Studuj u nás
- Projektový den ERASMUS+ a projekty SŠTO Havířov
- Didaktický inkubátor na Gymnáziu Karviná
- Soutěž v čepování piva na opavské hotelovce
Dobrý den, jsme na začátku dalšího dílu školního magazínu TV Polar Studuj u nás. V něm vám přinášíme novinky ze škol v našem kraji. V úvodu navštívíme projektový den na SŠ technických oborů v Havířově, poté si vysvětlíme, co je didaktický inkubátor a nakonec uvidíte reportáž ze soutěže v čepování piva na opavské hotelovce.
Projektový den ERASMUS+ a projekty SŠTO Havířov
Střední škola technických oborů v Havířově nabízí řadu řemeslných, maturitních i nástavbových oborů. Mnozí žáci mají jedinečnou příležitost zapojit se do programu Erasmus plus a získat zkušenosti na praxi v zahraničí.
Jaroslav Knopp, ředitel SŠTO Havířov: „Cílem projektu je získat zkušenosti, navázat spolupráci a vyslat žáky na stáže do jiných zemí. Důležitá je samozřejmě znalost anglického jazyka. My jsme se do Erasmu+ zapojili už před šesti lety, začínali jsme v Anglii, kde byli žáci ubytováni v rodinách a pracovali v automobilních firmách. Reakce jsou velice pozitivní, a to ze strany našich žáků i zahraničních zaměstnavatelů. Ti si pochvalují jejich dovednosti. Jeden náš kluk dokonce dostal nabídku k práci.“
Své zkušenosti ze zahraničí prezentovali žáci i učitelé na projektovém dni. Zorganizovat stáž v zahraničí totiž není úplně jednoduché. Co je ale nejtěžší?
Martin Fišer, koordinátor projektu Erasmus+: „Nejdůležitější je přesvědčit žáky, aby se nebáli. Musíme sehnat dobrou partu, která si bude věřit a bude táhnout za jeden provaz. Ten projektový den jsme připravili proto, abychom namotivovali žáky k dalším aktivitám. Největší přínos je ve dvou rovinách – v odborné a v osobnostní.“
Co plánujete do budoucna?
„Brzy odjíždíme se 12 žáků nejrůznějších oborů do Irska, za další dva měsíce Portugalsko a pak ještě jednou Portugalsko. Máme akreditaci projektu Erasmus+ až do roku 2027, takže to chceme rozjet ve větším měřítku. Máme už domluvené Turecko, Slovensko a další destinace.“
Havířovští žáci, kteří praxi v zahraničí absolvovali, si tuto zkušenost nemohou vynachválit.
anketa: žák SŠTO Havířov:
„Je to skvělý projekt, do kterého se může zapojit spousta studentů. Je to výborná zkušenost. Byl jsem tři měsíce v Portugalsku, kde jsem pracoval jako automechanik, hned bych jel znovu.“
„V Portugalsku jsem si to užil, kromě práce jsme měli i dost výletů. Líbilo se mi, že jsme se zdokonalili v angličtině. Mám jet znovu, buď do Irska nebo do Turecka.“
Havířovští plánují, že by se také stali hostiteli pro své partnerské školy.
Jaroslav Knopp, ředitel SŠTO Havířov: „Jednáme se slovenskou školou a možná budeme hostit i žáky z Irska nebo Turecka.“
V karvinském gymnáziu v těchto dnech probíhá ve spolupráci se zástupci Univerzity Karlovy a Technické univerzity Liberec "Didaktický inkubátor". Jde o službu nabízenou školám, které jsou otevřené pro změnu stylu výuky.
Didaktický inkubátor na Gymnáziu Karviná
Jedna z učeben karvinského gymnázia se na celý týden proměnila ve velkou didaktickou dílnu. Tato škola se jako první v Moravskoslezském kraji vydala cestou modernizace vzdělávání a změny stylu výuky.
Miloš Kučera, ředitel Gymnázia Karviná: “Chceme postupně naplňovat cíle Strategie 2030+, což je zásadní dokument pro českou vzdělávací soustavu. Smyslem je to, aby si děti odnášely z těch škol znalosti, dovednosti, postoje v určité provázanosti a komplexnosti a tak se dokázaly prosadit na trhu i v osobním životě."
Monika Brzá, zástupkyně ředitele Gymnázia Karviná, pedagogický lídr inkubátoru: "Tady tento inkubátor společně s odborníky, které jsme si pozvali, nám nabízí cestu, kterou se můžeme vydat a měla by být správná a inovativní."
