Expres Ostrava-Poruba
- Zpravodajství z obvodu Poruba od redaktorky Yvony Fajtové a kameramana Pavla Straky
- Porubské školy a školky jdou s moderní dobou
- Waldorf Poruba modernizuje prostory pro výuku
- 17. ročník soutěže Studentský železný hasič
Děti porubských základních a mateřských škol se učí lépe poznávat samy sebe. Školská zařízení totiž zařadila do výuky Metodu instrumentálního uvědomování, která žáky nijak nehodnotí, ale učí je přemýšlet, pracovat s chybou a motivovat.
Už 10 základních a 4 mateřské školy v Ostravě-Porubě využívají metodu instrumentálního uvědomování, díky které budou děti lépe připraveny na život a na překážky, které jim přinese.
Martina Dušková (Piráti), místostarostka Ostravy-Poruby: “Během posledního roku se v této metodě proškolilo celkem 36 lidí. Byli bychom rádi i do budoucna, aby se tato metoda mohla dál rozvíjet. Vzhledem k tomu, že ta metoda přispívá k rozvoji emoční inteligence, schopnosti učení, vede děti a žáky k odpovědnosti za vlastní vzdělávání, pomáhá rozvíjet i sociální kompetence a spolupráci a vlastně reaguje tak na moderní dobu.”
Tato metoda nemá žádné limity, může s ní pracovat člověk už od 3 let věku až do nekonečna a jediné, co k práci potřebuje, je tužka, papír a guma.
Renáta Fialová, ředitelka ZŠ Komenského: “Vždycky pracujeme s pracovním listem, přemýšlíme společně o tom, jak pracujeme, co děláme, co nám dělá problémy, jak je řešíme, jak ve stresových okamžicích reagujeme. všechny dovednosti se pak snažíme převést do praktického života.”
anketa: žáci ZŠ Komenského: “Tyto hodiny mě baví, protože tady spojujeme body, je nás tady méně, je to takové hravější a prostě máme tady větší klid.”
“Je to vlastně úplně něco jiného oproti normální češtině, také mi to připadá i lehčí mnohem a baví mě to víc.”
Na základní škole Komenského zároveň probíhal Basic kurz pro další pedagogy nejen porubských škol.
Ondřej Věnek Vysopal, ředitel projektového oddělení ATC: “Základem je, že mnohdy na jednoduchých úkolech pomocí tužky, papíru, se objevují nějaké naše postupy, strategie, vidění světa a díky práci, kterou tady nastavujeme na kurzu, tak díky práci s lektorem si to uvědomujeme. A pak máme nabídku, jestli se rozhodneme to změnit, přenastavit, upravit nebo v tom zůstat.”
Kouzlo tak není v samotných pracovních sešitech, ale v práci s nimi a v interakci.
---
Waldorfská základní škola a střední škola Ostrava-Poruba postupně modernizuje své prostory. V těchto dnech slavnostně otevřela dvě nové odborné učebny. A to přírodovědnou a počítačovou.
Lepší zázemí, větší bezpečnost a moderní zařízení teď ve Waldorfské základní škole a střední škole nabízí žákům, studentům i učitelům dvě nové odborné učebny.
Břetislav Kožušník, ředitel, Waldorfská základní škola a střední škola: “Přírodovědná učebna je vybavena tak, aby to odpovídalo současné době. Jsou tam možnosti dělat chemické pokusy jak ze strany žáků, tak ze strany učitelů, je tam vybudovaná i elektrotechnika tak, aby bylo možné dělat pokusy s elektřinou a tak dále.”
Přírodovědnou učebnu budou využívat především žáci druhého stupně základní školy a středoškoláci.
anketa: žáci školy: “Tato učebna je moc hezká, určitě je lepší než ta minulá, dá se tu dělat víc pokusů určitě.”
“Líbí se mi umyvadla, že je jich tady tolik a chemii mám ráda, dostala jsem z ní jedničku, takže super.”
Nově byla zřízena i počítačová učebna pro žáky základní školy, kde mají k dispozici 26 počítačů, 3D tiskárny a další vybavení.
Břetislav Kožušník, ředitel, Waldorfská základní škola a střední škola: “V obou učebnách jsou interaktivní panely a je to vybaveno právě k té moderní výuce, aby bylo možné dělat i prezentace a další věci. Součástí toho projektu byl i bezbariérový přístup.”
Celý projekt vyšel na 4 miliony 400 tisíc korun a většinu z této částky zaplatila EU.
