Výstavba nových bytů v Opavě
Opava se chystá snížit deficit nedostatku bytů a přilákat tak do města nové obyvatele. Byty stavějí prozatím developeři. V lokalitě bývalých Dukelských kasáren by pak mohla být v příštím roce zahájena výstavba obecních tzv. startovacích bytů. V Opavě byty dlouhodobě chybí.
Získat byt v Opavě není jednoduché. Překážkou jsou vysoké tržní nájmy a také jejich nedostatek. Výstavba se tady totiž v minulosti nijak zvlášť nerozvíjela. Obecní byt je pak možné získat výběrovým řízením. Ročně se jich pro nové nájemníky uvolní jen několik.
Michal Kokošek (ANO), 1. náměstek primátora Opavy: „Město Opava má k dispozici asi pět set padesát bytů. Dostatečné to není. Poptávka převyšuje nabídku.“
Necelá čtvrtina těchto bytů je určená pro sociálně znevýhodněné, jako jsou např. handicapovaní či senioři. Počet obecních bytů se ale v budoucnu rozroste. Už v příštím roce by mohla být zahájená výstavba 160 bytových jednotek. Vzniknou rekonstrukcí historických budov v bývalých Dukelských kasárnách.
Michal Kokošek (ANO), 1. náměstek primátora Opavy: „Opava, jako město, které má přes 50 000 obyvatel potřebuje více nájemních bytů. A to také vzhledem k situaci, která v současné době děje v souvislostí s navyšování cen energií a celkového zdražování.“
To opodál už se staví. Před dvěma lety město pozemek o výměře 3,8 ha prodalo. A nyní developer začal stavět. Postupně zde vybuduje 16 bytových domů. Teď tady stroje hloubí základy pro první čtyři.
Pavel Steinwirth, stavbyvedoucí, JTA Holding: „Momentálně dokončujeme zemní práce a začínáme zakládat stavbu. Zemní piloty, základové pásy a tak dál.“
Železobetonové piloty jsou uloženy do hloubky 15 metrů tak, aby unesly konstrukci šesti patrového domu. V první etapě bude dokončeno celkem 125 bytů. Jejich prodej běží už od léta.
Radek Sklář, manažer prodeje, TRIMEX REALITY: „Od spuštění prodeje ten zájem byl velký. Lidé volali denně. Z toho se vygenerovalo asi 10% rezervací. Pak se prodej přibrzdil.“
To 153 bytů, které se začaly stavět ještě v době před koronavirovou krizí v lokalitě Kačírkova, bylo rozebráno poměrně rychle. Developeři by měli v Opavě stavět také na dalších místech. Své záměry ale mnozí ještě nezveřejnili. Např. u ulice Olomoucká město prodalo pozemky k výstavbě už v roce 2016, ovšem stavět se tady ještě nezačalo. Další byty se plánují také kousek od centra. A to už víc jak deset let. V projektu Slezský se uvažuje jak o malometrážních bytech, tak o komerčních prostorách. Aktuálně město nabízí k prodeji pozemky ve vnitrobloku za obchodním centrem Slezanka. I tady mají být bytové domy. Asi 300 pozemků se chystá město nabídnout lidem k výstavbě rodinných domů. Jde o lokalitu Stromovka nedaleko Slezské nemocnice.
---
DP Ostrava zmodernizoval zákaznické centrum
Ostravský dopravní podnik je nejmodernější v zemi, ale rozhodně jen nespí na vavřínech. Dalším dílkem do skládačky je zbrusu nové zákaznické centrum, které je vstřícnější a má i samoobslužnou zónu, kde si mohou cestující vše jednoduše obstarat sami.
Ostravský dopravní podnik se pyšní novým moderním zákaznickým centrem, které bylo otevřeno v zrekonstruovaném objektu na Poděbradově ulici. Poprvé mezi dopravními podniky v rámci celé země je součástí centra také samoobslužná zóna, kde si vše může cestující vyřídit sám.
Daniel Morys, generální ředitel DPO: „Přáli bychom si, aby naše samoobslužná zóna fungovala také edukačně. Sjednotili jsme softwarové prostředí jízdenkomatů a samoobslužných kiosků v novém zákaznickém centru, aby se zákazníci mohli v prodejně s pomocí specialistek naučit přesně to, co pak sami zvládnou třeba v jízdenkomatu."
K dispozici jsou samozřejmě i pracovníci, kteří lidem s vyřízením pomohou a nebo mohou jít i přímo k přepážce. Dopravní podnik tak pokračuje v modernizaci.
