Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Do MS kraje přichází denně asi 60 Ukrajinců
  • Zubní pohotovost by mohla ve F-M fungovat od roku 2023
  • V Bílé měří rychlost třemi způsoby autům i motocyklům
  • Nový areál pro in-line bruslaře v Opavě
  • Hornické slavnosti 2022

Do MS kraje přichází denně asi 60 Ukrajinců

Příliv uprchlíků z Ukrajiny v Moravskoslezském kraji stále neustává. V poslední době přichází přibližně 60 běženců. Většinou ale přijíždějí za svými příbuznými, kteří už přijeli dříve.

I když už se situace uklidnila, v MS kraji se stále každý měsíc schází krizový štáb, aby řešil aktuální situaci. Do regionu stále denně míří v průměru 60 uprchlíků z Ukrajiny. V regionu je zhruba 24.000 registrovaných běženců, tedy asi 2,1 procenta počtu obyvatel kraje. Asistenční centrum zajistilo ubytování 7400 Ukrajincům.

Ivo Vondrák, hejtman MS kraje: "Stále platí jedna věc, kterou si možná ne všichni uvědomují, že průměrně nám tady denně přijde 60 uprchlíků, takže to není tak, že by ta uprchlická vlna zanikla. 

Prostřednictvím kraje bylo ubytovatelům vyplaceno na kompenzacích 135 milionů korun. Provoz KACPU zatím vyšel na zhruba 40 milionů korun a vedení kraje doufá, že tyto peníze dostane zpět od státu. V pondělí 26. září bude přemístěno asistenční centrum na ulici Dr. Malého. 

Ivo Vondrák, hejtman MS kraje: "Uprchlíkům tam bude poskytnuta veškerá administrativní pomoc, už tam ale nebudou fungovat věci typu humanitární pomoci. To už si nemůžeme dovolit. Co se týká těch nových lidí, kteří přichází, tak dobrá zpráva je, že obvykle chodí za svými příbuznými, kteří už někde bydlí. To znamená, že z toho počtu 60 příchozích tak maximálně jedna třetina vyžaduje nějaké nové další ubytování."

Ukrajinci nepůsobí žádné problémy ani krajskému školství. Ve školkách, základních i středních školách josu stále volné kapacity.  

---

Zubní pohotovost by mohla ve F-M fungovat od roku 2023

Frýdek-Místek už řadu měsíců jedná o obnově zubní pohotovosti. Podařilo se mu dostat k jednomu stolu všechny důležité strany a dospět k dohodě. Pokud se dotáhne do konce, zubní pohotovost by mohla ve městě fungovat od příštího roku. Magistrát navíc podpoří zubaře a sestry milionem korun.

Zubařů je všeobecně všude nedostatek. Ve Frýdku-Místku hledají cestu, jak alespoň částečně ulehčit občanům s problémy při akutních bolestech zubů. Ať už v případě, že mají nebo nemají zubaře. Pomoci by mohla zubní pohotovost.

Igor Juriček (Piráti), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Služba zubní pohotovosti dlouhodobě chybí. Občané si nám často stěžují, že v případě nějaké zdravotní indispozice musí cestovat do okolních měst, zejména do Ostravy."

Město proto dostalo k jednomu stolu Moravskoslezský kraj, coby zřizovatele služby zubní pohotovosti i okresní stomatologickou komoru a snažilo se dohodnout podmínky, za kterých by služba mohla fungovat.

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Jsem rád, že tato jednání byla uvítána, probíhala a přinesla konkrétní výsledky. Došlo k dohodě mezi všemi čtyřmi subjekty o obnovení zubní pohotovosti. Nyní již proběhlo ze strany města i rozhodnutí zastupitelstva, které schválilo milion korun v rozpočtu."

Igor Juriček (Piráti), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Město Frýdek-Místek od začátku těch jednání deklarovalo, že je připraveno se na té službě finančně podílet. Pro nás je to nejjednodušší způsob, jak ten proces, tu službu, podpořit. Proto jsme v poslední rozpočtové změně vyčlenili jeden milion korun na platy lékařů a sester, kteří potom budou na té zubní pohotovosti působit."

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Město Frýdek-Místek splnilo vše, co bylo předmětem dohody. Vyčlenili jsme dostatečné množství finančních prostředků na podporu lékařů a sester a nyní je ta finální fáze na kraji, který musí dotáhnout dohody a věřím, že zubní pohotovost bude do konce roku připravena a spuštěna."

