Nový kruhový objezd u Jilemnického náměstí je v provozu
V Ostravě-Porubě přinesl začátek školního roku úlevu řidičům. S koncem prázdnin totiž skončila stavba nového kruhového objezdu u Jilemnického náměstí. Dosud museli jezdit objížďkou po ulici Polská.
Nový kruhový objezd u Jilemnického náměstí v Ostravě-Porubě je hotový. Na stavbě, kterou hradil ostravský magistrát, už budou probíhat jen práce, které neomezí samotný provoz.
Zuzana Bajgarová (ANO) náměstkyně primátora Ostravy: “Kruhový objezd na Jilemnického náměstí se stejně jako Opavskou podařilo zprovoznit v průběhu letních prázdnin, takže od 1. září budou moci auta projíždět. Budou tam samozřejmě následně probíhat ještě nějaké dodělávky. Mezi nimi okolní chodníky se upraví, dosadí se zeleň uprostřed toho kruháče.”
Kruhový objezd nahradil nebezpečnou a nepřehlednou křižovatku, která byla místem nejčastějších dopravních nehod v Porubě.
Anketa: obyvatelé Ostravy-Poruby: “Já jsem strašně ráda, protože tady byly samé bouračky To byla vždycky rána prostě, já jsem vylezla z okna, jelikož bydlím hned tady a viděla jsem, že bouračky byly pořád. Dennodenně. Takže je daleko bezpečnější. Ano, určitě. Tam lidi prostě neviděli tu stopku z druhé strany.”
“Nějaké karamboly tady byly pravidelně každý týden.”
“Jsem moc ráda, protože to bylo špatné tady.”
Současně s výstavbou kruhového objezdu probíhala také rekonstrukce tramvajové trati na ulici Opavská, kde se bude až do poloviny září jezdit jen jedním pruhem v obou směrech. A to v úseku od Slovanu po křižovatku s ulicí Martinovskou.
---
V Proskovicích přišlo historicky nejvíce prvňáčků
Prvního září je z mnoha důvodů výjimečný den. Končí dovolené, lidé se vracejí do práce, do ulic měst se vracejí auta a zácpy, ale asi nejvíce je tento den důležitý pro děti, které jdou poprvé do školy. V Ostravě to bylo dva půl tisíce prvňáčků a o něco méně dětí šlo poprvé do školky.
Do první třídy Základní školy v Ostravě-Proskovicích letos nastoupilo 26 dětí, což je historický rekord. V minulých letech nebylo dětí nikdy více než 20. Hned první den děti čekalo překvapení. Přivítat je totiž přišel primátor města Tomáš Macura.
Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Jsem rád, že jsem do vaší školy přišel zrovna tento rok, kdy do první třídy tady v Proskovicích nastupuje historicky nejvíce dětí."
Eva Paličková, ředitelka ZŠ a MŠ Proskovice: "Jsme škola pouze s prvním stupněm, tzn. pouze do páté třídy. Pak děti odcházejí do spádové školy ve Staré Bělé a nebo na víceletá gymnázia."
Ostrava má 55 základních a 65 mateřských škol, které zřizuje magistrát nebo jednotlivé obvody města. Do lavic usedlo dnes celkem 24 tisíc žáků a mezi nimi je i téměř 600 dětí z Ukrajiny. Do školek pak nastoupilo 2400 dětí.
Tomáš Macura, primátor Ostravy: "V ostravských základních školách nastupuje zhruba dva a půl tisíce prvňáčků, přesně je to 2533. Celkem je žáků 24 tisíc."
anketa, prvňáčci: " Já jsem se těšila, jak se budeme učit číst."
"Já jsem se těšila, jak se setkáme s Aničkou."
"Já jsem se těšil na matiku a tělocvik."
Kromě škol se ale na děti připravily i Střediska volného času a Dům dětí a mládeže Poruba. Nabízejí pro ně celkem 452 kroužků v celém spektru zájmových činností. Detaily najdou rodiče na webu talentova.cz.
---
Krátké zprávy, 1. 9.. 2022, 17 h - 3
FM hledá možnosti, jak ušetřit na výdajích za energie. Jen elektřina bude příští rok o více než 50 milionů dražší než letos. Plyn zatím vysoutěžený není. Teplo dodávané městskou společností DISTEP zdraží maximálně o inflaci.
Opavská sociální poradna Anima Viva už téměř dvě desetiletí pomáhá lidem s duševním onemocněním řešit nejrůznější problémy. Pomoc odborníků tam může vyhledat, každý, kdo se ocitl v krizi.
---
Český Těšín otevřel nový dopravní terminál
Obyvatelé Českého Těšína i návštěvníci města se dočkali nového moderního dopravního terminálu včetně velkého parkoviště. Cestující mají k dispozici uzavřenou čekárnu s dopravním infocentrem a nově jsou zde nainstalovány i cykloboxy.
V Českém Těšíně už funguje nový dopravní terminál. Slavnostně ho za účasti významných hostů otevřeli zástupci vedení radnice.
Gabriela Hřebačková, starostka Českého Těšína: "Město Český Těšín je důležitým komunikačním spojovacím článkem, kousek za mnou je nádraží a lidé, kteří využívají hromadnou dopravu, i příměstskou dopravu i řidiči, každý z těchto lidí si zaslouží důstojný prostor a jak zázemí dopravního terminálu, tak zastávky jsou svědectvím, že se to splnilo."
