Studuj u nás
- Studenti SPŠ stavební v Opavě pomáhají s rekonstrukcí Bredy
- Olympiáda na SŠTaS Karviná
- Jarní koncert k 30. výročí ZUŠ Havířov
Dobrý den, další várku novinek ze školního prostředí vám přináší magazín TV Polar Studuj u nás. Začneme zajímavou praxí žáků SPŠ stavební v Opavě, navštívíme olympiádu na SŠ techniky a služeb v Karviné a nakonec uvidíte reportáž z koncertu na ZUŠ Havířov.
Studenti SPŠ stavební v Opavě pomáhají s rekonstrukcí Bredy
Studenti Střední průmyslové školy stavební zaznamenávají 3D skenerem obchodní dům Breda, který je významným dílem architekta Leopolda Bauera z 20. let minulého století. Chystá se totiž jeho oprava, a tak tento záznam poslouží jako podklad pro památkáře i stavebníky.
Obchodní dům Breda & Weinstein byl postavený v roce 1928 a v té tobě byl luxusním chrámem nákupů. Od roku 2013 je ale kvůli špatnému technickému stavu zavřený. Teď se ovšem blýská na lepší časy: budovu koupilo město a chystá se rekonstrukce. Ještě předtím ji ale podrobně zachytí 3D skener.
Václav Hájek, památkář, Národní památkový ústav: „Zaznamenání stávajícího stavu pomůže při obnově interiéru do autentického, původního stavu.“
Skenování budovy mají na starosti studenti opavské stavební průmyslovky. Pracují tady v rámci školní praxe.
Matěj Balcárek, student, SPŠS Opava: „Je to jednoduché. Jen stačí zmáčknout tlačítko a dát ten stroj správně.“
Přístroj upevněný na stativu rychle vysílá laserové paprsky, rotuje vodorovně i svisle. Prostor rozčlení na miliony bodů a zaznamená je.
Tomáš Patočka, učitel geodézie, SPŠS Opava: „Na základě fyzikálních vlastností, fyziky, on dokáže spočítat vzdálenosti a úhly. A na podle těchto hodnot vypočítá jednotlivé body toho skenu.“
Po práci v terénu pak nastává mnohem náročnější fáze u počítače.
Daniela Kyseláková, učitelka geodézie, SPŠS Opava: „To, co uděláme tady, uvnitř objektu, je jen zlomek práce. V počítači pak trvá hodiny a hodiny další zpracování.“
Výsledný 3D model interiéru i exteriéru obchodního domu bude sloužit jednak památkářům, kteří budou na rekonstrukci spolupracovat. Jako aplikace pak bude součástí kampaně, která bude mít za úkol najít pro prostory Bredy využití.
Linda Bittová, Spolek na záchranu obchodního domu Breda: „My se teď zaměřujeme na participační kampaň, kdy tu virtuální realitu poskytneme prostřednictvím kampaně Život s Bredou.“
Už během příštího měsíce by měla začít výměna oken a oprava střešní kopule. Město chce opravy financovat především z nejrůznějších dotací a fondů. Skenování Bredy se plánuje také po dokončení rekonstrukce. Vznikne tak zajímavé srovnání, jak se obchodní centrum proměnilo.
Olympiáda na SŠTaS Karviná
18 disciplín v rámci 1. ročníku Olympiády připravila karvinská Střední škola techniky a služeb pro zájemce ze středních škol napříč celým regionem. Studenti i učni tak mohli ukázat, co vše se naučili a ti nejlepší si domů odvezli i hodnotné ceny.
Střední škola techniky a služeb uspořádala pro žáky středních škol MSK první velkou olympiádu pro všechny obory, které škola nabízí.
