Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Jízdní oddíl Městské policie Ostrava slaví 30 let ve službě
  • Rekonstrukce pobočky DPS Školská jde podle plánu
  • Sníh z komunikací se odstraňuje podle podle plánu zimní údržby
  • V Opavě slavnostně rozsvítili vánoční strom
  • Cimrmani do Nového Jičína jezdí už 44 let

Jízdní oddíl Městské policie Ostrava slaví 30 let ve službě

V letošním roce slaví Ostrava jedno zajímavé jubileum. Je to právě 30 let, kdy řady městské policie rozšířil jízdní oddíl, který si za ta léta vysloužil pověst nedílné a významné součásti bezpečnosti ve městě.

Už krátce po vzniku Městské policie Ostrava v roce 1992 se o jízdním oddíle začalo hovořit. Netrvalo dlouho a bylo zakoupeno dvanáct koní a k jejich výcviku bylo vybráno 13 strážníků. Hned v následujícím roce pak byl jízdní oddíl zařazen do výkonu služby. 

Zbyněk Pražák, náměstek primátora Ostravy: "Já jsem měl vlastně vznik městské policie na starosti a říkali jsme si, že by bylo krásné, kdybychom pokračovali v té tradici." 

Policie využívala nejprve plemena Český teplokrevník a Slezský norik. Dnes už strážníci sedlají Starokladrubské koně, kteří jsou klidnější a všestranější. Od počátku je u skupiny hipologie Miroslav Holý, který je také spoluautorem knihy o jejich výcviku. 

Miroslav Holý, vedoucí Skupiny hipologie MP Ostrava: "Kniha je vlastně o využití koní u jízdní policie. Je to moje parketa. V knize je všechno o výcviku koní i jezdců." 

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Opravdu je to dnes nezbytná součást výkonu služby, kdy jsou ty koně nasazováni ve složitějších terénech, v chatových osadách, v Poodří nebo např. v Bělském lese." 

Aktuálně má Ostrava dvanáct starokladrubáků a to šest běloušů a šest vraníků. Sedlají je 3 strážnice a 10 strážníků. 

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "Já bych chtěl poděkovat všem strážníkům, kteří jsou zařazeni v této organizační jednotce a nejen jim, protože i civilní zaměstnanci, kteří s starají o naše koně si zaslouží poděkování." 

Neocenitelnou roli plní koně v situacích, při kterých hrozí hromadné narušení veřejného pořádku, jakými jsou například fotbalová utkání.

---

Rekonstrukce pobočky DPS Školská jde podle plánu

Pobočka domova pro seniory ve Školské ulici ve Frýdku-Místku prochází kompletní rekonstrukcí. Budova už má přistavěno další patro a také probíhají práce na rozvodech. Hotovo má být do léta příštího roku. V domově vznikne 27 lůžek s vysokým komfortem pro klienty.

Pobočka domova pro seniory ve Školské ulici ve Frýdku-Místku už pomalu mění svou podobu. Stavební firma intenzivně pracuje na přestavbě budovy z roku 1936 na moderní zařízení.

Zbyněk Šmeidler, NOSTA, stavby a rekonstrukce: "My jsme ve fázi dokončování hrubé stavby. Teď je před námi hlavní úkol. To je zakrýt stavbu tak, abychom měli uzavřeno, aby nám sem nepršelo a neunikalo teplo. Plus osazujeme okna a vevnitř už probíhají hrubé rozvody všech řemesel. To znamená elektro, zdravotechnika, vzduchotechnika a chystáme se i na sádrokartony."

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Stavba pokračuje podle harmonogramu. Teď se snažíme o to, abychom stihli dokončit urychleně střechu. Potřebujeme ještě pár dnů, aby vydrželo počasí. Konkrétně probíhá dřevěný záklop, plus pojistná hydroizolace. Tak, aby mohla být položena plechová krytina. Bylo dokončeno druhé a třetí nadzemní podlaží, včetně věnců a v podstatě stavbu dostaneme do sucha a můžeme provádět vnitřní úpravy."

