O bikesharing je čím dál větší zájem
Bikesharing je v Opavě stále oblíbenější. Tato služba ve městě funguje od roku 2020 a od té doby stoupl jak počet výpůjček, tak počet míst, kde si lidé mohou jízdní kola půjčit i odložit.
Opavané si oblíbili sdílená kola. Navíc jsou zodpovědní a chovají se k nim šetrně. Míra vandalismu na těchto kolech je tak ve srovnání s jiným městy velmi nízká.
Marek Dýčka, mluvčí MP Opava: “Městská policie Opava registruje za rok 2023 celkem 5 událostí poškození sdílených kol Nextbike, asi nejkurióznější je z června, kdy zavolala linku 156 cyklistka, že měla havárii na tom kole. Bylo naměřeno v dechu 1,9 promile."
Případ proto strážníci předali státní policii, která ho řešila jako dopravní nehodu pod vlivem alkoholu.
Řidička havarovala a zkřivila se ji přední vidlice. To byla ta kuriozitka.
Systém sdílených kol v Opavě provozuje společnost Nextbike, která kola nejen dodává a doplňuje, ale i servisuje.
Michal Kokošek (ANO), náměstek primátora Opavy: “Cílem této služby je nabídnout občanům možnost se pohybovat samozřejmě bez aut v rámci města i městských částí. V rámci městských částí jsme dobudovali v minulém roce dvě nové stanoviště.”
Do sdílených kol město každoročně investuje nemalou částku. Loni to byly téměř dva miliony. Díky tomu mají lidé prvních 15 minut jízdy zdarma.
Tomáš Karpov, Nextbike: “V Opavě jsme za minulý rok měli 160 tisíc výpůjček. Je to jeden z nejlepších systémů co se týče počtu výpůjček na počet kol. Těch je tam 120, je tam 60 stanic.”
Sdílená kola se v ulicích Opavy opět objeví 1. března a v provozu budou do konce listopadu.
---
Havířov chce začít s revitalizací parku za KD Radost
V březnu by měla radnice v Havířově začít s první části revitalizace parku za KD Radost. Ta bude spočívat ve vykácení napadených dřevin. Lidé ale nemusí mít obavy, že dojde k odstranění vzrostlých zdravých stromů.
Na jaře loňského roku představila havířovská radnice veřejnosti projekt na celkovou revitalizaci parku za KD Radost. Nyní město dostalo zelenou k zahájení prací.
Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “Soutěž probíhala v Praze na ministerstvu financí, protože nám na to poskytuje dotační titul."
Pro veřejnost je revitalizace parku citlivou záležitostí.
anketa: “Je na čase už. Ty chodníky a všechno je zdevastované. Když tady dají zámkovou dlažbu, udělají něco pro děcka, jak plánují hřiště, tak to bude jen lepší."
anketa: “Já to samozřejmě vítám a doufám jen, že všechny stromy nebudou pryč.”
anketa: "Tady těch dětí už tolik není a hřišť je tady spousta dokola. To je takové kontroverzní k tomu, ale jinak stou revitalizací souhlasím, pokud zůstanou zachovány stromy, nemám s tím problém.”
Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Počátek prací je kácení dřevin, které se v tomto parku nacházejí a z těch 336, které tady jsou, bude vykáceno myslím 76 a dalších 96 bude nasazeno. Opravdu je tady zpracovaný dendrologický posudek, který řeší kácení pouze napadených dřevin. Je to tak, jak jsme to představili a budeme pokračovat podle projektové dokumentace."
Celý projekt revitalizace parku by chtěla radnice stihnout dokončit v tomto roce.
---
Sdružené zdravotnické zařízení Krnov vyhlašuje od soboty zákaz návštěv ve všech lůžkových odděleních kvůli zhoršující se epidemiologické situaci. Zákaz má výjimky na porodnickém oddělení, pro doprovod dětí a pro návštěvy nejbližších příbuzných u pacientů ve vážném stavu s dodržením ochranných opatření.
Oprava mostu na silnici I/57 v Kylešovicích by měla skončit v květnu. Řidiči nyní projíždějí obousměrně po provizorním mostě v režimu 1+1 pruh, zatímco stavbaři pracují na výztužích a přípravě bednění a betonáže nových prahů, jejichž realizace závisí na počasí v příštím týdnu.
---
MHD ve F-M doplní v létě flotila nových elektrobusů
Cestující frýdecko-místeckou hromadnou dopravou se mohou těšit na flotilu zbrusu nových autobusů. Dopravce společně s městem usiluje o modernizaci a do vozového parku přibydou další elektrobusy. Další novinkou budou také informační LED tabule na zastávkách.
