Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy VÍKEND

  • Výběr hlavních událostí týdne
  • V areálu šachty Lazy finišuje zasypávání první důlní jámy
  • Ostrava bude pomáhat lidem i masivně investovat
  • V Mošnově zahájil provoz nový multimodální terminál
  • Přehrada Baška bude bez vody, Povodí ji rekonstruuje
  • Originální výzdoba ve Slezské nemocnici
  • V Karviné mají studenti praxi u strážníků

V areálu šachty Lazy finišuje zasypávání první důlní jámy

Práce na likvidaci černouhelného dolu Lazy v Orlové dospěly do finálního zasypávání až jeden kilometr hlubokých jam. Následovat bude demolice povrchových objektů a přeměna celého areálu pro nové využití.

V areálu Dolu Lazy v Orlové finišuje zasypávání první jámy. Do hlubiny bylo postupně nasypáno 27 tisíc kubických metrů kameniva a v těchto dnech se připravuje zasypání posledních 30 metrů.

Jiří Golasowski, DIAMO, náměstek pro výrobu a ekologii: “Poslední fází technické likvidace v dole je provedení hlavních svislých důlních děl, což jsou jámy. Tady na Lazích to jsou jámy 2, 5 a 6.”

Petr Bartík, DIAMO, vedoucí oddělení likvidace: “Jáma má 850 metrů hloubky od povrchu. Nyní probíhá instalace dosypového potrubí v jámě, které bude vyvedeno až nad povrch pro možnost dosypávání zásypu, který bude sedat. Po dosypání k povrchu bude provedena demolice šachetní budovy a následně výstavba uzavíracího ohlubňového povalu.”

Přesto, že mnohé povrchové budovy budou zdemolovány, je možné, že některé historické objekty zůstanou zachovány. Jde například o ocelové těžní věže, o kterých se bude ještě jednat s památkáři.

Jiří Golasowski, DIAMO, náměstek pro výrobu a ekologii: “Po provedení likvidace dvojky, šestky a pětky budou zlikvidovány hlavní důlní díla a bude tím uzavřeno podzemí. Následně musí proběhnout likvidace objektů v bezpečnostním pásmu.”

Technická likvidace šachty by měla být ukončena na přelomu let 2024 a 2025. Podle jednoho z návrhů je možné, že se areál bude využívat pro výzkum zpracování odpadů.

---

Ostrava bude pomáhat lidem i masivně investovat

Ostrava má nové zastupitelstvo, které povede město v následujících 4 letech. Primátorem se potřetí za sebou stal Tomáš Macura a je tedy polistopadový rekordman. Prioritou jsou velké investice, ale i pomoc lidem, na které se valí ze všech stran zdražování.

Moravskoslezská metropole Ostrava má za sebou ustavující zastupitelstvo po komunálních volbách, které s převahou vyhrálo hnutí ANO. Získalo 21 křesel v 55 členném zastupitelstvu. Vyjednávání byla krátká a v radě města zasednou ještě členové koalice SPOLU a Piráti, což dává většinu 33 křesel. Primátorem byl opět zvolen Tomáš Macura.

Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Budu se také snažit pomoci lidem a institucím překonat důsledky finanční a energetické krize. Věřím, že máme dobré dispozice tuto situaci ve městě zvládnout."

Rada města bude mít celkem 11 členů, z toho je 7 náměstků a 3 neuvolnění radní. Oblast financí a rozpočtu, kterou měl v minulém volebním období na starosti primátor, tak bude mít samostatně v gesci náměstek.  Novým náměstkem primátora je i Karel Malík, který bude spravovat majetek.

Karel Malík (ANO), náměstek primátora Ostravy: "Čeká nás řada velkých investičních projektů a bez zajištění majetku to samozřejmě nejde."

Novým členem rady města je také lídr koalice SPOLU Jan Dohnal, který bude mít pod sebou dopravu a sport.

Jan Dohnal (SPOLU), náměstek primátora Ostravy: "V dopravě se budeme chtít zaměřit na dokončení velkých dopravních staveb."

V opozičních lavicích zasedlo hnutí Ostravak, SPD, Starostové pro Ostravu a Ostravská levice, což byla pro volby KSČM. 

