Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy VÍKEND

  • Výběr hlavních událostí týdne
  • Otřes v Dole ČSM zabil jednoho horníka a další zranil
  • Ostrava má novou koncepci cyklodopravy
  • Nový Jičín bude mít první fotovoltaickou elektrárnu
  • Stodolní ulice v Ostravě bude bezpečnější
  • V křížovém podchodu v Místku už je nové piano
  • Ostrava podporuje lásku ke knihám už od dětství

Otřes v Dole ČSM zabil jednoho horníka a další zranil

Jeden mrtvý horník a dalších 16 zraněných. Taková je bilance neštěstí, které se stalo ve čtvrtek dopoledne v podzemí černouhelného Dolu ČSM ve Stonavě na Karvinsku. Příčinou byl otřes, který nastal po prudkém uvolnění napětí v poddolované hornině.

Zatímco lidé na povrchu chvíli po půl jedenácté zaznamenali jemné zachvění, v podzemí se otřes projevil velmi silně a způsobil zával. Jednoho havíře uvolněná hornina zabila a další horníci utrpěli různě závažná poranění. Na pomoc jim okamžitě vyrazili báňští záchranáři.

Josef Kasper, ředitel HBZS Ostrava, DIAMO: “My jsme dostali výzvu z dispečinku Dolu ČSM v 10.43 hodin. Rozhodli jsme, že vyjede celý výjezd. Vyjeli jsme 10.46 a na ČSM jsme byli za 14 minut a za dalších 35 minut jsme byli v místě, kde se ta nehoda stala.”

Mezi záchranáři byli také dva speciálně školení lékaři. K postiženým horníkům to měli v podzemí 2,5 kilometrů Po ošetření přímo v dole, je postupně dostali na povrch.

Josef Kasper, ředitel HBZS Ostrava, DIAMO: “Kromě toho jediného postiženého všichni ti ošetření pracovníci byli schopni chůze, případně s podporou našich báňských záchranářů. Celý zásah trval zhruba 10 hodin.”

Okolnosti důlního neštěstí se vyšetřují.

Naďa Chattová, mluvčí OKD: “Báňské záchranáře, kteří včera na místě události byli až do večerních hodin, dnes ráno vystřídali báňští inspektoři. Probíhá vyšetřování, které by mělo skončit v průběhu několika týdnů."

Přes všechna protiotřesová a protivýbuchová opatření zůstává práce v dolech velmi riziková.

---

Ostrava má novou koncepci cyklodopravy

Systém cyklistických tras v Ostravě by měl připomínat hustě protkané krevní řečiště. Lidé by se tak měli na kole bezpečně pohybovat po celém městě. Cyklistika by už neměla být jen sportem, ale běžným a efektivním způsobem dopravy. Vyplývá to z nové koncepce rozvoje dopravy.

Ostrava má velké předpoklady stát se cyklistickým městem po vzoru Amsterdamu, nebo Kodaně, kde jezdí denně na kolech do práce či školy až 40 procent obyvatel. Jak se k tomuto druhu efektivní dopravy propracovat nyní zpracoval městský ateliér MAPPA v nové koncepci. 

Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: „Chceme lidem umožnit, aby se na kole mohli pohybovat bezpečně a intuitivně v každé ulici. K tomu je zapotřebí rozdělit prostor ve městě férověji. Na řadě ulic navrhujeme nové cyklostezky, na jiných bychom rádi zklidnili motorovou dopravu, aby se zde lidé v autech i na kolech mohli bezpečně pohybovat společně."

Koncepce také nahrazuje dnešní systém tras, které jsou vedeny klikatě a nepřímo, hustou propojenou sítí. Trasy už nediktují kudy má cyklista jet, ale nechávají to na něm. 

Tomáš Zetek, městský ateliér MAPPA: „Největší zábranou pro to, aby lidé ve větší míře začali používat k cestám po městě kolo, je obava z pohybu v provozu společně s auty."

