V ostravských tramvajích bude antikolizní systém
Ostrava má nejmodernější dopravní podnik v zemi a k tomu samozřejmě patří i bezpečnost. Do tramvají Stadler proto bude montován antikolizní systém, který dokáže zabránit nehodě. Stejnou technologii by v budoucnu měly mít i nejnovější vozy Škoda.
Na jaře letošního roku začalo v Dopravním podniku Ostrava testování antikolizního systému do tramvají. Funguje ve třech krocích - nejdříve řidiče na překážku upozorní výstražná ikona na palubním počítači, pak i zvukový výstražný signál a nakonec, pokud řidič nereaguje, řídicí systém vozidla spustí samočinné brzdění tramvaje.
Tereza Šnoblová, mluvčí DPO: "Cílem investice je razantně zvýšit bezpečnost cestujících, ochranu vozidel, ale i dalších účastníků provozu. DPO systém v uplynulých měsících úspěšně otestoval na dvou tramvajích Stadler.
Antikolizní systém dokáže identifikovat překážku na přímé koleji až na vzdálenost 80 metrů. Sleduje přitom nejen pevné překážky, ale také všechna ostatní vozidla a také chodce.
Miroslav Svozil, náměstek primátora Ostravy: "„Být nejmodernějším dopravním podnikem znamená být především podnikem bezpečným. Na tom v Dopravním podniku Ostrava dlouhodobě pracují a antikolizní systém na tramvajích Stadler je dalším střípkem daleko větší skládačky. Ochranu cestujících v ostravské MHD vedle antikolizních systémů doplňují kamery ve vozidlech a na zastávkách nebo cestujícími dlouhodobě oblíbení asistenti přepravy.“
Dopravní podnik nasazuje antikolizní systém již do všech 39 provozovaných tramvají Stadler. Kompletní cena za instalaci technologie je více než 26 milionů korun. V Ostravě v současnosti jezdí 235 tramvají.
---
V Karviné se děti rozloučily s prázdninami
Na Masarykově náměstí v Karviné se děti společně se svými rodiči a prarodiči rozloučili s prázdninami prostřednictvím indiánského kabaretu a také společným hraním s Bořkem stavitelem. Večer nechyběl ani muzikálový koktejl.
Masarykovo náměstí patřilo odpoledne hlavně dětem různého věku. Prostřednictvím akce nazvané Rozloučení s prázdninami se mohli nejdříve pobavit v indiánském kabaretu. Ten si pro malé návštěvníky připravila divadelní společnost Kač-Kač z Ostravy.
Zdeněk Kačor, vystupující z divadla Kač-Kač: "My jsme si pro děti připravili zábavný pořad na indiánské téma, chtěli jsme je zabavit, ale hlavně, chtěli jsme je zavést k pokladu a o ten tady celou dobu šlo.”
Andrea Mrkvová, vystupující z divadla Kač-Kač: "Atmosféra byla úžasná, děti se bavily, musely chodit po stopách indiánů, skákat do kruhu a střílet šípem."
Indiány a kovboje po dvou hodinách vystřídal dětmi oblíbený Bořek stavitel a jeho velká kamarádka Týna.
Monika Adamcová, představitelka Týny z pohádky Bořek stavitel: "Bořkovo stavebnictví je o tom, že se něco staví a tvoří a dneska budou děti s Bořkem stavět zdi, domečky, vysoké věže, různé prolézačky, tobogány."
Bořkovi mohly děti pomáhat, všechno stavěli společně z velkých molitanových kostek.
anketa: návštěvníci akce: "Mě to tady hodně baví." "Je to nejlepší atrakce, na které jsem kdy byl. Když jsem byl malý, tak jsem se u babičky hodně koukal na Bořka." "Je to super, hodně atrakcí, fakt super."
Program večer ukončil koktejl muzikálových písní. Akce byla součástí projektu Kultura v plném proudu, který společně s městem podpořila i Nadace OKD
---
Bezplatný turistický autobus si u lidí získává oblibu
Druhou letní sezonu mohou turisté v Beskydech využívat krajem placený turistický autobus zvaný TuBus. V současné době se projekt vyhodnocuje a bude se rozhodovat, zda se rozšíří. Hory totiž stále více zaplavují turisté v automobilech.