Martin Gebauer (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Pan primátor deklaroval, že je domluvený s těmi stomatology, kteří jsou ochotni zajišťovat tu zubní pohotovost. My jako Moravskoslezský kraj s tím vůbec nemáme problém. Dokonce to vítáme a jsme schopni vybavit ve frýdecko-místecké nemocnici tu pohotovostní ambulanci."

Kraj ale tvrdí, že poslední slovo budou mít při obnovení zubní pohotovosti lékaři, protože bude záležet právě na dohodnutí platových podmínek. Obecně má ale kraj v plánu otevřít v Nemocnici Frýdek-Místek novou zubní ambulanci, která by se případně poté mohla využívat pro zubní pohotovost.

---

Krátké zprávy, 20. 9. 2022, 16 h - 1

Policisté zadrželi převaděče v blízkosti Mostů u Jablunkova. Cizinec byl zadržen krátce po přejezdu hranic se Slovenskem, když převážel v dodávkovém vozidle dvě desítky migrantů ze Sýrie. Muž je ve vazbě, hrozí mu trest odnětí svobody až pěti let. Policisté za letošní rok zajistili v příhraniční oblasti se Slovenskem už 202 migrantů.

Zamýšlená tramvajová trať spojující Ostravu a Karvinou by mohla být v provozu za deset let. Její výstavba by při současných cenách mohla stát zhruba sedm miliard korun. Tramvajovou trať, která povede z Ostravy přes Rychvald a Orlovou až do Karviné, plánuje Moravskoslezský kraj.

---

V Bílé měří rychlost třemi způsoby autům i motocyklům

Mnohem bezpečněji se budou cítit návštěvníci beskydské obce Bílá, ale současně i místní obyvatelé. Na frekventované silnici, která obec protíná, bylo totiž spuštěno měření rychlosti a vozidla citelně zpomalila.

Bílá je turistická obec. V letní a především zimní sezoně ji navštíví tisíce lidí. Především v centru musejí překonávat silnici s velkým počtem projíždějících automobilů, včetně kamionů.

Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Těch lidí, kteří tady pohybují v sezoně, jsou řady tisíců. Denně i dva tisíce lidí a těch kamionů taky není málo. Jezdí tady zhruba 600 kamionů za den, těch velkých kamionových souprav. Dlouhodobé se snažíme, aby tady ten tah nebyl využívaný jako tranzitní kamionová doprava, ale bohužel je to silnice 1. třídy, která je k tomu určena přednostně.”

Systém měření rychlosti v Bílé se od těch používaných jinde podstatně liší. V Bílé mohou volit mezi třemi režimy a nikdo si nemůže být jistý, jaký je zrovna aktuální. Rychlost se měří buď jako okamžitá přímo u radaru, nebo je možné ji měřit v krátkém mikroúseku několika desítek metrů před radarem a třetím režimem je klasický výpočet rychlosti v úseku o délce téměř jednoho kilometru.

Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Přistoupili jsme k takovému sofistikovanému řešení, kdy se neměří jen úseková, ale i okamžitá rychlost. Je to hlavně z důvodu, aby se dala ta rychlost měřit v průběhu celého ročního období. V zimě, kdy je na vozovce souvislá sněhová pokrývka, tak nejdou vidět ty čáry, kdy to vozidlo vyjede a vyjede z toho úseku. Proto jsme přistoupili k měření okamžité rychlosti v obou směrech. Jak při výjezdu, tak i při vjezdu do obce. Samozřejmě projektujeme ještě pasivní prvky bezpečnosti podél silnice, ale je to běh na dlouhou trať a finančně je to velice nákladné. Takže měření rychlosti je nejúčinnější možnost, jak snížit rychlost.”

Anketa: “Za mě je to v pořádku. V obci se má jezdit 50. Tady to svádí k tomu, aby se tady předjíždělo. Když jedete těmi serpentinami za kamionem tak to jede prostě pomalu. Za mě dobrý.

Anketa: “No tak pokud to řidiči nedodržovali, tak je to správně. předpisy by se měly dodržovat. Pokud tady jezdí rychle a ohrožují chodce, tak je to měření správné.

Radary pracují automaticky. Systém přečte registrační značky vozidel a pokud zjistí překročení nastaveného rychlostního limitu, okamžitě je odesílá strážníkům do Frýdlantu nad Ostravicí.