S didaktickým inkubátorem, který startuje změnu ve školství, přijeli za studenty a pedagogy karvinského gymnázia zástupci Technické univerzity Liberec a pražské Karlovy univerzity. Smysl vysvětlil jeho tvůrce a zároveň absolvent karvinského gymnázia Miroslav Slowik.
Miroslav Slowik, garant didaktické dílny z Technické univerzity Liberec: "Změna se týká ustavení vzdělávacího programu školního, který vychází z rámcového vzdělávacího programu, a domnívám se, že státní školy mají trochu zpoždění za školami soukromými, kde se tyto změny již uskutečnily. Bude se to týkat ustavení nových interdisciplinárních předmětů, které budou akcentovat teď a tady, aby se studenti dozvídali, v jakém světě žijí, jaký mohou očekávat a jak mohou svět změnit."
Studenti pracují v týmech na různých úkolech společně.
anketa, studenti gymnázia: "Pracujeme na různých statistikách a číslech, co se ve světě udály." "Je to o dost zajímavější a naučíme se víc věcí, máme vlastní iniciativu, kreativitu do toho můžeme dát a máme větší volnost, na tom je to lepší."
David Venclík, asistent hlavního řešitele, katedra didaktiky dějin a dějepisu UK v Praze: "Studentům ukazujeme zdroje, které mapují různé aspekty globálního dění a oni hledají zajímavé souvislosti. Využíváme kreslící editory, grafické editory a hlavně naší metodu a tou je dílna, v níž studenty kultivujeme a inspirujeme v tvořivosti, spolupráci a komunikaci."
Učitelé mají v dílně úlohu jakýchsi průvodců, kteří vytvoří prostředí, ve kterém se tyto tři základní pilíře kultivují a rozvíjejí.
Soutěž v čepování piva na opavské hotelovce
Studenti hotelových škol i odborných učilišť soutěžili v čepování piva. V regionálním kole se utkalo 8 týmů. Porota hodnotila nejen to, zda má nápoj správnou míru, ale také hustotu pěny a způsob servírování. Nejlépe to šlo studentům ze Střední školy společného stravování v Ostravě-Hrabůvce.
Přestože ještě pivo ochutnat kvůli nízkému věku nemohou, už jej umí předpisově načepovat. V regionální soutěži Zlatovar Cup se utkali studenti z odborných učilišť i středních hotelových škol z Moravskoslezského kraje. Ještě předtím, než se postavili za pípu, museli zvládnout teoretickou část soutěže.
Jiří Vizauer, organizátor soutěže, Střední škola hotelnictví a služeb a VOŠ Opava: „Všechno to jsou otázky, které se dotýkají piva. Tzn. výroby, skladování, sanitace plus nějaké slangové výrazy.“
Do soutěže se přihlásilo 8 tříčlenných týmů. Každý soutěžící musel za tři minuty před pozorným zrakem poroty připravit dva ukázkové půllitry. Pro hodnocení pak vybral ten povedenější.
Nikola Dvořáková, soutěžící, Střední škola hotelnictví a služeb a VOŠ Opava: „Nejdůležitější je mít čistou sklenici, mokrou, studenou. A potom to hezky načepovat.“
Porota sledovala nejen způsob čepování, ale také servírování nápoje. A posuzovala i celkový dojem.
Ludmila Černínová, předsedkyně poroty: „Hodnotíme kvalitu načepovaného piva. Tzn. výšku pěny, hustotu pěny a také krémovitost u pěny. Také hodnotíme dodržení míry.“
Porota sledovala jednotlivé výkony pozorně od úvodního představení přes práci za pípou až po servírování nápoje a rozloučení.
Denis Willert, soutěžící, Střední škola společného stravování, Ostrava-Hrabůvka: „Nejdůležitější je pak se usmívat na tu porotu a být milý.“
Příjemné vystupování se Denisi Willertovi ze Střední školy společného stravování v Ostravě-Hrabůvce vyplatilo. Jeho pivo bylo mezi 24 soutěžícími jednotlivci nejlepší. Tímto umístěním pomohl své škole k vítězství mezi týmy. Opavská hotelová škola obsadila 2. místo. Třetí byli studenti vyšší odborné a střední školy DAKOL z Petrovic u Karviné.
