Studuj u nás
- SŠ technická a zemědělská Nový Jičín: představení nové zemědělské techniky školy
- Gymnázium Josefa Kainara Hlučín: oslavy 100. výročí vzniku školy
- Adaptační pobyt SŠ techniky a služeb Karviná v Tyře
Tomáš Tikal, TV Polar: Dobrý den, vítejte u dalšího dílu školního magazínu TV Polar Studuj u nás. Dnes vám nabídneme reportáž o oslavách na hlučínském gymnáziu, podíváme se na nové vybavení zemědělky v Novém Jičíně a nakonec se zastavíme na adaptačním kurzu žáků z Karviné.
Gymnázium Josefa Kainara Hlučín: oslavy 100. výročí vzniku školy
Tomáš Tikal, TV Polar: Před sto lety bylo v Hlučíně otevřeno gymnázium. Vznik byl spjat s připojením Hlučínska k Československé republice. Od roku 2007 nese škola čestný název Gymnázium Josefa Kainara. Vedení školy připravilo I v době světové pandemie oslavy tohoto významného výročí.
Charlotta Grenarová, ředitelka Gymnázia J. Kainara Hlučín: Je to opravdu sto let, kdy čtvrtého září probíhal první zápis na naše gymnázium. Bylo to první gymnázium v Hlučíně. První střední škola tady na Hlučínsku a bylo to gymnázium s českým vyučovacím jazykem. Gymnázium to před sto lety vůbec nemělo jednoduché, bylo zapsáno 50 studentů, ale jen velmi málo jich bylo z hlučínska. Většina byla takříkajíc za řekou. Po sto letech se trošku situace opakuje. Pedagogů sice máme dostatečně i studentů, ale situace je opět obtížná. Přes rok připravujeme oslavy, těšíme se na sto let a koronavirus nás opravdu zaskočil. Situace se teď komplikuje, tak jsme váhali, zda oslavy vůbec uskutečnit či ne. Nakonec jsme se rozhodli je uskutečnit. Probíhat bude na nádvoří školy, takže předpokládám, že bezpečnost bude dodržena. A tady v červeném kostele, kde bude komorní program věřím, že také si najde své diváky a posluchače.
Tomáš Tikal, TV Polar: Gymnázium mělo v době svého vzniku kromě vzdělávací funkce ještě další důležitý úkol. Po připojení Hlučínska zpět k republice mělo posílit národní uvědomění místních obyvatel, takže zde byl na školství kladen velký důraz. To gymnáziu vytvořilo dobrý základ pro vznik kvalitní vzdělávací instituce. Kromě čtyřletého nabízí gymnázium, které zřizuje Moravskoslezský kraj, i šestiletý obor.
Martin Rostek, organizátor oslav: Nový impuls přišel po roce 1989, který byl spojený mimo jiné s tím, že bylo umožněno, aby vznikala opět víceletá gymnázia, takže u nás na naší škole jsme se rozhodli pro šestiletou formu víceletého gymnázia.
Tomáš Tikal, TV Polar: Oslavy si nenechali ujít bývalí žáci ani pedagogové hlučínského gymnázia.
Stanislav Kaňák, bývalý žák a učitel Gymnázia Hlučín: Byl jsem 8x třídním a samozřejmě i během celé mé pedagogické kariéry jsem se setkal s mnoha lidmi z mnoha povahami, získal jsem spoustu zkušeností a jsem tedy jako učeň rád, že jsem na této škole mohl takovou dobu působit.
Jana Jarošová, absolventka: Sama za sebe musím říct, že studium bylo opravdu skvělé. Mám vzpomínky nejen na spolužáky, kamarády ale také na pedagogy a jsem ráda, že jsem na tom gymnáziu studovala, protože to prostředí je jiné než na ostatních gymplech. Tím, že to gymnázium je takové menší je tam atmosféra víc domácká, každý se tam zná s každým a i ten přístup těch pedagogů je takový otevřenější i když jsme měli jakýkoliv problém, tak vím, že ti pedagogové se nám snaží vyjít vstříc a pomohli nám i když jsme neměli společného téměř nic než tu školu. Když tam nebyly rodinné vazby, tak jsme měli opravdu blízko.
