Zloděje autosedačky usvědčuje jeho DNA ve vozidle
Policistům se podařilo vypátrat, kdo v Ostravě ukradl z auta sedačku pro hendikepované dítě. Klíčová byla analýza DNA, kterou provedli kriminalističtí experti ze stop odebraných v autě. Z databáze vyjelo jméno zloděje, který už byl za podobné delikty odsouzen.
Letos v lednu požádala policie veřejnost o pomoc při pátrání po zloději, který ukradl těžce postiženému 12letému Borisovi z Ostravy speciální sedačku z auta. Matka na novou za 70 tisíc neměla peníze a navíc sedačka byla, vzhledem ke speciální konstrukci pro postižené, téměř neprodejná.
Eva Farníková, matka Borise: "Hlavně byla Boriskovi přizpůsobena podle váhy, podle výšky. Nastavoval nám to v autě přímo technik, takže nešlo jen obyčejně přijít, vytáhnout a jít."
Naštěstí provedli výbornou práci kriminalističtí technici, kteří sbírali v autě stopy a poslali je k dalšímu zkoumání na oddělení kriminalistické techniky a expertíz do Frýdku-Místku. Experti pak v laboratoři našli DNA, která byla shodná se vzorkem odebraným 38letému zloději v jiném případě.
Pavel Tomek, kriminalistický expert: "Výsledkem analýzy je tzv. profil DNA. Jde o alfanumerický kód a my jsme potom schopni říct ano, tahle stopa, tento biologický materiál pochází od této konkrétní osoby."
Eva Michalíková, mluvčí PČR MS kraje: “Odborným vyjádřením byla ze zajištěné stopy stanovena DNA osoby, u které byla při porovnání údajů v Národní databázi DNA nalezena shoda právě s 38letým mužem, který má za sebou trestní minulost.”
Jde o recidivistu, který už má na svědomí například vloupání do stavebního kontejneru, garáže, ale přivydělával si i jako kapsář a za to je nyní ve vězení. Ke krádeži sedačky se sice nepřiznal, ale expertíza DNA jako důkaz u soudu postačí.
---
Za kormidlem motorového člunu nadýchal jedno promile
Dvě malé děti v motorovém člunu a jedno promile alkoholu v dechu. Kontrola plavidel na Těrlické přehradě odhalila hříšníka, kterého čeká pokuta a zřejmě i zákaz řízení.
Poslední prázdninovou sobotu se konala preventivní akce Bezpečně u vody. Policisté vyjeli na Těrlickou přehradu na svých člunech a další kontroly se konaly v okolí vodní nádrže. Řidiči, kteří měli všechno v pořádku, dostali nealkoholické pivo.
Miroslav Kolátek, preventista Policie ČR: “Jedná se o celorepublikovou akci. Každoročně v letním období prázdnin a v letních měsících navštěvujeme vodní plochy a kontrolujeme. nejen řidiče motorových vozidel v okolí vodních ploch, ale i vůdce plavidel.”
Na kontrolu doplatil muž, který na přehradu vyjel s motorovým člunem, přestože předtím pil alkohol. Opakované dechové zkoušky prokázaly téměř jedno promile. Další správní řízení s ním teď vede Státní plavební správa.
Miroslav Kolátek, preventista Policie ČR: “Smyslem této akce je mimo jiné připomenout řidičům, aby v létě dodržovali a pitný režim zejména pomocí nealkoholických nápojů.”
Se ctí a bez jediného prohřešku vyšli těrličtí jachtaři, kteří právě v době kontroly pořádali soutěž a na přehradě měli několik motorových člunů.
Alexandr Pacek, předseda Klubu jachtingu Těrlicko: “To prostě neexistuje pro nás. Trénujeme děti a ještě řídíme motorové čluny. Samozřejmě jsou tady kontroly na vodě třikrát až čtyřikrát za sezonu, takže musíme být připravení, aby všechno splňovalo požadovanou legislativu.”
V jiné části přehrady však policisté přistihli vůdce plavidla, který za sebou táhl vodního lyžaře v místě, kde to není povoleno. Naopak rybáři měli vše v pořádku a kontrolou prošli bez postihu.
---
Street artová díla zdobí okolí Bazalů
Nový velkoplošný mural, který ozdobil betonovou zeď nad stadionem Bazaly v Ostravě je dokončen. Je na něm ztvárněna historie města, ale podle kritiků je málo o Baníku Ostrava. Kousek od stadionu byla ale také dokončena i další malba, které je naopak o fotbalovém Baníku celá.
O prázdninách vznikala v Ostravě v okolí Bazalů hned dvě velkoplošná díla. O tom prvním jsme vás informovali a je výsledkem architektonické soutěže na mural, který pokryje opěrnou zeď nad stadionem Bazaly. Na ploše tisíc metrů čtverečních mapuje historii Ostravy od velkého třesku po současnost.