Břetislav Kožušník, ředitel, Waldorfská základní škola a střední škola: “Zbytek dává stát a také zřizovatel, který se na tom podílí.”
Martina Dušková (Piráti), místostarostka Ostravy-Poruby: “Já jsem moc ráda, že naše školy mají snahu se modernizovat a vzhledem k tomu, že v městském obvodu Poruba máme celkem 22 škol v 35 budovách, tak není úplně v našich silách modernizovat všechny zároveň a proto velmi oceňujeme, že i školy samy využívají dotačních příležitostí a umí najít třeba i externí zdroje financování pro svoji modernizaci.”
Před dokončením je také projekt konektivity.
Břetislav Kožušník, ředitel, Waldorfská základní škola a střední škola: “To znamená, že byla udělaná celá nová počítačová síť, která má i zabezpečovací prvky tak, aby to odpovídalo standardu konektivity, který vydalo MŠ. To byl projekt za 4 miliony 800 tisíc. Ten teď dokončujeme.”
Už příští rok na škole vzniknou další dvě odborné učebny. Polytechnická, ve které se budou tvořit architektonické návrhy a hudební studio.
---
V Ostravě se už po 17. uskutečnila prestižní soutěž Studentský železný hasič. Každoročně probíhá v prostorách VŠB - Technické univerzity Ostrava a sjíždějí se na ni studenti středních a vysokých škol z celé ČR.
Odvaha, vytrvalost, fyzická i technická zdatnost. Tyto schopnosti rozhodně nechyběly soutěžícím 17. ročníku Studentského železného hasiče, na které čekaly tradiční překážky disciplín TFA.
Jiří Patrovský, student Fakulty bezpečnostního inženýrství: “Aktuálně se nacházíme na 17. ročníku Studentského železného hasiče, který se každoročně koná v rektorátu VŠB, možnost se mají přihlásit středoškoláci, vysokoškoláci z celé ČR, podmínka je pouze 18 plus kvůli odpovědnosti. Přihlásilo se nám letos 50 závodníků, podávají super výkony a panuje tu dobrá atmosféra. Samozřejmě je to fyzicky dost náročné, takže většina bývá kluků, ale jsou tu i bojovnice mezi námi, které si to rády zkusí.”
Matyáš Rejzek, student Fakulty bezpečnostního inženýrství: “Disciplín máme hned několik, začínáme roztažením 40 metrů béčkových hadic, následuje hammer box, což je ocelová krabice, kde se provádí údery kladivem, poté následuje stažení hadic, přenesení dvou hadicových košů s hadicemi B, následuje zapojení céčkových hadic na rozdělovač a potom přetažení figuríny, která váží 80 kg.”
Nejtěžší disciplínou byl výběh do 10. patra budovy rektorátu, kterou celá soutěž vyvrcholila.
Matyáš Rejzek, student Fakulty bezpečnostního inženýrství: “Závodníci běží s kompletní výstrojí, co mívá hasič u zásahu, vyjma bot. Mohou běžet v teniskách, ale jinak mají kompletní zásahový třívrstvý oblek, řekněme nějakých 7 kg včetně přilby a na zádech dýchací přístroj, řekněme 10 kg. Závodníci co se umisťují na předních příčkách trénují po celý rok, je to velice fyzicky náročná soutěž jak fyzicky tak i technicky. Je to technická disciplína a určitě je potřeba také velká vytrvalost. Ti co to běhají profesionálně, mění i jídelníček.”
anketa: soutěžící: “Přípravy, tak jsem trénoval u nás na vesnici, zkoušel jsem tady ty disciplíny s hadicemi, roztahovat, tahat figurínu a baví mě to. Už jsem podruhé, loni jsem byl poprvé a teďka jsem si zlepšil čas, takže se to povedlo aspoň a jinak jo, je to super. Nejtěžší disciplínou, asi ty schody jsou nejtěžší, to 10. patro je fakt jako masakr.”
“Pro mě byly nejtěžší schody, bylo to velmi náročné a jinak každá překážka byla pro mě těžší, protože nemám pořádně natrénované, ale myslím si, že nějak se to zvládlo. Mám to za sebou, všechno jsem dokončila, takže jsem spokojená.”
“Toto je moje pátá účast na této soutěži. Nejlepší čas vlastně 2:33 před dvěma lety a nejtěžší disciplína určitě schody. Jaké byly přípravy? Běhání do schodů, to je asi základ při této soutěži a ještě to tahání figuríny a silová příprava.”