Yveta Kaluźová, ředitelka SŠTaS Karviná: „Dnešní den jsme nazvali olympiádou, protože byl olympijský rok a chtěli jsme, aby každý ukázal, co umí, aby byl úspěšný ve škole a připravili jsme asi 18 disciplín napříč obory. Každý obor měl své téma, zábavnou formou, nejen odbornou, byly tam kvízy, tvořivé soutěže, žáci se mohli napříč obory hlásit do jednotlivých disciplín.“
Pro budoucí prodavačky byla určena disciplína v aranžování. Ze čtyř zadaných témat si soutěžící vybrali to, co jim nejvíce vyhovuje a které nejlépe vystihne jejich šikovnost. Detaily zpracování, zvolenou techniku a také míru kreativity pak hodnotili odborníci v porotě.
Zdeňka Stolárová, předsedkyně poroty: „Děti žijí touto soutěží, je tam spousta věcí, které jdou naaranžovat dobře, ale porota je objektivní a kontrolujeme vše tak, aby bylo vše spravedlivé.“
Ceny dostaly tři nejlepší soutěžní týmy a udělena byla i cena diváků. První místo zůstalo SŠTaS.
Nela Žigová, žákyně oboru Prodavač: „Je to takový zvláštní pocit, že jsme vyhrály. nečekaly jsme to, jsou tu i hezčí věci, než máme my třeba.“
Jasné zadání dostali i budoucí elektrikáři ze sedmi středních škol.
Pavel Fabián, učitel odborného výcviku oboru Elektro: „Zadání dostali ovládání motoru, hvězda, trojúhelník na tlačítko na výdrž. Musí si dávat pozor v silovém zapojení a ovládání.”
Martin Ciborán, žák ze SŠ techniky a služeb, Karviná: „Nejdřív se motor rozběhne do hvězdy a pak do trojúhelníku.“
Radim Pliska, žák ze SŠ polytechnické, Havířov - Šumbark: „Jsou tam dva typy vodičů, jeden, který spouští motor a druhý, kterým ovládáte, jakým stylem to bude ovládané, že máte ovládací a silovou část.“
Tento den škola také využila k zahájení spolupráce se společností ČEZ.
Lucie Urbánková, specialista strategického náboru skupiny ČEZ: „Je to hlavně z toho důvodu, že se snažíme podporovat technické vzdělávání, vybíráme si prioritně technické školy. Tahle spolupráce je pro nás přínosná, protože v této lokalitě žádnou další partnerskou školu nemáme, do budoucna budeme rádi, když se přijdou podívat k nám do praxe a naopak my rádi přijdeme s našimi odborníky, aby se něco nového přiučili.“
Škola si také pozvala šéfkuchaře zámečku Petrovice, aby budoucím kuchařům a kuchařkám, ale i jejich pedagogům v rámci workshopu předvedl moderní trendy ve vaření.
Vojtěch Beseda, šéfkuchař Zámečku Petrovice: “Připravil jsem si čtyřchodové menu složené z lokálních surovin a to českou kuchyni, která mi je nejblíž. Ať vidí, že suroviny, které znají od maička se dají zpracovat do pěkného jídla.“
Kateřina Berkiová, žákyně oboru Kuchař-číšník: „Jsme rádi, že přišel, naučil nás něco nového. To menu, které vybral, je pro nás těžké, ale s jeho pomocí to zvládneme.“
Celkem se olympiády zúčastnilo více než 350 žáků.
Jarní koncert k 30. výročí ZUŠ Havířov
Základní umělecká škola Havířov slavila 30 let od svého založení. Sice o dva roky později, ale zato krásným výročním koncertem.
Základní umělecká škola Leoše Janáčka působí v Havířově už téměř 32 let, nabízí všechny čtyři obvyklé obory, tedy hudební, taneční, výtvarný a literárně-dramatický. Kapacitu osmi set žáků má každým rokem naplněnou.
Anna Mikulová, ředitelka ZUŠ Leoše Janáčka Havířov: „Škola se každý rok vyvíjí, přidáváme nové obory, nové nástroje. Slavíme 30 let od založení, ale až po 32 letech. Důvodem byl samozřejmě covid. Rozhodli jsme se proto oslavit výročí letošním Jarním koncertem, který je především pro soubory. Koncerty se konají dva, aby se na všechny diváky dostalo.“
Oba koncerty byly vyprodané a oba byly připravené tak, aby co nejlépe prezentovaly umění, které se děti během posledních dvou let naučily.