---

V Mošnově zahájil provoz nový multimodální terminál

V průmyslové zóně Mošnov začal fungovat nový unikátní terminál kombinované dopravy. Umožní přesunout část nákladní dopravy ze silnice na železnici. Jeho stavba začala v září loňského roku.

6 sedm set metrových kolejí, skladovací plocha 55.000 metrů čtverečních a 30.000 metrů čtverečních další rozvojové plochy, kolejové nakladače a kapacita až osm ucelených vlaků za den. Takové jsou parametry nového multimodálního překladiště.

Michaela Svrčková, MEDLOG Czech republic s.r.o.: “Když to zjednoduším, tak sem přijíždí vlaky ze severních adriatických přístavů plné zboží. To se tady vyloží, rozveze se finálním klientům. Opačným směrem se zase naloží kontejnery a odvezou se.”

Projektu nahrává i výjimečná poloha mošnovského letiště.

Ivo Vondrák (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: “Skutečně výjimečné je to, že se tady křižují tři módy dopravy, to znamená silniční, železniční a letecká. Budeme skutečně moci ovlivnit i pozitivně to, že se sníží znečištění, díky tomu, že budeme moci využívat vlakové dopravy a nebudeme muset všechno překládat na naše automobily.”

Tomáš Macura (ANO), primátor Ostravy: “Symbolicky se pro Ostravu a pro celý region svým způsobem otevírá celý svět.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: “Když si vezmete, že se tady vejde 1600 kontejnerů, tak je to celkem velké množství. Tady vidíte i návěsy, takže to nejsou jen kontejnery. Každý návěs, který tady přijede po železnici, nemusel přijet kamionem po silnici.”

Během slavnostního otevření uzavřeli kraj, Ostrava a zástupci developera OAMP Holding navazující memorandum. Do zóny by měl brzy přijít další strategický investor.

---

Přehrada Baška bude bez vody, Povodí ji rekonstruuje

Oblíbená přehrada Baška na Frýdecko-Místecku slouží již od roku 1963 k rekreačním účelům. Nyní ale bude kvůli rekonstrukci až do konce roku 2024 uzavřena.

Po šedesáti letech se vodní dílo Baška poprvé vypouští. Začíná tak rekonstrukce, po které okolí přehrady neohrozí stoletá voda a ani tisíciletá povodňová vlna. 

Šárka Vlčková, mluvčí Povodí Odry: "Ta nádrž se v současnosti prázdní tak, aby mohl být nově vybudován bezpečnostní přeliv spodní výpustě a skluz a spadiště. My jsme proces vypouštění nádrže zahájili v minulém týdnu, kdy jsme zaklesávali na zimní hladinu a začátkem tohoto týdne každým dnem snižujeme hladinu tak, abychom se dostali až úplně na dno. Stavební práce začnou na jaře v roce 2023, budou trvat do roku 2024 a budou stát zhruba 120 milionů korun. Z větší části budou hrazeny z dotace ministerstva zemědělství."

V tuto chvíli probíhá také záchrana živočichů ve spolupráci s Rybářským svazem a Ostravskou univerzitou. 

dobrovolník: "Provádíme transfer tady těch mlžů. V souvislosti se zaklesáváním hladiny se uvolňuje velký kus dna a my je sbíráme, zachraňujeme, přenášíme."

Původně byla nádrž vybudována pro posílení vody v průmyslu. Nyní už slouží hlavně k rekreačním účelům. Voda by se měla do Bašky vrátit v roce 2025.

Po dokončení stavby se do nádrže vrátí vodní živočichové a bude ji možné opět využívat i k rekreaci. 

---

Originální výzdoba ve Slezské nemocnici

Originální výmalba vzniká v prostorách geriatrického a doléčovacího oddělení Slezské nemocnice v Opavě. Výtvarník Zdeněk Škrlík ozdobil zdejší zdi pohledem na významná opavská místa a památky. Pacienti se tak mohou alespoň pomyslně projít městem.

Nemocniční zdi geriatrického a doléčovacího oddělení Slezské nemocnice zvou pacienty na procházku Opavou. Cestou po schodech mohou minout budovu radnice, Slezského zemského muzea, Minoritského kláštera nebo spořitelny. Zdejší personál přemýšlel, jak pobyt pacientům zpříjemnit. Připomínka významných míst ve městě byla jasnou volbou.

