Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Parkovací dům u MNO nabízí řidičům 465 míst
  • V MS kraji bude už brzy jezdit elektrický bateriový Panter
  • Felinoterapie v krnovské nemocnici
  • Novou tatrováckou knihou provází rozšířená realita
  • Hlavní je udělat cokoliv, radí budoucí zdravotnice

Parkovací dům u MNO nabízí řidičům 465 míst

Dnes máme velmi dobrou zprávu pro řidiče. V Ostravě byl dokončen parkovací dům u městské nemocnice, který nabízí téměř 500 parkovacích míst a to nejen pacientům, ale i rezidentům z okolí či návštěvníkům města.

Problémy s parkováním v okolí Městské nemocnice Ostrava jsou minulostí. Na ploše bývalého parkoviště byl dokončen parkovací dům s kapacitou 465 parkovacích míst. Pacienti tak už nemusejí bezmocně kroužit po okolí a část budovy je vyhrazena i pro zaměstnance.

Břetislav Riger, náměstek primátora Ostravy: "250 míst je určeno pro personál nemocnice. nahoře jsou 3 podlaží, kde je 215 míst určených pro návštěvníky nemocnice a patrně to bude i pro rezidenty." 

Celá stavba je unikátní zvolenými materiály, když kombinuje beton a kortenovou ocel, která bude ještě několik let měnit vzhled.

Pavla Olšáková, architektka: "Fasáda je navržena profilovaná a poměrně složitá, abychom rozbili tu velkou plochu a masu, kterou by ten parkovací dům představoval." 

Do přízemí parkovacího domu se přestěhuje nemocniční lékárna a jsou v něm připraven i další prostory pro drobné prodejny a služby. Provoz budovy, včetně parkovacího systému, zajišťují Ostravské komunikace.


Michal Hrubý, ředitel ostravských komunikací:
"V rámci zkušebního provozu budou pro parkování využívána všechna nadzemní podlažní a podzemí bude prozatím uzavřeno." 

Parkování bude v domě možné od 15. června. V průběhu prázdnin bude instalován parkovací systém a pak už bude stání zpoplatněno podle ceníku. Platit bude možné kartou i penězi. 

---

V MS kraji bude už brzy jezdit elektrický bateriový Panter

V rámci festivalu Rail Business Days v ostravském Trojhalí byl představen zbrusu nový elektrický vlak s bateriemi, který bude brzy jezdit v MS kraji. Výjimečnost této soupravy je i v tom, že byla vyvinuta a vyrobena v České republice.

Tak to je on. Jmenuje se Panter a je schopen ujet až 80 km na svou baterii.

Martin Kupka (SPOLU), ministr dopravy ČR: „Toto je velký den nejen pro MS kraj, ale i pro českou železnici a Českou republiku, protože toto je premiérové uvedení bateriového elektrického vozu české výroby. Moc mě těší, že je za tím české know-how, česká vynalézavost a česká technická zručnost.“

Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: „Je milníkem pro nás všechny. Budeme schopni obsloužit tratě, které nejsou elektrifikované.“

Ten hlavní důvod, proč budou bateriové vlaky brázdit MS kraj, je jejich ekologický provoz.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Ten bateriový vlak ukázal, že jdeme cestou ekologie, nahradili jsme staré „Panťáky 460“, železné, s velkou energetickou náročností za hliníkové nízkoenergetické Pantery a do toho jsme ještě vyměnili diesel za baterie.“

Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva, Škoda Transportation: „Nejpřirozenější způsob dobíjení je za jízdy pod elektrickou trolejí nebo v době, kdy je vlak ve stanici.“

Od prosince letošního roku budou v našem kraji jezdit celkem tři tyto bateriové vlaky.

---

OTEVŘENÍ OBCHVATU U MOŠNOVA

Nový mošnovský obchvat je otevřen. Stavba za přibližně 349 milionů Kč vznikla na zelené louce a zahrnuje i například most přes biokoridor, má symbolickou délku 3333 metry.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Já mám obrovskou radost, protože obcí denně projíždělo 5 tis. vozidel. Je to velký přínos pro zónu, protože tím pádem bude tato zóna lépe obsloužena a má lepší nájezd na dálnici a na ostatní obce, takže doprava se v obci sklidí a jsem rád, že se to povedlo v tak krátkém čase a bez komplikací.”