Celý dopravní terminál včetně velkokapacitního parkoviště zabírá více než 17 tisíc metrů čtverečních. Nově mají lidé k dispozici krytou, uzavíratelnou a klimatizovanou čekárnu s dopravní infocentrem a toaletami, nechybí lavičky a velké informační digitální tabule.
Aleš Stejskal, koordinátor ODIS s.r.o.: "Přímo na autobusovém stanovišti celkem sedm stanovišť pro příměstské linky do nejbližších obcí a měst a na spojovací komunikaci se nachází ještě pár zastávek, kde staví autobusy MHD."
Součástí dopravního terminálu jsou ii cykloboxy. Prostor bývalého autobusového nádraží bude prozatím upraven, o jeho budoucím využití se bude rozhodovat později.
---
Autobusy budou ve Studénce stát u supermarketu
Ve Studénce vzniká nová autobusová zastávka. Městské spoje a později i ty příměstské budou nově zastavovat u supermarketu na okraji Butovic. Zastávku staví město, pozemek poskytla obchodní společnost.
Loni v listopadu byl na okraji Studénky otevřen nový supermarket, teď v jeho blízkosti vzniká autobusová zastávka.
Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Původní záměr byl, že by autobusová zastávka vznikla na obou stranách komunikace. Bohužel ne všechny pozemky jsou naše a s některými vlastníky se nedalo rozumně dohodnout, takže nakonec vznikla pouze tady na ulici Průmyslová jedna zastávka. Autobusy tedy budou najíždět a točit se na těch dvou kruhových objezdech, které jsou v bezprostřední blízkosti.”
Stavba zastávky má být hotova do 15. září. Stojí milion 650 tisíc korun včetně daně a hradí ji rozpočet města.
Milan Kyjovský, vedoucí odboru údržby majetku, MěÚ Studénka: “V konečné fázi pro samotné cestující tady bude připravena budka zastávky, která bude vypadat podobně, jako ta u transformátoru, takže skleněná budka.”
Záměr zřídit tuto autobusovou zastávku vznikal současně se záměrem stavby supermarketu. Pozemek, na kterém zastávka stojí, je majetkem obchodní společnosti.
Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Byla s nimi dohoda, že v momentě, kdy bude postaven supermarket, tak umožní městu stavět na jejich pozemcích autobusovou zastávku. Možná občané vnímají, že ta zastávka tu mohla vyrůst dříve, ale taková byla dohoda s Lidlem.”
Spoje městské hromadné dopravy zde začnou zastavovat po kolaudaci stavby, meziměstské linky po změnách jízdních řádů v polovině prosince.
---
Krátké zprávy, 1. 9.. 2022, 17 h - 4
Praktickou pomůcku věnovanou třídění odpadů našlo první školní den na lavicích bezmála 2500 žáků prvních tříd z takřka 90 škol v Moravskoslezském kraji. Hejtmanství distribucí uvítacího balíčku pro prvňáčky nazvaného Třídíme se zvířátky chce podpořit třídění odpadu.
Téměř 300 uchazečů se letos hlásilo na AGEL Střední zdravotnickou školu v Ostravě a v Českém Těšíně. 1. září nastoupilo do prvního ročníku střední školy více než 120 žáků.
---
Tramvaje v Porubě jsou tišší a rychlejší
Dopravní podnik Ostrava zahájil provoz tramvají na nejdelším úseku nejmodernější tratě v Ostravě. Jde o 1626 metrů dlouhý úsek na ulici Opavská v Porubě, na jehož rekonstrukci z velké části přispěla i EU.
Ostrava-Poruba má nejdelší nejmodernější tramvajovou trať v Ostravě. Úsek na ulici Opavská mezi křižovatkami s ulicemi 17. Listopadu a Martinovská se podařilo zrekonstruovat za pouhé dva měsíce.
Miroslav Svozil (ODS), náměstek primátora Ostravy: “Stihlo se to přesně za ty dva měsíce, což si myslím, nejen v Ostravě, ale v celé republice je akce nevídaná. Je to nejdelší modernizace 1620 metrů. Klíčový technický prvek je, že je tu pevná jízdní dráha, což má fantastický význam pro to, že ta životnost trati bude dvojnásobná.”
Tereza Šnoblová, mluvčí DPO: “DPO úsek zatravnil a také zrekonstruoval nástupiště hned tří tramvajových zastávek Telekomunikační škola, Poruba-Vozovna a také VŠB-TUO směr centrum. Modernizace vyšla celkem na 236 milionů korun a jedná se o největší letošní investicí DPO do infrastruktury.”
První tramvaje na zmodernizovanou trať zkušebně vyjely poslední prázdninový den. Jejich provoz je teď mnohem tišší a také rychlejší.
Tomáš Macura (ANO), primátor Ostravy: “My tu stavbu považujeme za důležitý střípek v rámci mozaiky, kterou se snažíme zvyšovat úroveň veřejné dopravy v Ostravě ve všech aspektech. To znamená komfort, bezpečnost, rychlost, kvalita obecně a věřím, že to ocení jak cestující, tak i rezidenti.”
Stavba by měla být kompletně dokončena do konce září, včetně vybavení zastávek.
---