Ingrid Rýznarová, primářka, geriatrické a doléčovací odd., Slezská nemocnice v Opavě: „My jsme udělali na oddělení mezi lékaři a mezi personálem brainstorming a z toho vzešla tato významná místa v Opavě.“

Díky finančnímu přispění Nadace Zdeňky Žádníkové chodba ožila. Autorem nástěnných maleb je Libor Škrlík. Přemýšlet musel nejen nad ztvárněním jednotlivých motivů, ale také nad praktičností. Malby totiž musí splňovat přísné hygienické požadavky.

Libor Škrlík, výtvarník: „Používám fasádní barvy. A aby došlo k zafixování, tak se obrazy nalakují. A pak jsou omyvatelné desinfekčním roztokem.“

Jednotlivé obrazy maluje podle fotografií. Ke každému námětu jich má hned několik.

Lucie Augustinová, Geriatrické a doléčovací odd., Slezská nemocnice v Opavě: „Řešíme detaily, které člověk vlastně vůbec nezná, když neprochází ty památky. A ladíme také názvy jednotlivých památek.“

Rozpracované dílo si zvědavě prohlížejí zdejší pacienti. Rádi pozorují, jak malíři roste práce pod rukama.

Jednoduché výtvané motivy se objeví také na stěnách chodby vedoucí k pokojům. Po dokončení se toto výtvarné dílo stane důležitou součástí každodenního života na oddělení.

Hana Peterková, ergoterapeut, Slezská nemocnice v Opavě: „Velmi často využíváme k rehabilitaci s pacienty nácvik chůze po schodech. Tato výmalba přispěje k jejich větší motivaci.“

Takže pacienti mohou dojít třeba k Minoritskému klášteru nebo k muzeu.

Prozatím výmalba zdobí jen přízemí. Přáním je, aby pokračovala ještě do následujícího patra. V Opavě je ještě dost významných a krásných míst, na které se prozatím nedostalo.

---

V Karviné mají studenti praxi u strážníků

V Karviné mají studenti Střední odborné školy ochrany osob a majetku svou praxi u strážníků městské policie. Vyjíždějí s nimi do terénu a získávají tak přehled o tom, co tato práce obnáší.

Praxi u strážníků karvinské městské policie absolvovali studenti Střední odborné školy ochrany osob a majetku poprvé v roce 2019, kvůli covidu byla spolupráce zastavena a letos se opět obnovila.

Petr Slezák, vedoucí úseku prevence kriminality MP Karviná: "Studenti mají možnost získat tady praxi ať už v terénu nebo tady na učebně a popřípadě se rozhodnout, že by tvořili naši novou juniorku. Zaměřujeme se na věci, které znají z teoretické stránky, probíráme pojmologii nebo výkon v terénu, aby si to takříkajíc osahali."

Petr Godál, zástupce ředitelky školy: "Můžou využít tu teorii, kterou se naučili ve škole, dokážou si to uvědomit a najdou i tu cestu, že tady třeba budou pracovat u MP nebo si vyberou další cestu, že půjdu k jiným bezpečnostním složkám."

Pro studenty byla tato zkušenost velkým přínosem.

Merilyn Dancheva, studentka 4. ročníku SOŠOOM: "Rozhodně to byla dobrá zkušenost, je dobré být v terénu a nesedět ve škole a zjistit jak to funguje a co MP dělá. Nemyslím si, že mají málo práce a dělá celkem dost věcí.” 

Filip Kusý, student 4. ročníku SŠOOM: "Ty zkušenosti se budou hodit. Myslím, že to je velká zkušenost a praxe pro každého dobrá, každý by si to měl vyzkoušet, kdo má zájem pracovat v bezpečnostních složkách.” 

Praxe byla ukončena závěrečným písemným testem a každý student obdržel certifikát o úspěšném absolvování stáže u městské policie.

Andrzej Bizoń, náměstek primátora Karviné: "Tady na tom vidíme perfektní provázanost praxe s teorií. Jsem rád, že studenti Střední odborné školy ochrany osob a majetku mají tu možnost nahlédnout do každodenní práce MP. Myslím že to je velmi důležité, aby absolvent takové školy mohl po absolvování té školy mohl nastoupit do praxe."