Impulsem pro vznik turistického autobusu byl covid. Lidé v době pandemie utíkali do hor a úzké cesty náporu vozidel nestačily.
Pavlína Stankayová (KDU-ČSL), starostka Ostravice: “Měla to být reakce na to, že v obci je nedostatek parkovacích míst, takže cílem bylo, aby lidé nechávali auta v centru obce na těch velkých odstavných parkovištích.”
Anketa: “No určitě je to skvělý nápad. O tom autobusu jsme vůbec nevěděli a určitě bych to doporučil lidem, že by nemuseli autem a ušetřili by peníze za dopravu, za parkovné.”
Eva Tořová (ČSSD a nezávislí kandidáti), starostka Starých Hamrů: “Začalo se to řešit v době pandemie, kdy skutečně ta návštěvnost tady byla enormní a právě nejhorší bylo to, že ta auta parkovala všude. Vadila lesákům při vjezdu do lesa s technikou, vadilo to i autobusům.”
Rostislav Mikulenka, řidič TuBusu: “Cestující vlastně cestují za poznáním tady těch hor. Říkali, že to obcházejí tady dokola a jsou tady třeba už druhý den, pokaždé na jiném místě.”
Provoz TuBusu se teď bude vyhodnocovat a je možné, že by jezdil častěji a do více míst.
Vít Březina, předseda spolku Beskydhost: “Ta idea je taková, že by ten TuBus mohl o prázdninách jezdit každý den, že by se ty trasy rozšířily, abychom lidi dostali na místa, která třeba nejsou tak známá, kde ti turisté nevadí, kde jsou značené turistické trasy, aby se nepřetěžovaly ta hlavní místa, což je třeba Lysá hora na Gruň.”
---
Svatováclavský hudební festival nabídne 33 koncertů
Už tento pátek začíná jeden z největších svátků klasické hudby v České republice - Svatováclavský hudební festival. Letošní ročník nabídne milovníkům duchovní hudby 33 koncertů v sakrálních stavbách po celém Moravskoslezském kraji.
Úctyhodných 33 koncertů v průběhu jediného měsíce čeká fanoušky klasické hudby po celém našem regionu. Svatováclavský hudební festival nabídne monumentální duchovní díla, starou hudbu, ale i moderní hudbu a jazz. Všem vystoupením dodá atmosféru prostředí sakrálních staveb.
Igor Františák, ředitel a dramaturg SHF: "Sakrální stavby jsou architektonicky i akusticky nejvhodnější prostory, ve kterých lze provozovat muziku, zvláště pak tu duchovní."
Koncerty největších hvězd jsou již téměř vyprodané. Jde v prvé řadě o světově proslulou mezzosopranistku Elīnu Garanči, což bude zároveň nejdražší vystoupení v devatenáctileté historii festivalu. Velký zájem je i domácího Adama Plachetku.
Tomáš Macura, primátor Ostravy: "SHF patří mezi jednu z nemnoha akcí, které jsou podpořeny víceletým grantem."
Lukáš Curylo, náměstek hejtmana MS kraje: "Jsem velmi rád, že tento festival patří mezi nejvýznamnější festivaly duchovní hudby nejen v ČR, ale i v širokém okolí."
Festival začíná v pátek 2. září v Katedrále Božského Spasitele v Ostravě Mozartovou velkou mší a Lineckou symfonií. Posledním koncertem je 28. září ve stejném kostele Dvořákova svatební košile v podání Filharmonie Hradec Králové.
---
V Těrlicku chtějí přestavět rizikovou křižovatku
O jedno rizikové místo méně by mohlo být už příští rok na silnici I/11. U Těrlické přehrady se totiž připravuje přestavba křižovatky, kde dochází poměrně často k dopravním nehodám s vážnými následky.
