Nehoda kolotoče na Havířovských slavnostech, několik dětí je zraněných
Na Havířovských slavnostech, které probíhají o tomto víkendu, se stala vážná nehoda na jedné z atrakcí. Podle svědků se utrhlo několik sedaček na řetízkovém kolotoči, na tzv. rotating tower. Na místě zasahují složky IZS. Počet zraněných zatím není upřesněn.
Atrakce spočívá ve vyvezení pasažérů ve dvojsedačkách upevněných na řetězech do výšky, kde se točí vysokou rychlostí. V sobotu došlo k závadě, kdy se atrakce nezastavila, sjela dolů a sedačky začaly narážet do zábradlí a kabiny obsluhy.
Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MSK: "Naše posádky vyjížděly k zásahu na Havířovské slavnosti. Ošetřují tam zraněné. Ošetřeno bylo celkem 14 osob, z poloviny dětí. Nikdo není v ohrožení života. 13 pacientů bylo po ošetření převezeno do nemocnic, přičemž se jednalo ve dvou případech o těžké poranění."
svědek události: "Viděl jsem to z povzdálí. Atrakce se roztočila a spadla, děti mají zlomené nohy a povrchová zranění. Nejhůř jsou na tom dvě osoby, jednu oživovali."
René Černohorský, mluvčí PČR: "Podle prvotních informací je na místě 7 zraněných osob, převážně dětí. Bližší informace k rozsahu zranění a počtu zraněných se zjišťují. Na místě jsou policisté z Obvodního oddělení Havířov a výjezd i komisaře Služby kriminální policie a vyšetřování Územního odboru Policie ČR Karviná. Bude se zjišťovat, jak k celému případu došlo, kdo je majitelem a provozovatelem, zda měl a má povolení k činnosti, kdo byl v době nešťastné události právě na místě a obsluhoval kolotoč."
Předmětem vyšetřování také bude technický stav atrakce a celková instalace.
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: "Podle informací, které mám, tak je na místě osm zraněných. Naštěstí zřejmě nedošlo k fatálnímu zranění, ale ta zranění nejsou banální. Moc mě to mrzí. Je to pro mě něco nepředstavitelného a obrovská tragédie."
Primátor Bělica o chvíli později na pódiu oznámil, že Havířovské slavnosti jsou ukončeny. Podle něj měla atrakce zastavit, ale točila se dál a sedačky narazily do kabiny s pokladnou.
Podle mluvčího HZS MSK Jakuba Kozáka na místě zasahují čtyři jednotky hasičů, nikoho nemuseli vyprošťovat. Hasiči spolupracují také na ošetřování zraněných.
Norbert Schellong, ředitel Nemocnice Havířov: "Na urgentní příjem naší nemocnice bylo přivezeno do deseti pacientů se lehkými a středně těžkými zranění. Další tři pacienti byli převezeni do Fakultní nemocnice v Ostravě."
---
Zloděje autosedačky usvědčuje jeho DNA ve vozidle
Policistům se podařilo vypátrat, kdo v Ostravě ukradl z auta sedačku pro hendikepované dítě. Klíčová byla analýza DNA, kterou provedli kriminalističtí experti ze stop odebraných v autě. Z databáze vyjelo jméno zloděje, který už byl za podobné delikty odsouzen.
Letos v lednu požádala policie veřejnost o pomoc při pátrání po zloději, který ukradl těžce postiženému 12letému Borisovi z Ostravy speciální sedačku z auta. Matka na novou za 70 tisíc neměla peníze a navíc sedačka byla, vzhledem ke speciální konstrukci pro postižené, téměř neprodejná.
Eva Farníková, matka Borise: "Hlavně byla Boriskovi přizpůsobena podle váhy, podle výšky. Nastavoval nám to v autě přímo technik, takže nešlo jen obyčejně přijít, vytáhnout a jít."
Naštěstí provedli výbornou práci kriminalističtí technici, kteří sbírali v autě stopy a poslali je k dalšímu zkoumání na oddělení kriminalistické techniky a expertíz do Frýdku-Místku. Experti pak v laboratoři našli DNA, která byla shodná se vzorkem odebraným 38letému zloději v jiném případě.
Pavel Tomek, kriminalistický expert: "Výsledkem analýzy je tzv. profil DNA. Jde o alfanumerický kód a my jsme potom schopni říct ano, tahle stopa, tento biologický materiál pochází od této konkrétní osoby."
Eva Michalíková, mluvčí PČR MS kraje: “Odborným vyjádřením byla ze zajištěné stopy stanovena DNA osoby, u které byla při porovnání údajů v Národní databázi DNA nalezena shoda právě s 38letým mužem, který má za sebou trestní minulost.”
