Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Studuj u nás

Studuj u nás

  • Novinky z Gymnázia Bílovec
  • O online veletrh středních škol byl velký zájem
  • Učitel Gymnázia Příbor získal prestižní ocenění

Dobrý den, před námi je aktuální díl školního magazínu TV Polar Studuj u nás. Ten mapuje dění ve středních školách patřících MS kraji. Začneme novinkami z Gymnázia Mikuláše Kopernika v Bílovci, podíváme se na to, jak úspěšný byl letos online Veletrh středních škol a nakonec vám představíme pedagoga, který získal zcela mimořádné mezinárodní ocenění.

Novinky z Gymnázia Bílovec

Gymnázium Mikuláše Kopernika v Bílovci se snaží v rámci nejrůznějších projektů zvelebovat a vybavovat své zázemí. Jedním z příkladů může být ekologická zahrada v bezprostředním sousedství školy.

Pavel Mrva, ředitel Gymnázia Bílovec: „Tato část je veřejný prostor, který je majetkem MS kraje, nicméně spravuje ho škola. Je to veřejný pozemek. Rozhodli jsme se, že v rámci ministerstva životního prostředí požádáme o dotaci na výsadbu dvaceti sedmi stromů.“

Mělo by to být přínosem nejen pro žáky školy, ale i pro město jako takové?

Pavel Mrva, ředitel Gymnázia Bílovec: „Doufám, že ano, máme tu ambici, ale uvidíme, jak se to osvědčí. Měli jsme strach z toho, že už tady ta první etapa bude poškozována veřejností, ale naopak tady lidi chodí, jsou rádi.“

Proč jsou na těch stromech cedulky?

Pavel Mrva, ředitel Gymnázia Bílovec: „Jak už jsem říkal, na výsadbě se podílelo zhruba sto osob. Motivem bylo, že lidé, kteří si strom vysadili si ho mohli i adoptovat, moli si na něj umístit svou cedulku, kterou jsme jako škola vyrobili.“

Součástí ekologického projektu je také faunistická učebna.

Pavel Mrva, ředitel Gymnázia Bílovec: „Toto je praktická sbírka živočichů. Máme tady převážnou míru ptactva i hlodavců, příští týden budeme dokupovat plazy. Žáci se naučí péči o zvířata.“

Ekologická zahrada vznikne také ve vnitřním atriu školy.

Pavel Mrva, ředitel Gymnázia Bílovec: „Tady plánujeme ekologickou zahradu, kde součástí bude skleník, který se musí smontovat. Budou tady včely, které už máme taky koupené. Největším lákadlem pro ekologickou výchovu bude akvaponie, která by měla být nainstalována již v dubnu.“

Jak bude akvaponie fungovat?

Pavel Mrva, ředitel Gymnázia Bílovec: „Rybičky budou hnojit rostliny a voda, která bude obohacená o živiny, bude protékat přes koryta, ve které budou rostliny. Budeme pěstovat celé spektrum zeleniny.“

Bude to tedy přínos pro jejich představu o zdravém jídelníčku, možná se i pracovně zapojí. A co dál jim to ještě přinese?

Pavel Mrva, ředitel Gymnázia Bílovec: „Dál to přinese informace o udržitelném způsobu života, protože součástí celého projektu je i výstavba solární elektrárny, která bude zásobovat elektřinou tu danou akvaponickou zahradu. Největší přínos vidíme v tom, že žáci uvidí uzavřený cyklus zemědělství.“

Více informací o nové fotovoltaické elektrárně na Gymnáziu Mikuláše Kopernika v Bílovci vám TV Polar přinese v pořadu Energie a kraj.

O online veletrh středních škol byl velký zájem

Podruhé v době koronavirové pandemie se mohli zájemci o studium na střední škole vypravit na virtuální návštěvu vybrané školy. V Moravskoslezském kraji se takto prezentovalo během devíti dní 135 zařízení.

Online veletrh středních škol se na moravskoslezských školách uskutečnil poprvé na podzim roku 2020. Školy byly kvůli koronaviru zavřené a takto mohli budoucí studenti nahlédnout pomyslně dovnitř. Teď se konal již podruhé. Zájemci mohli sledovat vysílání školy, zhlédnout propagační videa a byl zde také prostor pro přímé dotazy nebo chat. Učitelé se snažili co nejlépe představit jednotlivé studijní obory.

Zájemci si mohli školy prohlédnout prostřednictvím prezenčních videí. Na otázky pak odpovídali pedagogové.