Veronika Šalmanová, absolventka: Studovala jsem tu o od roku 1996 do roku 2001 vlastně na šestiletém gymnáziu. A i když učivo bylo těžké, tak v životě neměnila nic za tu partu, kterou jsem tu potkala. To bylo super.
Tomáš Tikal, TV Polar: Účastníci oslav měli možnost prohlédnout si budovu gymnázia, kde byla připravená výstava „Gymnázium v toku času“. Návštěvníci si mohli užít také doprovodný kulturní program, jehož součástí byla například mše svatá a koncert v kostele sv. Jana Křtitele.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
SŠ technická a zemědělská Nový Jičín: představení nové zemědělské techniky školy
Tomáš Tikal, TV Polar: Střední škola technická a zemědělská v Novém Jičíně se může pochlubit novým traktorem, který bude primárně sloužit pro potřeby frekventované autoškoly.
Bohumír Kusý, ředitel SŠ technické a zemědělské NJ: Jsem velmi rád, že vedle CNC strojů a laboratoře měření došlo i na zemědělskou techniku a že jsme doplnili ten náš vozový park o nový traktor převážně určený pro autoškolu, ale samozřejmě i na školním pozemku.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak se vám to podařilo financovat?
Bohumír Kusý, ředitel SŠ technické a zemědělské NJ: Bylo to spolufinancování společně se zřizovatelem 50 procent dala z prostředků škola a 50 procent Moravskoslezský kraj.
Tomáš Tikal, TV Polar: Bude toto vybavování dál pokračovat. Co máte v plánu?
Bohumír Kusý, ředitel SŠ technické a zemědělské NJ: Byli bychom velmi rádi, ale ty prostředky jsou omezené a teď samozřejmě i koronavirus nám to ovlivňuje, takže uvidíme, ale já pevně věřím, že budeme v tom pokračovat i když v poslední době se v tom vozovém parku vyměnili auta. Další dodávka, osobní auto, takže to nejhorší máme. Co jsme potřebovali vyměnit, to už jsme vyměnili.
Tomáš Tikal, TV Polar: Tento traktor patří mezi nejmodernější ve své třídě.
Tomáš Doležel, učitel autoškoly: A bude sloužit doufám teda pouze pro výcvik autoškoly. Něco málo možná na praxi, ale protože ten traktor má automatickou převodovku i normálně manuální převodovku, tak děti budou naši studenti budou začínat starším traktorem, aby se naučili řadit a teprve v další části výcviku pojedou tady s tímto.
Tomáš Tikal, TV Polar: Proč jste to potřebovali?
Tomáš Doležel, učitel autoškoly: Protože ve všech farmách dneska už používají takovéto traktory. Kde jsou ty dva druhy převodovky, tak aby věděli jak s nimi zacházet.
Tomáš Tikal, TV Polar: Je to příklad nejmodernější zemědělské techniky?
Tomáš Doležel, učitel autoškoly: Myslím si, že určitě.
Tomáš Tikal, TV Polar: Trošku nám to popište co všechno umí.
Tomáš Doležel, učitel autoškoly: Dá se tam přepínat buďto, že teda řadíte manuálně-klasicky nebo ne klasický jako v autě, ale joystickem. Anebo je tam zcela automatická převodovka, má to náhon na všechny čtyři kola. Podstatné je to, že tam vlezou tři lidi do auta, takže je tam učitel, žák a zkušební komisař. Odpružená kabina, odpružená přední náprava.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jaký je zájem o řidičák na traktor?
Tomáš Doležel, učitel autoškoly: My děláme pouze pro studenty naší školy, kteří to mají jako povinný předmět.
Tomáš Tikal, TV Polar: Takže oni to musí udělat?
Tomáš Doležel, učitel autoškoly: Oni to musí udělat, mají to v osnovách školy a nebereme další uchazeče o řidičský průkaz mimo školu nebereme vůbec.
Tomáš Tikal, TV Polar: A pro jaké obory to je určeno?
Tomáš Doležel, učitel autoškoly: Pro podnikání a opravář zemědělských strojů.
Tomáš Tikal, TV Polar: Na jízdy v novém traktoru se těší i žáci novojičínské školy.
Tomáš Tikal, TV Polar: SŠ technická a zemědělská v Novém Jičíně kromě pořizování nové techniky pečuje také o své budovy.
