Nextbike bude provozovat sdílená kola v dalších 2 letech
Jak jsme vás už informovali, Ostrava hledala provozovatele sdílených jízdních kol na další období. Jedinou nabídku dostalo město od stávajícího provozovatele společnosti Nextbike a tak i na další dva roky bude tuto službu nabízet stejná firma.
Provozovateli sdílených jízdních kol v Ostravě, společnosti Nextbike, vyprší na konci roku smlouva a proto město hledalo dodavatele této služby na další období. Změna se nekoná a Nextbike bude provozovat sdílená kola i v dalších dvou letech.
Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora Ostravy: "Z analýzy výpůjček vyplynula potřeba pokračování finanční podpory ze strany města, chceme- li udržet nebo dále rozšířit rozsah využití této služby ekologické dopravy. Lidé, kteří si oblíbili možnost využití bikesharingu, se v příštích dvou letech mohou těšit na zvýšení počtu jízdních kol v exponovaných měsících roku od června do září, kdy dojde k navýšení o sto kusů."
Bikesharing je zajišťován ve všech 23 městských obvodech. Cyklostojany slouží jak provozovateli služby, tak veřejnosti. Lidé do stojanů mohou kola umístit bez poplatků. Zdarma je i prvních 15 minut jízdy. Sdílení kol je v Ostravě velmi oblíbené. Uživatelů je už 72 tisíc.
Tomáš Macura, primátor Ostravy: „Novinkou pro příští dvě sezóny je to, že uživatelé aplikace našeho ostravského dopravního podniku s názvem „moje DPO“, kteří jsou držiteli celoročního kuponu ODIS v tarifní oblasti města Ostravy a oblasti XXL, budou mít nově k využití dalších 15 minut zdarma, tedy dohromady celých 30 minut zdarma při každém využití služby.“
Vysoutěžená cena, kterou bude město Ostrava hradit za každou výpůjčku pro období roků 2023 a 2024 je 9,80 korun. Bikeharing bude stejně jako loni poskytován omezeně i v zimě.
---
Krotit požár v Hřensku pomáhali i hasiči ze Studénky
Proti požáru v Národním parku České Švýcarsko stále dál bojují asi tři stovky hasičů. Od jeho vypuknutí před třemi týdny už na místo vyjížděly také desítky záchranářů z Moravskoslezského kraje, mezi nimi i dobrovolní hasiči ze Studénky.
Město Studénka vyslalo na požádání Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje do Národního parku České Švýcarsko cisternu se čtyřčlennou posádkou. S dohašováním požárů a hledáním skrytých ložisek pomáhala zhruba týden.
Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Bez váhání jsem tenhle souhlas udělil, vnímám, že jakákoliv katastrofa tohoto rozsahu je velmi nepředstavitelná. Takže hasiči dostali zelenou, aby vyjeli k tomuto požáru. V podstatě se během několika hodin připravilo vše potřebné k tomu, aby jednotka mohla vyjet.”
dobrovolný hasič města Studénky: “Tady jezdíme pro vodu. Jsme těsně nad Hřenskem, jedna cesta dolů je šest kilometrů.”
Petr Sič, velitel jednotky SDH města Studénky: “Po příjezdu na místo se hned zapojili do likvidace. Předpokládám, že byli velice prospěšní a zhostili se svého úkolu na jedničku.”
Dobrovolní hasiči města Studénky v lokalitě požáru například plnili samonosnou vodní nádrž, která je zdrojem pro vrtulníky s bambi vaky. Jednotka také pomocí termokamery vyhledávala skrytá ohniska u Pravčické brány.
---
V areálu ostravské odpadové společnosti OZO vyroste linka pro výrobu TAP ze směsného komunálního odpadu. Multipalivový kotel chce společnost Veolia Energie postavit v prostoru současné teplárny na okraji Karviné.
syn: Karel Belda, ředitel OZO Ostrava: “TAP je tuhé alternativní palivo, je to v podstatě zkratka pro palivo vyrobené z odpadu. Vyrábí se převážně z plastů, papíru, dřeva a průmyslových odpadů. Je to směska všeho, namíchaná tak, abychom dosáhli požadované kvality, to znamená výhřevnosti, vlhkosti, obsahu chlóru a jiných technických parametrů.”
---
Zlatníky mají nový kulturní dům, restauraci i obecní úřad
Obyvatelé Zlatníků, městské části Opavy, mají k dispozici nový, zrekonstruovaný kulturní dům. Ten původní byl ve špatném stavu. Opravou sousedních chátrajících budov tady vznikla také restaurace a kancelář obecního úřadu. Vše bylo hotové během 10 měsíců. Nyní zbývá už jen dokončení terénních úprav.
Toto jsou záběry z loňského podzimu: chátrající komplex budov v centru obce Zlatníky těsně před zahájením plánované rekonstrukce. A za 10 měsíců je hotovo! V nově opravených prostorách se našlo místo pro kanceláře obecního úřadu, obnovena byla zdejší restaurace, která byla mnoho let zavřená a změnou prošel také sál, který je jediným místem pro setkávání místních 360 obyvatel obce.
obyvatelka obce Zlatníky: „Kulturák tady chyběl určitě, když byl kvůli opravám zavřený. Tady se hodně pořádají i soukromé akce.“
Komplex tří budov ze 70 let získal novou fasádu i vnitřní uspořádání.
Martin ŠoltIs (Nezávislý kandidát, BEZPP) , starosta Zlatníků: „Kulturní dům má zvýšenou kapacitu. Máme konečně restauraci, kde už se pomalu bude zajíždět provoz.“
Zatímco zdejší kulturní dům fungoval až do začátku rekonstrukce, další dvě navazující budovy, bývalá hospoda a obchod zely prázdnotou. Obec je nejdříve musela odkoupit od obchodního družstva Tempo. A pak teprve přišla na řadu rekonstrukce.