Alena Šimečková, ředitelka Střední zdravotnické školy v Opavě: „V této odpolední části máme vstupy jednotlivých vyučujících, kteří seznamují uchazeče o průběhu vzdělávání, o praktické výuce. O výuce na praxi, tzn. v různých zdravotnických zařízeních, o kurzech, zahraničních stážích apod.

Marta Konečná, učitelka odb. předmětů, Střední zdravotnická škola v Opavě: „Pouštěli jsme zde video, ve kterém je spousta ukázek jako provádění odborných výkonů, měření krevního tlaku, odběr krve, příprava injekce, ale i manipulace s nemocnými.“

Mnohá školská zařízení ale nyní začínají zvát zájemce o studium také dovnitř. Veřejnosti se po téměř dvou letech znovu otevřela třeba Střední škola technická v Opavě. Naposledy si ji přišlo prohlédnout na 300 lidí.

Josef Vondál, ředitel Střední škola technické, Opava: „Není to běžné, že by tolik lidí přišlo na Den otevřených dveří. Myslím, že tady byl vidět ten hlad po tom někam jít, něco vidět, zeptat se na místě a možná si i něco vyzkoušet.“

Přijímací zkoušky na střední školy jsou naplánovány na duben.

Učitel Gymnázia Příbor získal prestižní ocenění

Pedagog Jiří Svoboda z Masarykova gymnázia v Příboře získal prestižní uznání britské královské rodiny. V čem je tak výjimečný? A jak si ocenění váží? Na to vám odpoví následující reportáž.

Pedagog Jiří Svoboda z Masarykova gymnázia v Příboře získal prestižní uznání britské královské rodiny. Jeho královská Výsost princ Edward ocenila sto pedagogů z celého světa, kteří se ujali řízení místních programů DofE, tedy Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu. Jiří Svoboda program na příborském gymnáziu vede třetím rokem a mezi stovku oceněných se dostal díky svému přístupu a nasazení.

Jiří Svoboda, oceněný pedagog: „Myšlenka DofE je úžasná, mě oslovila, jakmile jsem se o ní dozvěděl. Naše škola se zapojila asi tři roky zpátky, jsme poměrně čerství účastníci. Žáky to zaujalo, nyní plní DofE třetina našich žáků.“

Co třeba děláte a jaké tam jsou úkoly?

Jiří Svoboda, oceněný pedagog: „Každá úroveň je rozdělená na čtyři aktivity. Dobrovolnictví, pohyb, dovednost a expedice. Každý účastník si volí svůj cíl v každé aktivitě nezávisle na ostatních. Je to o překonání sebe samého.“

Co to vašim studentům podle vašeho názoru přináší?

Jiří Svoboda, oceněný pedagog: „Hlavně jim to přináší to, že se učí dlouhodobě pracovat na svém cíli. Zvolí si ho, pracují na něm třeba půl roku nebo rok. Je důležitá vytrvalost. Zvolí si aktivity, které by jinak nikdy nedělali.“

Kromě těchto věcí projekt DofE přinesl jedno velké ocenění přímo pro vaši osobu, tak jak velké to pro vás bylo překvapení, jak si toho ceníte?

Jiří Svoboda, oceněný pedagog: „Já jsem to samozřejmě vůbec nečekal, už z toho důvodu, že v DofE pracuji třetím rokem. Bylo to pro mě obrovské překvapení, nečekal jsem to.“

Za co to máte, řekli vám?

Jiří Svoboda, oceněný pedagog: „Ano, řekli mi to, přišlo to napsáno v děkovném dopise. Je to za aktivní práci jednak s našimi účastníky, ale taky s DofE České republiky.“

Jiří Svoboda obdržel pochvalný dopis přímo od Jeho královské Výsosti prince Edwarda – nejmladšího syna prince Philipa a britské královny Alžběty II. – a speciální pamětní minci vyrobenou Královskou mincovnou, která připomíná život a odkaz prince Philipa. Celkem bylo uděleno pouze sto těchto mincí, získali je pedagogové, kteří mají v rámci programu největší vliv a zcela vynikají nad ostatními.

Pavel Kerekeš, ředitel Gymnázia Příbor: „Já DofE beru jako významnou aktivitu, která v rámci školy probíhá. Musím říct, že žáků, kteří se toho účastní je skoro čtvrtina z celé školy. Účastní se aktivně, jsme přesvědčeni, že je to připravuje do budoucího života.“

Třešničkou na dortu bylo ocenění královské rodiny pro vašeho pedagoga, jak jste tuto zprávu přijali?