Jan Dohnal, náměstek primátora Ostravy: "Zákazníci, kteří využijí samoobslužnou zónu, provedou své nákupy za e-shopové ceny, v případě nákupu ostravské zóny tak například ušetří 50 korun oproti nákupu na přepážce.“
Podobným způsobem už také lze nakupovat jízdenky u regionálních dopravců, kteří propojují jednotlivá města a obce v celém kraji v rámci integrovaného dopravního systému ODIS.
Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: "KODIS má má podobných zákaznických středisek po celém kraji 11. Rozdíl mezi tímto ostravským a mimoostravskými je, že tam zajišťujeme veškerý servis."
Dopravní podnik Ostrav je navíc už třetím rokem bezpapírový a i v rámci samoobslužné zóny lze platit pouze bankovními kartami.
---
Krátké zprávy, 4. listopadu 2022, 16 h - 1
Zdravotnická záchranná služba Moravskoslezského kraje zasahovala ve čtvrtek u dvou vážných pracovních úrazů. Odehrály se krátce po sobě na Novojičínsku a v Ostravě. V prvním případě 21letého muže vážně zranil lis, druhý případ skončil bohužel smrtí mladého muže.
Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MSK: ”Čtyřiatřicetiletý muž byl zasažen břemenem, uvolněným z jeřábu. Utrpěl poranění hlavy neslučitelné se životem a zasahující lékař po svém příjezdu mohl již pouze konstatovat jeho smrt.”
---
Cyklopruhy na Frýdlantských mostech jsou jen dočasné
Na mimořádně frekventované mimoúrovňové křižovatce Frýdlantské mosty v Ostravě jsou kola navedena přímo mezi auta. Ta tam přitom často jezdí rychleji než povolenou padesátkou. Naštěstí se tam zatím nic nestalo. Červené cyklopruhy jsou jen dočasným řešením.
Cyklistická síť v Ostravě se stále vylepšuje. Ideální ale není. Kontroverzní jsou mimo jiné cyklopruhy na Frýdlantských mostech kudy projede na 250 cyklistů denně. Využívají je zejména na cestu do práce a zpět. Rekreační cyklisté raději jedou jinudy.
obyvatelka Ostravy: “I když jsou nově udělané, i když jdou červeně označeny a mají být bezpečnější, že ta vozovka je tam zúžená, tak mi to nepřijde pro cyklisty vhodné a nejela bych tam já sama jako dospělý člověk a neumím si představit, že bych tam jela třeba s dítětem.”
Josef Laža, dopravní specialista, MAPPA: “Cílem integrace cyklistické dopravy do frýdlantských mostů bylo zvýraznit pohyb cyklistů, kteří zde legálně už mohli jezdit před touto úpravou. Řešení, které je na frýdlantských mostech není dokonalé, nicméně i toto opatření zvyšuje bezpečnost cyklistů tím, že ostatní řidiče upozorňuje na to, že ti cyklisté se tam mohou pohybovat.”
Eva Michalíková, mluvčí MŘP Ostrava: “V současné době neevidujeme žádnou nehodu s cyklisty na uvedém místě.”
Vše se změní s rekonstrukcí Frýdlantských mostů, kdy by tady měla vzniknout oddělená stezka pro chodce a cyklisty. Podmínky pro cyklisty se zlepšují i na ulici 28. října.
Josef Laža, dopravní specialista, MAPPA: “Šířka uličního prostoru před domem kultury už nám umožnila bezpečnější řešení pro cyklisty, které jsme převedli na širší chodník a vytvořili jsme stezku pro chodce a cyklisty se společným provozem.”
Do budoucna by tento prostor měl být rozdělený na stezku pro chodce a cyklisty s děleným provozem. A to po výstavbě koncertní haly.
---
V NJ odhalili Hlaďovi pamětní desku, už podruhé
Čestného občana města, generála Jaroslava Hlaďa, v Novém Jičíně znovu připomíná pamětní deska. Odhalena byla už podruhé. Umístěna je totiž na obchodním domě, který procházel rekonstrukcí, a z budovy musela být sejmuta.
V Novém Jičíně byla znovuodhalena pamětní deska připomínající čestného občana města, válečného letec stíhací perutě RAF in memoriam generálmajora Jaroslava Hlaďa. Deska byla na budově obchodního domu umístěna v roce 2003, objekt totiž stojí na místě, kde dříve býval Hlaďův rodný dům. Po dobu zhruba roční rekonstrukce obchodního centra byla sejmuta. Slavnostního druhého odhalení se teď zúčastnila manželka Jaroslava Hlaďa Božena Hlaďová a jejich dcera.
