Krotit požár v Hřensku pomáhali i hasiči ze Studénky
Proti požáru v Národním parku České Švýcarsko stále dál bojují asi tři stovky hasičů. Od jeho vypuknutí před třemi týdny už na místo vyjížděly také desítky záchranářů z Moravskoslezského kraje, mezi nimi i dobrovolní hasiči ze Studénky.
Město Studénka vyslalo na požádání Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje do Národního parku České Švýcarsko cisternu se čtyřčlennou posádkou. S dohašováním požárů a hledáním skrytých ložisek pomáhala zhruba týden.
Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Bez váhání jsem tenhle souhlas udělil, vnímám, že jakákoliv katastrofa tohoto rozsahu je velmi nepředstavitelná. Takže hasiči dostali zelenou, aby vyjeli k tomuto požáru. V podstatě se během několika hodin připravilo vše potřebné k tomu, aby jednotka mohla vyjet.”
dobrovolný hasič města Studénky: “Tady jezdíme pro vodu. Jsme těsně nad Hřenskem, jedna cesta dolů je šest kilometrů.”
Petr Sič, velitel jednotky SDH města Studénky: “Po příjezdu na místo se hned zapojili do likvidace. Předpokládám, že byli velice prospěšní a zhostili se svého úkolu na jedničku.”
Dobrovolní hasiči města Studénky v lokalitě požáru například plnili samonosnou vodní nádrž, která je zdrojem pro vrtulníky s bambi vaky. Jednotka také pomocí termokamery vyhledávala skrytá ohniska u Pravčické brány.
---
Jízdní oddíl Městské policie Ostrava slaví 30 let
Letos uplynulo 30 let od vzniku Městské policie Ostrava a stejně dlouho existuje i její jízdní oddíl. Pro práci strážníků jsou zejména ve velkých městech koně cenným pomocníkem. V Ostravě jich slouží dvanáct.
Koně byly pro práci policie a četníků využívány už v době vzniku Československa v roce 1918. Po válce bohužel jízdní oddíly zanikly a tato tradice byla obnovena až v devadesátých letech. V roce 1992 začala v Ostravě fungovat městská policie a ve stejném roce byl založen i jízdní oddíl. Do ulic koně vyrazily po ročním výcviku.
Tomáš Novák, strážník hipolog, MP Ostrava: "Snahou tehdejšího vedení MP Ostrava bylo navázat na zaniklou tradici jízdních policií na Ostravsku, protože jízdní policie na Ostravsku sloužila až do roku 1948 v počtu 40 koní."
Dnes koně slouží především v okrajových částech města, pří pátráních v terénu a jsou využívány také při rizikových sportovních utkáních. Kůň může při zásahu údajně nahradit až 30 strážníků.
Tomáš Novák, strážník hipolog, MP Ostrava: "Kůň je to mohutné zvíře, takže budí velký respekt a z koně máte daleko větší přehled."
Koně jsou ale využívány při slavnostních příležitostech a nebo při prezentacích policejní práce. Pokud chcete jízdní oddíl a nejen ostravské koně vidět na vlastní oči, můžete navštívit mezinárodní soutěž jízdních policií v Ostravě.
Jindřich Machů, mluvčí MP Ostrava: "Jezdci a jejich koně budou soutěžit ve třech soutěžních disciplínách."
XXIV. mezinárodní setkání Jízdních policií se uskuteční v sobotu 27. srpna v Komenského sadech.
---
V areálu ostravské odpadové společnosti OZO vyroste linka pro výrobu TAP ze směsného komunálního odpadu. Multipalivový kotel chce společnost Veolia Energie postavit v prostoru současné teplárny na okraji Karviné.
syn: Karel Belda, ředitel OZO Ostrava: “TAP je tuhé alternativní palivo, je to v podstatě zkratka pro palivo vyrobené z odpadu. Vyrábí se převážně z plastů, papíru, dřeva a průmyslových odpadů. Je to směska všeho, namíchaná tak, abychom dosáhli požadované kvality, to znamená výhřevnosti, vlhkosti, obsahu chlóru a jiných technických parametrů.”
Konference ke 110. výročí nemocnice v Krnově
Krnovská nemocnice si připomíná 110 let od svého založení. V rámci konference proběhlo i setkání s Petrem Jolletem , vnukem Ing. Franze Jolleta, vrchního stavebního rady, který nemocnici vybudoval.
Brány krnovské nemocnice se poprvé otevřely 12. srpna 1922. Díky Petru Jolletovi získala nemocnice cenné archivní materiály, které detailně mapují její vznik a fungování.
Petr Jollet, vnuk zakladatele nemocnice: „Já jsem to vlastně dělal pro sebe nebo pro rodinu, to nebylo nijak plánovaný, že z toho vznikne taková velká sešlost. No a je to milé.“
Petr Jollet za svou práci převzal čestné uznání z rukou zástupců MS kraje a vedení nemocnice.