Leona Sárkőziová (ANO), náměstkyně primátora Frýdku-Místku: "Já jsem ráda, že vše pokračuje podle plánu. Že se plní harmonogram prací tak, jak se má. A že snad bude stavba dokončena tak, jak jsme domluveni. V tom příštím roce, červen, červenec 2024."

Petr Kuchta, ředitel Domova pro seniory Frýdek-Místek: "Jsme rádi a těšíme se do nových prostor. Narovinu už plánujeme registraci nové služby Domov se zvláštním režimem, který by tady měl být po otevření funkční. Takže řešíme s krajem podrobnosti. Zároveň řešíme už vybavení pokojů a připravujeme se na případné stěhování, které by mělo být podle harmonogramu v červnu a červenci, abychom zvládali otevření dle plánu."

Původní budova už neodpovídala dnešním standardům a také bylo nutné řešit novodobé požadavky na požární bezpečnost i komfort klientů.

Petr Kuchta, ředitel Domova pro seniory Frýdek-Místek: "Oproti původu se změní kompletní dispozice. Nám tady na každém patře přibydou společenské místnosti, které tady nebyly. Díky tomu jakoby nějaký mínus prostoru, který nenafoukneme, ale je potřebný pro uživatele i pro rodiny. Zároveň přibyde jedno nové patro navíc, kde se teď nacházíme. A vzniknou jednolůžkové a dvoulůžkové pokoje. Celkově ten standard půjde opravdu nahoru, protože zaniknou tří až čtyřlůžkové pokoje, které tady původně byly."

Kapacita domova se sníží z původních 40 na 27 lůžek.

Leona Sárkőziová (ANO), náměstkyně primátora Frýdku-Místku: "Ano, samozřejmě víme, že se nám sníží počet lůžek v tomto domově, ale já zase vidím výhodu toho, že se zkvalitní péče o tyto seniory. Protože budou mít maximálně jedno nebo dvoulůžkové pokoje se sociálním zařízením. A jedeme podle standardu kvality Ministerstva práce a sociálních věcí ČR."

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Investičně jsme v podstatě na 63 milionech. S tím, že se nám podařilo vysoutěžit cenu o 18 milionů nižší. A je to stavba pod dotací a doufáme, že splníme všechny podmínky."

Dotace půjde z ministerstva práce a sociálních věcí a měla by dosáhnout 23 milionů korun.

---

5. výzva kotlíkových dotací je určena pro nízkopříjmové domácnosti, mohou významně ušetřit. Kraj jim vyplatí až 180 tisíc korun z evropských peněz, navíc 7500 korun z vlastního rozpočtu. Aktuálně je na kraji zaregistrováno 336 žádostí v hodnotě zhruba 55 mil. korun. A noví žadatelé se stále ozývají.

Na 80 příslušníků Aktivní zálohy Krajského vojenského velitelství Ostrava se zapojilo do cvičení Safeguard 2023, které proběhlo v minulých dnech. Ochranu a obranu vytypovaných objektů kritické infrastruktury vojáci trénovali v Mošnově a Albrechticích.

---

Sníh z komunikací se odstraňuje podle podle plánu zimní údržby

Zima o sobě dala před pár dny vědět a pro pracovníky technických služeb v Karviné to znamenalo jediné - nasadit do terénu opět všechny stroje, sypače a multikáry a postarat se o sjízdnost komunikací. Řidiči by také měli mít přezuto na zimní pneumatiky. Ne všude v MSK jsou ale silnice udržované.

S příchodem zimy nastala pro řidiče zákonná povinnost týkající se zimních pneumatik. Jak takové přezutí probíhá a co vše je při něm nutné, se učí i budoucí automechanici ve Střední škole techniky a služeb.