Pavel Kerekeš, ředitel Gymnázia Příbor: „S velkým překvapením, protože řekněme, že když někdo něco získá, je to za dlouhodobou práci. On tohoto úspěchu dosáhl po dvou letech.“

Jeho jméno se skloňovalo ve všech médiích, jak byste ho jako pedagoga charakterizoval?

Pavel Kerekeš, ředitel Gymnázia Příbor: „Každý si hledáme svou parketu v rámci vzdělávání. U něj jsou největší parketou volnočasové aktivity. Ať už to jsou adaptační kurzy, preventivní kurzy, soutěže, turnaje. Současně učí výpočetní techniku. Proto, pokud nebyla možnost scházet se prezenčně, pro něj to organizovat online nebyl žádný problém.“

Předpokládám, že tento úspěch povzbudí i další žáky a učitele k zapojení do DofE, tak váš pohled na to, co to přináší vaší škole?

Pavel Kerekeš, ředitel Gymnázia Příbor: „Snažíme se ani ne tak o masivnost, jako o zefektivnění účastnosti žáků, kteří tam jsou. Aby to dělali proto, že to dělat chtějí.“

Barbora Polášková, účastnice DofE: „Cíl jsem si momentálně stanovila vaření, tam mám za cíl uvařit 52 jídel, což vychází na každý týden jedno. Myslím, že se mi to daří plnit celkem dobře. Vařit jsem se naučila lépe, protože to plním nějaký třicátý týden. Potom mám také za cíl pomoct spolužákovi zlepšit si známku z Francouzštiny. Jsem ráda, že máme pana učitele na naší škole, protože je jediný z České republiky a jeden z mála na světe. Je fajn, že provozuje DofE na naší škole.“

Jak vás motivuje k tomu, aby jste ty cíle plnili?

Karolina Jalůvková, účastnice DofE: „Pomáhá nám s určováním svých cílů, abychom je zvládli splnit, nebo si je dobře nastavili. Kdybychom měli nějaký problém, můžeme se na něj obrátit.“

Program funguje ve 130 zemích světa, ročně ho plní 1,3 milionu mladých lidí. Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu Moravskoslezský kraj podporuje, na její organizaci v regionu již poskytl 330 tisíc korun.

Pořad Studuj u nás je u konce, děkujeme za pozornost a těšíme se na příště.


Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Studuj u nás
02. března 2022, 17:25

Dobrý den, před námi je aktuální díl školního magazínu TV Polar Studuj u nás. Ten mapuje dění ve středních školách patřících MS kraji. Začneme novinkami z Gymnázia Mikuláše Kopernika v Bílovci, podíváme se na to, jak úspěšný byl letos online Veletrh středních škol a nakonec vám představíme pedagoga, který získal zcela mimořádné mezinárodní ocenění.

Novinky z Gymnázia Bílovec

Gymnázium Mikuláše Kopernika v Bílovci se snaží v rámci nejrůznějších projektů zvelebovat a vybavovat své zázemí. Jedním z příkladů může být ekologická zahrada v bezprostředním sousedství školy.

Pavel Mrva, ředitel Gymnázia Bílovec: „Tato část je veřejný prostor, který je majetkem MS kraje, nicméně spravuje ho škola. Je to veřejný pozemek. Rozhodli jsme se, že v rámci ministerstva životního prostředí požádáme o dotaci na výsadbu dvaceti sedmi stromů.“

Mělo by to být přínosem nejen pro žáky školy, ale i pro město jako takové?

Pavel Mrva, ředitel Gymnázia Bílovec: „Doufám, že ano, máme tu ambici, ale uvidíme, jak se to osvědčí. Měli jsme strach z toho, že už tady ta první etapa bude poškozována veřejností, ale naopak tady lidi chodí, jsou rádi.“

Proč jsou na těch stromech cedulky?

Pavel Mrva, ředitel Gymnázia Bílovec: „Jak už jsem říkal, na výsadbě se podílelo zhruba sto osob. Motivem bylo, že lidé, kteří si strom vysadili si ho mohli i adoptovat, moli si na něj umístit svou cedulku, kterou jsme jako škola vyrobili.“

Součástí ekologického projektu je také faunistická učebna.

Pavel Mrva, ředitel Gymnázia Bílovec: „Toto je praktická sbírka živočichů. Máme tady převážnou míru ptactva i hlodavců, příští týden budeme dokupovat plazy. Žáci se naučí péči o zvířata.“

Ekologická zahrada vznikne také ve vnitřním atriu školy.