Dopravní síť se bude muset rozdělit férověji, aby nebyla upřednostňována jen auta. Kde to půjde vzniknou cyklostezky, jinde se zklidní provoz omezením rychlosti až na 20 km/h. Samozřejmě ale bude nutná i změna myšlení řidičů a cyklistů, kteří by měli být partnery a ne soupeři. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: „V minulosti v Ostravě převažoval pohled, že cyklistika je volnočasová aktivita, ideální pro výlety do přírody. Teď ale chceme lidem ukázat, že může být také skvělou variantou pro každodenní jízdy po městě, ať už do práce, do školy, na nákup nebo za zábavou. Pro město má mnoho nesporných výhod. Šetří místo v ulicích, snižuje dopravní zácpy, míru hluku a pomáhá bojovat se znečištěným ovzduším. Proto chceme, aby v našem městě bylo kolo běžným prostředkem dopravy."

Při tvorbě koncepce vycházel městský ateliér ze spousty dat a ukazatelů, ale velký důraz dává i na diskuzi se  samotnými cyklisty. 

OSTRAVSKÝ NÁVRH V ČÍSLECH

Stezky pro rekreaci – téměř splněno

Ze 100,5 km stezek, které mají sloužit primárně pro rekreaci (vedou méně zastavěnými oblastmi a spojují město s okolní krajinou a dalšími sídly), má Ostrava postaveno 72,5 km. I do nich však hodlá Ostrava dále investovat. Některé z existujících stezek se mají dočkat nového povrchu, rozšíření (aby vyhověly velkému provozu v sezónních špičkách), nebo doplnění osvětlení a dalšího mobiliáře pro zvýšení komfortu. Pro zvýšení podílu nesportovních a nerekreačních cest na kole však město chce soustředit pozornost na zavádění stezek v ulicích. 

Oddělené cyklostezky

V cílovém stavu oddělené, stavebně řešené cyklostezky ve všech ulicích, kde automobily jezdí 50 km/h. Celkem koncepce navrhuje takovýmito cyklostezkami opatřit 261,7 km ostravských ulic. 

Výškové oddělení – Ostrava zavádí v Česku zatím nepoužívaný standard výškového oddělení prostoru pro kola a pro chodce. Na nově postavených úsecích má cyklostezku od chodníku oddělovat zkosený obrubník. Rozdíl ve výšce bude činit maximálně 5 cm.

Poklidné zóny pro bezpečný pohyb všech 

Koncepce navrhuje zklidnění automobilové dopravy na 695,7 km rezidenčních ulic. Nemá jít jen o změnu dopravního značení (snížení povolené rychlosti), ale o řadu stavebních úprav, které nutí řidiče zpomalit, zpřehledňují prostor a vedou k opatrnější jízdě. Jde např. o zavádění zvýšených prahů (křižovatky zvýšené na úroveň chodníku), jednosměrek pro automobilovou dopravu, které zároveň fungují obousměrně pro lidi pohybující se na kolech, výměnu povrchů (např. nahrazení asfaltové vozovky dlažbou), sjednocování výškové úrovně ulice apod. 

Jen 28 % ostravských ulic dnes splňuje požadavky na infrastrukturu, jak ji definuje nová Koncepce rozvoje cyklistické dopravy. 

Krátké trasy – kde kolo poráží auto 

Dobudování cyklistické infrastruktury v ulicích Ostravy by přineslo 25–30 % úsporu času na cestách do 5 km. Přitom podle analýzy zveřejněné v Evropském atlasu mobility z roku 2022 je dnes právě polovina cest automobilem kratší než 4 km. Podobný podíl krátkých cest potvrdily i výsledky dopravního dotazníkového průzkumu provedeného v Ostravě v roce 2014. Zlepšováním podmínek pro cyklistickou dopravu chce Ostrava motivovat své obyvatele, aby na krátkých trasách upřednostňovali aktivní přepravu. Na delších trasách by dostavění navrhované sítě umožnilo zhruba 15 % zrychlení cest.

---

Nový Jičín bude mít první fotovoltaickou elektrárnu

Ceny energií, ale také trendy v podpoře alternativních zdrojů přiměly i novojičínskou radnici k tomu, aby zahájila pilotní projekt fotovoltaické elektrárny. Ta první na objektu města vznikne letos v areálu technických služeb.