Nejrychlejší student celou soutěž zvládl za pouhé dvě minuty a 34 sekund a nejlepší studentka pak byla v cíli jen o necelou minutu později.
---
Děti porubských základních a mateřských škol se učí lépe poznávat samy sebe. Školská zařízení totiž zařadila do výuky Metodu instrumentálního uvědomování, která žáky nijak nehodnotí, ale učí je přemýšlet, pracovat s chybou a motivovat.
Už 10 základních a 4 mateřské školy v Ostravě-Porubě využívají metodu instrumentálního uvědomování, díky které budou děti lépe připraveny na život a na překážky, které jim přinese.
Martina Dušková (Piráti), místostarostka Ostravy-Poruby: “Během posledního roku se v této metodě proškolilo celkem 36 lidí. Byli bychom rádi i do budoucna, aby se tato metoda mohla dál rozvíjet. Vzhledem k tomu, že ta metoda přispívá k rozvoji emoční inteligence, schopnosti učení, vede děti a žáky k odpovědnosti za vlastní vzdělávání, pomáhá rozvíjet i sociální kompetence a spolupráci a vlastně reaguje tak na moderní dobu.”
Tato metoda nemá žádné limity, může s ní pracovat člověk už od 3 let věku až do nekonečna a jediné, co k práci potřebuje, je tužka, papír a guma.
Renáta Fialová, ředitelka ZŠ Komenského: “Vždycky pracujeme s pracovním listem, přemýšlíme společně o tom, jak pracujeme, co děláme, co nám dělá problémy, jak je řešíme, jak ve stresových okamžicích reagujeme. všechny dovednosti se pak snažíme převést do praktického života.”
anketa: žáci ZŠ Komenského: “Tyto hodiny mě baví, protože tady spojujeme body, je nás tady méně, je to takové hravější a prostě máme tady větší klid.”
“Je to vlastně úplně něco jiného oproti normální češtině, také mi to připadá i lehčí mnohem a baví mě to víc.”
Na základní škole Komenského zároveň probíhal Basic kurz pro další pedagogy nejen porubských škol.
Ondřej Věnek Vysopal, ředitel projektového oddělení ATC: “Základem je, že mnohdy na jednoduchých úkolech pomocí tužky, papíru, se objevují nějaké naše postupy, strategie, vidění světa a díky práci, kterou tady nastavujeme na kurzu, tak díky práci s lektorem si to uvědomujeme. A pak máme nabídku, jestli se rozhodneme to změnit, přenastavit, upravit nebo v tom zůstat.”
Kouzlo tak není v samotných pracovních sešitech, ale v práci s nimi a v interakci.
---
Waldorfská základní škola a střední škola Ostrava-Poruba postupně modernizuje své prostory. V těchto dnech slavnostně otevřela dvě nové odborné učebny. A to přírodovědnou a počítačovou.
Lepší zázemí, větší bezpečnost a moderní zařízení teď ve Waldorfské základní škole a střední škole nabízí žákům, studentům i učitelům dvě nové odborné učebny.
Břetislav Kožušník, ředitel, Waldorfská základní škola a střední škola: “Přírodovědná učebna je vybavena tak, aby to odpovídalo současné době. Jsou tam možnosti dělat chemické pokusy jak ze strany žáků, tak ze strany učitelů, je tam vybudovaná i elektrotechnika tak, aby bylo možné dělat pokusy s elektřinou a tak dále.”
Přírodovědnou učebnu budou využívat především žáci druhého stupně základní školy a středoškoláci.
anketa: žáci školy: “Tato učebna je moc hezká, určitě je lepší než ta minulá, dá se tu dělat víc pokusů určitě.”
“Líbí se mi umyvadla, že je jich tady tolik a chemii mám ráda, dostala jsem z ní jedničku, takže super.”
Nově byla zřízena i počítačová učebna pro žáky základní školy, kde mají k dispozici 26 počítačů, 3D tiskárny a další vybavení.
Břetislav Kožušník, ředitel, Waldorfská základní škola a střední škola: “V obou učebnách jsou interaktivní panely a je to vybaveno právě k té moderní výuce, aby bylo možné dělat i prezentace a další věci. Součástí toho projektu byl i bezbariérový přístup.”
Celý projekt vyšel na 4 miliony 400 tisíc korun a většinu z této částky zaplatila EU.
Břetislav Kožušník, ředitel, Waldorfská základní škola a střední škola: “Zbytek dává stát a také zřizovatel, který se na tom podílí.”