Bohumír Kusý, ředitel SŠ technické a zemědělské NJ: Hned za náma je nová fasáda a na šenovské na odloučeném pracovišti jsme zrekonstruovali kotelnu. Takže v letošním roce i když ty podmínky jsou složité, tak jsem velmi spokojen.
-----------------------------------------------------------------------------------
Adaptační pobyt SŠ techniky a služeb Karviná v Tyře
Tomáš Tikal, TV Polar: Žáci Střední školy techniky a služeb z Karviné trávili adaptační kurzy v beskydské Tyře. A museli přijít na to, kdo se pokusil otrávit jejich třídního učitele.
Tomáš Tikal, TV Polar: Karvinská Střední škola techniky a služeb dlouhé roky sázela na adaptační kurzy na půdě školy. To se ale v posledních letech změnilo.
Yvetta Kalužová, ředitelka SŠ techniky a služeb Karviná: Tyhlety adaptační kurzy neboli motivační workshopy jsou neskutečně skvělé. Jsou přínosem pro naše žáky, protože během té krátké doby dvou dnů se žáci skamarádí, poznají své zájmy, záliby dokážou si pomoci a v podstatě je to zaměřeno i na podporu toho konkrétního řemesla, konkrétního oboru a to nám přináší obrovské výhody, protože žáci se dokážou spojit i s těmi svými vyučující, ví za kým mají jít pro pomoc, nechat si poradit a nehází flintu do žita.
Tomáš Tikal, TV Polar: Vybrali jste Tiru, jaká to byla volba?
Yvetta Kalužová, ředitelka SŠ techniky a služeb Karviná: Volba byla těžká, protože máme několik těch destinací, nicméně tady se nám nejvíc líbilo právě to okolí. To přizpůsobení se tomu našemu programu, protože těch aktivit máme dost a všechny jsou sportovně zaměřené a na přírodu.
Tomáš Tikal, TV Polar: Když se bavíme o prvácích, tak jak jste na tom letos? Kolik vám přišlo dětí.
Yvetta Kalužová, ředitelka SŠ techniky a služeb Karviná: Letos nám přišlo 672 žáků. Jsme oproti loňskému roku trošku lépe asi o 27 žáků a jsme rádi, že naše marketingové aktivity se projevily a žáci znají naši školu a vědí, co tam mají.
Tomáš Tikal, TV Polar: Účast na adaptační kurzu byla téměř stoprocentní. Vystřídali se tam skoro všichni nováčci na škole.
Tomáš Kaluža, třídní učitel, koordinátor projektu OKAP: Každý kurz má dva dny nebo jeden a půl dne. Střídají se tady veškeré maturitní obory,které máme u nás. Plus některé učební obory. Snažíme se, aby se tady dostalo co nejvíc žáků, aby si tento adaptační kurz a workshop užili co nejvíc a třídní učitelé, aby poznali svoje žáky v prvním ročníku.
Tomáš Tikal, TV Polar: O kterých oborech mluvíme?
Tomáš Kaluža, třídní učitel, koordinátor projektu OKAP: Mluvíme o požární ochrana, mechanik elektrotechnik, logistika, truhlář, instalatér.
Tomáš Tikal, TV Polar: Proč si myslíte, že je to důležité, aby se takto potkali, když už mají skoro měsíc za sebou?
Tomáš Kaluža, třídní učitel, koordinátor projektu OKAP: Sice mají měsíc školy za sebou, ale já osobně mám 32 žáků ve třídě a toto mi strašně pomáhá, abych ty žáky poznal.
Tomáš Tikal, TV Polar: K čemu je to dobré, že je poznáte a že oni poznají Vás?
Tomáš Kaluža, třídní učitel, koordinátor projektu OKAP: Poznám je, znám jejich koníčky, co je zajímá a to ve škole během třetí hodiny moc nejde skloubit.
Tomáš Tikal, TV Polar: Co je tady nejvíce baví, jak jste to koncipovali ten program, aby se zabavili všichni?
Tomáš Kaluža, třídní učitel, koordinátor projektu OKAP: Máme tady sportovní aktivity, máme tady logické aktivity, takže děcka si zaběhají a zahrají různé hry, takže mají náplň plnou.