Jde o recidivistu, který už má na svědomí například vloupání do stavebního kontejneru, garáže, ale přivydělával si i jako kapsář a za to je nyní ve vězení. Ke krádeži sedačky se sice nepřiznal, ale expertíza DNA jako důkaz u soudu postačí.
---
Za kormidlem motorového člunu nadýchal jedno promile
Dvě malé děti v motorovém člunu a jedno promile alkoholu v dechu. Kontrola plavidel na Těrlické přehradě odhalila hříšníka, kterého čeká pokuta a zřejmě i zákaz řízení.
Poslední prázdninovou sobotu se konala preventivní akce Bezpečně u vody. Policisté vyjeli na Těrlickou přehradu na svých člunech a další kontroly se konaly v okolí vodní nádrže. Řidiči, kteří měli všechno v pořádku, dostali nealkoholické pivo.
Miroslav Kolátek, preventista Policie ČR: “Jedná se o celorepublikovou akci. Každoročně v letním období prázdnin a v letních měsících navštěvujeme vodní plochy a kontrolujeme. nejen řidiče motorových vozidel v okolí vodních ploch, ale i vůdce plavidel.”
Na kontrolu doplatil muž, který na přehradu vyjel s motorovým člunem, přestože předtím pil alkohol. Opakované dechové zkoušky prokázaly téměř jedno promile. Další správní řízení s ním teď vede Státní plavební správa.
Miroslav Kolátek, preventista Policie ČR: “Smyslem této akce je mimo jiné připomenout řidičům, aby v létě dodržovali a pitný režim zejména pomocí nealkoholických nápojů.”
Se ctí a bez jediného prohřešku vyšli těrličtí jachtaři, kteří právě v době kontroly pořádali soutěž a na přehradě měli několik motorových člunů.
Alexandr Pacek, předseda Klubu jachtingu Těrlicko: “To prostě neexistuje pro nás. Trénujeme děti a ještě řídíme motorové čluny. Samozřejmě jsou tady kontroly na vodě třikrát až čtyřikrát za sezonu, takže musíme být připravení, aby všechno splňovalo požadovanou legislativu.”
V jiné části přehrady však policisté přistihli vůdce plavidla, který za sebou táhl vodního lyžaře v místě, kde to není povoleno. Naopak rybáři měli vše v pořádku a kontrolou prošli bez postihu.
---
Street artová díla zdobí okolí Bazalů
Nový velkoplošný mural, který ozdobil betonovou zeď nad stadionem Bazaly v Ostravě je dokončen. Je na něm ztvárněna historie města, ale podle kritiků je málo o Baníku Ostrava. Kousek od stadionu byla ale také dokončena i další malba, které je naopak o fotbalovém Baníku celá.
O prázdninách vznikala v Ostravě v okolí Bazalů hned dvě velkoplošná díla. O tom prvním jsme vás informovali a je výsledkem architektonické soutěže na mural, který pokryje opěrnou zeď nad stadionem Bazaly. Na ploše tisíc metrů čtverečních mapuje historii Ostravy od velkého třesku po současnost.
Jan "Bogy" Lörincz, autor: "Použili jsme na červenou cihly z dolu Jan Maria, to je důl, který byl na Hranečníku a na černou jsme použili koksový prach z koksovny Jan Šverma, která se bourá, v Mariánských Horách."
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Na mně dělá ta reálná podoba díla mnohem lepší dojem, než jak jsem byla trochu rozpačitá z toho návrhu, protože jsem si to neuměla v té velikosti představit. Působí do dominantně, ale zároveň čitelně, takže si myslím, že to může opakovaně oslovit širokou veřejnost, ačkoliv je to stále trošičku kontroverzní téma."
Kromě známých dominant města, jako je Sýkorův most nebo Oblouk v Porubě, je zde jedna stavba, která je teprve v plánu. Je to koncertní hala.
anketa: obyvatelé Ostravy: "Já jsem spokojená, je to veselé, líbí se mi to moc."
"Mi se to nelíbí, je to nějaké nevkusné."
"Je to v pohodě, mě se líbí."
Mural se prostě někomu líbí a někomu ne. Nejhlasitějšími odpůrci jsou fanoušci Baníku, kteří chtěli, aby bylo dílo více o jejich fotbalovém klubu. Na ten se pak pro změnu zaměřil další street artový umělec Radoslav Kocián, který ozdobil u Bazalů výměník. Jeho dílo je na čtyřech stěnách dohromady o rozloze 100 metrů čtverečních. Malba mapuje historii hornického klubu.