První fotovoltaické panely se na městském objektu v Novém Jičíně objeví ve druhé polovině roku. Budou v areálu technických služeb na Suvorovově ulici. Radnice nyní připravuje dokumentaci pro vypsání veřejné soutěže.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Tato fotovoltaické elektrárna bude umístěna na střeše garáží a bude se jednat o 68 fotovoltaických panelů. Předpokládané náklady činí milion a půl, zbylých 620 tisíc bude uhrazeno z dotace.”

Pavel Tichý, ředitel TSM Nový Jičín: “Předpokládaný výkon fotovoltaické elektrárny je 30 kilowatt-peaků. Veškerou vyrobenou elektřinu plánujeme využít do vlastní spotřeby. Součástí fotovoltaické elektrárny bude taktéž bateriové úložiště.”

V něm nashromážděná energie bude sloužit pro noční osvětlení areálu.

Pavel Tichý, ředitel TSM Nový Jičín: “V případě změny energetického zákona o možnosti sdílení elektrické energie budou přebytky z virtuálních baterií následně využívány pro jiné objekty v rámci spotřeby města.”

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Toto je pilotní projekt, my si chceme tu technologii osahat a hlavně zjistit její účinnost.”

Pokud se fotovoltaika osvědčí, osadí město panely i střechy dalších budov technických služeb, případně škol a školek.

---

Stodolní ulice v Ostravě bude bezpečnější

Stodolní ulice v centru Ostravy bude bezpečnější. Změnou dopravního značení bude omezena doprava i parkování. Jde o úsek mezi Nádražní a Poděbradovou ulicí.

Moravská Ostrava a Přívoz vyslyšela provozovatele restaurací na Stodolní ulici. Ti si stěžovali na to, že jí projíždí stovky aut denně a navíc parkují na místech, která k tomu nejsou určena.

David Witosz (Piráti), místostarosta MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Auta si tudy zkracují cestu. Odbočí z Nádražní, jedou na Poděbradovu bez toho, aby tady měli cíl cesty. Což si myslím, že tato ulice v této konfiguraci k tomu není určena. Druhá věc je, že tady parkují auta a přitom když se podíváme, na okolních prolukách je obrovské množství parkovacích míst."

Auta, která tady parkují navíc poškozují dlažbu, která se stále více propadá.

David Witosz (Piráti), místostarosta MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Ta niveleta se prostě prohloubí a pak tam máte kaluže. A kdyby na tom teď chtěl někdo udělat zahrádku, tak ti lidé sedí prakticky v kalužích.”

Anketa: provozovatelé restaurací: "Když si u nás sednete, tak jediný výhled, který máte, je asi někomu do kabiny, popřípadě do kufru.”

“Jakýkoli krok, který se na Stodolní děje ku prospěchu věci, tak bude dobře. Takže určitě souhlasím, když se něco děje.”

David Witosz (Piráti), místostarosta MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Chceme tady dokonce i opravit ty povrchy. Je také dialog s MAPPA. že bysme tady chtěli dát nějaký mobiliář, možná nějaké květináče a tak dál, aby to tady hezky vypadalo.”


Z původních 9 parkovacích míst by mělo na Stodolní ulici zůstat jen jedno, a to pro zákazníky hotelu Brioni, aby si mohli naložit a vyložit své věci. Průjezdná by pak tato ulice měla být pouze pro zásobování.

---

V křížovém podchodu v Místku už je nové piano

Příběh piana v křížovém podchodu ve Frýdku-Místku, které zničil vandal, má dobrý konec. I když muselo být odvezeno na skládku, po události se ozvala řada zájemců, kteří se rozhodli darovat do podchodu piano nové. To už tam stojí a Kultura F-M řeší, kam umístí ještě další z došlých darů.

27letý muž pravděpodobně pod vlivem drog se zřejmě rozhodl, že zničí vše, co mu přijde do cesty. Bohužel narazil i na oblíbené piano v křížovém podchodu ve Frýdku-Místku. Celé ho převrátil a tím i neopravitelně zničil.

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Tady bych chtěl velmi poděkovat městské policii, která byla velmi akční, a i díky městskému kamerovému systému byl pachatel ihned dopaden a předán státní policii."