Pavel Mrva, ředitel Gymnázia Bílovec: „Tady plánujeme ekologickou zahradu, kde součástí bude skleník, který se musí smontovat. Budou tady včely, které už máme taky koupené. Největším lákadlem pro ekologickou výchovu bude akvaponie, která by měla být nainstalována již v dubnu.“

Jak bude akvaponie fungovat?

Pavel Mrva, ředitel Gymnázia Bílovec: „Rybičky budou hnojit rostliny a voda, která bude obohacená o živiny, bude protékat přes koryta, ve které budou rostliny. Budeme pěstovat celé spektrum zeleniny.“

Bude to tedy přínos pro jejich představu o zdravém jídelníčku, možná se i pracovně zapojí. A co dál jim to ještě přinese?

Pavel Mrva, ředitel Gymnázia Bílovec: „Dál to přinese informace o udržitelném způsobu života, protože součástí celého projektu je i výstavba solární elektrárny, která bude zásobovat elektřinou tu danou akvaponickou zahradu. Největší přínos vidíme v tom, že žáci uvidí uzavřený cyklus zemědělství.“

Více informací o nové fotovoltaické elektrárně na Gymnáziu Mikuláše Kopernika v Bílovci vám TV Polar přinese v pořadu Energie a kraj.

O online veletrh středních škol byl velký zájem

Podruhé v době koronavirové pandemie se mohli zájemci o studium na střední škole vypravit na virtuální návštěvu vybrané školy. V Moravskoslezském kraji se takto prezentovalo během devíti dní 135 zařízení.

Online veletrh středních škol se na moravskoslezských školách uskutečnil poprvé na podzim roku 2020. Školy byly kvůli koronaviru zavřené a takto mohli budoucí studenti nahlédnout pomyslně dovnitř. Teď se konal již podruhé. Zájemci mohli sledovat vysílání školy, zhlédnout propagační videa a byl zde také prostor pro přímé dotazy nebo chat. Učitelé se snažili co nejlépe představit jednotlivé studijní obory.

Zájemci si mohli školy prohlédnout prostřednictvím prezenčních videí. Na otázky pak odpovídali pedagogové.

Alena Šimečková, ředitelka Střední zdravotnické školy v Opavě: „V této odpolední části máme vstupy jednotlivých vyučujících, kteří seznamují uchazeče o průběhu vzdělávání, o praktické výuce. O výuce na praxi, tzn. v různých zdravotnických zařízeních, o kurzech, zahraničních stážích apod.

Marta Konečná, učitelka odb. předmětů, Střední zdravotnická škola v Opavě: „Pouštěli jsme zde video, ve kterém je spousta ukázek jako provádění odborných výkonů, měření krevního tlaku, odběr krve, příprava injekce, ale i manipulace s nemocnými.“

Mnohá školská zařízení ale nyní začínají zvát zájemce o studium také dovnitř. Veřejnosti se po téměř dvou letech znovu otevřela třeba Střední škola technická v Opavě. Naposledy si ji přišlo prohlédnout na 300 lidí.

Josef Vondál, ředitel Střední škola technické, Opava: „Není to běžné, že by tolik lidí přišlo na Den otevřených dveří. Myslím, že tady byl vidět ten hlad po tom někam jít, něco vidět, zeptat se na místě a možná si i něco vyzkoušet.“

Přijímací zkoušky na střední školy jsou naplánovány na duben.

Učitel Gymnázia Příbor získal prestižní ocenění

Pedagog Jiří Svoboda z Masarykova gymnázia v Příboře získal prestižní uznání britské královské rodiny. V čem je tak výjimečný? A jak si ocenění váží? Na to vám odpoví následující reportáž.

Pedagog Jiří Svoboda z Masarykova gymnázia v Příboře získal prestižní uznání britské královské rodiny. Jeho královská Výsost princ Edward ocenila sto pedagogů z celého světa, kteří se ujali řízení místních programů DofE, tedy Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu. Jiří Svoboda program na příborském gymnáziu vede třetím rokem a mezi stovku oceněných se dostal díky svému přístupu a nasazení.

Jiří Svoboda, oceněný pedagog: „Myšlenka DofE je úžasná, mě oslovila, jakmile jsem se o ní dozvěděl. Naše škola se zapojila asi tři roky zpátky, jsme poměrně čerství účastníci. Žáky to zaujalo, nyní plní DofE třetina našich žáků.“

Co třeba děláte a jaké tam jsou úkoly?