Tomáš Tikal, TV Polar: A právě tohoto třídního učitele prý někdo v uvozovkách otrávil a jeho žáci se ho snaží zachránit.
Richard Cieslawski, speciální pedagog: Odpolední aktivity jsou zahrnuty formou příběhů, musí projít šesti stanovišti na kterých plnily různé úkoly. Ten příběh spočívá v tom, že třídní učitel jejich je otráven oni by měli najít protijed, aby ho zachránili. Takže postupují po různých stanovištích, plní tam různé úkoly za to dostávají indicie a na základě těch indicií oni potom hledají ten lék, který podají učiteli. Je tady vlastně kladen důraz na týmovost, spolupráci, komunikací tak aby si zkusili všechno.
Tomáš Tikal, TV Polar: Máte pocit, že je to baví?
Richard Cieslawski, speciální pedagog: Určitě, jinak bych to nedělal.
Tomáš Tikal, TV Polar: S čím budete spokojený? Vystřídá se vám tady několik tříd, takže když potom budete vyhodnocovat, tak co je důležité?
Richard Cieslawski, speciální pedagog: Důležité je, aby ti žáci poznali, že každý má místo ve skupině a aby se cítili dobře. Vlastně ten účel je to, aby se nastavilo takovéto pohodové pozitivní třídní klima.
Tomáš Tikal, TV Polar: Žáci prvních ročníků tak museli zvládnout týmové hry, pomáhat jeden druhému, museli na nepřítele střílet, posilovat svou fyzickou kondici nebo dokonce najít pachatele podle otisků prstů. Za všechny tyto aktivity získávali body a snažili se svého nového třídního učitele před otravou zachránit. Taková forma hry je evidentně bavila.
Yvetta Kalužová, ředitelka SŠ techniky a služeb Karviná: Začínají novou etapu životně. Životně svou celkově. Protože to je první střední škola pro mnohé z nich. Někteří mají opakování ročníku, nicméně naše škola je připraví pro život, nejen v oboru a v řemeslu, ale celkově jako osobnost člověka, která se dokáže rozvíjet právě u těch mladých nejvíce.
Tomáš Tikal, TV Polar: V Beskydech náš školní magazín končí. Další reportáže připravujeme na příští premiéru. Do té doby se mějte hezky a zůstaňte zdraví.
Tomáš Tikal, TV Polar: Dobrý den, vítejte u dalšího dílu školního magazínu TV Polar Studuj u nás. Dnes vám nabídneme reportáž o oslavách na hlučínském gymnáziu, podíváme se na nové vybavení zemědělky v Novém Jičíně a nakonec se zastavíme na adaptačním kurzu žáků z Karviné.
Gymnázium Josefa Kainara Hlučín: oslavy 100. výročí vzniku školy
Tomáš Tikal, TV Polar: Před sto lety bylo v Hlučíně otevřeno gymnázium. Vznik byl spjat s připojením Hlučínska k Československé republice. Od roku 2007 nese škola čestný název Gymnázium Josefa Kainara. Vedení školy připravilo I v době světové pandemie oslavy tohoto významného výročí.
Charlotta Grenarová, ředitelka Gymnázia J. Kainara Hlučín: Je to opravdu sto let, kdy čtvrtého září probíhal první zápis na naše gymnázium. Bylo to první gymnázium v Hlučíně. První střední škola tady na Hlučínsku a bylo to gymnázium s českým vyučovacím jazykem. Gymnázium to před sto lety vůbec nemělo jednoduché, bylo zapsáno 50 studentů, ale jen velmi málo jich bylo z hlučínska. Většina byla takříkajíc za řekou. Po sto letech se trošku situace opakuje. Pedagogů sice máme dostatečně i studentů, ale situace je opět obtížná. Přes rok připravujeme oslavy, těšíme se na sto let a koronavirus nás opravdu zaskočil. Situace se teď komplikuje, tak jsme váhali, zda oslavy vůbec uskutečnit či ne. Nakonec jsme se rozhodli je uskutečnit. Probíhat bude na nádvoří školy, takže předpokládám, že bezpečnost bude dodržena. A tady v červeném kostele, kde bude komorní program věřím, že také si najde své diváky a posluchače.