Zdeňka Pohludková, vedoucí odboru dopravy MÚ Frýdlant nad Ostravicí: “Městská policie zpracované přestupky oznámí našemu správnímu orgánu, tedy odboru dopravy a my podle zákona 361 z roku 2000 sbírky o silničním provozu zpracováváme tyto přestupky a zasíláme jako první úkon výzvy provozovatelům vozidel.”

Úsekové radary zatím nedokázaly vyhodnocovat motocykly, protože snímaly jen přední registrační značky, které motorky nemají. Radary v Bílé však fotografují i zadní značky a proto jsou mezi prvními hříšníky i motorkáři.

Zdeňka Pohludková, vedoucí odboru dopravy MÚ Frýdlant nad Ostravicí: “Na rozdíl od jiných používaných systémů měření rychlosti v Bílé zachycuje rychlost i u motocyklů.”

Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Od měření rychlosti si slibujeme hlavně zklidnění dopravy v intravilánu obce. Ta doprava je poměrně intenzivní, projede tady asi 4,5 tisíc vozidel za den. A tady to měření s následným vymáhání pokut je taková nejúčinnější pomoc, jak zklidnit a usměrnit dopravu. Samozřejmě intenzitu nesnížíme, ale chceme usměrnit dopravu. Měli jsme tady asi po dobu dvou let instalovanou zkušební technologii úsekového měření rychlosti a těch přestupků nebylo málo. Vycházelo to asi 200 přestupků za den. S tím, že v tuto chvíli jsou instalované dopravní značky začátek a konec měření rychlosti a ti řidiči jsou si toho vědomi. Netajíme se tím, chceme zklidnit tu dopravu. Není to zaměřeno na vymáhání pokut.”

Velkou část dosud pokutovaných řidičů tvoří cizinci, nejčastěji řidiči kamionů. V Bílé očekávají, že se po prvních pokutách naučí rychlost dodržovat i oni.

---

Nový areál pro in-line bruslaře v Opavě

V Opavě je nový bruslařský in-line areál. K dispozici bude nejen pro veřejnost, ale také pro členy, oddílu Luigino, který ve městě působí 9 let. Doposud se ale museli sportovci spokojit s tréninkem na chodnících v parku.

200 m dlouhá a 6 m široká bruslařská dráha s pravotočivou zatáčkou, živičným povrchem a parametry, které umožňují pořádání mistrovských závodů. To jsou ambice nového sportovního areálu, který byl otevřený v Opavě, vedle víceúčelové haly v Městských sadech.

Michal Kokošek (ANO), 1. náměstek primátora Opavy: „Celý In-line areál se platil z městského rozpočtu. Stál zhruba 26 mil. Kč. A dále se budeme podílet také na provozu samotném.“

O záměru se dlouho mluvilo, ale ostrých kontur začala dráha pro bruslaře nabývat před dvěma roky. Stavět se začalo letos na jaře.

členka oddílu Luigino.cz, Opava: „Byl to dlouhý proces a jsem ráda, že je to už hotové“

člen oddílu Luigino.cz, Opava: „Asfalt je úžasný, krásný, rychlý.“

Na projektu spolupracoval s městem sportovní oddíl závodního in-line bruslení Luigino, který v Opavě funguje od roku 2013. Dosud se sportovci museli spokojit s tréninkem pouze na chodnících v parku. Žádnou jinou plochu k dispozici neměli.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: „Veškeré rychlé bruslení probíhalo v Městských sadech. Bylo to nebezpečné pro okolí. Takže tady už bude jízdu bezpečná.“

Sportovní dráhu obkružuje ještě o něco delší, 400 metrová trať pro veřejnost. Nadšenci kolečkových bruslí sem budou moci ve vymezených otevíracích hodinách.

Jan Krejčíř, předseda, Team Luigino.cz, Opava: „Ten areál je velmi bezpečný. Je koncipován čistě pro bruslaře. Chceme, aby se v areálu bruslaři pohybovali s přilbou. Ať si to lidé užijí, protože je to nejmodernější areál v ČR.“

Během několika týdnů bude v areálu ještě dobudováno zázemí, tedy místo pro převlékání a sklady.

Luigino je nejpočetnější bruslařský oddíl v Česku, má 118 členů. Jsou mezi nimi mistři republiky na dlouhých tratích. Díky dvou set metrové dráze chtějí být Opavané úspěšní také na krátkých vzdálenostech.