---

Felinoterapie v krnovské nemocnici

Animoterapie jsou v posledních letech stále oblíbenější podpůrné léčebné metody, spočívající v kontaktu nemocného se zvířetem. Patří sem například canisterapie, hippoterapie, či felinoterapie. Pomáhají v léčebnách nebo domovech seniorů a v poslední době pronikají do klasických nemocnic.

Poslední jmenovanou, felinoterapii neboli terapii, využívající kontaktu s kočkou, zavádí také krnovská nemocnice.

Marie Žaloudíková, náměstkyně ředitele pro léčebnou péči: „Je to vždycky taková elegantní podpůrná, jak jste řekl, metoda rehabilitační, která pomáhá pacientům třeba s mozkovou obrnou, ať už je to jakéhokoli původu. Ať už jsou to děti s dětskou mozkovou obrnou nebo jsou to pacienti po úrazech, vždycky jim to přinese celkové uvolnění toho svalstva a zlepšení hybnosti. Pomáhá fyzicky i psychicky, od koní přes hipoterapii a canisterapii jsme se dostali až k felinoterapii.“

Svou modrookou kočičku Elis plemene ragdoll přinesla poprvé na oddělení dlouhodobé intenzivní ošetřovatelské péče sestra Veronika Štěpáníková.

Veronika Štěpáníková, sestra, felinoterapeutka: „Já se zajímám velice intenzivně o bazální stimulace tady na tomto oddělení a přišlo mi to zajímavé, že bychom mohli pomocí té kočičky nějak aktivizovat pacienty a zajišťovat jim tady nějaký program. Dostala se ke mně informace, že existuje forma felinoterapie s kočkami, které mohou docházet za pacienty i na tohle oddělení.“

Lada Krausová, pečovatelka o kočičku: „Když jdeme tedy na oddělení, tak je důležité před tím, aby nedostávala najíst, snažíme se jí doma zabavit, aby tady na pacientech byla v klidu, dopředu jí vyčesáváme z hygienických důvodů. Doma odpočívá, má přístup úplně všude, spí s námi v posteli, vydrží s námi spát úplně celou noc a během dne spí přibližně 12 hodin.“

Kontakt s kočičkou posiluje jemnou notoriku a má výrazné antistresové a relaxační účinky. Například u této pacientky s úrazem mozku po pádu ze schodů.

Olga Kurečková, vrchní sestra DIOP: „Je pozorovatelné zlepšení u této paní, je více kontaktní, usmívá se, vyloženě profituje z této terapie.“

Vhodná kočička musí být speciálně vybraná, vycvičená a lékařsky kontrolovaná.

Marie Žaloudíková, náměstkyně ředitele pro léčebnou péči: „Kočička je speciální úplně celá, je to zvláštní plemeno, které je tady pro to velmi vhodné, kočka, která má velmi klidnou povahu, která se nechá do nekonečna hladit a manipulovat s pacienty, pro které je to vlastně jediný kontakt s takovým civilním životem, rozvíjí jejich jemnou motoriku a určitě jim přináší i psychické uvolnění. To je pro pacienty na dlouhodobé intenzivní ošetřovatelské péči velmi důležité.“

Celá přínosná terapeutická metoda má jeden jediný zápor – dosud ji k proplácení neuznaly naše zdravotní pojišťovny.

---

Novou tatrováckou knihou provází rozšířená realita

Historie vozidel Tatra je zajímavá sama o sobě a Muzeum nákladních automobilů této značky v Kopřivnici se těší velkému zájmu. Jde o moderní expozici, kterou si návštěvníci procházejí za asistence mobilní aplikace, která jim poskytuje velké množství informací a obrazových dokumentů. A stejně moderně je pojata také nová kniha Síla Tatra, kterou rovněž doplnila interaktivní aplikace.

Autoři původně zamýšleli napsat stručný průvodce, který by návštěvníky provázel jednotlivými exponáty v muzeu a mohli si ho odnést domů. 

