který chce opravit střechu.

Anton Rusnák, farář:  "Střecha je z břidlice, která měla vydržet 100 let, že prý mě to přežije, ale jak je vidět, ta břidlice měla krátkou životnost." 

Maximální částka, kterou mohou žádat majitelé sakrálních staveb je půl milionu u druhého dotačního programu na domy a památky je to milion a půl. 

---

Kolekci historických vozidel obohatí tramvaj Tatra T3

Ostrava má po Praze největší sbírku historických vozidel městské hromadné dopravy. Většina z nich je ve perfektním stavu a stále jezdí. Nyní k ním přibude i tramvaj Tatra T3, která v Ostravě jezdila ještě před 30 roky.

Dopravní podnik Ostrava se nestará jen o přepravu cestujících ve městě, ale velmi dobře se zhostil také důležitého společenského úkolu. Zachovat pro budoucí generace historii hromadné dopravy. Ostravská sbírka tak díky tomu čítá asi 50 vozidel a je druhá největší v naší zemi. Hlavní část tvoří  a nyní bude kolekce obohacena ještě o Tatru T3, která patří k nejpoužívanějším v historii.

Jiří Boháček, historik MHD: "Bylo jich celkem ve všech provedeních a modifikacích zařazeno do provozu v Ostravě 246. Vybrali jsme vůz originálního provedení Tatra T3, který bude mít i pokladnu průvodčího." 

Aby mohla tzv. té trojka znovu vyjet na koleje, čeká odborníky ze Škodovky ještě mnoho práce. Zastupitelé města schválili na její renovaci finance. 

Břetislav Riger, náměstek primátora Ostravy: "Je to muzejní kus, který je z roku 1970 a po renovaci bude zařazen do sbírky.  Zastupitelstvo na opravu schválilo 5,2 milionu korun."

Jiří Boháček, historik MHD: "Vůz čeká důkladná oprava. Týkat se bude všech elektrických agregátů včetně dosazení nové kabeláže, kompletního dokončení exteriéru a interiéru vozové skříně včetně stanoviště řidiče a pokladny průvodčího."

Zrekonstruovaná tramvaj bude ozdobou sbírky dopravního podniku a navíc poslouží v průběhu různých kulturních a společenských akcí i k vyjížďkám milovníků historie a tramvají po městě.

---

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/ostravske-minuty/ostravske-minuty-27-05-2024-17-45