Martin Gebauer (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Dnešní setkání s panem Jolletem bylo opravdu inspirující, protože nám řekl spoustu zajímavých informací z historie stavby Krnovské nemocnice a obecně historie Krnova.“
Ladislav Václavec, ředitel nemocnice: „Pan Jollet je úplně výjimečná osobnost Celý svůj život nemocnici sleduje, bydlí hned vedle nemocnice, fotí, napsal o ní krásnou knihu a veškeré historické věci, které potřebujeme, čerpáme od pana Jolleta.“
Krnovská nemocnice pořádá ke svým oslavám 2. září také slavnostní program pro současné i bývalé zaměstnance. Ve Flemmichově vile pak uspořádala výstavu Zdravotníci jinak.
---
Nextbike bude provozovat sdílená kola v dalších 2 letech
Jak jsme vás už informovali, Ostrava hledala provozovatele sdílených jízdních kol na další období. Jedinou nabídku dostalo město od stávajícího provozovatele společnosti Nextbike a tak i na další dva roky bude tuto službu nabízet stejná firma.
Provozovateli sdílených jízdních kol v Ostravě, společnosti Nextbike, vyprší na konci roku smlouva a proto město hledalo dodavatele této služby na další období. Změna se nekoná a Nextbike bude provozovat sdílená kola i v dalších dvou letech.
Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora Ostravy: "Z analýzy výpůjček vyplynula potřeba pokračování finanční podpory ze strany města, chceme- li udržet nebo dále rozšířit rozsah využití této služby ekologické dopravy. Lidé, kteří si oblíbili možnost využití bikesharingu, se v příštích dvou letech mohou těšit na zvýšení počtu jízdních kol v exponovaných měsících roku od června do září, kdy dojde k navýšení o sto kusů."
Bikesharing je zajišťován ve všech 23 městských obvodech. Cyklostojany slouží jak provozovateli služby, tak veřejnosti. Lidé do stojanů mohou kola umístit bez poplatků. Zdarma je i prvních 15 minut jízdy. Sdílení kol je v Ostravě velmi oblíbené. Uživatelů je už 72 tisíc.
Tomáš Macura, primátor Ostravy: „Novinkou pro příští dvě sezóny je to, že uživatelé aplikace našeho ostravského dopravního podniku s názvem „moje DPO“, kteří jsou držiteli celoročního kuponu ODIS v tarifní oblasti města Ostravy a oblasti XXL, budou mít nově k využití dalších 15 minut zdarma, tedy dohromady celých 30 minut zdarma při každém využití služby.“
Vysoutěžená cena, kterou bude město Ostrava hradit za každou výpůjčku pro období roků 2023 a 2024 je 9,80 korun. Bikeharing bude stejně jako loni poskytován omezeně i v zimě.
---
Násilný trestný čin na Novojičínsku. Krajští kriminalisté prověřují od úterního večera okolnosti závažného násilného trestného činu, při kterém zemřela osoba. V této souvislosti policisté zadrželi jednu osobu. Příčinu úmrtí určí nařízená soudní pitva. Podrobnosti do uzávěrky tohoto zpravodajství policie nezveřejnila.
Omezení na železniční trati v Bohumíně. Koncem června se ve stanici srazilo Pendolino s posunovací lokomotivou a právě kvůli nehodě zřejmě až do konce srpna potrvají omezení na železniční trati v Bohumíně. Správa železnic ještě nedokončila opravu kolejiště. Vlaky místem projíždějí pomaleji.
---
V Karviné dbají na kvalitu mostků, údržba probíhá pravidelně
Odbor majetkový Magistrátu města Karviné se systematicky věnuje opravě propustků a mostků na celém území města. Každoročně probíhají pravidelné kontroly jejich stavu a tam, kde je to nutné, realizují se potřebné opravy.
S pravidelnými kontrolami mostků v majetku města začal karvinský majetkový odbor před deseti lety a vynakládá nemalé finanční částky na jejich kvalitu.
Jana Salamonová, odbor majetkový MMK: "Je nutné provádět pravidelné prohlídky a na základě nich rozhodujeme, zda se bude dělat jen nějaká menší oprava nebo most vyžaduje úplnou rekonstrukci."
K úplné rekonstrukci mostu došlo letos například v Karviné-Loukách, u pily. Celý betonový most, který byl již ve špatném stavu, byl odstraněn. Hotové jsou i výkopové práce a záporové pažení pro výkop.
Richard Kajzar, investiční referent MMK: "Šířka bude 4,25 metrů, únosnost bude vyšší než měl původní most. Předpokládáme, že do konce roku bude most hotový, pokud nenastanou nějaké komplikace."
V letošním roce se již stihl opravit například malý mostek na ulici Polní, který už nevyhovoval svou nosností a dokončuje se i most v Lipinách.
Most v Lipinách je už průjezdný, nicméně čeká ještě na dokončení, bude se dodělávat zábradlí.
V nedávné době byly například opraveny mosty na Lodičkách, nový je most na Olšinách.
---