Škoda je přes 18 tisíc korun, případ tak bude kvalifikován jako trestný čin. Když tato událost obletěla média, zvedla se neuvěřitelná vlna pomoci od veřejnosti.

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Já v této souvislosti musím říct, že jsem velmi mile překvapen a v podstatě nadšen reakcí veřejnosti, kterou jsme oslovili s žádostí, že bychom rádi umístili nové piano do toho podchodu. A sešlo se nám během velmi krátké doby více než 10 nabídek klavírů a pianin, které bychom tam mohli umístit. Takže za to bych chtěl velmi poděkovat. A je to známka toho, že lidem není lhostejné, jak vypadá veřejný prostor a záleží jim na tom, jak vypadá jejich město."

Nové piano bylo nainstalováno v pondělí 9. ledna a opět může dělat radost kolemjdoucím v podchodu.

Michaela Kokešová Kocourková, Kultura F-M: "Ty nabídky byly tak hojné, že samozřejmě teďka je rozpracována úvaha, kam umístit další piano ve městě. A rozhodně jedno z nich bude využito také pro účely nové hudební školy, která se otevírá tady v Národním domě. Takže tam určitě všem dárcům moc děkujeme. A budeme se případně těšit, když se ozve ještě někdo další. Víme také o hodně lidech, kteří případně nemají finanční prostředky na to, aby pořídili piano svým dětem. A jsme schopni zprostředkovat takovým způsobem třeba předání či darování piana potřebným lidem."

Projekt veřejných pian funguje ve městě od roku 2015, kdy bylo umístěno první piano do podchodu u nádraží. Do křížového podchodu pak bylo další přidáno v roce 2018.

Michaela Kokešová Kocourková, Kultura F-M: "Od té doby fungují obě dvě piana s tím, že je pravidelně udržujeme, chodí nám tam ladič, vždycky v kvartále zkontrolovat, zda je všechno v pořádku. Samozřejmě dbáme také na případné poznámky veřejnosti, když si někdo všimne, že s nějakým pianem není něco v pořádku. Tak samozřejmě jdeme zkontrolovat. Jsme rádi, že ta piana jsou využívána. Víme minimálně o několika hudebnících, kteří chodí hrát i pravidelně a zlepšují tak snad náladu a nějakou atmosféru ve městě."

Případní další zájemci o darování piana se mohou ozvat přímo Kultuře F-M.

---

Ostrava podporuje lásku ke knihám už od dětství

Ostrava podporuje lásku ke knihám a i letos proto pokračuje oblíbený projekt S knížkou do života. Projekt inspiruje ke společnému čtení v rodinách už po narození dětí a přispívá k rozvoji osobnosti. Děti dostávají motivační sady a mohou docházet i do klubů přímo v knihovnách.

Ostrava neutuchá ve snaze, aby se knihy a knihovny staly běžnou součástí života dětí i dospělých. Město proto podpořilo nákup 2 tisíc motivačních sad projektu S knihou do života, kterou jsou rozdávány dětem při vítání občánků a nebo na akcích Knihovny města Ostravy. 

Petra Sitárová, zástupkyně ředitelky KMO: "Je to projekt, který mapuje čtenářství dětí už od prvopočátku. Je důležité, aby děti měly vztah ke knize už od mala."

Myšlenkou projektu je nejen provázet dítě na jeho cestě ke knihám a motivovat jej, ale také inspirovat rodiče, aby dítě ke čtení vedli.

Petra Sitárová, zástupkyně ředitelky KMO: "Máme k dispozici dvě sady. První sada je od narození do tří let a máme tady takový kufřík a nebo nově tašku, obsahem jsou předčítánky tzn. leporelo. Dále máme sadu pro děti od 3 - 6 let, to je už tzv. pokračovací sada." 

Součástí projektu jsou ve vybraných pobočkách knihovny i dětské kluby pro nejmenší a jejich rodiče. 

Alena Bittmarová, mluvčí KMO: "V klubech jsou například tvůrčí dílny, třeba poznávání barviček, vezmou si nějaké leporelo a s tím si hrají nebo poznávají další knížky." 