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy VÍKEND
22. října 2022, 14:00

V areálu šachty Lazy finišuje zasypávání první důlní jámy

Práce na likvidaci černouhelného dolu Lazy v Orlové dospěly do finálního zasypávání až jeden kilometr hlubokých jam. Následovat bude demolice povrchových objektů a přeměna celého areálu pro nové využití.

V areálu Dolu Lazy v Orlové finišuje zasypávání první jámy. Do hlubiny bylo postupně nasypáno 27 tisíc kubických metrů kameniva a v těchto dnech se připravuje zasypání posledních 30 metrů.

Jiří Golasowski, DIAMO, náměstek pro výrobu a ekologii: “Poslední fází technické likvidace v dole je provedení hlavních svislých důlních děl, což jsou jámy. Tady na Lazích to jsou jámy 2, 5 a 6.”

Petr Bartík, DIAMO, vedoucí oddělení likvidace: “Jáma má 850 metrů hloubky od povrchu. Nyní probíhá instalace dosypového potrubí v jámě, které bude vyvedeno až nad povrch pro možnost dosypávání zásypu, který bude sedat. Po dosypání k povrchu bude provedena demolice šachetní budovy a následně výstavba uzavíracího ohlubňového povalu.”

Přesto, že mnohé povrchové budovy budou zdemolovány, je možné, že některé historické objekty zůstanou zachovány. Jde například o ocelové těžní věže, o kterých se bude ještě jednat s památkáři.

Jiří Golasowski, DIAMO, náměstek pro výrobu a ekologii: “Po provedení likvidace dvojky, šestky a pětky budou zlikvidovány hlavní důlní díla a bude tím uzavřeno podzemí. Následně musí proběhnout likvidace objektů v bezpečnostním pásmu.”

Technická likvidace šachty by měla být ukončena na přelomu let 2024 a 2025. Podle jednoho z návrhů je možné, že se areál bude využívat pro výzkum zpracování odpadů.

---

Ostrava bude pomáhat lidem i masivně investovat

Ostrava má nové zastupitelstvo, které povede město v následujících 4 letech. Primátorem se potřetí za sebou stal Tomáš Macura a je tedy polistopadový rekordman. Prioritou jsou velké investice, ale i pomoc lidem, na které se valí ze všech stran zdražování.

Moravskoslezská metropole Ostrava má za sebou ustavující zastupitelstvo po komunálních volbách, které s převahou vyhrálo hnutí ANO. Získalo 21 křesel v 55 členném zastupitelstvu. Vyjednávání byla krátká a v radě města zasednou ještě členové koalice SPOLU a Piráti, což dává většinu 33 křesel. Primátorem byl opět zvolen Tomáš Macura.

Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Budu se také snažit pomoci lidem a institucím překonat důsledky finanční a energetické krize. Věřím, že máme dobré dispozice tuto situaci ve městě zvládnout."

Rada města bude mít celkem 11 členů, z toho je 7 náměstků a 3 neuvolnění radní. Oblast financí a rozpočtu, kterou měl v minulém volebním období na starosti primátor, tak bude mít samostatně v gesci náměstek.  Novým náměstkem primátora je i Karel Malík, který bude spravovat majetek.

Karel Malík (ANO), náměstek primátora Ostravy: "Čeká nás řada velkých investičních projektů a bez zajištění majetku to samozřejmě nejde."

Novým členem rady města je také lídr koalice SPOLU Jan Dohnal, který bude mít pod sebou dopravu a sport.

Jan Dohnal (SPOLU), náměstek primátora Ostravy: "V dopravě se budeme chtít zaměřit na dokončení velkých dopravních staveb."

V opozičních lavicích zasedlo hnutí Ostravak, SPD, Starostové pro Ostravu a Ostravská levice, což byla pro volby KSČM. 

---

V Mošnově zahájil provoz nový multimodální terminál

V průmyslové zóně Mošnov začal fungovat nový unikátní terminál kombinované dopravy. Umožní přesunout část nákladní dopravy ze silnice na železnici. Jeho stavba začala v září loňského roku.