Radomír Smolka, autor knihy, člen představenstva Tatra Trucks: “Příběh vzniku tenhle knížky je poměrně zajímavý, protože to vznikal postupně ten nápad. Vůbec to nebylo v plánu, ale když jsme začali s lidmi z Muzea Novojičínska a s lidmi z Profure zpracovávat vůbec expozici tady toho krásného Muzea nákladních aut, k tomu vznikaly doprovodné plachty, které tady všude visí a takový cíl byl: Připrav prosím tě nějaký menší průvodce, abychom ho mohli rozdávat a ti návštěvníci si ho mohli vzít a mohli se procházet tím muzeem. Jenomže ta historie výroby nákladních aut v Tatře je tak rozsáhlá, že já jsem se rozepsal a najednou z toho bylo několik stovek stran textu a padlo rozhodnutí, že z toho vznikne teda knížka, která je unikátní v několika ohledech. Je unikátní v tom, že takhle obsáhlá knížka o historii výroby užitkových a nákladních vozidel Tatra ještě nevznikla, protože ty předchozí publikace se věnovaly primárně výrobě osobních aut. Unikátní je i tím svým rozsahem. Je to 580 stran textu, ale ta knížka je tištěna na velmi kvalitním papíru a točí se právě kolem těch exponátů, které tady máme a které mapují tu historii. Takže všechny ty exponáty, které tady muzeu Tatry jsou, tak vlastně kolem nich se točí ten příběh a jsou všechny nafocené v jednom duchu, jedou jedním směrem, takže v tom je ta kniha velmi unikátní. Krásně nasvícené, krásně barevně upravené fotky.”

Čtenáři mohou při prohlížení knihy využít rozšířenou realitu.

Zdeněk Miček, spoluautor knihy, Profure Technologies: “Já myslím, že bych měl začít asi tím, že s panem Smolkou byla ta spolupráce docela specifická v tom, že původní zadání bylo někde ke 200 stranám a skončili jsme na 550. Ale ono to má docela zajímavý příběh. 550 je v podstatě volnoběh motoru Tatra T148, která mimo jiné je vyfocená a je součástí expozice nákladních automobilů v Tatře v Kopřivnici, takže se bavíme o průvodci této expozice. Takže v tom bych řekl, že ta spolupráce byla fakt náročná, protože jsme ten kontent tlačili na minimum a díky tomu nám samozřejmě pomohla i technologická nástavba rozšířené reality, kde si v podstatě ten majitel knížky, ten čtenář může dále tou nástavbou prohlížet další kontent. Takže v tuhle chvíli se bavíme, že ta kniha má 550 stran, ale digitálního obsahu má třeba dalších 200 či 300 stran. Takže ta publikace je určitě rozsáhlá a není to určitě na jednodenní čtení a díky tomu, že jsme dělali takhle rozsáhlou publikaci, tak jsme společně s panem Tomášem Magnuskem a panem Jiřím Hromadou, coby dabérem, namluvili voiceover k této knize. Čtenáři, když si to budou prohlížet, tak si můžou pohodlně poslouchat tady tuto audio stopu, která je spjata pouze s touhle knihou, nebude k dispozici na jiných platformách, takže člověk si musí stáhnout aplikaci, zakoupit si knihu a naskenovat si jednotlivé stránky. Takže jednoduše řečeno, musím ji pročíst, abych získal tu audio stopu."

Kmotrem slavnostního křtu byl herec Vladimír Kratina proslavený jako filmový řidič osmikolové Tatry a zvaný Drtikol.

---

HC SLEZANU OPAVA CHYBÍ MILION NA ENERGIE

Opavskému hokejovému klubu chybějí peníze na placení faktur. Kritickou situaci má vyřešit dočasná půjčka a změna ve vyplácení dotací z městské pokladny. Opavští zastupitelé schválili, že klub může nově uhradit fakturu z městských peněz předem. Dosud účelové dotace vypláceli klubu až na základě potvrzení o uhrazené částce. Tuto možnost dostanou i další organizace. Ovšem týká se to částky do 50 tis. korun.