Věra Váchová, dcera Jaroslava Hlaďa: “Vnímáme to jako čest, protože v Novém Jičíně se ten vztah k našemu tatínkovi stále obnovuje. A že do povědomí Novojičíňáků se táta zase vrátil po té komunistické éře, kdy se o něm moc nemluvilo. Jsme na to hrozně pyšní, že tady na něj vzpomínáte.”
Radek Polách, Muzeum Novojičínska: “Na těchto místech dříve stával domek školníka České menšinové školy, ve kterém se 8. května 1913 narodil Jaroslav Hlaďo. Stal se významným působením u letectva meziválečného období, ale také během druhé světové války v rámci Royal Air Force ve Velké Británii.”
Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta NJ, Junák - český skaut: “Je potřeba říct, že Jaroslav Hlaďo byl ve dvacátých a třicátých letech členem prvního skautského chlapeckého oddílu v Novém Jičíně a tento oddíl dokonce i vedl.”
Jméno generála Hlaďa nese od 90. letech i ulice, na které jeho rodný dům stával.
---
Krátké zprávy, 4. listopadu 2022, 16 h - 2
Rozsáhlou vyšetřovací akci mají za sebou krajští kriminalisté. Několik měsíců jim trvalo než rozpletli klubko podvodů s nekolkovanými cigaretami a řezaným tabákem. Obvinili 10 mužů a 1 ženu. Šlo o téměř 7 500 000 kusů cigaret bez kolku a přes 50 kilogramů tabáku. Vzniklá škoda státu se vyšplhala na 24 milionů korun. Podvodníkům hrozí tresty od několika měsíců až po osm let. Čtyři výtečníci jsou ve vazbě.
Ostrava posílá sedm autobusů Dopravního podniku do ukrajinské Kachovky. Jsou plné zdravotnického materiálu. Autobusy byly vyřazeny z důvodu ekologizace ostravské dopravy a s jejich opětovným zařazením do přepravy už se nepočítalo.
---
Armáda ČR na bruntálském gymnáziu
POKOS, neboli Příprava občanů k obraně státu. To je název programu Odboru komunikace Ministerstva obrany, se kterým oslovuje základní a střední školy. Jeho cílem je představit studentům armádu, její úkoly a vybavení, se zaměřením na praxi. Studenty bruntálského gymnázia projekt velmi zaujal.
Na gymnáziu v Bruntále celou akci připravovali již před několika lety.
Antonín Zgažar, autor projektu a učitel gymnázia: „My jsme ten projekt vypracovali v roce 2014, čekali jsme 6 roků, potom ale vlastně dvě covidové vlny nám to znemožnily, takže konečně letos můžeme ten program uskutečnit a vlastně nahrazuje to kdysi bývalou brannou výchovu na školách.“
Armáda projekt zaměřila především na praktické ukázky a předvádění.
Daniela Hölzelová, projektová manažerka armády ČR: „My jsme si společně s 53. plukem průzkumu a elektronického boje připravili projekt, kdy chceme dětem představit armádu, aby věděly, například především, jak správně poskytnout první pomoc, budou si moci vyzkoušet, jak správně ošetřit různá poranění, masáž srdce, potom tady máme stanoviště s chemickou ochranou, kde se zase dozví například, co dělat při úniku chemických látek, budou si moci vyzkoušet protichemické obleky a masky, máme tady pro ně připravenou i ukázku techniky, budou tu mít i základy sebeobrany a vojáci přivezli také drony. Takže jim vysvětlí, jakým způsobem fungují drony nebo rušičky a podobně.“
Anketa, studenti gymnázia: „Mě zaujalo tady tohleto auto, které, jsem se dozvěděl, že ruší signály, tudíž je velmi nápomocné.“
„Mě zaujala celkově ta výbava naší armády, je vidět, že opravdu, Česká republika má co nabídnout do boje.“
Kromě seznámení s armádou, jejím vybavením a úkoly, byl projekt zaměřen i na civilní a současné využití.
Ondřej Lukáš, mluvčí skupiny: „Co se týká třeba zdravotní přípravy, tak můžou pomoci svým blízkým, kolemjdoucím, známým nebo spolužákům, kamarádům. Co se týče chemické přípravy, opět můžou být vystaveni různým rizikům, nějakým otravám nebo nějakým toxickým látkám, takže budou vědět, jak se mají zachovat, když třeba uslyší sirénu nebo nějaké jiné nebezpečí.“
Akce přinesla studentům základní poznatek. Obrana státu není jen záležitostí ozbrojených sil. Branná povinnost platí totiž pro všechny občany státu od 18 do 60 let.
---