Petr Kotásek, učitel odborného výcviku oboru Automechanik: "Na naší škole v oboru Automechanik už žáky připravujeme v prvním ročníku na to, aby oni sami zvládli přezutí a nazutí a veškeré informace co se týče pneumatik. Jak na zimní tak na letní sezonu, takže žák, který jde z prvního do druhého ročníku už tyto vědomosti má a ovládá to. Zimní pneumatika by měla být hlavně proto, protože obsahuje složku siliku, která usnadňuje lepší přilnavost vozidla na sněhu a ledu, lepší výrobci pneumatik tam přidávají přírodní oleje, které odvádějí vodu. Hlavní význam zimní pneumatiky je proto, že pod 7 stupňů má lepší přilnavost vozidlo na cestě.” 

Podle legislativy minimální hloubka dezénu u pneumatiky osobních aut je 4 mm. U vozidel nad 3,5 t je hloubka 6mm minimálně. Pokud si řidič není jistý, může si ji nechat změřit v pneuservisu nebo i sám pomocí měřáku hloubky dezénu. Hlídat by měl i stáří pneumatiky.

Petr Kotásek, učitel odborného výcviku oboru Automechanik: "Řidiči hrozí pokuta, pokud nemá v daném období zimní pneumatiky a je souvislá vrstva sněhu, což ještě není tak hrozné, ale při dopravní nehodě se může stát, že pojišťovny krátí plnění z důvodu toho, že obutí vozidla nebylo podle legislativy zákona.” 

Na pozemních komunikacích se vyskytují značky označující zimní výbavu. Tam musí mít řidič zimní obutí pokaždé na obou nápravách. Řidič by měl také myslet na to, že ne všude se přes zimu silnice udržují. V MSK kraji jde o úseky v celkové délce 158 km.

Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic MSK: "Je to na Bruntálsku, Novojičínsku, Opavsku. Veškeré tyto úseky, které jsou neudržované, jsou vyznačeny na našem webovém portálu v rámci zimní údržby silnic. Na tomto portálu mohou občané sledovat pohyb sypačů, kde se pohybují, a také i neudržované úseky."

V Karviné vyjeli sypače do ulic hned s příchodem sněhové nadílky.

Zbyněk Gajdacz, ředitel TS Karviná: "Máme k dispozici připravené tři velké automobily, které budou mít pluhy a zároveň i sypače, máme připravené tři chodníkové mechanismy, multikáry s posypem."

V zásobě mají TS Karviná nakoupený i posypový materiál, strusku a sůl.

Zbyněk Gajdacz, ředitel TS Karviná: "Té soli máme přes 500 tun, struky kolem 250 tun. My tento materiál nakupujeme v létě, protože tam jsou akční ceny.” 

Komunikace ve městě se udržuji podle plánu zimní údržby, k dispozici je na webových stránkách města. Zahrnuje pořadí důležitosti

Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: "Technické služby udržují kolem 125 km místních komunikací a asi 80 km chodníků."

Občané by měli vzít na vědomí, že pracovníci technických služeb nemohou být v jednu chvíli na všech místech současně. A také na to, že třeba kvůli špatně zaparkovaným autům nebo dalším jiným překážkám, se jejich technika s pluhem často nedostane kam potřebuje.

Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: "Mnohdy nám občané volají, že chtějí udržovat nějaký chodník nebo komunikaci, ale upozorňujeme, že ne všechny chodníky jsou v majetku města.” 

S odklízením sněhu v ulicích především na autobusových zastávkách a přechodech budou i letos pomáhat VPP. V letošním roce je jich kolem 30.

---

V Opavě slavnostně rozsvítili vánoční strom

V Opavě se slavnostně rozsvítil vánoční strom na Dolním náměstí a s ním i celá vánoční výzdoba ve městě. Včetně druhého vánočního stromu na Horním náměstí. Vánoční výzdoba je letos bohatší než loni.