Projekt končí začátkem školní docházky dítěte. Plynule na něj ale navazuje akce Pasování prvňáčků na čtenáře a dlouhodobý projekt Knížka pro prvňáčka.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy VÍKEND
15. ledna 2023, 14:00

Otřes v Dole ČSM zabil jednoho horníka a další zranil

Jeden mrtvý horník a dalších 16 zraněných. Taková je bilance neštěstí, které se stalo ve čtvrtek dopoledne v podzemí černouhelného Dolu ČSM ve Stonavě na Karvinsku. Příčinou byl otřes, který nastal po prudkém uvolnění napětí v poddolované hornině.

Zatímco lidé na povrchu chvíli po půl jedenácté zaznamenali jemné zachvění, v podzemí se otřes projevil velmi silně a způsobil zával. Jednoho havíře uvolněná hornina zabila a další horníci utrpěli různě závažná poranění. Na pomoc jim okamžitě vyrazili báňští záchranáři.

Josef Kasper, ředitel HBZS Ostrava, DIAMO: “My jsme dostali výzvu z dispečinku Dolu ČSM v 10.43 hodin. Rozhodli jsme, že vyjede celý výjezd. Vyjeli jsme 10.46 a na ČSM jsme byli za 14 minut a za dalších 35 minut jsme byli v místě, kde se ta nehoda stala.”

Mezi záchranáři byli také dva speciálně školení lékaři. K postiženým horníkům to měli v podzemí 2,5 kilometrů Po ošetření přímo v dole, je postupně dostali na povrch.

Josef Kasper, ředitel HBZS Ostrava, DIAMO: “Kromě toho jediného postiženého všichni ti ošetření pracovníci byli schopni chůze, případně s podporou našich báňských záchranářů. Celý zásah trval zhruba 10 hodin.”

Okolnosti důlního neštěstí se vyšetřují.

Naďa Chattová, mluvčí OKD: “Báňské záchranáře, kteří včera na místě události byli až do večerních hodin, dnes ráno vystřídali báňští inspektoři. Probíhá vyšetřování, které by mělo skončit v průběhu několika týdnů."

Přes všechna protiotřesová a protivýbuchová opatření zůstává práce v dolech velmi riziková.

---

Ostrava má novou koncepci cyklodopravy

Systém cyklistických tras v Ostravě by měl připomínat hustě protkané krevní řečiště. Lidé by se tak měli na kole bezpečně pohybovat po celém městě. Cyklistika by už neměla být jen sportem, ale běžným a efektivním způsobem dopravy. Vyplývá to z nové koncepce rozvoje dopravy.

Ostrava má velké předpoklady stát se cyklistickým městem po vzoru Amsterdamu, nebo Kodaně, kde jezdí denně na kolech do práce či školy až 40 procent obyvatel. Jak se k tomuto druhu efektivní dopravy propracovat nyní zpracoval městský ateliér MAPPA v nové koncepci. 

Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: „Chceme lidem umožnit, aby se na kole mohli pohybovat bezpečně a intuitivně v každé ulici. K tomu je zapotřebí rozdělit prostor ve městě férověji. Na řadě ulic navrhujeme nové cyklostezky, na jiných bychom rádi zklidnili motorovou dopravu, aby se zde lidé v autech i na kolech mohli bezpečně pohybovat společně."

Koncepce také nahrazuje dnešní systém tras, které jsou vedeny klikatě a nepřímo, hustou propojenou sítí. Trasy už nediktují kudy má cyklista jet, ale nechávají to na něm. 

Tomáš Zetek, městský ateliér MAPPA: „Největší zábranou pro to, aby lidé ve větší míře začali používat k cestám po městě kolo, je obava z pohybu v provozu společně s auty."