Martina Dušková (Piráti), místostarostka Ostravy-Poruby: “Já jsem moc ráda, že naše školy mají snahu se modernizovat a vzhledem k tomu, že v městském obvodu Poruba máme celkem 22 škol v 35 budovách, tak není úplně v našich silách modernizovat všechny zároveň a proto velmi oceňujeme, že i školy samy využívají dotačních příležitostí a umí najít třeba i externí zdroje financování pro svoji modernizaci.”
Před dokončením je také projekt konektivity.
Břetislav Kožušník, ředitel, Waldorfská základní škola a střední škola: “To znamená, že byla udělaná celá nová počítačová síť, která má i zabezpečovací prvky tak, aby to odpovídalo standardu konektivity, který vydalo MŠ. To byl projekt za 4 miliony 800 tisíc. Ten teď dokončujeme.”
Už příští rok na škole vzniknou další dvě odborné učebny. Polytechnická, ve které se budou tvořit architektonické návrhy a hudební studio.
---
V Ostravě se už po 17. uskutečnila prestižní soutěž Studentský železný hasič. Každoročně probíhá v prostorách VŠB - Technické univerzity Ostrava a sjíždějí se na ni studenti středních a vysokých škol z celé ČR.
Odvaha, vytrvalost, fyzická i technická zdatnost. Tyto schopnosti rozhodně nechyběly soutěžícím 17. ročníku Studentského železného hasiče, na které čekaly tradiční překážky disciplín TFA.
Jiří Patrovský, student Fakulty bezpečnostního inženýrství: “Aktuálně se nacházíme na 17. ročníku Studentského železného hasiče, který se každoročně koná v rektorátu VŠB, možnost se mají přihlásit středoškoláci, vysokoškoláci z celé ČR, podmínka je pouze 18 plus kvůli odpovědnosti. Přihlásilo se nám letos 50 závodníků, podávají super výkony a panuje tu dobrá atmosféra. Samozřejmě je to fyzicky dost náročné, takže většina bývá kluků, ale jsou tu i bojovnice mezi námi, které si to rády zkusí.”
Matyáš Rejzek, student Fakulty bezpečnostního inženýrství: “Disciplín máme hned několik, začínáme roztažením 40 metrů béčkových hadic, následuje hammer box, což je ocelová krabice, kde se provádí údery kladivem, poté následuje stažení hadic, přenesení dvou hadicových košů s hadicemi B, následuje zapojení céčkových hadic na rozdělovač a potom přetažení figuríny, která váží 80 kg.”
Nejtěžší disciplínou byl výběh do 10. patra budovy rektorátu, kterou celá soutěž vyvrcholila.
Matyáš Rejzek, student Fakulty bezpečnostního inženýrství: “Závodníci běží s kompletní výstrojí, co mívá hasič u zásahu, vyjma bot. Mohou běžet v teniskách, ale jinak mají kompletní zásahový třívrstvý oblek, řekněme nějakých 7 kg včetně přilby a na zádech dýchací přístroj, řekněme 10 kg. Závodníci co se umisťují na předních příčkách trénují po celý rok, je to velice fyzicky náročná soutěž jak fyzicky tak i technicky. Je to technická disciplína a určitě je potřeba také velká vytrvalost. Ti co to běhají profesionálně, mění i jídelníček.”
anketa: soutěžící: “Přípravy, tak jsem trénoval u nás na vesnici, zkoušel jsem tady ty disciplíny s hadicemi, roztahovat, tahat figurínu a baví mě to. Už jsem podruhé, loni jsem byl poprvé a teďka jsem si zlepšil čas, takže se to povedlo aspoň a jinak jo, je to super. Nejtěžší disciplínou, asi ty schody jsou nejtěžší, to 10. patro je fakt jako masakr.”
“Pro mě byly nejtěžší schody, bylo to velmi náročné a jinak každá překážka byla pro mě těžší, protože nemám pořádně natrénované, ale myslím si, že nějak se to zvládlo. Mám to za sebou, všechno jsem dokončila, takže jsem spokojená.”
“Toto je moje pátá účast na této soutěži. Nejlepší čas vlastně 2:33 před dvěma lety a nejtěžší disciplína určitě schody. Jaké byly přípravy? Běhání do schodů, to je asi základ při této soutěži a ještě to tahání figuríny a silová příprava.”
Nejrychlejší student celou soutěž zvládl za pouhé dvě minuty a 34 sekund a nejlepší studentka pak byla v cíli jen o necelou minutu později.
---