Šestnáctimetrová jedle, kterou na Dolní náměstí přivezly městské lesy ze Skřípova se slavnostně rozsvítila před zraky stovky lidí. Tento slavnostní okamžik sledovalo zaplněné náměstí.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Atmosféra úžasná, obě náměstí plné. Představíme několik novinek které máme v Opavě. Máme rozšířené osvětlení, nově vyzdobené krásně pódium a také vyhlídku, která tady bude na Dolním náměstí. Na Horním náměstí máme osvětlené nově stromy. Připravili jsme také osvětlení kapličky v Jaktaři a také nový betlém, který nám postavila Charita Opava.”

Na Dolním i Horním náměstí vánoční atmosféru podtrhují vánoční trhy s bohatým doprovodným programem. Probíhat budou až do 23, prosince.

anketa: obyvatelé Opavy: “Stromeček je krásný jako každý rok, atmosféra výborná taky jako každý rok.” 

“Atmosféra je perfektní, chodíme tady každý rok a Vánoce jsou jedničkový svátek. Jak se vám líbí vánoční strom? Vánoční strom perfektní, úžasný, krásný.”

"Vánoční stromek je hezký jako každý rok, vánoční atmosféra je velmi dobrá taky jako každý rok a vánoční trhy taky dobré."

Dalšího slavnostního okamžiku se Opavané dočkají už tuto neděli, kdy se vánočně rozsvítí obchodní dům Breda.

---

Nechat nastartované auto a zajít si do obchodu pro svačinu, se před několika dny nevyplatilo řidiči v Ostravě-Porubě. Jeho VW Golf okamžitě ukradl 31letý zloděj. Druhý den si vozu všimli policisté v Porubě, muž jim pak ujížděl rychlostí přes 100 km/h, byl ale dopaden.

Další uvízlý v kontejneru. Hazardéra, který riskoval život při pokusu krást oblečení ze sběrného kontejneru, zachraňovali před týdnem strážníci spolu s hasiči v Krmelínské ulici v Ostravě-Nové Bělé. 44letý muž uvízl hlavou dolů ve sklopných dvířkách, ven ho dostali hasiči

---

Cimrmani do Nového Jičína jezdí už 44 let

“Nový Jičín patří k naším oblíbeným štacím.” To jsou slova Zdeňka Svěráka, jehož Cimrmani tu odehráli více než 40 představení. První v roce 1979, to poslední zatím teď v listopadu.

Hra Lijavec byla 41 představením, které Divadlo Járy Cimrmana odehrálo v Novém Jičíně. Poprvé zde zavítalo v roce 1979. Byl u toho Pavel Bártek, bývalý dlouholetý ředitel zdejšího divadla, ten se v daném roce stal vedoucím klubu mladých, který fungoval při divadle.

Pavel Bártek, bývalý ředitel Beskydského divadla: “Já si myslím, že to je o vztazích, jednak pořadatel a manažer a potom také o tom, že tady zdomácnělo divadlo i díky publiku, které tedy pořád má a pořád opakovaně je ten sál vyprodaný.”

Zdeněk Svěrák, Divadlo Járy Cimrmana: “Ne že bych chtěl u místních novojičínských šplhat, ale Nový Jičín patří k našim oblíbeným štacím. Když někde hrajete 44 let, tak si na to zvyknete a když to není, tak vám to chybí. A to bylo v době, kdy se tohle divadlo rekonstruovalo, tak byla velikánská pauza. Ale my jsme to pak nahradili dvojákama, že jsme hráli dvě denně, takže za 44 let jsme tu sehráli 41 představení.”

Například v roce 1997 hráli Cimrmani v Beskydském divadle hned třikrát, v roce 2011 tu odehráli speciální představení ke slavnosti města.

Zdeněk Svěrák, Divadlo Járy Cimrmana: “Stal se zázrak, že k nám chodí už třetí generace diváků, a to je bezvadný, a je bezvadný, že ten humor nestárne tak rychle jako my.”

