
This is a modal window.

Po povodních se vrací vlaky mezi Krnovem a Bruntálem
Na železniční trať mezi Bruntálem a Krnovem, kterou v polovině září poničila povodeň, se vrátily vlaky. Vlakovou dopravu do Krnova zatím nahrazují autobusy. Směr do Bruntálu je první ze tří tratí vedoucích z Krnova, kde se železniční doprava obnovila.
Nela Eberl Friebová, mluvčí Správy železnic: “Úsek mezi Krnovem a Branticemi patřil mezi ty, které povodně poškodily výrazně. Největší rozsah oprav si vyžádal most v jižní části Krnova. Voda z něj zcela odplavila koleje a zbyla jen rámová konstrukce. Povodeň také zasáhla samotnou železniční stanici v Krnově. Zde probíhala oprava například zabezpečovacího zařízení a opravovaly se také další dílčí úseky trati. Na začátku příštího týdne očekáváme zprovoznění navazujícího úseku z Krnova přes Jindřichov ve Slezsku ke státní hranici s Polskem. Trať Krnov – Skrochovice (směr na Opavu) a také úzkokolejka Třemešná ve Slezsku – Osoblaha budou v provozu od poloviny prosince. Návrat vlaků na trať Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědem očekáváme až v průběhu příštího roku, tento úsek voda poškodila velmi výrazně. Nejprve bude nutné obnovit trasu původního koryta řeky Opavy, až pak bude možné začít opravy samotné železnice.”
Mošnovské letiště má novou odbavovací halu
Letiště Leoše Janáčka Ostrava rozšířilo svou kapacitu pro nákladní dopravu díky nové odbavovací ploše. Tato nová stojánka, veliká přibližně jako 5 fotbalových hřišť, pojme až 5 nákladních letadel. Projekt za 308 milionů korun financoval Moravskoslezský kraj ze svého rozpočtu, a zahrnuje také nové osvětlení a trafostanici.
Kateřina Pustějovská, mluvčí Letiště Ostrava, a.s.: „Výstavba nové odbavovací plochy pro nákladní letadla je dalším z kroků vedoucím k navýšení kapacity v oblasti carga. V posledních pěti letech se množství odbaveného nákladu na letišti Ostrava více než zdvojnásobilo. V roce 2023 bylo odbaveno přes 14 tisíc tun nákladu a pro letošní rok se očekává další nárůst o 56 procent na 22 tisíc tun.”
ŘSD spustilo práce na demolici mostů na Rudné ve Svinově
Řidiče projíždějící ostravskou Rudnou ulicí čekají v následujících měsících dopravní komplikace, které souvisí s náročným projektem demolice dvou mostů 11-138, které vedou nad Polaneckou ulicí. Rudná ulice by ale měla být stále průjezdná.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Od úterý 26. 11. 2024 začnou úvodní práce na velké opravě mostů silnice I/11 v Ostravě-Svinově. Oba mostní objekty páteřní komunikace, Rudné ulice, budou do roku 2026 zdemolovány a nahrazeny novými konstrukcemi. Po dobu náročných činností silniční úřad schválil žádost zhotovitele o zachování obousměrného provozu vždy po neopravované části silnice I/11 v jednom pruhu pro každý směr (místní komunikaci pod mostem čekají krátkodobé uzavírky v souladu s vývojem stavebního harmonogramu).”
Na místě očekávejte zúžení a zpomalení rychlosti. V místě se bude pohybovat technika a také dělníci, proto vždy projíždějte opatrně. Stav mostů je důsledkem nejen přirozeného stárnutí, ale zásadním faktorem je i neustálá zátěž silniční dopravy. Podle Ředitelství silnic a dálnic, které nechalo provést sčítání, zde projíždí 37 tisíc vozidel denně, včetně těžkých nákladních aut.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Do veřejného výběrového řízení se přihlásilo 11 firem, nejnižší nabídkovou cenu cca 95,6 milionu Kč předložila vítězná společnost Strabag. Rozsah rekonstrukce byl určen na základě odborné diagnostiky, která potvrdila výhodnější variantu úplné likvidace a výstavby nového přemostění s životností minimálně 100 let.”
Zdravotní sestry a pečovatelky prošly školou smyku
Každá zdravotní sestra a pečovatelka terénních služeb Charity Opava najezdí za svými klienty minimálně patnáct tisíc kilometrů ročně. Denně vyrážejí za jakéhokoliv počasí, vždy včas, aby zajistily potřebnou péči. Pro větší jistotu za volantem nedávno prošly školou smyku, která jim pomohla lépe zvládat nástrahy silnic.
Lijáky, sníh, ledovka a další rozmary počasí teď budou zdravotní sestry a pečovatelky terénních služeb opavské charity zvládat daleko lépe. Škola smyku v Centru bezpečné jízdy Libros v Ostravě je připravila na nebezpečné situace, se kterými se mohou v silničním provozu setkat.