Dopravní síť se bude muset rozdělit férověji, aby nebyla upřednostňována jen auta. Kde to půjde vzniknou cyklostezky, jinde se zklidní provoz omezením rychlosti až na 20 km/h. Samozřejmě ale bude nutná i změna myšlení řidičů a cyklistů, kteří by měli být partnery a ne soupeři. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: „V minulosti v Ostravě převažoval pohled, že cyklistika je volnočasová aktivita, ideální pro výlety do přírody. Teď ale chceme lidem ukázat, že může být také skvělou variantou pro každodenní jízdy po městě, ať už do práce, do školy, na nákup nebo za zábavou. Pro město má mnoho nesporných výhod. Šetří místo v ulicích, snižuje dopravní zácpy, míru hluku a pomáhá bojovat se znečištěným ovzduším. Proto chceme, aby v našem městě bylo kolo běžným prostředkem dopravy."

Při tvorbě koncepce vycházel městský ateliér ze spousty dat a ukazatelů, ale velký důraz dává i na diskuzi se  samotnými cyklisty. 

OSTRAVSKÝ NÁVRH V ČÍSLECH

Stezky pro rekreaci – téměř splněno

Ze 100,5 km stezek, které mají sloužit primárně pro rekreaci (vedou méně zastavěnými oblastmi a spojují město s okolní krajinou a dalšími sídly), má Ostrava postaveno 72,5 km. I do nich však hodlá Ostrava dále investovat. Některé z existujících stezek se mají dočkat nového povrchu, rozšíření (aby vyhověly velkému provozu v sezónních špičkách), nebo doplnění osvětlení a dalšího mobiliáře pro zvýšení komfortu. Pro zvýšení podílu nesportovních a nerekreačních cest na kole však město chce soustředit pozornost na zavádění stezek v ulicích. 

Oddělené cyklostezky

V cílovém stavu oddělené, stavebně řešené cyklostezky ve všech ulicích, kde automobily jezdí 50 km/h. Celkem koncepce navrhuje takovýmito cyklostezkami opatřit 261,7 km ostravských ulic. 

Výškové oddělení – Ostrava zavádí v Česku zatím nepoužívaný standard výškového oddělení prostoru pro kola a pro chodce. Na nově postavených úsecích má cyklostezku od chodníku oddělovat zkosený obrubník. Rozdíl ve výšce bude činit maximálně 5 cm.

Poklidné zóny pro bezpečný pohyb všech 

Koncepce navrhuje zklidnění automobilové dopravy na 695,7 km rezidenčních ulic. Nemá jít jen o změnu dopravního značení (snížení povolené rychlosti), ale o řadu stavebních úprav, které nutí řidiče zpomalit, zpřehledňují prostor a vedou k opatrnější jízdě. Jde např. o zavádění zvýšených prahů (křižovatky zvýšené na úroveň chodníku), jednosměrek pro automobilovou dopravu, které zároveň fungují obousměrně pro lidi pohybující se na kolech, výměnu povrchů (např. nahrazení asfaltové vozovky dlažbou), sjednocování výškové úrovně ulice apod. 

Jen 28 % ostravských ulic dnes splňuje požadavky na infrastrukturu, jak ji definuje nová Koncepce rozvoje cyklistické dopravy. 

Krátké trasy – kde kolo poráží auto 

Dobudování cyklistické infrastruktury v ulicích Ostravy by přineslo 25–30 % úsporu času na cestách do 5 km. Přitom podle analýzy zveřejněné v Evropském atlasu mobility z roku 2022 je dnes právě polovina cest automobilem kratší než 4 km. Podobný podíl krátkých cest potvrdily i výsledky dopravního dotazníkového průzkumu provedeného v Ostravě v roce 2014. Zlepšováním podmínek pro cyklistickou dopravu chce Ostrava motivovat své obyvatele, aby na krátkých trasách upřednostňovali aktivní přepravu. Na delších trasách by dostavění navrhované sítě umožnilo zhruba 15 % zrychlení cest.

---

Nový Jičín bude mít první fotovoltaickou elektrárnu

Ceny energií, ale také trendy v podpoře alternativních zdrojů přiměly i novojičínskou radnici k tomu, aby zahájila pilotní projekt fotovoltaické elektrárny. Ta první na objektu města vznikne letos v areálu technických služeb.

První fotovoltaické panely se na městském objektu v Novém Jičíně objeví ve druhé polovině roku. Budou v areálu technických služeb na Suvorovově ulici. Radnice nyní připravuje dokumentaci pro vypsání veřejné soutěže.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Tato fotovoltaické elektrárna bude umístěna na střeše garáží a bude se jednat o 68 fotovoltaických panelů. Předpokládané náklady činí milion a půl, zbylých 620 tisíc bude uhrazeno z dotace.”