Cimrmani i po 41 vyprodali Beskydské divadlo během pár hodin.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
28. listopadu 2023, 17:00

Jízdní oddíl Městské policie Ostrava slaví 30 let ve službě

V letošním roce slaví Ostrava jedno zajímavé jubileum. Je to právě 30 let, kdy řady městské policie rozšířil jízdní oddíl, který si za ta léta vysloužil pověst nedílné a významné součásti bezpečnosti ve městě.

Už krátce po vzniku Městské policie Ostrava v roce 1992 se o jízdním oddíle začalo hovořit. Netrvalo dlouho a bylo zakoupeno dvanáct koní a k jejich výcviku bylo vybráno 13 strážníků. Hned v následujícím roce pak byl jízdní oddíl zařazen do výkonu služby. 

Zbyněk Pražák, náměstek primátora Ostravy: "Já jsem měl vlastně vznik městské policie na starosti a říkali jsme si, že by bylo krásné, kdybychom pokračovali v té tradici." 

Policie využívala nejprve plemena Český teplokrevník a Slezský norik. Dnes už strážníci sedlají Starokladrubské koně, kteří jsou klidnější a všestranější. Od počátku je u skupiny hipologie Miroslav Holý, který je také spoluautorem knihy o jejich výcviku. 

Miroslav Holý, vedoucí Skupiny hipologie MP Ostrava: "Kniha je vlastně o využití koní u jízdní policie. Je to moje parketa. V knize je všechno o výcviku koní i jezdců." 

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Opravdu je to dnes nezbytná součást výkonu služby, kdy jsou ty koně nasazováni ve složitějších terénech, v chatových osadách, v Poodří nebo např. v Bělském lese." 

Aktuálně má Ostrava dvanáct starokladrubáků a to šest běloušů a šest vraníků. Sedlají je 3 strážnice a 10 strážníků. 

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "Já bych chtěl poděkovat všem strážníkům, kteří jsou zařazeni v této organizační jednotce a nejen jim, protože i civilní zaměstnanci, kteří s starají o naše koně si zaslouží poděkování." 

Neocenitelnou roli plní koně v situacích, při kterých hrozí hromadné narušení veřejného pořádku, jakými jsou například fotbalová utkání.

---

Rekonstrukce pobočky DPS Školská jde podle plánu

Pobočka domova pro seniory ve Školské ulici ve Frýdku-Místku prochází kompletní rekonstrukcí. Budova už má přistavěno další patro a také probíhají práce na rozvodech. Hotovo má být do léta příštího roku. V domově vznikne 27 lůžek s vysokým komfortem pro klienty.

Pobočka domova pro seniory ve Školské ulici ve Frýdku-Místku už pomalu mění svou podobu. Stavební firma intenzivně pracuje na přestavbě budovy z roku 1936 na moderní zařízení.

Zbyněk Šmeidler, NOSTA, stavby a rekonstrukce: "My jsme ve fázi dokončování hrubé stavby. Teď je před námi hlavní úkol. To je zakrýt stavbu tak, abychom měli uzavřeno, aby nám sem nepršelo a neunikalo teplo. Plus osazujeme okna a vevnitř už probíhají hrubé rozvody všech řemesel. To znamená elektro, zdravotechnika, vzduchotechnika a chystáme se i na sádrokartony."

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Stavba pokračuje podle harmonogramu. Teď se snažíme o to, abychom stihli dokončit urychleně střechu. Potřebujeme ještě pár dnů, aby vydrželo počasí. Konkrétně probíhá dřevěný záklop, plus pojistná hydroizolace. Tak, aby mohla být položena plechová krytina. Bylo dokončeno druhé a třetí nadzemní podlaží, včetně věnců a v podstatě stavbu dostaneme do sucha a můžeme provádět vnitřní úpravy."