Jan "Bogy" Lörincz, autor: "Použili jsme na červenou cihly z dolu Jan Maria, to je důl, který byl na Hranečníku a na černou jsme použili koksový prach z koksovny Jan Šverma, která se bourá, v Mariánských Horách."
Kromě známých dominant města, jako je Sýkorův most nebo Oblouk v Porubě, je zde jedna stavba, která je teprve v plánu. Je to koncertní hala.
anketa: obyvatelé Ostravy: "Já jsem spokojená, je to veselé, líbí se mi to moc."
"Mi se to nelíbí, je to nějaké nevkusné."
"Je to v pohodě, mě se líbí."
Mural se prostě někomu líbí a někomu ne. Nejhlasitějšími odpůrci jsou fanoušci Baníku, kteří chtěli, aby bylo dílo více o jejich fotbalovém klubu. Na ten se pak pro změnu zaměřil další street artový umělec Radoslav Kocián, který ozdobil u Bazalů výměník. Jeho dílo je na čtyřech stěnách dohromady o rozloze 100 metrů čtverečních. Malba mapuje historii hornického klubu.
Radoslav "Lacmo" Kocián, autor: "Tady máme hornický symbol, tedy želízko a mlátek. Úplně vzadu v rohu jsou čedičové sloupce, protože to pojmenování Bazalů vzniklo podle bazaltu, který se tady těžil."
Stěna připomínající 100 let Baníku, je je pak obohacena o rozšířenou realitu. Pokud máte v mobilu potřebnou aplikaci a namíříte ho na zeď, dílo se dá do pohybu.
---
FN Ostrava se pyšní moderním psychiatrickým pavilonem
Ostravská fakultní nemocnice slavnostně otevřela nový pavilon pro psychiatrickou péči. Jeho součástí je i denní stacionář pro děti ve věku od 6 do 12 let, který je zatím jediný v ČR.
Péče o psychiatrické pacienty z MS kraje se výrazně rozšíří a bude na mnohem vyšší úrovni. A to díky novému psychiatrickému pavilonu, který vyrostl v ostravské fakultní nemocnici. Stavba trvala 2 a půl roku a i s vybavením si vyžádala přes půl miliardy korun.
Petr Šilhán, primář Oddělení psychiatrického FN Ostrava: “Tento pavilon má 3 patra určené pro pacienty dospělé, což jsou lůžkové stanice. My jsme zatím měli jenom jednu a teď máme tři. Potom tady vzniká úplně nový velký komplexní trakt pro děti ambulantní, který je určený pro děti od 0 do 18 let, ale jeho podmnožinou je denní stacionář pro děti z prvního stupně, to znamená 6 až 12 let.”
Pečovat o ně bude multidisciplinární tým nejen psychiatrů a psychologů, ale také speciálních pedagogů a sociálních pracovníků. Děti v denním stacionáři dostanou intenzivní skupinovou i individuální terapii aniž by musely být hospitalizovány.
Vlastimil Válek (TOP 09), ministr zdravotnictví: “Je to opravdu dokonale udělaná budova. Nejenom detaily. Celek, promyšlená a je perfektně vymyšlená ta kombinace akutního příjmu, denního stacionáře, hospitalizovaných pacientů. To znamená, já bych tady chtěl pracovat.”
Jiří Havrlant, ředitel FN Ostrava: “To dílo, které stojí za námi, je výsledkem celé reformy psychiatrické péče v celé republice, protože cílem toho je, aby jsme zjednodušili cestu duševně nemocným a využili možnosti současné medicíny k tomu, aby se tito pacienti léčili komfortně.”
Moderní pavilon je vybavený i ergoterapeutickými místnostmi, tělocvičnou, terasou, psychoterapií a součástí budovy budou i dílny pro práci se dřevem, kovem, zahradnickým materiálem a také keramická dílna.
---
V ostravských tramvajích bude antikolizní systém
Ostrava má nejmodernější dopravní podnik v zemi a k tomu samozřejmě patří i bezpečnost. Do tramvají Stadler proto bude montován antikolizní systém, který dokáže zabránit nehodě. Stejnou technologii by v budoucnu měly mít i nejnovější vozy Škoda.
Na jaře letošního roku začalo v Dopravním podniku Ostrava testování antikolizního systému do tramvají. Funguje ve třech krocích - nejdříve řidiče na překážku upozorní výstražná ikona na palubním počítači, pak i zvukový výstražný signál a nakonec, pokud řidič nereaguje, řídicí systém vozidla spustí samočinné brzdění tramvaje.
Tereza Šnoblová, mluvčí DPO: "Cílem investice je razantně zvýšit bezpečnost cestujících, ochranu vozidel, ale i dalších účastníků provozu. DPO systém v uplynulých měsících úspěšně otestoval na dvou tramvajích Stadler.