Helena Neuwirthová, organizátorka koncertů: „Organizace zase tak těžká nebyla, protože na naší škole je spousta různých souborů a skupin, takže jsme jen třídili tak, aby se na všechny dostalo. Zapojily se i ostatní obory, nejen hudební.“
Vystupovat na výročním koncertu chtěli všichni žáci a všichni se těšili. Ta pauza bez veřejného vystupování byla příliš dlouhá.
anketa: účinkující
„Školu bych doporučila, mám to tady moc ráda. A na koncert jsme se moc těšili.“
„Já hraju na housle a zpívám.“
„Připravovali jsme se s flétnovým souborem. Dlouho jsme nevystupovali, toto je po dlouhé době první koncert, hodně jsme se těšili.“
U příležitosti 30. výročí škola vyhlásila také soutěž o nové logo, jejíž nejlepší výtvory jsou vystaveny ve foyer.
Toto vydání školního magazínu Studuj u nás, který nám přináší novinky z krajských škol, je u konce. Mějte se hezky a na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Dobrý den, další várku novinek ze školního prostředí vám přináší magazín TV Polar Studuj u nás. Začneme zajímavou praxí žáků SPŠ stavební v Opavě, navštívíme olympiádu na SŠ techniky a služeb v Karviné a nakonec uvidíte reportáž z koncertu na ZUŠ Havířov.
Studenti SPŠ stavební v Opavě pomáhají s rekonstrukcí Bredy
Studenti Střední průmyslové školy stavební zaznamenávají 3D skenerem obchodní dům Breda, který je významným dílem architekta Leopolda Bauera z 20. let minulého století. Chystá se totiž jeho oprava, a tak tento záznam poslouží jako podklad pro památkáře i stavebníky.
Obchodní dům Breda & Weinstein byl postavený v roce 1928 a v té tobě byl luxusním chrámem nákupů. Od roku 2013 je ale kvůli špatnému technickému stavu zavřený. Teď se ovšem blýská na lepší časy: budovu koupilo město a chystá se rekonstrukce. Ještě předtím ji ale podrobně zachytí 3D skener.
Václav Hájek, památkář, Národní památkový ústav: „Zaznamenání stávajícího stavu pomůže při obnově interiéru do autentického, původního stavu.“
Skenování budovy mají na starosti studenti opavské stavební průmyslovky. Pracují tady v rámci školní praxe.
Matěj Balcárek, student, SPŠS Opava: „Je to jednoduché. Jen stačí zmáčknout tlačítko a dát ten stroj správně.“
Přístroj upevněný na stativu rychle vysílá laserové paprsky, rotuje vodorovně i svisle. Prostor rozčlení na miliony bodů a zaznamená je.
Tomáš Patočka, učitel geodézie, SPŠS Opava: „Na základě fyzikálních vlastností, fyziky, on dokáže spočítat vzdálenosti a úhly. A na podle těchto hodnot vypočítá jednotlivé body toho skenu.“
Po práci v terénu pak nastává mnohem náročnější fáze u počítače.
Daniela Kyseláková, učitelka geodézie, SPŠS Opava: „To, co uděláme tady, uvnitř objektu, je jen zlomek práce. V počítači pak trvá hodiny a hodiny další zpracování.“
Výsledný 3D model interiéru i exteriéru obchodního domu bude sloužit jednak památkářům, kteří budou na rekonstrukci spolupracovat. Jako aplikace pak bude součástí kampaně, která bude mít za úkol najít pro prostory Bredy využití.
Linda Bittová, Spolek na záchranu obchodního domu Breda: „My se teď zaměřujeme na participační kampaň, kdy tu virtuální realitu poskytneme prostřednictvím kampaně Život s Bredou.“
Už během příštího měsíce by měla začít výměna oken a oprava střešní kopule. Město chce opravy financovat především z nejrůznějších dotací a fondů. Skenování Bredy se plánuje také po dokončení rekonstrukce. Vznikne tak zajímavé srovnání, jak se obchodní centrum proměnilo.