6 sedm set metrových kolejí, skladovací plocha 55.000 metrů čtverečních a 30.000 metrů čtverečních další rozvojové plochy, kolejové nakladače a kapacita až osm ucelených vlaků za den. Takové jsou parametry nového multimodálního překladiště.

Michaela Svrčková, MEDLOG Czech republic s.r.o.: “Když to zjednoduším, tak sem přijíždí vlaky ze severních adriatických přístavů plné zboží. To se tady vyloží, rozveze se finálním klientům. Opačným směrem se zase naloží kontejnery a odvezou se.”

Projektu nahrává i výjimečná poloha mošnovského letiště.

Ivo Vondrák (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: “Skutečně výjimečné je to, že se tady křižují tři módy dopravy, to znamená silniční, železniční a letecká. Budeme skutečně moci ovlivnit i pozitivně to, že se sníží znečištění, díky tomu, že budeme moci využívat vlakové dopravy a nebudeme muset všechno překládat na naše automobily.”

Tomáš Macura (ANO), primátor Ostravy: “Symbolicky se pro Ostravu a pro celý region svým způsobem otevírá celý svět.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: “Když si vezmete, že se tady vejde 1600 kontejnerů, tak je to celkem velké množství. Tady vidíte i návěsy, takže to nejsou jen kontejnery. Každý návěs, který tady přijede po železnici, nemusel přijet kamionem po silnici.”

Během slavnostního otevření uzavřeli kraj, Ostrava a zástupci developera OAMP Holding navazující memorandum. Do zóny by měl brzy přijít další strategický investor.

---

Přehrada Baška bude bez vody, Povodí ji rekonstruuje

Oblíbená přehrada Baška na Frýdecko-Místecku slouží již od roku 1963 k rekreačním účelům. Nyní ale bude kvůli rekonstrukci až do konce roku 2024 uzavřena.

Po šedesáti letech se vodní dílo Baška poprvé vypouští. Začíná tak rekonstrukce, po které okolí přehrady neohrozí stoletá voda a ani tisíciletá povodňová vlna. 

Šárka Vlčková, mluvčí Povodí Odry: "Ta nádrž se v současnosti prázdní tak, aby mohl být nově vybudován bezpečnostní přeliv spodní výpustě a skluz a spadiště. My jsme proces vypouštění nádrže zahájili v minulém týdnu, kdy jsme zaklesávali na zimní hladinu a začátkem tohoto týdne každým dnem snižujeme hladinu tak, abychom se dostali až úplně na dno. Stavební práce začnou na jaře v roce 2023, budou trvat do roku 2024 a budou stát zhruba 120 milionů korun. Z větší části budou hrazeny z dotace ministerstva zemědělství."

V tuto chvíli probíhá také záchrana živočichů ve spolupráci s Rybářským svazem a Ostravskou univerzitou. 

dobrovolník: "Provádíme transfer tady těch mlžů. V souvislosti se zaklesáváním hladiny se uvolňuje velký kus dna a my je sbíráme, zachraňujeme, přenášíme."

Původně byla nádrž vybudována pro posílení vody v průmyslu. Nyní už slouží hlavně k rekreačním účelům. Voda by se měla do Bašky vrátit v roce 2025.

Po dokončení stavby se do nádrže vrátí vodní živočichové a bude ji možné opět využívat i k rekreaci. 

---

Originální výzdoba ve Slezské nemocnici

Originální výmalba vzniká v prostorách geriatrického a doléčovacího oddělení Slezské nemocnice v Opavě. Výtvarník Zdeněk Škrlík ozdobil zdejší zdi pohledem na významná opavská místa a památky. Pacienti se tak mohou alespoň pomyslně projít městem.

Nemocniční zdi geriatrického a doléčovacího oddělení Slezské nemocnice zvou pacienty na procházku Opavou. Cestou po schodech mohou minout budovu radnice, Slezského zemského muzea, Minoritského kláštera nebo spořitelny. Zdejší personál přemýšlel, jak pobyt pacientům zpříjemnit. Připomínka významných míst ve městě byla jasnou volbou.