Antikolizní systém dokáže identifikovat překážku na přímé koleji až na vzdálenost 80 metrů. Sleduje přitom nejen pevné překážky, ale také všechna ostatní vozidla a také chodce.
Miroslav Svozil, náměstek primátora Ostravy: "„Být nejmodernějším dopravním podnikem znamená být především podnikem bezpečným. Na tom v Dopravním podniku Ostrava dlouhodobě pracují a antikolizní systém na tramvajích Stadler je dalším střípkem daleko větší skládačky. Ochranu cestujících v ostravské MHD vedle antikolizních systémů doplňují kamery ve vozidlech a na zastávkách nebo cestujícími dlouhodobě oblíbení asistenti přepravy.“
Dopravní podnik nasazuje antikolizní systém již do všech 39 provozovaných tramvají Stadler. Kompletní cena za instalaci technologie je více než 26 milionů korun. V Ostravě v současnosti jezdí 235 tramvají.
---
Tyčkař J. Kudlička se v Opavě loučil s kariérou
Skokan o tyči Jan Kudlička se loučil s kariérou. Pro tuto příležitost si vybral tradiční letní závod s názvem Atletický cirkus, kdy sportovci závodí na náměstí v centru Opavy. Pozval také další úspěšné tyčkaře: manželku Jiřinu Ptáčníkovou, Michala Balnera nebo Kateřinu Baďurovou.
Už 16 sezón v řadě poměřují své síly přímo v centru Opavy skokani o tyči. Letos byl ale tento závod jiný. Do historie se zapsal jako vzpomínka na jeho dřívějšího organizátora a trenéra Jiřího Lesáka, který vloni zemřel. A zároveň se tady s kariérou loučil český rekordman Jan Kudlička.
Jiří Štindl, starosta T. J. Sokol Opava: „Chtěl ukončit kariéru v Opavě. Tam kde začínal."
Spolu s Kudličkou startovalo v závodě mužů 13 skokanů. Výbornou kulisu vytvořily stovky návštěvníků, kteří na opavské Dolním náměstí přišli sportovce podpořit.
návštěvník akce: „Snažím se přijít každý rok, když mi to vyjde. Samozřejmě jsem tady především kvůli hlavní hvězdě Honzovi Kudličkovi.“
Rozběhovou, 45 m dlouhou, dráhu tvořilo dřevěné podium. Za doskočištěm se rýsoval kostel sv. Vojtěcha. Mírně se svažující náměstí poskytlo atletům vyšší rychlost při rozběhu.
Ondřej Honka, ředitel závodu: „Je to jiné, protože je to palubovka, která pruží. Je ze dřeva. Takže je rychlejší, atletům to pomáhá. Ale záleží také na tom, jak se s tím poperou.“
Diváci tady byli závodníkům mnohem blíž, než na atletickém stadionu.
Jakub Holek, T. J. Sokol Opava: „Je to super. Protože takto blízko k nim nejsme vůbec nikde.“
Ján Zmoray, AC Stavbár Nitra, Slovensko: „Je tu vždy perfektní atmosféra, skvělí lidé. Sejdou se zde skvělí sportovci.“
Jan Kudlička nastoupil do závodu až s výškou laťky 5,07 cm a u ní také skončil. Svého přemožitele, a možná symbolického nástupce, našel v rozlučkovém závodě v Matěji Ščebovi z Ústí nad Labem. 24 letý atlet překonal laťku ve výšce 522 cm.
Jan Kudlička, Dukla Praha: „Já jsem šel do toho s tím, že si to chci užít. Samozřejmě ten výkon je ostudný. Ale na to se nedívám. Poslední dva měsíce trénuju jen tak, že se jen udržuju.“
Třináctinásobného mistra republiky, medailistu ze světových i evropských závodů, přišli podpořit jeho bývalí kolegové: Michal Balner, Kateřina Baďurová nebo Štěpán Janáček.
Kateřina Baďurová, bývalá atletka: „Já dnes budu mít premiéru, poprvé v životě budu zvedat praporky. A těším se na to, že všem budu moci zvednout bílý, jako povedený skok.“
Na rozběhovou dráhu se odhodlala postavit i manželka Jana Kudličky, Jiřina Ptáčníková. Její kariéru před 4 lety ukončily mateřské povinnosti.
Jiřina Ptáčníková, skokanka o tyči: „Mám za sebou jeden trénink. Myslím, že jsem překvapila jak sebe, tak Honzu. S tím, že je to asi jako jízda na kole, že se to nezapomíná.“
Přestože se Jan Kudlička s kariérou loučil, závodit ještě naposledy přece jen bude. A to 4. září v Chebu, na mistrovství republiky.
---