Leona Sárkőziová (ANO), náměstkyně primátora Frýdku-Místku: "Já jsem ráda, že vše pokračuje podle plánu. Že se plní harmonogram prací tak, jak se má. A že snad bude stavba dokončena tak, jak jsme domluveni. V tom příštím roce, červen, červenec 2024."

Petr Kuchta, ředitel Domova pro seniory Frýdek-Místek: "Jsme rádi a těšíme se do nových prostor. Narovinu už plánujeme registraci nové služby Domov se zvláštním režimem, který by tady měl být po otevření funkční. Takže řešíme s krajem podrobnosti. Zároveň řešíme už vybavení pokojů a připravujeme se na případné stěhování, které by mělo být podle harmonogramu v červnu a červenci, abychom zvládali otevření dle plánu."

Původní budova už neodpovídala dnešním standardům a také bylo nutné řešit novodobé požadavky na požární bezpečnost i komfort klientů.

Petr Kuchta, ředitel Domova pro seniory Frýdek-Místek: "Oproti původu se změní kompletní dispozice. Nám tady na každém patře přibydou společenské místnosti, které tady nebyly. Díky tomu jakoby nějaký mínus prostoru, který nenafoukneme, ale je potřebný pro uživatele i pro rodiny. Zároveň přibyde jedno nové patro navíc, kde se teď nacházíme. A vzniknou jednolůžkové a dvoulůžkové pokoje. Celkově ten standard půjde opravdu nahoru, protože zaniknou tří až čtyřlůžkové pokoje, které tady původně byly."

Kapacita domova se sníží z původních 40 na 27 lůžek.

Leona Sárkőziová (ANO), náměstkyně primátora Frýdku-Místku: "Ano, samozřejmě víme, že se nám sníží počet lůžek v tomto domově, ale já zase vidím výhodu toho, že se zkvalitní péče o tyto seniory. Protože budou mít maximálně jedno nebo dvoulůžkové pokoje se sociálním zařízením. A jedeme podle standardu kvality Ministerstva práce a sociálních věcí ČR."

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Investičně jsme v podstatě na 63 milionech. S tím, že se nám podařilo vysoutěžit cenu o 18 milionů nižší. A je to stavba pod dotací a doufáme, že splníme všechny podmínky."

Dotace půjde z ministerstva práce a sociálních věcí a měla by dosáhnout 23 milionů korun.

---

5. výzva kotlíkových dotací je určena pro nízkopříjmové domácnosti, mohou významně ušetřit. Kraj jim vyplatí až 180 tisíc korun z evropských peněz, navíc 7500 korun z vlastního rozpočtu. Aktuálně je na kraji zaregistrováno 336 žádostí v hodnotě zhruba 55 mil. korun. A noví žadatelé se stále ozývají.

Na 80 příslušníků Aktivní zálohy Krajského vojenského velitelství Ostrava se zapojilo do cvičení Safeguard 2023, které proběhlo v minulých dnech. Ochranu a obranu vytypovaných objektů kritické infrastruktury vojáci trénovali v Mošnově a Albrechticích.

---

Sníh z komunikací se odstraňuje podle podle plánu zimní údržby

Zima o sobě dala před pár dny vědět a pro pracovníky technických služeb v Karviné to znamenalo jediné - nasadit do terénu opět všechny stroje, sypače a multikáry a postarat se o sjízdnost komunikací. Řidiči by také měli mít přezuto na zimní pneumatiky. Ne všude v MSK jsou ale silnice udržované.

S příchodem zimy nastala pro řidiče zákonná povinnost týkající se zimních pneumatik. Jak takové přezutí probíhá a co vše je při něm nutné, se učí i budoucí automechanici ve Střední škole techniky a služeb.