---

Hlavní je udělat cokoliv, radí budoucí zdravotnice

První pomoc by měl umět poskytnout každý. To je myšlenka, kterou se žákům novojičínských základních škol snaží vštípit studentky oboru praktická sestra. Kurzy pro děti pořádá jejich Mendelova střední škola řadu let

Střep zaražený v dlani a kolem spousta krve. Návod, jak v takovém případě poskytnout první pomoc, včetně praktického nácviku, získali osmáci z novojičínské Základní školy Tyršova, kteří se zúčastnili školení pod vedením studentek prvního ročníku zdravotnické části Mendelovy střední školy.

Natálie Bezděková, studentka oboru praktická sestra, Mendelova SŠ: “Například jsme ukazovali, jak ošetřit ránu, když je v ní střep nebo jiný předmět, nebo tepenné krvácení a podobné věci. Pak jsme ukazovali ve vedlejší třídě i zlomeniny, takže dlahy a takové různé věci, se kterýma se můžou v běžném životě setkat.”

Hana Dorazilová, studentka oboru praktická sestra, Mendelova SŠ: “Ať se děti nebojí pomoc, ať udělají cokoliv, tak to bude dobré, než kdyby to ignorovaly. Hlavní je něco udělat, ať už zavoláte záchranku nebo jenom někomu řeknete, ať pomůže, tak je to ta první pomoc, kterou musíme každý udělat.”

žáci Základní školy Tyršova, účastníci kurzu první pomoci:

“Normálně jsem si myslela, že když je v rámě zaražený střep, že se to vytáhne a obváže se to. Akorát že se to nevytahuje a obvazuje se to celé.”

“Zaujalo mě to, jaký rozdíl mezi tím, když se resuscituje dítě a když dospělý.”

“Zajímavé bylo dozvědět se, jak ztlakovat tu ránu, ať krev nestříká, a jak to obvázat.”

Zora Arnoštová, učitelka Mendelovy střední školy: “Tato akce probíhá ve spolupráci s městem Nový Jičín. Město má také zájem na tom, aby se žáci základních škol vzdělávali a rozvíjeli se dovednosti o první pomoci.”

Kurzy první pomoci pro žáky osmých tříd pořádají v Mendelově střední škole už řadu let a určitě vidí smysl v tom, pokračovat dál.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
12. června 2024, 17:00

Parkovací dům u MNO nabízí řidičům 465 míst

Dnes máme velmi dobrou zprávu pro řidiče. V Ostravě byl dokončen parkovací dům u městské nemocnice, který nabízí téměř 500 parkovacích míst a to nejen pacientům, ale i rezidentům z okolí či návštěvníkům města.

Problémy s parkováním v okolí Městské nemocnice Ostrava jsou minulostí. Na ploše bývalého parkoviště byl dokončen parkovací dům s kapacitou 465 parkovacích míst. Pacienti tak už nemusejí bezmocně kroužit po okolí a část budovy je vyhrazena i pro zaměstnance.

Břetislav Riger, náměstek primátora Ostravy: "250 míst je určeno pro personál nemocnice. nahoře jsou 3 podlaží, kde je 215 míst určených pro návštěvníky nemocnice a patrně to bude i pro rezidenty." 

Celá stavba je unikátní zvolenými materiály, když kombinuje beton a kortenovou ocel, která bude ještě několik let měnit vzhled.

Pavla Olšáková, architektka: "Fasáda je navržena profilovaná a poměrně složitá, abychom rozbili tu velkou plochu a masu, kterou by ten parkovací dům představoval." 

Do přízemí parkovacího domu se přestěhuje nemocniční lékárna a jsou v něm připraven i další prostory pro drobné prodejny a služby. Provoz budovy, včetně parkovacího systému, zajišťují Ostravské komunikace.


Michal Hrubý, ředitel ostravských komunikací:
"V rámci zkušebního provozu budou pro parkování využívána všechna nadzemní podlažní a podzemí bude prozatím uzavřeno." 

Parkování bude v domě možné od 15. června. V průběhu prázdnin bude instalován parkovací systém a pak už bude stání zpoplatněno podle ceníku. Platit bude možné kartou i penězi. 