---

Krátké zprávy, 20. 9. 2022, 16 h - 2

Slezská nemocnice v Opavě začala očkovat posilující dávky proti covidu dvouvalentní vakcínou od firmy PFIZER. Tato kombinovaná vakcína je schválena jen pro 3. a 4.
dávku očkování. Zájemci o ni se musí registrovat.

Ostravský dopravní podnik daruje východoukrajinskému městu Konotop tramvaje a autobusy, které by jinak byly v prodeji. Na výběr je ze skoro pěti desítek vozů.

---

Hornické slavnosti 2022

Společnost OKD zorganizovala v Karviné opět po roce Hornické slavnosti jako poděkování všem svým zaměstnancům a obcím, ve kterých působí. Návštěvníci se dočkali vystoupení několika zpěváků a kapel a připraveno bylo i Nadační městečko OKD.

Tradiční hornické slavnosti začaly v Karviné před Slezskou univerzitou. Právě tady, u sochy horníka si představitelé OKD, vedení města, krojovaní horníci a veřejnost vzpomněli na ty, kteří v podzemí při výkonu povolání zahynuli.

Roman Sikora, předseda představenstva OKD : “Chtěl bych, abychom nezapomněli, protože oni žijí v srdcích svých rodinných příslušníků a měli bychom vzpomínat společně s nimi.”

Slavnosti začaly v parku úderem druhé hodiny odpoledne. Program otevřela známá slovenská zpěvačka Jana Kirscher, písněmi potěšila přítomné Barbora Poláková, kapela Doga a večer i Ewa Farna.

Naďa Chattová, mluvčí OKD: “Odpoledne je to čistě zábavný program nejen pro hornické rodiny, ale i pro širokou veřejnost. Nechybí Nadační městečko, které má bohatý program."

Silvie Balčíková, projektová manažerka: “V letošním roce jsme trochu změnili koncept. Děti nemají soutěžní stezku, ale městečko je rozděleno na tři zóny, na kreativní, potom tu máme sportovní zónu a máme i cirkusové šapitó, kde jsou workshopy."

Na hornických slavnostech nechybělo ani dobré jídlo a pití, lidé se bavili až do pozdních večerních hodin.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
20. září 2022, 16:00

Do MS kraje přichází denně asi 60 Ukrajinců

Příliv uprchlíků z Ukrajiny v Moravskoslezském kraji stále neustává. V poslední době přichází přibližně 60 běženců. Většinou ale přijíždějí za svými příbuznými, kteří už přijeli dříve.

I když už se situace uklidnila, v MS kraji se stále každý měsíc schází krizový štáb, aby řešil aktuální situaci. Do regionu stále denně míří v průměru 60 uprchlíků z Ukrajiny. V regionu je zhruba 24.000 registrovaných běženců, tedy asi 2,1 procenta počtu obyvatel kraje. Asistenční centrum zajistilo ubytování 7400 Ukrajincům.

Ivo Vondrák, hejtman MS kraje: "Stále platí jedna věc, kterou si možná ne všichni uvědomují, že průměrně nám tady denně přijde 60 uprchlíků, takže to není tak, že by ta uprchlická vlna zanikla. 

Prostřednictvím kraje bylo ubytovatelům vyplaceno na kompenzacích 135 milionů korun. Provoz KACPU zatím vyšel na zhruba 40 milionů korun a vedení kraje doufá, že tyto peníze dostane zpět od státu. V pondělí 26. září bude přemístěno asistenční centrum na ulici Dr. Malého. 

Ivo Vondrák, hejtman MS kraje: "Uprchlíkům tam bude poskytnuta veškerá administrativní pomoc, už tam ale nebudou fungovat věci typu humanitární pomoci. To už si nemůžeme dovolit. Co se týká těch nových lidí, kteří přichází, tak dobrá zpráva je, že obvykle chodí za svými příbuznými, kteří už někde bydlí. To znamená, že z toho počtu 60 příchozích tak maximálně jedna třetina vyžaduje nějaké nové další ubytování."

Ukrajinci nepůsobí žádné problémy ani krajskému školství. Ve školkách, základních i středních školách josu stále volné kapacity.  