Nedání přednosti v jízdě. To je nejčastější a téměř jediná příčina nehod, které se stávají v křižovatce na frekventované silnici poblíž Těrlické přehrady. Křížení Těšínské a Třinecké ulice má tvar trojúhelníku. Řidičům tam nesvědčí výhledové poměry při šikmém najíždění z vedlejší silnice, ale často také zapomínají dávat přednost automobilům jedoucím od Českého Těšína.
anketa: “Přes tu křižovatku jezdím prakticky každodenně a bohužel, je to velká nepozornost řidičů. Jsou tam dvě značky (Dej přednost v jízdě) za sebou, ale oni kolikrát nedávají přednost autům jedoucím od Těšína na Hradiště.”
anketa: “Přes tu křižovatku jezdíme velice často a nehody tam jsou hodně často. Nedá se tam vyjet, takže předělání je dobré a já s tím souhlasím.”
Pro přestavbu křižovatky jsou i dopravní odborníci.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP v MS kraji: "Rekonstrukce by nám měla zbezpečnit ten úsek. Někdy se stává, že řidiči najíždějí rychleji z vedlejší silnice a nejsou schopni dostatečně odhadnout rychlost vozidla na hlavní a vznikají tam situace, kdy opravdu se musí brzdit intenzivně, aby nedošlo k dopravní nehodě.”
Martin Polášek (NEZÁVISLÍ - Těrlická koalice), starosta Těrlicka: “Je to pro všechny obyvatele Těrlicka známá křižovatka, které je velmi nebezpečná. Bývá tady hodně těžkých nehod s čelními střety. Teď máme zpracovanou studii, která nás vede dále ke stavebnímu povolení, abychom mohli v roce 2023 tuto křižovatku přestavět na křižovatku tvaru T, která likviduje ty nebezpečné kolmé směry.”
Nové řešení křižovatky s sebou přinese zpomalení provozu a tím i snížení rizika nehody.
---
MS kraj poděkoval mistrům světa v koloběhu
Když se řekne Koloběh, málokdo ví, že Česká republika patří mezi světovou elitu v tomto sportu. Z MS v Estonsku přivezli koloběžkáři z Rýmařova 8 zlatých medailí a v klubu mají i mistry Evropy. Dostalo se jim za to uznání i poděkování vedení MS kraje.
Sprint, kritérium, štafety a dlouhý závod. To jsou disciplíny, ve kterých se co dva roky utkávají ti nejlepší na světě.
Klára Slováková, mistryně světa: „Tak já jsem vyhrála dlouhý závod na 30 km.“
Tomáš Sedlář, čtyřnásobný mistr světa: „Nejnáročnější pro mě bylo asi sobotní kritérium, protože to byl velice členitý okruh, zároveň i technický.“
Filip Krečmer, trojnásobný mistr světa: „Ze sprintu, z kritéria a z dlouhého závodu.“
Závodní koloběžku si může pořídit téměř každý. Pro závod musí ale zvládnou zvláštní techniku kopaného odrazu a náročné tréninky.
Radim Keclík, trenér Ski klubu RD Rýmařov: „Ti naši lyžaři trénují v podstatě 5x týdně a když se blíží koloběžkové závody, tak samozřejmě zařazujeme toho víc. No teď na závodech jeli z kopce i 70 km/h.“
Za úspěchy Česka v tomto sportu stojí kromě fyzické přípravy i velký zájem sportovců, kteří se většinou vedle koloběhu věnují také běžeckému lyžování.
Patrik Krečmer, stříbrný ve sprintu: „Česko patří prakticky k elitě celosvětového koloběžkového sportu. Dá se říct, že má největší základnu, ale má taky největší počet mistrů světa, mistrů Evropy."
Úspěchy rýmařovských mladých koloběžkářů ocenili také zástupci MS kraje.
Jan Krkoška (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Tak já jsem velmi nadšený, že v Rýmařově se našla taková skupina koloběžkářů, kteří jsou mistři světa a můžou náš okres Bruntál prezentovat. Jsme na to hrdí.“
Ještě před zimní sezónou čekají mladé koloběžkáře další závody v Česku, i evropský pohár v Itálii.
---