---

V MS kraji bude už brzy jezdit elektrický bateriový Panter

V rámci festivalu Rail Business Days v ostravském Trojhalí byl představen zbrusu nový elektrický vlak s bateriemi, který bude brzy jezdit v MS kraji. Výjimečnost této soupravy je i v tom, že byla vyvinuta a vyrobena v České republice.

Tak to je on. Jmenuje se Panter a je schopen ujet až 80 km na svou baterii.

Martin Kupka (SPOLU), ministr dopravy ČR: „Toto je velký den nejen pro MS kraj, ale i pro českou železnici a Českou republiku, protože toto je premiérové uvedení bateriového elektrického vozu české výroby. Moc mě těší, že je za tím české know-how, česká vynalézavost a česká technická zručnost.“

Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: „Je milníkem pro nás všechny. Budeme schopni obsloužit tratě, které nejsou elektrifikované.“

Ten hlavní důvod, proč budou bateriové vlaky brázdit MS kraj, je jejich ekologický provoz.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Ten bateriový vlak ukázal, že jdeme cestou ekologie, nahradili jsme staré „Panťáky 460“, železné, s velkou energetickou náročností za hliníkové nízkoenergetické Pantery a do toho jsme ještě vyměnili diesel za baterie.“

Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva, Škoda Transportation: „Nejpřirozenější způsob dobíjení je za jízdy pod elektrickou trolejí nebo v době, kdy je vlak ve stanici.“

Od prosince letošního roku budou v našem kraji jezdit celkem tři tyto bateriové vlaky.

---

OTEVŘENÍ OBCHVATU U MOŠNOVA

Nový mošnovský obchvat je otevřen. Stavba za přibližně 349 milionů Kč vznikla na zelené louce a zahrnuje i například most přes biokoridor, má symbolickou délku 3333 metry.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Já mám obrovskou radost, protože obcí denně projíždělo 5 tis. vozidel. Je to velký přínos pro zónu, protože tím pádem bude tato zóna lépe obsloužena a má lepší nájezd na dálnici a na ostatní obce, takže doprava se v obci sklidí a jsem rád, že se to povedlo v tak krátkém čase a bez komplikací.”

---

Felinoterapie v krnovské nemocnici

Animoterapie jsou v posledních letech stále oblíbenější podpůrné léčebné metody, spočívající v kontaktu nemocného se zvířetem. Patří sem například canisterapie, hippoterapie, či felinoterapie. Pomáhají v léčebnách nebo domovech seniorů a v poslední době pronikají do klasických nemocnic.

Poslední jmenovanou, felinoterapii neboli terapii, využívající kontaktu s kočkou, zavádí také krnovská nemocnice.

Marie Žaloudíková, náměstkyně ředitele pro léčebnou péči: „Je to vždycky taková elegantní podpůrná, jak jste řekl, metoda rehabilitační, která pomáhá pacientům třeba s mozkovou obrnou, ať už je to jakéhokoli původu. Ať už jsou to děti s dětskou mozkovou obrnou nebo jsou to pacienti po úrazech, vždycky jim to přinese celkové uvolnění toho svalstva a zlepšení hybnosti. Pomáhá fyzicky i psychicky, od koní přes hipoterapii a canisterapii jsme se dostali až k felinoterapii.“

Svou modrookou kočičku Elis plemene ragdoll přinesla poprvé na oddělení dlouhodobé intenzivní ošetřovatelské péče sestra Veronika Štěpáníková.

Veronika Štěpáníková, sestra, felinoterapeutka: „Já se zajímám velice intenzivně o bazální stimulace tady na tomto oddělení a přišlo mi to zajímavé, že bychom mohli pomocí té kočičky nějak aktivizovat pacienty a zajišťovat jim tady nějaký program. Dostala se ke mně informace, že existuje forma felinoterapie s kočkami, které mohou docházet za pacienty i na tohle oddělení.“

Lada Krausová, pečovatelka o kočičku: „Když jdeme tedy na oddělení, tak je důležité před tím, aby nedostávala najíst, snažíme se jí doma zabavit, aby tady na pacientech byla v klidu, dopředu jí vyčesáváme z hygienických důvodů. Doma odpočívá, má přístup úplně všude, spí s námi v posteli, vydrží s námi spát úplně celou noc a během dne spí přibližně 12 hodin.“

Kontakt s kočičkou posiluje jemnou notoriku a má výrazné antistresové a relaxační účinky. Například u této pacientky s úrazem mozku po pádu ze schodů.