---

Zubní pohotovost by mohla ve F-M fungovat od roku 2023

Frýdek-Místek už řadu měsíců jedná o obnově zubní pohotovosti. Podařilo se mu dostat k jednomu stolu všechny důležité strany a dospět k dohodě. Pokud se dotáhne do konce, zubní pohotovost by mohla ve městě fungovat od příštího roku. Magistrát navíc podpoří zubaře a sestry milionem korun.

Zubařů je všeobecně všude nedostatek. Ve Frýdku-Místku hledají cestu, jak alespoň částečně ulehčit občanům s problémy při akutních bolestech zubů. Ať už v případě, že mají nebo nemají zubaře. Pomoci by mohla zubní pohotovost.

Igor Juriček (Piráti), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Služba zubní pohotovosti dlouhodobě chybí. Občané si nám často stěžují, že v případě nějaké zdravotní indispozice musí cestovat do okolních měst, zejména do Ostravy."

Město proto dostalo k jednomu stolu Moravskoslezský kraj, coby zřizovatele služby zubní pohotovosti i okresní stomatologickou komoru a snažilo se dohodnout podmínky, za kterých by služba mohla fungovat.

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Jsem rád, že tato jednání byla uvítána, probíhala a přinesla konkrétní výsledky. Došlo k dohodě mezi všemi čtyřmi subjekty o obnovení zubní pohotovosti. Nyní již proběhlo ze strany města i rozhodnutí zastupitelstva, které schválilo milion korun v rozpočtu."

Igor Juriček (Piráti), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Město Frýdek-Místek od začátku těch jednání deklarovalo, že je připraveno se na té službě finančně podílet. Pro nás je to nejjednodušší způsob, jak ten proces, tu službu, podpořit. Proto jsme v poslední rozpočtové změně vyčlenili jeden milion korun na platy lékařů a sester, kteří potom budou na té zubní pohotovosti působit."

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Město Frýdek-Místek splnilo vše, co bylo předmětem dohody. Vyčlenili jsme dostatečné množství finančních prostředků na podporu lékařů a sester a nyní je ta finální fáze na kraji, který musí dotáhnout dohody a věřím, že zubní pohotovost bude do konce roku připravena a spuštěna."

Martin Gebauer (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Pan primátor deklaroval, že je domluvený s těmi stomatology, kteří jsou ochotni zajišťovat tu zubní pohotovost. My jako Moravskoslezský kraj s tím vůbec nemáme problém. Dokonce to vítáme a jsme schopni vybavit ve frýdecko-místecké nemocnici tu pohotovostní ambulanci."

Kraj ale tvrdí, že poslední slovo budou mít při obnovení zubní pohotovosti lékaři, protože bude záležet právě na dohodnutí platových podmínek. Obecně má ale kraj v plánu otevřít v Nemocnici Frýdek-Místek novou zubní ambulanci, která by se případně poté mohla využívat pro zubní pohotovost.

---

Krátké zprávy, 20. 9. 2022, 16 h - 1

Policisté zadrželi převaděče v blízkosti Mostů u Jablunkova. Cizinec byl zadržen krátce po přejezdu hranic se Slovenskem, když převážel v dodávkovém vozidle dvě desítky migrantů ze Sýrie. Muž je ve vazbě, hrozí mu trest odnětí svobody až pěti let. Policisté za letošní rok zajistili v příhraniční oblasti se Slovenskem už 202 migrantů.

Zamýšlená tramvajová trať spojující Ostravu a Karvinou by mohla být v provozu za deset let. Její výstavba by při současných cenách mohla stát zhruba sedm miliard korun. Tramvajovou trať, která povede z Ostravy přes Rychvald a Orlovou až do Karviné, plánuje Moravskoslezský kraj.

---

V Bílé měří rychlost třemi způsoby autům i motocyklům

Mnohem bezpečněji se budou cítit návštěvníci beskydské obce Bílá, ale současně i místní obyvatelé. Na frekventované silnici, která obec protíná, bylo totiž spuštěno měření rychlosti a vozidla citelně zpomalila.

Bílá je turistická obec. V letní a především zimní sezoně ji navštíví tisíce lidí. Především v centru musejí překonávat silnici s velkým počtem projíždějících automobilů, včetně kamionů.

Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Těch lidí, kteří tady pohybují v sezoně, jsou řady tisíců. Denně i dva tisíce lidí a těch kamionů taky není málo. Jezdí tady zhruba 600 kamionů za den, těch velkých kamionových souprav. Dlouhodobé se snažíme, aby tady ten tah nebyl využívaný jako tranzitní kamionová doprava, ale bohužel je to silnice 1. třídy, která je k tomu určena přednostně.”

Systém měření rychlosti v Bílé se od těch používaných jinde podstatně liší. V Bílé mohou volit mezi třemi režimy a nikdo si nemůže být jistý, jaký je zrovna aktuální. Rychlost se měří buď jako okamžitá přímo u radaru, nebo je možné ji měřit v krátkém mikroúseku několika desítek metrů před radarem a třetím režimem je klasický výpočet rychlosti v úseku o délce téměř jednoho kilometru.

Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Přistoupili jsme k takovému sofistikovanému řešení, kdy se neměří jen úseková, ale i okamžitá rychlost. Je to hlavně z důvodu, aby se dala ta rychlost měřit v průběhu celého ročního období. V zimě, kdy je na vozovce souvislá sněhová pokrývka, tak nejdou vidět ty čáry, kdy to vozidlo vyjede a vyjede z toho úseku. Proto jsme přistoupili k měření okamžité rychlosti v obou směrech. Jak při výjezdu, tak i při vjezdu do obce. Samozřejmě projektujeme ještě pasivní prvky bezpečnosti podél silnice, ale je to běh na dlouhou trať a finančně je to velice nákladné. Takže měření rychlosti je nejúčinnější možnost, jak snížit rychlost.”

Anketa: “Za mě je to v pořádku. V obci se má jezdit 50. Tady to svádí k tomu, aby se tady předjíždělo. Když jedete těmi serpentinami za kamionem tak to jede prostě pomalu. Za mě dobrý.

Anketa: “No tak pokud to řidiči nedodržovali, tak je to správně. předpisy by se měly dodržovat. Pokud tady jezdí rychle a ohrožují chodce, tak je to měření správné.

Radary pracují automaticky. Systém přečte registrační značky vozidel a pokud zjistí překročení nastaveného rychlostního limitu, okamžitě je odesílá strážníkům do Frýdlantu nad Ostravicí.

Zdeňka Pohludková, vedoucí odboru dopravy MÚ Frýdlant nad Ostravicí: “Městská policie zpracované přestupky oznámí našemu správnímu orgánu, tedy odboru dopravy a my podle zákona 361 z roku 2000 sbírky o silničním provozu zpracováváme tyto přestupky a zasíláme jako první úkon výzvy provozovatelům vozidel.”

Úsekové radary zatím nedokázaly vyhodnocovat motocykly, protože snímaly jen přední registrační značky, které motorky nemají. Radary v Bílé však fotografují i zadní značky a proto jsou mezi prvními hříšníky i motorkáři.

Zdeňka Pohludková, vedoucí odboru dopravy MÚ Frýdlant nad Ostravicí: “Na rozdíl od jiných používaných systémů měření rychlosti v Bílé zachycuje rychlost i u motocyklů.”

Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Od měření rychlosti si slibujeme hlavně zklidnění dopravy v intravilánu obce. Ta doprava je poměrně intenzivní, projede tady asi 4,5 tisíc vozidel za den. A tady to měření s následným vymáhání pokut je taková nejúčinnější pomoc, jak zklidnit a usměrnit dopravu. Samozřejmě intenzitu nesnížíme, ale chceme usměrnit dopravu. Měli jsme tady asi po dobu dvou let instalovanou zkušební technologii úsekového měření rychlosti a těch přestupků nebylo málo. Vycházelo to asi 200 přestupků za den. S tím, že v tuto chvíli jsou instalované dopravní značky začátek a konec měření rychlosti a ti řidiči jsou si toho vědomi. Netajíme se tím, chceme zklidnit tu dopravu. Není to zaměřeno na vymáhání pokut.”

Velkou část dosud pokutovaných řidičů tvoří cizinci, nejčastěji řidiči kamionů. V Bílé očekávají, že se po prvních pokutách naučí rychlost dodržovat i oni.

---

Nový areál pro in-line bruslaře v Opavě

V Opavě je nový bruslařský in-line areál. K dispozici bude nejen pro veřejnost, ale také pro členy, oddílu Luigino, který ve městě působí 9 let. Doposud se ale museli sportovci spokojit s tréninkem na chodnících v parku.