Radoslav "Lacmo" Kocián, autor: "Tady máme hornický symbol, tedy želízko a mlátek. Úplně vzadu v rohu jsou čedičové sloupce, protože to pojmenování Bazalů vzniklo podle bazaltu, který se tady těžil."
Stěna připomínající 100 let Baníku, je je pak obohacena o rozšířenou realitu. Pokud máte v mobilu potřebnou aplikaci a namíříte ho na zeď, dílo se dá do pohybu.
---
FN Ostrava se pyšní moderním psychiatrickým pavilonem
Ostravská fakultní nemocnice slavnostně otevřela nový pavilon pro psychiatrickou péči. Jeho součástí je i denní stacionář pro děti ve věku od 6 do 12 let, který je zatím jediný v ČR.
Péče o psychiatrické pacienty z MS kraje se výrazně rozšíří a bude na mnohem vyšší úrovni. A to díky novému psychiatrickému pavilonu, který vyrostl v ostravské fakultní nemocnici. Stavba trvala 2 a půl roku a i s vybavením si vyžádala přes půl miliardy korun.
Petr Šilhán, primář Oddělení psychiatrického FN Ostrava: “Tento pavilon má 3 patra určené pro pacienty dospělé, což jsou lůžkové stanice. My jsme zatím měli jenom jednu a teď máme tři. Potom tady vzniká úplně nový velký komplexní trakt pro děti ambulantní, který je určený pro děti od 0 do 18 let, ale jeho podmnožinou je denní stacionář pro děti z prvního stupně, to znamená 6 až 12 let.”
Pečovat o ně bude multidisciplinární tým nejen psychiatrů a psychologů, ale také speciálních pedagogů a sociálních pracovníků. Děti v denním stacionáři dostanou intenzivní skupinovou i individuální terapii aniž by musely být hospitalizovány.
Vlastimil Válek (TOP 09), ministr zdravotnictví: “Je to opravdu dokonale udělaná budova. Nejenom detaily. Celek, promyšlená a je perfektně vymyšlená ta kombinace akutního příjmu, denního stacionáře, hospitalizovaných pacientů. To znamená, já bych tady chtěl pracovat.”
Jiří Havrlant, ředitel FN Ostrava: “To dílo, které stojí za námi, je výsledkem celé reformy psychiatrické péče v celé republice, protože cílem toho je, aby jsme zjednodušili cestu duševně nemocným a využili možnosti současné medicíny k tomu, aby se tito pacienti léčili komfortně.”
Moderní pavilon je vybavený i ergoterapeutickými místnostmi, tělocvičnou, terasou, psychoterapií a součástí budovy budou i dílny pro práci se dřevem, kovem, zahradnickým materiálem a také keramická dílna.
---
V ostravských tramvajích bude antikolizní systém
Ostrava má nejmodernější dopravní podnik v zemi a k tomu samozřejmě patří i bezpečnost. Do tramvají Stadler proto bude montován antikolizní systém, který dokáže zabránit nehodě. Stejnou technologii by v budoucnu měly mít i nejnovější vozy Škoda.
Na jaře letošního roku začalo v Dopravním podniku Ostrava testování antikolizního systému do tramvají. Funguje ve třech krocích - nejdříve řidiče na překážku upozorní výstražná ikona na palubním počítači, pak i zvukový výstražný signál a nakonec, pokud řidič nereaguje, řídicí systém vozidla spustí samočinné brzdění tramvaje.
Tereza Šnoblová, mluvčí DPO: "Cílem investice je razantně zvýšit bezpečnost cestujících, ochranu vozidel, ale i dalších účastníků provozu. DPO systém v uplynulých měsících úspěšně otestoval na dvou tramvajích Stadler.
Antikolizní systém dokáže identifikovat překážku na přímé koleji až na vzdálenost 80 metrů. Sleduje přitom nejen pevné překážky, ale také všechna ostatní vozidla a také chodce.
Miroslav Svozil, náměstek primátora Ostravy: "„Být nejmodernějším dopravním podnikem znamená být především podnikem bezpečným. Na tom v Dopravním podniku Ostrava dlouhodobě pracují a antikolizní systém na tramvajích Stadler je dalším střípkem daleko větší skládačky. Ochranu cestujících v ostravské MHD vedle antikolizních systémů doplňují kamery ve vozidlech a na zastávkách nebo cestujícími dlouhodobě oblíbení asistenti přepravy.“
Dopravní podnik nasazuje antikolizní systém již do všech 39 provozovaných tramvají Stadler. Kompletní cena za instalaci technologie je více než 26 milionů korun. V Ostravě v současnosti jezdí 235 tramvají.
---