Tomáš Tikal, TV Polar: Gymnázium mělo v době svého vzniku kromě vzdělávací funkce ještě další důležitý úkol. Po připojení Hlučínska zpět k republice mělo posílit národní uvědomění místních obyvatel, takže zde byl na školství kladen velký důraz. To gymnáziu vytvořilo dobrý základ pro vznik kvalitní vzdělávací instituce. Kromě čtyřletého nabízí gymnázium, které zřizuje Moravskoslezský kraj, i šestiletý obor.
Martin Rostek, organizátor oslav: Nový impuls přišel po roce 1989, který byl spojený mimo jiné s tím, že bylo umožněno, aby vznikala opět víceletá gymnázia, takže u nás na naší škole jsme se rozhodli pro šestiletou formu víceletého gymnázia.
Tomáš Tikal, TV Polar: Oslavy si nenechali ujít bývalí žáci ani pedagogové hlučínského gymnázia.
Stanislav Kaňák, bývalý žák a učitel Gymnázia Hlučín: Byl jsem 8x třídním a samozřejmě i během celé mé pedagogické kariéry jsem se setkal s mnoha lidmi z mnoha povahami, získal jsem spoustu zkušeností a jsem tedy jako učeň rád, že jsem na této škole mohl takovou dobu působit.
Jana Jarošová, absolventka: Sama za sebe musím říct, že studium bylo opravdu skvělé. Mám vzpomínky nejen na spolužáky, kamarády ale také na pedagogy a jsem ráda, že jsem na tom gymnáziu studovala, protože to prostředí je jiné než na ostatních gymplech. Tím, že to gymnázium je takové menší je tam atmosféra víc domácká, každý se tam zná s každým a i ten přístup těch pedagogů je takový otevřenější i když jsme měli jakýkoliv problém, tak vím, že ti pedagogové se nám snaží vyjít vstříc a pomohli nám i když jsme neměli společného téměř nic než tu školu. Když tam nebyly rodinné vazby, tak jsme měli opravdu blízko.
Veronika Šalmanová, absolventka: Studovala jsem tu o od roku 1996 do roku 2001 vlastně na šestiletém gymnáziu. A i když učivo bylo těžké, tak v životě neměnila nic za tu partu, kterou jsem tu potkala. To bylo super.
Tomáš Tikal, TV Polar: Účastníci oslav měli možnost prohlédnout si budovu gymnázia, kde byla připravená výstava „Gymnázium v toku času“. Návštěvníci si mohli užít také doprovodný kulturní program, jehož součástí byla například mše svatá a koncert v kostele sv. Jana Křtitele.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
SŠ technická a zemědělská Nový Jičín: představení nové zemědělské techniky školy
Tomáš Tikal, TV Polar: Střední škola technická a zemědělská v Novém Jičíně se může pochlubit novým traktorem, který bude primárně sloužit pro potřeby frekventované autoškoly.
Bohumír Kusý, ředitel SŠ technické a zemědělské NJ: Jsem velmi rád, že vedle CNC strojů a laboratoře měření došlo i na zemědělskou techniku a že jsme doplnili ten náš vozový park o nový traktor převážně určený pro autoškolu, ale samozřejmě i na školním pozemku.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak se vám to podařilo financovat?
Bohumír Kusý, ředitel SŠ technické a zemědělské NJ: Bylo to spolufinancování společně se zřizovatelem 50 procent dala z prostředků škola a 50 procent Moravskoslezský kraj.
Tomáš Tikal, TV Polar: Bude toto vybavování dál pokračovat. Co máte v plánu?
Bohumír Kusý, ředitel SŠ technické a zemědělské NJ: Byli bychom velmi rádi, ale ty prostředky jsou omezené a teď samozřejmě i koronavirus nám to ovlivňuje, takže uvidíme, ale já pevně věřím, že budeme v tom pokračovat i když v poslední době se v tom vozovém parku vyměnili auta. Další dodávka, osobní auto, takže to nejhorší máme. Co jsme potřebovali vyměnit, to už jsme vyměnili.
Tomáš Tikal, TV Polar: Tento traktor patří mezi nejmodernější ve své třídě.
Tomáš Doležel, učitel autoškoly: A bude sloužit doufám teda pouze pro výcvik autoškoly. Něco málo možná na praxi, ale protože ten traktor má automatickou převodovku i normálně manuální převodovku, tak děti budou naši studenti budou začínat starším traktorem, aby se naučili řadit a teprve v další části výcviku pojedou tady s tímto.