Jiří Svoboda, oceněný pedagog: „Každá úroveň je rozdělená na čtyři aktivity. Dobrovolnictví, pohyb, dovednost a expedice. Každý účastník si volí svůj cíl v každé aktivitě nezávisle na ostatních. Je to o překonání sebe samého.“

Co to vašim studentům podle vašeho názoru přináší?

Jiří Svoboda, oceněný pedagog: „Hlavně jim to přináší to, že se učí dlouhodobě pracovat na svém cíli. Zvolí si ho, pracují na něm třeba půl roku nebo rok. Je důležitá vytrvalost. Zvolí si aktivity, které by jinak nikdy nedělali.“

Kromě těchto věcí projekt DofE přinesl jedno velké ocenění přímo pro vaši osobu, tak jak velké to pro vás bylo překvapení, jak si toho ceníte?

Jiří Svoboda, oceněný pedagog: „Já jsem to samozřejmě vůbec nečekal, už z toho důvodu, že v DofE pracuji třetím rokem. Bylo to pro mě obrovské překvapení, nečekal jsem to.“

Za co to máte, řekli vám?

Jiří Svoboda, oceněný pedagog: „Ano, řekli mi to, přišlo to napsáno v děkovném dopise. Je to za aktivní práci jednak s našimi účastníky, ale taky s DofE České republiky.“

Jiří Svoboda obdržel pochvalný dopis přímo od Jeho královské Výsosti prince Edwarda – nejmladšího syna prince Philipa a britské královny Alžběty II. – a speciální pamětní minci vyrobenou Královskou mincovnou, která připomíná život a odkaz prince Philipa. Celkem bylo uděleno pouze sto těchto mincí, získali je pedagogové, kteří mají v rámci programu největší vliv a zcela vynikají nad ostatními.

Pavel Kerekeš, ředitel Gymnázia Příbor: „Já DofE beru jako významnou aktivitu, která v rámci školy probíhá. Musím říct, že žáků, kteří se toho účastní je skoro čtvrtina z celé školy. Účastní se aktivně, jsme přesvědčeni, že je to připravuje do budoucího života.“

Třešničkou na dortu bylo ocenění královské rodiny pro vašeho pedagoga, jak jste tuto zprávu přijali?

Pavel Kerekeš, ředitel Gymnázia Příbor: „S velkým překvapením, protože řekněme, že když někdo něco získá, je to za dlouhodobou práci. On tohoto úspěchu dosáhl po dvou letech.“

Jeho jméno se skloňovalo ve všech médiích, jak byste ho jako pedagoga charakterizoval?

Pavel Kerekeš, ředitel Gymnázia Příbor: „Každý si hledáme svou parketu v rámci vzdělávání. U něj jsou největší parketou volnočasové aktivity. Ať už to jsou adaptační kurzy, preventivní kurzy, soutěže, turnaje. Současně učí výpočetní techniku. Proto, pokud nebyla možnost scházet se prezenčně, pro něj to organizovat online nebyl žádný problém.“

Předpokládám, že tento úspěch povzbudí i další žáky a učitele k zapojení do DofE, tak váš pohled na to, co to přináší vaší škole?

Pavel Kerekeš, ředitel Gymnázia Příbor: „Snažíme se ani ne tak o masivnost, jako o zefektivnění účastnosti žáků, kteří tam jsou. Aby to dělali proto, že to dělat chtějí.“

Barbora Polášková, účastnice DofE: „Cíl jsem si momentálně stanovila vaření, tam mám za cíl uvařit 52 jídel, což vychází na každý týden jedno. Myslím, že se mi to daří plnit celkem dobře. Vařit jsem se naučila lépe, protože to plním nějaký třicátý týden. Potom mám také za cíl pomoct spolužákovi zlepšit si známku z Francouzštiny. Jsem ráda, že máme pana učitele na naší škole, protože je jediný z České republiky a jeden z mála na světe. Je fajn, že provozuje DofE na naší škole.“

Jak vás motivuje k tomu, aby jste ty cíle plnili?

Karolina Jalůvková, účastnice DofE: „Pomáhá nám s určováním svých cílů, abychom je zvládli splnit, nebo si je dobře nastavili. Kdybychom měli nějaký problém, můžeme se na něj obrátit.“

Program funguje ve 130 zemích světa, ročně ho plní 1,3 milionu mladých lidí. Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu Moravskoslezský kraj podporuje, na její organizaci v regionu již poskytl 330 tisíc korun.

Pořad Studuj u nás je u konce, děkujeme za pozornost a těšíme se na příště.


Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/studuj-u-nas/studuj-u-nas-02-03-2022-17-26