Kamil Grigar, dodavatel prací, Stavební firma Grigar: „Když to tady 15 roků nebo i delší čas bylo bez užívání, bez údržby, bylo to zchátralé.“
Tomáš Ryž, autor projektu: „Bylo potřeba vytvořit nové prostory, které budou odpovídat jak architekturou, tak vnitřním vybavením soudobým požadavkům. Samozřejmě jsme museli vycházet ze stávajícího stavu, který odpovídal době vzniku.“
Posunutím pódia v sále došlo k jeho zvětšení a navýšení kapacity na 130 hostů. Zároveň je propojený s vedlejší restaurací. Z bývalé prodejny pak vznikly kanceláře obecního úřadu s důstojnou místností pro zasedání zdejšího zastupitelstva, která chyběla.
Rekonstrukce začala vloni v říjnu. Protože by na ni rozpočet městské části nestačil, pomohlo staturární město Opava. Opravy stály 28,5 mil. korun.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: „My jsme se na tom spolupodíleli finančně, z větší části. Nicméně i pan starosta našetřil peníze, pro to aby se to dalo do kupy. Celkově jsme opravy rozdělili na tři etapy. Kdy se dělala v prvních dvou etapách obě budovy. Poslední etapou budou terénní úpravy.“
Do konce roku budou hotové chodníky a zpevněné plochy. V zadní části budovy přibude plocha k parkování.
---
V Karviné dbají na kvalitu mostků, údržba probíhá pravidelně
Odbor majetkový Magistrátu města Karviné se systematicky věnuje opravě propustků a mostků na celém území města. Každoročně probíhají pravidelné kontroly jejich stavu a tam, kde je to nutné, realizují se potřebné opravy.
S pravidelnými kontrolami mostků v majetku města začal karvinský majetkový odbor před deseti lety a vynakládá nemalé finanční částky na jejich kvalitu.
Jana Salamonová, odbor majetkový MMK: "Je nutné provádět pravidelné prohlídky a na základě nich rozhodujeme, zda se bude dělat jen nějaká menší oprava nebo most vyžaduje úplnou rekonstrukci."
K úplné rekonstrukci mostu došlo letos například v Karviné-Loukách, u pily. Celý betonový most, který byl již ve špatném stavu, byl odstraněn. Hotové jsou i výkopové práce a záporové pažení pro výkop.
Richard Kajzar, investiční referent MMK: "Šířka bude 4,25 metrů, únosnost bude vyšší než měl původní most. Předpokládáme, že do konce roku bude most hotový, pokud nenastanou nějaké komplikace."
V letošním roce se již stihl opravit například malý mostek na ulici Polní, který už nevyhovoval svou nosností a dokončuje se i most v Lipinách.
Most v Lipinách je už průjezdný, nicméně čeká ještě na dokončení, bude se dodělávat zábradlí.
V nedávné době byly například opraveny mosty na Lodičkách, nový je most na Olšinách.
---
A teď ke covidové situaci v MS kraji. Počet covid pozitivních lidí mírně roste, za úterý přibylo 274 případů, je to stejný počet jako před týdnem. PCR testování probíhá na základě rezervačního systému na 28 místech v kraji. Například laboratoř Spadia hlásí dostatečný počet termínů a lidé mohou přijít na PCR test i bez objednání.
Omezení na železniční trati v Bohumíně. Koncem června se ve stanici srazilo Pendolino s posunovací lokomotivou a právě kvůli nehodě zřejmě až do konce srpna potrvají omezení na železniční trati v Bohumíně. Správa železnic ještě nedokončila opravu kolejiště. Vlaky místem projíždějí pomaleji.
---
Lidé v Havířově se těší z nového areálu minigolfu
Díky participativnímu rozpočtu města realizují projekty, které si sami navrhnou lidé. V Havířově zvítězil návrh opravy areálu minigolfu. Návštěvníci už nové dráhy vyzkoušeli a jsou nadšení.
Takto vypadal ještě do nedávna minigolf v Havířově. Po třiceti letech se areál dočkal komplexní rekonstrukce. Kromě nových drah, zde naleznou vyžití i děti, pro které vznikla pískoviště a herní sestavy.
Jiří Matěj, ředitel SSRZ Havířov: "Všechny ty dráhy, je jich celkem 18, jsou to nové dráhy a takový původní miniaturní golf byl nahrazen adventure golfem a některé ty dráhy jsou nové, to znamená, že takový druh drah tady ještě nebyl. Lidé chodí, chodí více, než chodili, takže jsme rádi."
anketa: “Bydlíme tady v okolí, takže jsme znali starý areál. Nový areál to je nový level."
anketa: "Ten podklad těch drah je jiný, než to kdysi bývalo. Ty plechy už byly takové pokrčené a špatně se tady hrálo.”
Původně město plánovalo, že zcela nový minigolf postaví v areálu skateparku.
Daniel Vachtarčík (HPH), radní pro sport: "Vzhledem ke covidu a zvyšujícím se cenám ve stavebnictví a obecně nárůstu cen, jsme museli hledat alternativní řešení, protože se nám asi do šesti výběrových řízení buď nikdo nepřihlásil, nebo se přihlásili zájemci, kteří překročili hodně plánovanou cenu."
Projekt vznikl díky participativnímu rozpočtu, kdy lidé sami rozhodli, že chtějí modernizaci minigolfu.
---