Městská hromadná doprava ve Frýdku-Místku bude modernější a ekologičtější. Město ve spolupráci s dopravcem obnovuje vozový park. Aktuálně je v chodu projekt na 14 nových autobusů.
Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Z toho dva nové autobusy nízkopodlažní již jezdí. Jsou to bezemisní vozidla, která jsou poháněna bioCNG. Dalších 12 autobusů, čistě elektrických bude zařazeno ve druhé polovině letošního roku. Tato vozidla jsou z hlediska bezpečnosti vybavena kamerovým systémem, připojením na wifi a odbavováním QR kódem."
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "My jsme zhruba před rokem a půl začali s evropským projektem na pořízení bezemisních vozidel pro Frýdek-Místek. Uspěli jsme v rámci žádosti o dotaci. Získali jsme projekt na 12 elektrobusů pro město. Teď jsme ve fázi, kdy už máme vysoutěženou zakázku, máme podepsané smlouvy s výrobcem. A shodou okolností se jedná o výrobce, který už do Frýdku-Místku nějaké autobusy dodával. Zrovna stojíme před jedním z modelů. Nicméně elektrobusy budou v rámci boomu elektromobility vybaveny novými standardy. Budou mít výrazně větší kapacitu baterií. Tím pádem si slibujeme od těch vozidel v podstatě plnohodnotnou obnovu vozového parku za standardní naše plynové autobusy. Tak ten elektrobus by měl mít dojezd podobný. V rámci infrastruktury budeme v našich garážích vybudovávat noční vyrovnávací nabíjení kapacit baterií. A také rychlonabíjecí stanice, které nám umožní v průběhu dne dobíjet ty autobusy, které budou nejvíce využity. Aktuálně řešíme s městem vizuál těch vozidel. Jedná se o nějaký image manuál města, jak chce prezentovat autobusy obyvatelům města."
Nové elektrobusy by se v ulicích města mohly objevit už letos v létě.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Autobusy jsou v maximální možné výbavě. To znamená pro cestující bude zachován nejlepší možný komfort, jaký je. Kvalitní sedačky, nerezová madla, USB nabíjecí porty, wifi pro cestující, LED LCD panely pro zobrazování návazných spojů na přestupních uzlech. V rámci bezpečnosti budou autobusy vybaveny kamerovým systémem. Jak pro snímání okolí vozidla, tak interiéru."
Nová technologie je uzpůsobena tak, že všechna zařízení budou kompletně bezemisní, což doposud nebylo.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Typické je přídavné topení, které elektrobusy potřebují, tak nově bude řešeno tepelnými čerpadly. Fakt bude celý ten provoz na elektřinu a nebude vydávat autobus opravdu žádné emise. To je v podstatě i nová podmínka Evropské unie. Předchozí elektrobusy, u jednoho z nich stojíme, v době před pěti lety tyto technologie nebyly ještě tak vyvinuté a musely mít elektrobusy dodatečné dieslové topení. Čili ten autobus jezdil na elektřinu, ale zároveň vytápět diselovým topením."
Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Celkové náklady na pořízení 12 elektrobusů jsou 140 milionů korun, z toho 85 procent nákladů bude hrazeno z dotací, 15 procent uhradí dopravce."
Další novinou v MHD bude také instalace informačních panelů na zastávkách.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Máme i jiný projekt v rámci evropských dotací, takzvanou telematiku. Jedná se o chytré zastávky. Chytré v uvozovkách, protože ten projekt pracuje s tím, že ty zastávky samy komunikují s dispečinkem. Jsou napojeny neustále na informace ze všech vozidel ve městě. A na vybraných přestupních uzlech budou vybaveny zastávky velkými LED panely, které budou zobrazovat odjezdy klasicky nejbližších autobusů, ale online. To znamená včetně případného zpoždění."
Připravují se také takzvané E-paper jízdní řády, jako jsou už v Ostravě, které zobrazí na malé tabuli aktuální informace. Zároveň bude systém umět po stisknutí tlačítka vše hlasově přečíst.
---
Ostrava letos rozdělí na sociální služby 100 milionů kč.
Ostrava letos rozdělí na sociální služby 100 milionů kč. Dotační programy se týkají pěti dotačních oblastí a to sociální péče, protidrogové prevence, podpory osob s handicapem, prevence kriminality a také zdravotnictví.