Olga Kurečková, vrchní sestra DIOP: „Je pozorovatelné zlepšení u této paní, je více kontaktní, usmívá se, vyloženě profituje z této terapie.“

Vhodná kočička musí být speciálně vybraná, vycvičená a lékařsky kontrolovaná.

Marie Žaloudíková, náměstkyně ředitele pro léčebnou péči: „Kočička je speciální úplně celá, je to zvláštní plemeno, které je tady pro to velmi vhodné, kočka, která má velmi klidnou povahu, která se nechá do nekonečna hladit a manipulovat s pacienty, pro které je to vlastně jediný kontakt s takovým civilním životem, rozvíjí jejich jemnou motoriku a určitě jim přináší i psychické uvolnění. To je pro pacienty na dlouhodobé intenzivní ošetřovatelské péči velmi důležité.“

Celá přínosná terapeutická metoda má jeden jediný zápor – dosud ji k proplácení neuznaly naše zdravotní pojišťovny.

---

Novou tatrováckou knihou provází rozšířená realita

Historie vozidel Tatra je zajímavá sama o sobě a Muzeum nákladních automobilů této značky v Kopřivnici se těší velkému zájmu. Jde o moderní expozici, kterou si návštěvníci procházejí za asistence mobilní aplikace, která jim poskytuje velké množství informací a obrazových dokumentů. A stejně moderně je pojata také nová kniha Síla Tatra, kterou rovněž doplnila interaktivní aplikace.

Autoři původně zamýšleli napsat stručný průvodce, který by návštěvníky provázel jednotlivými exponáty v muzeu a mohli si ho odnést domů. 

Radomír Smolka, autor knihy, člen představenstva Tatra Trucks: “Příběh vzniku tenhle knížky je poměrně zajímavý, protože to vznikal postupně ten nápad. Vůbec to nebylo v plánu, ale když jsme začali s lidmi z Muzea Novojičínska a s lidmi z Profure zpracovávat vůbec expozici tady toho krásného Muzea nákladních aut, k tomu vznikaly doprovodné plachty, které tady všude visí a takový cíl byl: Připrav prosím tě nějaký menší průvodce, abychom ho mohli rozdávat a ti návštěvníci si ho mohli vzít a mohli se procházet tím muzeem. Jenomže ta historie výroby nákladních aut v Tatře je tak rozsáhlá, že já jsem se rozepsal a najednou z toho bylo několik stovek stran textu a padlo rozhodnutí, že z toho vznikne teda knížka, která je unikátní v několika ohledech. Je unikátní v tom, že takhle obsáhlá knížka o historii výroby užitkových a nákladních vozidel Tatra ještě nevznikla, protože ty předchozí publikace se věnovaly primárně výrobě osobních aut. Unikátní je i tím svým rozsahem. Je to 580 stran textu, ale ta knížka je tištěna na velmi kvalitním papíru a točí se právě kolem těch exponátů, které tady máme a které mapují tu historii. Takže všechny ty exponáty, které tady muzeu Tatry jsou, tak vlastně kolem nich se točí ten příběh a jsou všechny nafocené v jednom duchu, jedou jedním směrem, takže v tom je ta kniha velmi unikátní. Krásně nasvícené, krásně barevně upravené fotky.”

Čtenáři mohou při prohlížení knihy využít rozšířenou realitu.

