Nemocnice v Třinci má novou magnetickou rezonanci i CT
Dvě důležitá vyšetřovací zařízení prošla modernizací v krajské nemocnici v Třinci. Do provozu tam, byla uvedena nová magnetická rezonance a také počítačový tomograf.
Nová magnetická rezonance i počítačový tomograf v třinecké nemocnici nahradily zastaralé přístroje. Hned v několika parametrech jsou přínosnější nejen pro pacienty, ale i pro zdravotníky.
Barbara Budínská, primářka radiologického oddělení Nemocnice Třinec: “Pro zdravotníky je to posun ve smyslu kvality toho vyšetření a také zjednodušení toho ovládání, protože oba dva přístroje mají podobné intuitivní ovládání, takže laboranti jsou spokojení. S obměnou MR došlo k výměně i anesteziologického přístroje pro vyšetřování v celkové anestezii, protože vyšetřujeme děti i dospělé, kteří jsou klaustrofobní, nebo mají jiný problém.”
Martin Gebauer, náměstek hejtmana MSK: “Je to krásné, když jsou nové přístroje, ale samozřejmě ony stárnou a po deseti dvanácti letech se musí obměňovat, ale hlavně s každou novou generací přichází lepší vyšetření, kvalitnější vyšetření a někdy i rychlejší vyšetření."
Jiří Veverka, ředitel Nemocnice Třinec: “Je tam software na nejvyšší úrovni, kde pomáhá umělá inteligence. Pomáhá lékařům na každého pacienta se připravit přesně podle parametrů, které potřebují. Dohromady to znamená rychlejší diagnostiku, přesnější a to znamená více spokojení pacienti."
Aby nemocnice nezůstala bez tomografu, prováděla vyšetření v kamionovém návěsu na parkovišti.
Jiří Veverka, ředitel Nemocnice Třinec: “Napřed se rekonstruovalo pracoviště magnetické rezonance, potom pracoviště CT. Vyšetření CT je dneska standardním metoda, takže z těchto důvodů jsme se snažili tu dobu těch osmi devíti týdnů překlenout a jako první v republice jsme využili služby mobilního CT přístroje, který jsme zapůjčili z Polska.”
Náklady na instalaci magnetické rezonance a počítačového tomografu činily necelých 56 milionů korun.
---
Obchvat F-M městu ulevil, řeší se i měření hlučnosti
Obchvat Frýdku-Místku jednoznačně ulevil dopravě v centru. Aktuálně mohou lidé vnímat komplikace spojené s uzavírkami a omezeními kvůli některým opravám. Ředitelství silnic a dálnic aktuálně řeší také stížnosti na hluk z obchvatu. Měření pomůže zpracovat dodatečná protihluková opatření.
V posledních dnech se objevují různé názory na vliv obchvatu Frýdku-Místku na dopravu ve městě. Podle vedení magistrátu ale jednoznačně městu ulehčil.
Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "My podle předběžných dat, které máme, víme, že tranzit kamionové dopravy městem, skoro vymizel. Ale hlavně asi o třetinu klesla celková zátěž té hlavní ulice, která byla tím hlavním průtahem. A díky této pozitivní změně mohli začít i ty velké opravy, tranzitem poškozených mostů a cest. A situace, která byla před dvěma lety nemyslitelná, že hlavní bude průjezdná jedním pruhem, dokonce na dvou místech, v současné situaci, může nastat. Protože ta doprava nekolabuje. Právě díky obchvatu."
Zároveň se také objevily také stížnosti na možný nadměrný hluk z obchvatu. Ty už řeší Ředitelství silnic a dálnic.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Podle našich slibů jsme nechali změřit hluk z dopravy na zprovozněném obchvatu Frýdku-Místku. Zakázku nyní zpracovává externí firma, která nám teprve dodá konečné výsledky. Vnímáme samozřejmě stížnosti některých občanů, ovšem směrodatným dokumentem pro stavbu dalších protihlukových opatření, je právě certifikované měření. A teprve na základě objektivní hlukové studie máme právo začít plánovat nové protihlukové stěny nebo navýšené bariéry. Tímto způsobem řešíme stížnosti na hluk například u nedaleké Bašky nebo podél Chlebovic."
Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Já bych chtěl jenom ubezpečit občany. Tak, jak mě kontaktují, že opravdu my nejsme tím, kdo to realizuje, ani kdo realizuje to měření, ani kdo bude dělat ty protihluková opatření. Ale budeme celou svou váhou města a občanů tlačit na ŘSD, aby opravdu vychytalo ta správná místa, aby ta protihluková opatření byla udělána na místech, která opravdu sníží ten hluk v těch okrajových částech a tam se eliminovaly ty negativní vlivy. I když víme a je to potvrzeno, že celkový dopad obchvatu je naprosto pozitivní a to odlehčení, které způsobil městu je obrovské. A dneska můžeme říct, že to město se opravdu nadechlo. Tranzit vymizel a zásadně klesla doprava na té hlavní třídě."
Přesná čísla průjezdnosti městem a zároveň i přes obchvat bude mít Frýdek-Místek k dispozici až v dubnu příštího roku. Tím by měly být jasné reálné dopady otevření obchvatu.
---
Havířov při vymáhání pokut spolupracuje s celní správou
Od července radnice v Havířově spolupracuje s celním úřadem na vymáhání pokut za dopravní přestupky, které mají na svědomí cizinci. Za pár měsíců se do městské kasy už podařilo vrátit 450 tisíc korun.
Řidič cizí státní příslušnosti, který v Havířově například projede rychle kolem úsekového měření, musí počítat s tím, že pokutu nakonec bude muset uhradit. Radnice, jakožto obec s rozšířenou působností, totiž začala vymáhat přestupky ve spolupráci s celní správou.
Hana Bauerová, vedoucí odd. správy poplatků MmH: "Jelikož se nám stává, že cizinci, kteří projíždějí městem Havířov, páchají přestupky na úseku dopravy, jsou jim za to uloženy peněžité sankce, které jsme dosud nemohli podle našeho daňového zákona vymoci, tak jsme zahájili spolupráci s celním úřadem. Nejedná se o pokuty, která ukládá městská policie v blokovém řízení."
Celník může následně kdekoliv v rámci republiky hříšníka zastavit a žádat okamžitou úhradu nedoplatku. Pokud odmítne, může dojít i k odebrání registrační značky.
Rozálie Seidl Pokorná, mluvčí havířovského magistrátu: “Celkem bylo Magistrátem města Havířova Celní správě ČR předáno 1 137 případů nezaplacených pokut cizích státních příslušníků v částce 3,5 milionu korun. Za pouhých 5 měsíců se celníkům povedlo vymoci 640 tisíc korun, z této částky podle zákona putovalo 30 procent celnímu úřadu a 70 procent městu."
Magistrát od listopadu přistoupil ke spolupráci s celním úřadem i u přestupků spáchaných českými řidiči.
---
Senioři v domově v Havířově se očkují proti chřipce i covidu
Přesto, že přibývá respiračních onemocnění, včetně covidu, seniorům v havířovském domově se nemoci prozatím vyhýbají. Mnozí klienti dali na doporučení a nechali se včas naočkovat.
Žádný domov seniorů už by nechtěl procházet těžkým obdobím, kdy zejména klienty postihl covid. Respiračních onemocnění ale v poslední době přibývá. Havířovský domov seniorů nabídl očkování všem klientům.
Milan Dlábek, ředitel Domova seniorů Havířov: "Při dohodě o očkování byli klienti očkování, což na středisku Helios, které má kapacitu 86 osob, tak je zhruba z 60%. 52 osob je naočkováno proti covidu a 80 osob je naočkováno proti chřipce. Na středisku Luna to probíhá trochu pomaleji, protože tam se naši uživatelé rozhodují vesměs sami a potřebují si to trochu rozmyslet."