Pavel Tichý, ředitel TSM Nový Jičín: “Předpokládaný výkon fotovoltaické elektrárny je 30 kilowatt-peaků. Veškerou vyrobenou elektřinu plánujeme využít do vlastní spotřeby. Součástí fotovoltaické elektrárny bude taktéž bateriové úložiště.”

V něm nashromážděná energie bude sloužit pro noční osvětlení areálu.

Pavel Tichý, ředitel TSM Nový Jičín: “V případě změny energetického zákona o možnosti sdílení elektrické energie budou přebytky z virtuálních baterií následně využívány pro jiné objekty v rámci spotřeby města.”

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Toto je pilotní projekt, my si chceme tu technologii osahat a hlavně zjistit její účinnost.”

Pokud se fotovoltaika osvědčí, osadí město panely i střechy dalších budov technických služeb, případně škol a školek.

---

Stodolní ulice v Ostravě bude bezpečnější

Stodolní ulice v centru Ostravy bude bezpečnější. Změnou dopravního značení bude omezena doprava i parkování. Jde o úsek mezi Nádražní a Poděbradovou ulicí.

Moravská Ostrava a Přívoz vyslyšela provozovatele restaurací na Stodolní ulici. Ti si stěžovali na to, že jí projíždí stovky aut denně a navíc parkují na místech, která k tomu nejsou určena.

David Witosz (Piráti), místostarosta MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Auta si tudy zkracují cestu. Odbočí z Nádražní, jedou na Poděbradovu bez toho, aby tady měli cíl cesty. Což si myslím, že tato ulice v této konfiguraci k tomu není určena. Druhá věc je, že tady parkují auta a přitom když se podíváme, na okolních prolukách je obrovské množství parkovacích míst."

Auta, která tady parkují navíc poškozují dlažbu, která se stále více propadá.

David Witosz (Piráti), místostarosta MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Ta niveleta se prostě prohloubí a pak tam máte kaluže. A kdyby na tom teď chtěl někdo udělat zahrádku, tak ti lidé sedí prakticky v kalužích.”

Anketa: provozovatelé restaurací: "Když si u nás sednete, tak jediný výhled, který máte, je asi někomu do kabiny, popřípadě do kufru.”

“Jakýkoli krok, který se na Stodolní děje ku prospěchu věci, tak bude dobře. Takže určitě souhlasím, když se něco děje.”

David Witosz (Piráti), místostarosta MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Chceme tady dokonce i opravit ty povrchy. Je také dialog s MAPPA. že bysme tady chtěli dát nějaký mobiliář, možná nějaké květináče a tak dál, aby to tady hezky vypadalo.”


Z původních 9 parkovacích míst by mělo na Stodolní ulici zůstat jen jedno, a to pro zákazníky hotelu Brioni, aby si mohli naložit a vyložit své věci. Průjezdná by pak tato ulice měla být pouze pro zásobování.

---

V křížovém podchodu v Místku už je nové piano

Příběh piana v křížovém podchodu ve Frýdku-Místku, které zničil vandal, má dobrý konec. I když muselo být odvezeno na skládku, po události se ozvala řada zájemců, kteří se rozhodli darovat do podchodu piano nové. To už tam stojí a Kultura F-M řeší, kam umístí ještě další z došlých darů.

27letý muž pravděpodobně pod vlivem drog se zřejmě rozhodl, že zničí vše, co mu přijde do cesty. Bohužel narazil i na oblíbené piano v křížovém podchodu ve Frýdku-Místku. Celé ho převrátil a tím i neopravitelně zničil.

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Tady bych chtěl velmi poděkovat městské policii, která byla velmi akční, a i díky městskému kamerovému systému byl pachatel ihned dopaden a předán státní policii."

Škoda je přes 18 tisíc korun, případ tak bude kvalifikován jako trestný čin. Když tato událost obletěla média, zvedla se neuvěřitelná vlna pomoci od veřejnosti.