Zdeněk Miček, spoluautor knihy, Profure Technologies: “Já myslím, že bych měl začít asi tím, že s panem Smolkou byla ta spolupráce docela specifická v tom, že původní zadání bylo někde ke 200 stranám a skončili jsme na 550. Ale ono to má docela zajímavý příběh. 550 je v podstatě volnoběh motoru Tatra T148, která mimo jiné je vyfocená a je součástí expozice nákladních automobilů v Tatře v Kopřivnici, takže se bavíme o průvodci této expozice. Takže v tom bych řekl, že ta spolupráce byla fakt náročná, protože jsme ten kontent tlačili na minimum a díky tomu nám samozřejmě pomohla i technologická nástavba rozšířené reality, kde si v podstatě ten majitel knížky, ten čtenář může dále tou nástavbou prohlížet další kontent. Takže v tuhle chvíli se bavíme, že ta kniha má 550 stran, ale digitálního obsahu má třeba dalších 200 či 300 stran. Takže ta publikace je určitě rozsáhlá a není to určitě na jednodenní čtení a díky tomu, že jsme dělali takhle rozsáhlou publikaci, tak jsme společně s panem Tomášem Magnuskem a panem Jiřím Hromadou, coby dabérem, namluvili voiceover k této knize. Čtenáři, když si to budou prohlížet, tak si můžou pohodlně poslouchat tady tuto audio stopu, která je spjata pouze s touhle knihou, nebude k dispozici na jiných platformách, takže člověk si musí stáhnout aplikaci, zakoupit si knihu a naskenovat si jednotlivé stránky. Takže jednoduše řečeno, musím ji pročíst, abych získal tu audio stopu."

Kmotrem slavnostního křtu byl herec Vladimír Kratina proslavený jako filmový řidič osmikolové Tatry a zvaný Drtikol.

---

HC SLEZANU OPAVA CHYBÍ MILION NA ENERGIE

Opavskému hokejovému klubu chybějí peníze na placení faktur. Kritickou situaci má vyřešit dočasná půjčka a změna ve vyplácení dotací z městské pokladny. Opavští zastupitelé schválili, že klub může nově uhradit fakturu z městských peněz předem. Dosud účelové dotace vypláceli klubu až na základě potvrzení o uhrazené částce. Tuto možnost dostanou i další organizace. Ovšem týká se to částky do 50 tis. korun.

---

Hlavní je udělat cokoliv, radí budoucí zdravotnice

První pomoc by měl umět poskytnout každý. To je myšlenka, kterou se žákům novojičínských základních škol snaží vštípit studentky oboru praktická sestra. Kurzy pro děti pořádá jejich Mendelova střední škola řadu let

Střep zaražený v dlani a kolem spousta krve. Návod, jak v takovém případě poskytnout první pomoc, včetně praktického nácviku, získali osmáci z novojičínské Základní školy Tyršova, kteří se zúčastnili školení pod vedením studentek prvního ročníku zdravotnické části Mendelovy střední školy.

Natálie Bezděková, studentka oboru praktická sestra, Mendelova SŠ: “Například jsme ukazovali, jak ošetřit ránu, když je v ní střep nebo jiný předmět, nebo tepenné krvácení a podobné věci. Pak jsme ukazovali ve vedlejší třídě i zlomeniny, takže dlahy a takové různé věci, se kterýma se můžou v běžném životě setkat.”

Hana Dorazilová, studentka oboru praktická sestra, Mendelova SŠ: “Ať se děti nebojí pomoc, ať udělají cokoliv, tak to bude dobré, než kdyby to ignorovaly. Hlavní je něco udělat, ať už zavoláte záchranku nebo jenom někomu řeknete, ať pomůže, tak je to ta první pomoc, kterou musíme každý udělat.”

žáci Základní školy Tyršova, účastníci kurzu první pomoci:

“Normálně jsem si myslela, že když je v rámě zaražený střep, že se to vytáhne a obváže se to. Akorát že se to nevytahuje a obvazuje se to celé.”

“Zaujalo mě to, jaký rozdíl mezi tím, když se resuscituje dítě a když dospělý.”

“Zajímavé bylo dozvědět se, jak ztlakovat tu ránu, ať krev nestříká, a jak to obvázat.”

Zora Arnoštová, učitelka Mendelovy střední školy: “Tato akce probíhá ve spolupráci s městem Nový Jičín. Město má také zájem na tom, aby se žáci základních škol vzdělávali a rozvíjeli se dovednosti o první pomoci.”

Kurzy první pomoci pro žáky osmých tříd pořádají v Mendelově střední škole už řadu let a určitě vidí smysl v tom, pokračovat dál.

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-12-06-2024-17-00