Tomáš Tikal, TV Polar: Proč jste to potřebovali?
Tomáš Doležel, učitel autoškoly: Protože ve všech farmách dneska už používají takovéto traktory. Kde jsou ty dva druhy převodovky, tak aby věděli jak s nimi zacházet.
Tomáš Tikal, TV Polar: Je to příklad nejmodernější zemědělské techniky?
Tomáš Doležel, učitel autoškoly: Myslím si, že určitě.
Tomáš Tikal, TV Polar: Trošku nám to popište co všechno umí.
Tomáš Doležel, učitel autoškoly: Dá se tam přepínat buďto, že teda řadíte manuálně-klasicky nebo ne klasický jako v autě, ale joystickem. Anebo je tam zcela automatická převodovka, má to náhon na všechny čtyři kola. Podstatné je to, že tam vlezou tři lidi do auta, takže je tam učitel, žák a zkušební komisař. Odpružená kabina, odpružená přední náprava.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jaký je zájem o řidičák na traktor?
Tomáš Doležel, učitel autoškoly: My děláme pouze pro studenty naší školy, kteří to mají jako povinný předmět.
Tomáš Tikal, TV Polar: Takže oni to musí udělat?
Tomáš Doležel, učitel autoškoly: Oni to musí udělat, mají to v osnovách školy a nebereme další uchazeče o řidičský průkaz mimo školu nebereme vůbec.
Tomáš Tikal, TV Polar: A pro jaké obory to je určeno?
Tomáš Doležel, učitel autoškoly: Pro podnikání a opravář zemědělských strojů.
Tomáš Tikal, TV Polar: Na jízdy v novém traktoru se těší i žáci novojičínské školy.
Tomáš Tikal, TV Polar: SŠ technická a zemědělská v Novém Jičíně kromě pořizování nové techniky pečuje také o své budovy.
Bohumír Kusý, ředitel SŠ technické a zemědělské NJ: Hned za náma je nová fasáda a na šenovské na odloučeném pracovišti jsme zrekonstruovali kotelnu. Takže v letošním roce i když ty podmínky jsou složité, tak jsem velmi spokojen.
-----------------------------------------------------------------------------------
Adaptační pobyt SŠ techniky a služeb Karviná v Tyře
Tomáš Tikal, TV Polar: Žáci Střední školy techniky a služeb z Karviné trávili adaptační kurzy v beskydské Tyře. A museli přijít na to, kdo se pokusil otrávit jejich třídního učitele.
Tomáš Tikal, TV Polar: Karvinská Střední škola techniky a služeb dlouhé roky sázela na adaptační kurzy na půdě školy. To se ale v posledních letech změnilo.
Yvetta Kalužová, ředitelka SŠ techniky a služeb Karviná: Tyhlety adaptační kurzy neboli motivační workshopy jsou neskutečně skvělé. Jsou přínosem pro naše žáky, protože během té krátké doby dvou dnů se žáci skamarádí, poznají své zájmy, záliby dokážou si pomoci a v podstatě je to zaměřeno i na podporu toho konkrétního řemesla, konkrétního oboru a to nám přináší obrovské výhody, protože žáci se dokážou spojit i s těmi svými vyučující, ví za kým mají jít pro pomoc, nechat si poradit a nehází flintu do žita.
Tomáš Tikal, TV Polar: Vybrali jste Tiru, jaká to byla volba?
Yvetta Kalužová, ředitelka SŠ techniky a služeb Karviná: Volba byla těžká, protože máme několik těch destinací, nicméně tady se nám nejvíc líbilo právě to okolí. To přizpůsobení se tomu našemu programu, protože těch aktivit máme dost a všechny jsou sportovně zaměřené a na přírodu.
Tomáš Tikal, TV Polar: Když se bavíme o prvácích, tak jak jste na tom letos? Kolik vám přišlo dětí.
Yvetta Kalužová, ředitelka SŠ techniky a služeb Karviná: Letos nám přišlo 672 žáků. Jsme oproti loňskému roku trošku lépe asi o 27 žáků a jsme rádi, že naše marketingové aktivity se projevily a žáci znají naši školu a vědí, co tam mají.