Jana Prejdová, sociální pracovnice, Charita Opava: “Denně najezdí děvčata kolem 100 km, někdy i více podle toho, jakou mají trasu. Nejezdíme jenom v Opavě, jezdíme i mimo do těch obcí okolních, tam taky tu péči zajišťujeme. Tady toto jsou nová auta, jsou trošičku lehčí než na to, na co byly zvyklé, takže určitě jim to pomůže zvlášť v zimě nebo v tom nenadálém počasí, dá jim to vlastně sebevědomí, co si budeme povídat, ať vidí co a jak dál a jak se zachovat v takových situacích.”
Škola smyku zajistí i větší bezpečnost sestřiček a pečovatelek. Vzhledem k jejich počtu proběhla ve třech turnusech.
Dalimil Frič, ředitel, Centrum bezpečné jízdy LIBROS: “Řidič když přijde k nám na polygon asfaltový nebo technicko terénní polygon, vyzkouší si se svým vozidlem nebo naším vozidlem charakter nějaké jízdy, tak opadává ten strach a musí mu zůstat pokora k silničnímu provozu. Kurz bezpečné jízdy má svá pravidla, má svůj časový rozsah, vyzkoušejí si jak aquaplaningovou vanu, kluznou kruhovou zatáčku, vyzkoušejí si simulaci smyku, nebo spíš krizové situace, ale hlavně poznají sebe sama, poznají to auto jaké mají, jak se chová, jak se jim to auto projevuje a podobně.“
Oprava silnice I/58 mezi Vlčovicemi a Lubinou
Silnice I/58 mezi Vlčovicemi a Lubinou aktuálně prochází kompletní rekonstrukcí. Práce začaly 28. října a původně měly trvat 43 dní. Výrazně je ale zkomplikoval požár stroje na pokládku asfaltu ve Frýdku-Místku, který mířil na tuto stavbu. Dělníci tak museli počkat na příjezd náhradní techniky ze zahraničí. Informovalo o tom Ředitelství silnic a dálnic.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD ČR: “Přibližně kilometrový úsek Vlčovice–Lubina obsadí speciální stroje a školení dělníci, kteří mají za úkol zajistit správné provedení nevšední technologie Remix.”
Tato technologie umožňuje recyklaci asfaltového povrchu přímo na místě. Stavební práce může ještě ovlivnit počasí. Podle ŘSD by bez ohledu na zpoždění s asfaltovacím strojem mělo být do hotovo do konce roku hotovo.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD ČR: “Celková plocha opravy vozovky dosahuje 6 940 m2. Mimo recyklaci materiálu počítáme se sanacemi krajnic, čištěním odvodnění, doplněním svodidel a instalací směrových sloupků. Řidiči projedou kyvadlově a cena za rekonstrukci vychází na 5,4 milionu Kč.”
Silnice je velmi frekventovaná a tvoří zásadní spojnici mezi Kopřivnicí a Frenštátem pod Radhoště. Oprava už ale byla nutná, což potvrdilo i diagnostické pouzení jejího stavu. Na místě se pohybuje technika i dělníci a v některých místech je i riziková krajnice. Projíždějte proto opatrně a počítejte také s případným zdržením.
Jednosměrka v Třinci bude napojena na hlavní tah
Rekonstrukce ulice Poštovní v Třinci, přinese modernizaci důležité spojky od napojení ulice 1. máje po náměstí Míru. Odstartovala na začátku listopadu. Jednosměrná ulice bude po rekonstrukci napojena na ulici 1. máje, což výrazně zlepší dopravní situaci.
Stanislav Cieslar, mluvčí Třince: "V rámci oprav 175 metrového úseku dojde ke zlepšení odvodnění, doplnění nových vpustí a žlabů a celkovému zajištění bezbariérového přístupu pro chodce. Asfaltová vozovka, která již vykazuje značné opotřebení, získá nový povrch. Úpravou projdou parkovací plochy, sjezdy i přilehlé chodníky."
Rekonstrukce je rozplánována do 6 etap tak, aby nenarušila běžný provoz.
Stanislav Cieslar, mluvčí Třince: "Ještě v listopadu letošního roku se stavbaři pustí do rekonstrukce chodníku na straně kolem květinářství, pekárny (etapa 1). Pokud počasí dovolí, pokračovat budou dále kolem pošty směrem k náměstí Míru (etapa 2). Stavba se poté zazimuje a rozjede opět v příštím roce s příchodem jarního počasí."
Práce zaberou celkově 4 kalendářní měsíce.
Stanislav Cieslar, mluvčí Třince: "Dopravní novinkou bude napojení jednosměrné Poštovní na ulici 1. máje. Řidiči tak na tento hlavní tah budou moci vjet v přikázaném směru vpravo."
Během prací bude pro chodce a vozidla zajištěn bezpečný přístup. Tato modernizace výrazně přispěje k lepší dopravní plynulosti a bezpečnosti na jedné z klíčových ulic v centru Třince. Díky 7 milionové investici projdou potřebnou opravou kromě komunikace i chodníky a nové bude také veřejné osvětlení.
To byla naše dopravní témata. Díky, že jste byli s námi a na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.