Tak taková byla patnáctiminutovka věnovaná školnímu prostředí v našem regionu. Budu se na vás těšit i u příštího vydání pořadu Studuj u nás. Na shledanou.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Dobrý den, jsme na začátku dalšího dílu školního magazínu TV Polar Studuj u nás. V něm vám přinášíme novinky ze škol v našem kraji. V úvodu navštívíme projektový den na SŠ technických oborů v Havířově, poté si vysvětlíme, co je didaktický inkubátor a nakonec uvidíte reportáž ze soutěže v čepování piva na opavské hotelovce.
Projektový den ERASMUS+ a projekty SŠTO Havířov
Střední škola technických oborů v Havířově nabízí řadu řemeslných, maturitních i nástavbových oborů. Mnozí žáci mají jedinečnou příležitost zapojit se do programu Erasmus plus a získat zkušenosti na praxi v zahraničí.
Jaroslav Knopp, ředitel SŠTO Havířov: „Cílem projektu je získat zkušenosti, navázat spolupráci a vyslat žáky na stáže do jiných zemí. Důležitá je samozřejmě znalost anglického jazyka. My jsme se do Erasmu+ zapojili už před šesti lety, začínali jsme v Anglii, kde byli žáci ubytováni v rodinách a pracovali v automobilních firmách. Reakce jsou velice pozitivní, a to ze strany našich žáků i zahraničních zaměstnavatelů. Ti si pochvalují jejich dovednosti. Jeden náš kluk dokonce dostal nabídku k práci.“
Své zkušenosti ze zahraničí prezentovali žáci i učitelé na projektovém dni. Zorganizovat stáž v zahraničí totiž není úplně jednoduché. Co je ale nejtěžší?
Martin Fišer, koordinátor projektu Erasmus+: „Nejdůležitější je přesvědčit žáky, aby se nebáli. Musíme sehnat dobrou partu, která si bude věřit a bude táhnout za jeden provaz. Ten projektový den jsme připravili proto, abychom namotivovali žáky k dalším aktivitám. Největší přínos je ve dvou rovinách – v odborné a v osobnostní.“
Co plánujete do budoucna?
„Brzy odjíždíme se 12 žáků nejrůznějších oborů do Irska, za další dva měsíce Portugalsko a pak ještě jednou Portugalsko. Máme akreditaci projektu Erasmus+ až do roku 2027, takže to chceme rozjet ve větším měřítku. Máme už domluvené Turecko, Slovensko a další destinace.“
Havířovští žáci, kteří praxi v zahraničí absolvovali, si tuto zkušenost nemohou vynachválit.
anketa: žák SŠTO Havířov:
„Je to skvělý projekt, do kterého se může zapojit spousta studentů. Je to výborná zkušenost. Byl jsem tři měsíce v Portugalsku, kde jsem pracoval jako automechanik, hned bych jel znovu.“
„V Portugalsku jsem si to užil, kromě práce jsme měli i dost výletů. Líbilo se mi, že jsme se zdokonalili v angličtině. Mám jet znovu, buď do Irska nebo do Turecka.“
Havířovští plánují, že by se také stali hostiteli pro své partnerské školy.
Jaroslav Knopp, ředitel SŠTO Havířov: „Jednáme se slovenskou školou a možná budeme hostit i žáky z Irska nebo Turecka.“
V karvinském gymnáziu v těchto dnech probíhá ve spolupráci se zástupci Univerzity Karlovy a Technické univerzity Liberec "Didaktický inkubátor". Jde o službu nabízenou školám, které jsou otevřené pro změnu stylu výuky.
Didaktický inkubátor na Gymnáziu Karviná
Jedna z učeben karvinského gymnázia se na celý týden proměnila ve velkou didaktickou dílnu. Tato škola se jako první v Moravskoslezském kraji vydala cestou modernizace vzdělávání a změny stylu výuky.
Miloš Kučera, ředitel Gymnázia Karviná: “Chceme postupně naplňovat cíle Strategie 2030+, což je zásadní dokument pro českou vzdělávací soustavu. Smyslem je to, aby si děti odnášely z těch škol znalosti, dovednosti, postoje v určité provázanosti a komplexnosti a tak se dokázaly prosadit na trhu i v osobním životě."
Monika Brzá, zástupkyně ředitele Gymnázia Karviná, pedagogický lídr inkubátoru: "Tady tento inkubátor společně s odborníky, které jsme si pozvali, nám nabízí cestu, kterou se můžeme vydat a měla by být správná a inovativní."