200 m dlouhá a 6 m široká bruslařská dráha s pravotočivou zatáčkou, živičným povrchem a parametry, které umožňují pořádání mistrovských závodů. To jsou ambice nového sportovního areálu, který byl otevřený v Opavě, vedle víceúčelové haly v Městských sadech.

Michal Kokošek (ANO), 1. náměstek primátora Opavy: „Celý In-line areál se platil z městského rozpočtu. Stál zhruba 26 mil. Kč. A dále se budeme podílet také na provozu samotném.“

O záměru se dlouho mluvilo, ale ostrých kontur začala dráha pro bruslaře nabývat před dvěma roky. Stavět se začalo letos na jaře.

členka oddílu Luigino.cz, Opava: „Byl to dlouhý proces a jsem ráda, že je to už hotové“

člen oddílu Luigino.cz, Opava: „Asfalt je úžasný, krásný, rychlý.“

Na projektu spolupracoval s městem sportovní oddíl závodního in-line bruslení Luigino, který v Opavě funguje od roku 2013. Dosud se sportovci museli spokojit s tréninkem pouze na chodnících v parku. Žádnou jinou plochu k dispozici neměli.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: „Veškeré rychlé bruslení probíhalo v Městských sadech. Bylo to nebezpečné pro okolí. Takže tady už bude jízdu bezpečná.“

Sportovní dráhu obkružuje ještě o něco delší, 400 metrová trať pro veřejnost. Nadšenci kolečkových bruslí sem budou moci ve vymezených otevíracích hodinách.

Jan Krejčíř, předseda, Team Luigino.cz, Opava: „Ten areál je velmi bezpečný. Je koncipován čistě pro bruslaře. Chceme, aby se v areálu bruslaři pohybovali s přilbou. Ať si to lidé užijí, protože je to nejmodernější areál v ČR.“

Během několika týdnů bude v areálu ještě dobudováno zázemí, tedy místo pro převlékání a sklady.

Luigino je nejpočetnější bruslařský oddíl v Česku, má 118 členů. Jsou mezi nimi mistři republiky na dlouhých tratích. Díky dvou set metrové dráze chtějí být Opavané úspěšní také na krátkých vzdálenostech.

---

Krátké zprávy, 20. 9. 2022, 16 h - 2

Slezská nemocnice v Opavě začala očkovat posilující dávky proti covidu dvouvalentní vakcínou od firmy PFIZER. Tato kombinovaná vakcína je schválena jen pro 3. a 4.
dávku očkování. Zájemci o ni se musí registrovat.

Ostravský dopravní podnik daruje východoukrajinskému městu Konotop tramvaje a autobusy, které by jinak byly v prodeji. Na výběr je ze skoro pěti desítek vozů.

---

Hornické slavnosti 2022

Společnost OKD zorganizovala v Karviné opět po roce Hornické slavnosti jako poděkování všem svým zaměstnancům a obcím, ve kterých působí. Návštěvníci se dočkali vystoupení několika zpěváků a kapel a připraveno bylo i Nadační městečko OKD.

Tradiční hornické slavnosti začaly v Karviné před Slezskou univerzitou. Právě tady, u sochy horníka si představitelé OKD, vedení města, krojovaní horníci a veřejnost vzpomněli na ty, kteří v podzemí při výkonu povolání zahynuli.

Roman Sikora, předseda představenstva OKD : “Chtěl bych, abychom nezapomněli, protože oni žijí v srdcích svých rodinných příslušníků a měli bychom vzpomínat společně s nimi.”

Slavnosti začaly v parku úderem druhé hodiny odpoledne. Program otevřela známá slovenská zpěvačka Jana Kirscher, písněmi potěšila přítomné Barbora Poláková, kapela Doga a večer i Ewa Farna.

Naďa Chattová, mluvčí OKD: “Odpoledne je to čistě zábavný program nejen pro hornické rodiny, ale i pro širokou veřejnost. Nechybí Nadační městečko, které má bohatý program."

Silvie Balčíková, projektová manažerka: “V letošním roce jsme trochu změnili koncept. Děti nemají soutěžní stezku, ale městečko je rozděleno na tři zóny, na kreativní, potom tu máme sportovní zónu a máme i cirkusové šapitó, kde jsou workshopy."

Na hornických slavnostech nechybělo ani dobré jídlo a pití, lidé se bavili až do pozdních večerních hodin.

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-20-09-2022-16-00