Petr Kotásek, učitel odborného výcviku oboru Automechanik: "Na naší škole v oboru Automechanik už žáky připravujeme v prvním ročníku na to, aby oni sami zvládli přezutí a nazutí a veškeré informace co se týče pneumatik. Jak na zimní tak na letní sezonu, takže žák, který jde z prvního do druhého ročníku už tyto vědomosti má a ovládá to. Zimní pneumatika by měla být hlavně proto, protože obsahuje složku siliku, která usnadňuje lepší přilnavost vozidla na sněhu a ledu, lepší výrobci pneumatik tam přidávají přírodní oleje, které odvádějí vodu. Hlavní význam zimní pneumatiky je proto, že pod 7 stupňů má lepší přilnavost vozidlo na cestě.” 

Podle legislativy minimální hloubka dezénu u pneumatiky osobních aut je 4 mm. U vozidel nad 3,5 t je hloubka 6mm minimálně. Pokud si řidič není jistý, může si ji nechat změřit v pneuservisu nebo i sám pomocí měřáku hloubky dezénu. Hlídat by měl i stáří pneumatiky.

Petr Kotásek, učitel odborného výcviku oboru Automechanik: "Řidiči hrozí pokuta, pokud nemá v daném období zimní pneumatiky a je souvislá vrstva sněhu, což ještě není tak hrozné, ale při dopravní nehodě se může stát, že pojišťovny krátí plnění z důvodu toho, že obutí vozidla nebylo podle legislativy zákona.” 

Na pozemních komunikacích se vyskytují značky označující zimní výbavu. Tam musí mít řidič zimní obutí pokaždé na obou nápravách. Řidič by měl také myslet na to, že ne všude se přes zimu silnice udržují. V MSK kraji jde o úseky v celkové délce 158 km.

Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic MSK: "Je to na Bruntálsku, Novojičínsku, Opavsku. Veškeré tyto úseky, které jsou neudržované, jsou vyznačeny na našem webovém portálu v rámci zimní údržby silnic. Na tomto portálu mohou občané sledovat pohyb sypačů, kde se pohybují, a také i neudržované úseky."

V Karviné vyjeli sypače do ulic hned s příchodem sněhové nadílky.

Zbyněk Gajdacz, ředitel TS Karviná: "Máme k dispozici připravené tři velké automobily, které budou mít pluhy a zároveň i sypače, máme připravené tři chodníkové mechanismy, multikáry s posypem."

V zásobě mají TS Karviná nakoupený i posypový materiál, strusku a sůl.

Zbyněk Gajdacz, ředitel TS Karviná: "Té soli máme přes 500 tun, struky kolem 250 tun. My tento materiál nakupujeme v létě, protože tam jsou akční ceny.” 

Komunikace ve městě se udržuji podle plánu zimní údržby, k dispozici je na webových stránkách města. Zahrnuje pořadí důležitosti

Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: "Technické služby udržují kolem 125 km místních komunikací a asi 80 km chodníků."

Občané by měli vzít na vědomí, že pracovníci technických služeb nemohou být v jednu chvíli na všech místech současně. A také na to, že třeba kvůli špatně zaparkovaným autům nebo dalším jiným překážkám, se jejich technika s pluhem často nedostane kam potřebuje.

Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: "Mnohdy nám občané volají, že chtějí udržovat nějaký chodník nebo komunikaci, ale upozorňujeme, že ne všechny chodníky jsou v majetku města.” 

S odklízením sněhu v ulicích především na autobusových zastávkách a přechodech budou i letos pomáhat VPP. V letošním roce je jich kolem 30.

---

V Opavě slavnostně rozsvítili vánoční strom

V Opavě se slavnostně rozsvítil vánoční strom na Dolním náměstí a s ním i celá vánoční výzdoba ve městě. Včetně druhého vánočního stromu na Horním náměstí. Vánoční výzdoba je letos bohatší než loni.