Tomáš Tikal, TV Polar: Účast na adaptační kurzu byla téměř stoprocentní. Vystřídali se tam skoro všichni nováčci na škole.
Tomáš Kaluža, třídní učitel, koordinátor projektu OKAP: Každý kurz má dva dny nebo jeden a půl dne. Střídají se tady veškeré maturitní obory,které máme u nás. Plus některé učební obory. Snažíme se, aby se tady dostalo co nejvíc žáků, aby si tento adaptační kurz a workshop užili co nejvíc a třídní učitelé, aby poznali svoje žáky v prvním ročníku.
Tomáš Tikal, TV Polar: O kterých oborech mluvíme?
Tomáš Kaluža, třídní učitel, koordinátor projektu OKAP: Mluvíme o požární ochrana, mechanik elektrotechnik, logistika, truhlář, instalatér.
Tomáš Tikal, TV Polar: Proč si myslíte, že je to důležité, aby se takto potkali, když už mají skoro měsíc za sebou?
Tomáš Kaluža, třídní učitel, koordinátor projektu OKAP: Sice mají měsíc školy za sebou, ale já osobně mám 32 žáků ve třídě a toto mi strašně pomáhá, abych ty žáky poznal.
Tomáš Tikal, TV Polar: K čemu je to dobré, že je poznáte a že oni poznají Vás?
Tomáš Kaluža, třídní učitel, koordinátor projektu OKAP: Poznám je, znám jejich koníčky, co je zajímá a to ve škole během třetí hodiny moc nejde skloubit.
Tomáš Tikal, TV Polar: Co je tady nejvíce baví, jak jste to koncipovali ten program, aby se zabavili všichni?
Tomáš Kaluža, třídní učitel, koordinátor projektu OKAP: Máme tady sportovní aktivity, máme tady logické aktivity, takže děcka si zaběhají a zahrají různé hry, takže mají náplň plnou.
Tomáš Tikal, TV Polar: A právě tohoto třídního učitele prý někdo v uvozovkách otrávil a jeho žáci se ho snaží zachránit.
Richard Cieslawski, speciální pedagog: Odpolední aktivity jsou zahrnuty formou příběhů, musí projít šesti stanovišti na kterých plnily různé úkoly. Ten příběh spočívá v tom, že třídní učitel jejich je otráven oni by měli najít protijed, aby ho zachránili. Takže postupují po různých stanovištích, plní tam různé úkoly za to dostávají indicie a na základě těch indicií oni potom hledají ten lék, který podají učiteli. Je tady vlastně kladen důraz na týmovost, spolupráci, komunikací tak aby si zkusili všechno.
Tomáš Tikal, TV Polar: Máte pocit, že je to baví?
Richard Cieslawski, speciální pedagog: Určitě, jinak bych to nedělal.
Tomáš Tikal, TV Polar: S čím budete spokojený? Vystřídá se vám tady několik tříd, takže když potom budete vyhodnocovat, tak co je důležité?
Richard Cieslawski, speciální pedagog: Důležité je, aby ti žáci poznali, že každý má místo ve skupině a aby se cítili dobře. Vlastně ten účel je to, aby se nastavilo takovéto pohodové pozitivní třídní klima.
Tomáš Tikal, TV Polar: Žáci prvních ročníků tak museli zvládnout týmové hry, pomáhat jeden druhému, museli na nepřítele střílet, posilovat svou fyzickou kondici nebo dokonce najít pachatele podle otisků prstů. Za všechny tyto aktivity získávali body a snažili se svého nového třídního učitele před otravou zachránit. Taková forma hry je evidentně bavila.
Yvetta Kalužová, ředitelka SŠ techniky a služeb Karviná: Začínají novou etapu životně. Životně svou celkově. Protože to je první střední škola pro mnohé z nich. Někteří mají opakování ročníku, nicméně naše škola je připraví pro život, nejen v oboru a v řemeslu, ale celkově jako osobnost člověka, která se dokáže rozvíjet právě u těch mladých nejvíce.
Tomáš Tikal, TV Polar: V Beskydech náš školní magazín končí. Další reportáže připravujeme na příští premiéru. Do té doby se mějte hezky a zůstaňte zdraví.