Ostrava dlouhodobě poskytuje finanční podporu poskytovatelům sociálních služeb a aktivit pro občany města. V letošním roce rozdělí téměř 100 miliónů korun mezi 265 pečlivě vybraných projektů. Spektrum je velmi široké a pokrývá celkem 5 dotačních oblastí od sociální péče až po prevenci kriminality.
Zbyněk Pražák, náměstek primátora Ostravy: „Mohu s potěšením říci, že vstřícná podpora širokého spektra těchto projektů, ať už se jedná o celoroční či jednorázové akce, umožní kvalitní zabezpečení poskytování sociální služeb a dalších užitečných aktivit, které jsou potřebné a žádané a které rovněž obsahově naplňují přijaté strategické záměry města. Nositeli projektů jsou především neziskové organizace, kdy s většinou z nich máme již velice dobré mnohaleté zkušenosti."
Podpořené projekty jsou v souladu se strategickými dokumenty města, především s 6. Komunitním plánem sociálních služeb. V některých případech je financován také další rozvoj nebo rozšíření nabídky služeb, jako u organizace MIKASA, která se stará o autisty.
Michal Panáček, ředitel spolku MIKASA: "Je pro nás velmi důležité, že máme tak silného partnera, jako je město Ostrava, který vnímá potřebnost lidí a je schopen na ně uvolňovat dostatečné množství prostředků."
Zbyněk Pražák, náměstek primátora Ostravy: Zhruba 80 procent veškerých sociálních aktivit na území města zajišťují nestátní organizace a právě těm byly směřovány ty dotační prostředky."
Projekty podpořené z rozpočtu města najdete na webu dotace.ostrava.cz . Aktuální informace o podpořených sociálních službách najdete na webu socialnisluzby.ostrava.cz.
---
Ostrava vypsala veřejnou zakázku na 2. etapu revitalizace levobřežního nábřeží Ostravice za výstavištěm Černá louka a také na propojení s Havlíčkovým nábřežím. Projekt má za cíl proměnit oblast kolem řeky v centru města na atraktivní veřejný prostor. Od zhotovitelů se očekává, že práce na obou stavbách budou prováděny současně a koordinovaně.
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: “Město bylo v centru prázdné, vylidněné, ale lidé se nám do něj vrací a já osobně sleduji, že to oživení, obzvláště v létě nebo v teplejších měsících je znát, že přichází od řeky. Proudí zde pěší, cyklisté a spousta občanů ten prostor využívá.”
---
Studentská firma vyrábí potítka do podpaží
Dvanáct studentů z gymnázia v Ostravě-Hrabůvce založilo vlastní firmu. Ta se zaměřuje na boj s pocením - s jejich produktem PiTPad, tedy absorpčními vložkami do podpaží, chtějí uspět na celostátní přehlídce JA Studentská firma roku. Zvítězili ale už v celorepublikové soutěží o nejlepší logo.
Inovativně proti pocení. I takto by se dal představit nový produkt, jenž na trh uvedlo osm studentů a čtyři studentky z gymnázia v Ostravě-Hrabůvce. Jedná se potítka do podpaží, která se nalepí na oblečení a tím pádem zabraňují jeho zašpinění.
Petr Grym, generální ředitel firmy: „Tak tady mám vlastně autorku celého produktu, která s nápadem přišla. Takhle se vlastně tady dají ty lepky, dáte si to do oblečení a tady vlastně ta sací vrstva saje ten pot, aby se tedy neukazoval na té košili.“
Podobné vložky už sice na trhu existují, avšak firma PitPad je pojala ekologičtěji.
Petr Grym, generální ředitel firmy: „Ten náš produkt je znovupoužitelný a ty současné jsou tedy jednorázové, že se pak vyhodí do koše."
Firma funguje pod záštitou organizace JA Czech a domovského gymnázia.
Veronika Forgačová, pedagožka, Gymnázium, Ostrava-Hrabůvka: „Ti studenti se můžou zapsat do nepovinného předmětu Aplikovaná ekonomie v rámci toho předmětu si udělají program studentská firma, vymyslí si název té firmy, produkt, promýšlí, jak budou ten produkt vůbec vyrábět, kdo je jejich cílová skupina...“
Hlavním cílem studentů je nyní uspět na celostátní přehlídce JA Studentská firma. Mohou už ale slavit vítězství v celorepublikové soutěži o nejlepší logo.
Sandra Klímková, autorka loga: „Jsme se rozhodli, že logo bude do tvaru kapičky potu, takže jsme ten název té firmy nastylovali do té kapky.“
Jako ostatní studentské firmy bude životnost této pouze do konce školního roku.
---