Šestnáctimetrová jedle, kterou na Dolní náměstí přivezly městské lesy ze Skřípova se slavnostně rozsvítila před zraky stovky lidí. Tento slavnostní okamžik sledovalo zaplněné náměstí.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Atmosféra úžasná, obě náměstí plné. Představíme několik novinek které máme v Opavě. Máme rozšířené osvětlení, nově vyzdobené krásně pódium a také vyhlídku, která tady bude na Dolním náměstí. Na Horním náměstí máme osvětlené nově stromy. Připravili jsme také osvětlení kapličky v Jaktaři a také nový betlém, který nám postavila Charita Opava.”

Na Dolním i Horním náměstí vánoční atmosféru podtrhují vánoční trhy s bohatým doprovodným programem. Probíhat budou až do 23, prosince.

anketa: obyvatelé Opavy: “Stromeček je krásný jako každý rok, atmosféra výborná taky jako každý rok.” 

“Atmosféra je perfektní, chodíme tady každý rok a Vánoce jsou jedničkový svátek. Jak se vám líbí vánoční strom? Vánoční strom perfektní, úžasný, krásný.”

"Vánoční stromek je hezký jako každý rok, vánoční atmosféra je velmi dobrá taky jako každý rok a vánoční trhy taky dobré."

Dalšího slavnostního okamžiku se Opavané dočkají už tuto neděli, kdy se vánočně rozsvítí obchodní dům Breda.

---

Nechat nastartované auto a zajít si do obchodu pro svačinu, se před několika dny nevyplatilo řidiči v Ostravě-Porubě. Jeho VW Golf okamžitě ukradl 31letý zloděj. Druhý den si vozu všimli policisté v Porubě, muž jim pak ujížděl rychlostí přes 100 km/h, byl ale dopaden.

Další uvízlý v kontejneru. Hazardéra, který riskoval život při pokusu krást oblečení ze sběrného kontejneru, zachraňovali před týdnem strážníci spolu s hasiči v Krmelínské ulici v Ostravě-Nové Bělé. 44letý muž uvízl hlavou dolů ve sklopných dvířkách, ven ho dostali hasiči

---

Cimrmani do Nového Jičína jezdí už 44 let

“Nový Jičín patří k naším oblíbeným štacím.” To jsou slova Zdeňka Svěráka, jehož Cimrmani tu odehráli více než 40 představení. První v roce 1979, to poslední zatím teď v listopadu.

Hra Lijavec byla 41 představením, které Divadlo Járy Cimrmana odehrálo v Novém Jičíně. Poprvé zde zavítalo v roce 1979. Byl u toho Pavel Bártek, bývalý dlouholetý ředitel zdejšího divadla, ten se v daném roce stal vedoucím klubu mladých, který fungoval při divadle.

Pavel Bártek, bývalý ředitel Beskydského divadla: “Já si myslím, že to je o vztazích, jednak pořadatel a manažer a potom také o tom, že tady zdomácnělo divadlo i díky publiku, které tedy pořád má a pořád opakovaně je ten sál vyprodaný.”

Zdeněk Svěrák, Divadlo Járy Cimrmana: “Ne že bych chtěl u místních novojičínských šplhat, ale Nový Jičín patří k našim oblíbeným štacím. Když někde hrajete 44 let, tak si na to zvyknete a když to není, tak vám to chybí. A to bylo v době, kdy se tohle divadlo rekonstruovalo, tak byla velikánská pauza. Ale my jsme to pak nahradili dvojákama, že jsme hráli dvě denně, takže za 44 let jsme tu sehráli 41 představení.”

Například v roce 1997 hráli Cimrmani v Beskydském divadle hned třikrát, v roce 2011 tu odehráli speciální představení ke slavnosti města.

Zdeněk Svěrák, Divadlo Járy Cimrmana: “Stal se zázrak, že k nám chodí už třetí generace diváků, a to je bezvadný, a je bezvadný, že ten humor nestárne tak rychle jako my.”

Cimrmani i po 41 vyprodali Beskydské divadlo během pár hodin.

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-28-11-2023-17-00