Alžběta Tináková, klientka domova seniorů: "Asi na něco mě očkovali. Doufám, že to nebylo zbytečné, sice to nějak nebolí, ale ruka mě dlouho bolela po té injekci.”
Domov musí dávat pozor na možnost zavlečení onemocnění u zaměstnanců.
Milan Dlábek, ředitel Domova seniorů Havířov: "Okamžitě, jak jsou jakékoliv známky nachlazení, děláme testy na náklady domova, děláme screening, který vyhodnocujeme okamžitě při nástupu do práce a když je ten test pozitivní, tak ten člověk odchází domů."
Onemocnění covidem se naštěstí prozatím týká jen jednotlivců.
---
Pět tisíc ostravských řidičů musí vyměnit řidičáky
Dnes tady máme varování pro řidiče. Zkontrolujte si platnost svých řidičských průkazů, protože jen v Ostravě skončí na konci roku platnost více pěti tisícům lidí. O výměnu lze požádat i elektronicky.
Jako každý rok varuje magistrát Ostravy řidiče, aby si zkontrolovali platnost řidičských průkazů. Do konce tohoto roku čeká výměna ještě asi 5 a půl tisíce řidičských průkazů. Možností, jak podat žádost o výměnu, je hned několik. Od osobního podání na kterékoli obci s rozšířenou působností v České republice až po elektronicky podanou žádost.
Dalibor Mozdřeň, vedoucí odboru dopravně správních činností ostravského magistrátu: „Kontrola řidičského průkazu si vyžádá několik sekund. I přes tuto skutečnost evidujeme dvě významnější, dá se říci vlny zájmu řidičů o výměnu. Tu první před letní dovolenou, a tu druhou před dovolenou zimní, kdy se lidé chystají například strávit volno v zahraničí a teprve při kontrole dokladů zjišťují, že dokumenty pozbyly platnosti. S ohledem na blížící se vánoční svátky a také skutečnost, že jen u nás si má ještě vyměnit řidičský průkaz víc jak pět tisíc řidičů, tak mohu doporučit, aby si lidé řidičský průkaz zkontrolovali a pokud jsou mezi těmi, kterých se výměna týká, mohou již o nový doklad požádat."
Žádost lze podat v případě uplynutí nebo blížícího se konce platnosti řidičského průkazu, ne však dříve než 90 dnů předem. Pokud lhůtu řidič dodrží, je osvobozen od správního poplatku.
Dalibor Mozdřeň, vedoucí odboru dopravně správních činností ostravského magistrátu: "I když od 1. ledna 2024, díky novele zákona o silničním provozu, již nebude nutné mít u sebe fyzicky při řízení řidičský průkazu, nic se nemění na povinnosti platným řidičským průkazem disponovat. Výměna řidičských průkazů po uplynutí lhůty platnosti bude probíhat stejně jako doposud."
Úřední hodiny odboru dopravně správních činností jsou každý pracovní den v týdnu, přičemž v pátek pouze pro objednané klienty. Platnost řidičských průkazů pro osobní auta a motorky je 10 let. Ostatní skupiny musejí řidičák obnovovat každých 5 let.
---
Modernizovaná zastávka v centru F-M už je hotová
Staré autobusové stanoviště v centru Frýdku-Místku prošlo modernizací. Stará nevzhledná konstrukce se zmenšila a dostala moderní podobu. Instalován byl také unikátní autobusový záliv z prefabrikovaného betonu. Práce trvaly přes tři měsíce a vyšly na zhruba 4 miliony korun.
Ocelová konstrukce autobusové zastávky Politických obětí ve Frýdku-Místku prošla významnou modernizací.
Vladimír Macura, předseda představenstva TS F-M: "Je to původně zastávka z osmdesátých let, která byla třikrát větší. To znamená, dvě třetiny jsme zkrátili. Samozřejmě se zachoval ten celkový design. S tím, že místo původní nějaké výdřevy, jsou tam nově skla."
Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Zastávka je hotová podle našich představ. Myslím si, že to místo se úplně proměnilo. Je z toho úplně jiný pocit. Máme hodně pozitivních reakcí. Takže kvitujeme, že se to lidem líbí. Ty negativní reakce se zaměřují na to, že ta zastávka je málo chráněná proti nepřízni počasí. Já jenom řeknu, že tvarově je úplně stejná, je to repase. Došlo ke zkrácení celého zastřešení a myslím si, že to plní tu funkci, kterou má. Čekárny, které jsou úplně celé zakryté, z bezpečnostních důvodů nepreferujeme. A jde opravdu o krátkodobé stání. To znamená, že občan přijde, a je to na odjezd autobusu. Není to čekárna v pravém slova smyslu, jako jsou na autobusových nádražích."
Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Naším cílem je ve veřejném prostoru dělat i drobné úpravy. Protože na detailu záleží. A detail tvoří celek. A jednou z těchto drobností a detailů je úprava torza po bývalém autobusovém stanovišti. Myslím si, že se povedla ve všech ohledech. Je vzdušná, kryje i nástup do autobusu, je nově osvětlená. Je tam zastínění proti větru a dešti z toho parku, které je prosklené. Takže je to takové čisté a krásné řešení."
Anketa: 1.) "Perfektní, perfektní, moc se mi to tady líbí." – Co nejvíc se vám líbí? – "Že si tady mohu sednout, je tady hodně místa. Včera jsem byla na druhé straně a tam to bylo úplně plné."
Anketa: 2.) "Je to tady perfektní. Tak jenom, aby to bylo furt tak udržované, aby lidé byli čistotní, aby tady nedělali bordel."
Anketa: 3.) "No je to hezké." – Co se vám na tom konkrétně líbí? – "Je i ta střecha delší. Nebude tady pršet asi."
V délce třiceti metrů byla také opravena příjezdová plocha pro autobusy.
Vladimír Macura, předseda představenstva TS F-M: "My jsme tady poprvé na území Frýdku-Místku použili úplně novou technologii. Koupili jsme prefabrikáty továrně vyrobené, které jsme tady instalovali. Slibujeme si od toho, že ta životnost a kvalita bude podstatně vyšší než ta klasická betonáž na místě. Součástí té zastávky bude i světelná informační tabule. My jako technické služby jsme pro město dělali jenom technickou přípravu. Ocelový rámek s přívodem elektřiny. Ale tu tabuli jako takovou bude instalovat ČSAD."
Práce trvaly necelé tři měsíce a vyšly na zhruba 4 miliony korun. Což bylo dokonce o více než milion korun levnější, než kdyby se rekonstruovala celá zastávka v původním rozsahu.
Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Je to další střípek do řešení té dopravní situace ve městě, protože tady v rámci Místku byla tři místa, kde se nasedalo. A lidé se ptají, kde je autobusové stanoviště. Dnes již víme, že autobusové stanoviště vedle soudu je v území nikoho. A bylo to nesprávné rozhodnutí. A našim cílem je udělat jeden dopravní uzel ve Frýdku, který bude u nádraží, kde vznikne dopravní terminál, kde se budou centralizovat autobusy a vlaky. A ve Frýdku to autobusové stanoviště plní zastávky u Polikliniky a na Anenské a Ostravské, kde jsou ty hlavní tahy. A toto bude doplňková zastávka, která bude obsluhovat potom centrum. Tady Národní dům, knihovnu, Kino Vlast a tyto přilehlé prostory, pokud by někdo chtěl využít dopravu."
Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Dojde i k propojení na Slezskou a na další oblasti, které se dnes musí komplikovaně přecházet k tomu novému autobusovému nádraží. Což chceme tím změnit a definitivně dát nový obraz a podobu těm nádražím, které tady ve městě jsou."
Současné Autobusové nádraží Frýdek-Místek pak bude zřejmě časem zrušeno. To se ale rozhodne pravděpodobně ještě v horizontu následujících let.
---