S didaktickým inkubátorem, který startuje změnu ve školství, přijeli za studenty a pedagogy karvinského gymnázia zástupci Technické univerzity Liberec a pražské Karlovy univerzity. Smysl vysvětlil jeho tvůrce a zároveň absolvent karvinského gymnázia Miroslav Slowik.
Miroslav Slowik, garant didaktické dílny z Technické univerzity Liberec: "Změna se týká ustavení vzdělávacího programu školního, který vychází z rámcového vzdělávacího programu, a domnívám se, že státní školy mají trochu zpoždění za školami soukromými, kde se tyto změny již uskutečnily. Bude se to týkat ustavení nových interdisciplinárních předmětů, které budou akcentovat teď a tady, aby se studenti dozvídali, v jakém světě žijí, jaký mohou očekávat a jak mohou svět změnit."
Studenti pracují v týmech na různých úkolech společně.
anketa, studenti gymnázia: "Pracujeme na různých statistikách a číslech, co se ve světě udály." "Je to o dost zajímavější a naučíme se víc věcí, máme vlastní iniciativu, kreativitu do toho můžeme dát a máme větší volnost, na tom je to lepší."
David Venclík, asistent hlavního řešitele, katedra didaktiky dějin a dějepisu UK v Praze: "Studentům ukazujeme zdroje, které mapují různé aspekty globálního dění a oni hledají zajímavé souvislosti. Využíváme kreslící editory, grafické editory a hlavně naší metodu a tou je dílna, v níž studenty kultivujeme a inspirujeme v tvořivosti, spolupráci a komunikaci."
Učitelé mají v dílně úlohu jakýchsi průvodců, kteří vytvoří prostředí, ve kterém se tyto tři základní pilíře kultivují a rozvíjejí.
Soutěž v čepování piva na opavské hotelovce
Studenti hotelových škol i odborných učilišť soutěžili v čepování piva. V regionálním kole se utkalo 8 týmů. Porota hodnotila nejen to, zda má nápoj správnou míru, ale také hustotu pěny a způsob servírování. Nejlépe to šlo studentům ze Střední školy společného stravování v Ostravě-Hrabůvce.
Přestože ještě pivo ochutnat kvůli nízkému věku nemohou, už jej umí předpisově načepovat. V regionální soutěži Zlatovar Cup se utkali studenti z odborných učilišť i středních hotelových škol z Moravskoslezského kraje. Ještě předtím, než se postavili za pípu, museli zvládnout teoretickou část soutěže.
Jiří Vizauer, organizátor soutěže, Střední škola hotelnictví a služeb a VOŠ Opava: „Všechno to jsou otázky, které se dotýkají piva. Tzn. výroby, skladování, sanitace plus nějaké slangové výrazy.“
Do soutěže se přihlásilo 8 tříčlenných týmů. Každý soutěžící musel za tři minuty před pozorným zrakem poroty připravit dva ukázkové půllitry. Pro hodnocení pak vybral ten povedenější.
Nikola Dvořáková, soutěžící, Střední škola hotelnictví a služeb a VOŠ Opava: „Nejdůležitější je mít čistou sklenici, mokrou, studenou. A potom to hezky načepovat.“
Porota sledovala nejen způsob čepování, ale také servírování nápoje. A posuzovala i celkový dojem.
Ludmila Černínová, předsedkyně poroty: „Hodnotíme kvalitu načepovaného piva. Tzn. výšku pěny, hustotu pěny a také krémovitost u pěny. Také hodnotíme dodržení míry.“
Porota sledovala jednotlivé výkony pozorně od úvodního představení přes práci za pípou až po servírování nápoje a rozloučení.
Denis Willert, soutěžící, Střední škola společného stravování, Ostrava-Hrabůvka: „Nejdůležitější je pak se usmívat na tu porotu a být milý.“
Příjemné vystupování se Denisi Willertovi ze Střední školy společného stravování v Ostravě-Hrabůvce vyplatilo. Jeho pivo bylo mezi 24 soutěžícími jednotlivci nejlepší. Tímto umístěním pomohl své škole k vítězství mezi týmy. Opavská hotelová škola obsadila 2. místo. Třetí byli studenti vyšší odborné a střední školy DAKOL z Petrovic u Karviné.
Tak taková byla patnáctiminutovka věnovaná školnímu prostředí v našem regionu. Budu se na vás těšit i u příštího vydání pořadu Studuj u nás. Na shledanou.
Redakčně upraveno / zkráceno.