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Já v této souvislosti musím říct, že jsem velmi mile překvapen a v podstatě nadšen reakcí veřejnosti, kterou jsme oslovili s žádostí, že bychom rádi umístili nové piano do toho podchodu. A sešlo se nám během velmi krátké doby více než 10 nabídek klavírů a pianin, které bychom tam mohli umístit. Takže za to bych chtěl velmi poděkovat. A je to známka toho, že lidem není lhostejné, jak vypadá veřejný prostor a záleží jim na tom, jak vypadá jejich město."

Nové piano bylo nainstalováno v pondělí 9. ledna a opět může dělat radost kolemjdoucím v podchodu.

Michaela Kokešová Kocourková, Kultura F-M: "Ty nabídky byly tak hojné, že samozřejmě teďka je rozpracována úvaha, kam umístit další piano ve městě. A rozhodně jedno z nich bude využito také pro účely nové hudební školy, která se otevírá tady v Národním domě. Takže tam určitě všem dárcům moc děkujeme. A budeme se případně těšit, když se ozve ještě někdo další. Víme také o hodně lidech, kteří případně nemají finanční prostředky na to, aby pořídili piano svým dětem. A jsme schopni zprostředkovat takovým způsobem třeba předání či darování piana potřebným lidem."

Projekt veřejných pian funguje ve městě od roku 2015, kdy bylo umístěno první piano do podchodu u nádraží. Do křížového podchodu pak bylo další přidáno v roce 2018.

Michaela Kokešová Kocourková, Kultura F-M: "Od té doby fungují obě dvě piana s tím, že je pravidelně udržujeme, chodí nám tam ladič, vždycky v kvartále zkontrolovat, zda je všechno v pořádku. Samozřejmě dbáme také na případné poznámky veřejnosti, když si někdo všimne, že s nějakým pianem není něco v pořádku. Tak samozřejmě jdeme zkontrolovat. Jsme rádi, že ta piana jsou využívána. Víme minimálně o několika hudebnících, kteří chodí hrát i pravidelně a zlepšují tak snad náladu a nějakou atmosféru ve městě."

Případní další zájemci o darování piana se mohou ozvat přímo Kultuře F-M.

---

Ostrava podporuje lásku ke knihám už od dětství

Ostrava podporuje lásku ke knihám a i letos proto pokračuje oblíbený projekt S knížkou do života. Projekt inspiruje ke společnému čtení v rodinách už po narození dětí a přispívá k rozvoji osobnosti. Děti dostávají motivační sady a mohou docházet i do klubů přímo v knihovnách.

Ostrava neutuchá ve snaze, aby se knihy a knihovny staly běžnou součástí života dětí i dospělých. Město proto podpořilo nákup 2 tisíc motivačních sad projektu S knihou do života, kterou jsou rozdávány dětem při vítání občánků a nebo na akcích Knihovny města Ostravy. 

Petra Sitárová, zástupkyně ředitelky KMO: "Je to projekt, který mapuje čtenářství dětí už od prvopočátku. Je důležité, aby děti měly vztah ke knize už od mala."

Myšlenkou projektu je nejen provázet dítě na jeho cestě ke knihám a motivovat jej, ale také inspirovat rodiče, aby dítě ke čtení vedli.

Petra Sitárová, zástupkyně ředitelky KMO: "Máme k dispozici dvě sady. První sada je od narození do tří let a máme tady takový kufřík a nebo nově tašku, obsahem jsou předčítánky tzn. leporelo. Dále máme sadu pro děti od 3 - 6 let, to je už tzv. pokračovací sada." 

Součástí projektu jsou ve vybraných pobočkách knihovny i dětské kluby pro nejmenší a jejich rodiče. 

Alena Bittmarová, mluvčí KMO: "V klubech jsou například tvůrčí dílny, třeba poznávání barviček, vezmou si nějaké leporelo a s tím si hrají nebo poznávají další knížky." 

Projekt končí začátkem školní docházky dítěte. Plynule na něj ale navazuje akce Pasování prvňáčků na čtenáře a dlouhodobý projekt Knížka pro prvňáčka.

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-vikend-15-01-2023-14-00