Ingrid Rýznarová, primářka, geriatrické a doléčovací odd., Slezská nemocnice v Opavě: „My jsme udělali na oddělení mezi lékaři a mezi personálem brainstorming a z toho vzešla tato významná místa v Opavě.“

Díky finančnímu přispění Nadace Zdeňky Žádníkové chodba ožila. Autorem nástěnných maleb je Libor Škrlík. Přemýšlet musel nejen nad ztvárněním jednotlivých motivů, ale také nad praktičností. Malby totiž musí splňovat přísné hygienické požadavky.

Libor Škrlík, výtvarník: „Používám fasádní barvy. A aby došlo k zafixování, tak se obrazy nalakují. A pak jsou omyvatelné desinfekčním roztokem.“

Jednotlivé obrazy maluje podle fotografií. Ke každému námětu jich má hned několik.

Lucie Augustinová, Geriatrické a doléčovací odd., Slezská nemocnice v Opavě: „Řešíme detaily, které člověk vlastně vůbec nezná, když neprochází ty památky. A ladíme také názvy jednotlivých památek.“

Rozpracované dílo si zvědavě prohlížejí zdejší pacienti. Rádi pozorují, jak malíři roste práce pod rukama.

Jednoduché výtvané motivy se objeví také na stěnách chodby vedoucí k pokojům. Po dokončení se toto výtvarné dílo stane důležitou součástí každodenního života na oddělení.

Hana Peterková, ergoterapeut, Slezská nemocnice v Opavě: „Velmi často využíváme k rehabilitaci s pacienty nácvik chůze po schodech. Tato výmalba přispěje k jejich větší motivaci.“

Takže pacienti mohou dojít třeba k Minoritskému klášteru nebo k muzeu.

Prozatím výmalba zdobí jen přízemí. Přáním je, aby pokračovala ještě do následujícího patra. V Opavě je ještě dost významných a krásných míst, na které se prozatím nedostalo.

---

V Karviné mají studenti praxi u strážníků

V Karviné mají studenti Střední odborné školy ochrany osob a majetku svou praxi u strážníků městské policie. Vyjíždějí s nimi do terénu a získávají tak přehled o tom, co tato práce obnáší.

Praxi u strážníků karvinské městské policie absolvovali studenti Střední odborné školy ochrany osob a majetku poprvé v roce 2019, kvůli covidu byla spolupráce zastavena a letos se opět obnovila.

Petr Slezák, vedoucí úseku prevence kriminality MP Karviná: "Studenti mají možnost získat tady praxi ať už v terénu nebo tady na učebně a popřípadě se rozhodnout, že by tvořili naši novou juniorku. Zaměřujeme se na věci, které znají z teoretické stránky, probíráme pojmologii nebo výkon v terénu, aby si to takříkajíc osahali."

Petr Godál, zástupce ředitelky školy: "Můžou využít tu teorii, kterou se naučili ve škole, dokážou si to uvědomit a najdou i tu cestu, že tady třeba budou pracovat u MP nebo si vyberou další cestu, že půjdu k jiným bezpečnostním složkám."

Pro studenty byla tato zkušenost velkým přínosem.

Merilyn Dancheva, studentka 4. ročníku SOŠOOM: "Rozhodně to byla dobrá zkušenost, je dobré být v terénu a nesedět ve škole a zjistit jak to funguje a co MP dělá. Nemyslím si, že mají málo práce a dělá celkem dost věcí.” 

Filip Kusý, student 4. ročníku SŠOOM: "Ty zkušenosti se budou hodit. Myslím, že to je velká zkušenost a praxe pro každého dobrá, každý by si to měl vyzkoušet, kdo má zájem pracovat v bezpečnostních složkách.” 

Praxe byla ukončena závěrečným písemným testem a každý student obdržel certifikát o úspěšném absolvování stáže u městské policie.

Andrzej Bizoń, náměstek primátora Karviné: "Tady na tom vidíme perfektní provázanost praxe s teorií. Jsem rád, že studenti Střední odborné školy ochrany osob a majetku mají tu možnost nahlédnout do každodenní práce MP. Myslím že to je velmi důležité, aby absolvent takové školy mohl po absolvování té školy mohl nastoupit do praxe."

---

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-vikend-22-10-2022-14-00