Olympiáda na SŠTaS Karviná
18 disciplín v rámci 1. ročníku Olympiády připravila karvinská Střední škola techniky a služeb pro zájemce ze středních škol napříč celým regionem. Studenti i učni tak mohli ukázat, co vše se naučili a ti nejlepší si domů odvezli i hodnotné ceny.
Střední škola techniky a služeb uspořádala pro žáky středních škol MSK první velkou olympiádu pro všechny obory, které škola nabízí.
Yveta Kaluźová, ředitelka SŠTaS Karviná: „Dnešní den jsme nazvali olympiádou, protože byl olympijský rok a chtěli jsme, aby každý ukázal, co umí, aby byl úspěšný ve škole a připravili jsme asi 18 disciplín napříč obory. Každý obor měl své téma, zábavnou formou, nejen odbornou, byly tam kvízy, tvořivé soutěže, žáci se mohli napříč obory hlásit do jednotlivých disciplín.“
Pro budoucí prodavačky byla určena disciplína v aranžování. Ze čtyř zadaných témat si soutěžící vybrali to, co jim nejvíce vyhovuje a které nejlépe vystihne jejich šikovnost. Detaily zpracování, zvolenou techniku a také míru kreativity pak hodnotili odborníci v porotě.
Zdeňka Stolárová, předsedkyně poroty: „Děti žijí touto soutěží, je tam spousta věcí, které jdou naaranžovat dobře, ale porota je objektivní a kontrolujeme vše tak, aby bylo vše spravedlivé.“
Ceny dostaly tři nejlepší soutěžní týmy a udělena byla i cena diváků. První místo zůstalo SŠTaS.
Nela Žigová, žákyně oboru Prodavač: „Je to takový zvláštní pocit, že jsme vyhrály. nečekaly jsme to, jsou tu i hezčí věci, než máme my třeba.“
Jasné zadání dostali i budoucí elektrikáři ze sedmi středních škol.
Pavel Fabián, učitel odborného výcviku oboru Elektro: „Zadání dostali ovládání motoru, hvězda, trojúhelník na tlačítko na výdrž. Musí si dávat pozor v silovém zapojení a ovládání.”
Martin Ciborán, žák ze SŠ techniky a služeb, Karviná: „Nejdřív se motor rozběhne do hvězdy a pak do trojúhelníku.“
Radim Pliska, žák ze SŠ polytechnické, Havířov - Šumbark: „Jsou tam dva typy vodičů, jeden, který spouští motor a druhý, kterým ovládáte, jakým stylem to bude ovládané, že máte ovládací a silovou část.“
Tento den škola také využila k zahájení spolupráce se společností ČEZ.
Lucie Urbánková, specialista strategického náboru skupiny ČEZ: „Je to hlavně z toho důvodu, že se snažíme podporovat technické vzdělávání, vybíráme si prioritně technické školy. Tahle spolupráce je pro nás přínosná, protože v této lokalitě žádnou další partnerskou školu nemáme, do budoucna budeme rádi, když se přijdou podívat k nám do praxe a naopak my rádi přijdeme s našimi odborníky, aby se něco nového přiučili.“
Škola si také pozvala šéfkuchaře zámečku Petrovice, aby budoucím kuchařům a kuchařkám, ale i jejich pedagogům v rámci workshopu předvedl moderní trendy ve vaření.
Vojtěch Beseda, šéfkuchař Zámečku Petrovice: “Připravil jsem si čtyřchodové menu složené z lokálních surovin a to českou kuchyni, která mi je nejblíž. Ať vidí, že suroviny, které znají od maička se dají zpracovat do pěkného jídla.“
Kateřina Berkiová, žákyně oboru Kuchař-číšník: „Jsme rádi, že přišel, naučil nás něco nového. To menu, které vybral, je pro nás těžké, ale s jeho pomocí to zvládneme.“
Celkem se olympiády zúčastnilo více než 350 žáků.
Jarní koncert k 30. výročí ZUŠ Havířov
Základní umělecká škola Havířov slavila 30 let od svého založení. Sice o dva roky později, ale zato krásným výročním koncertem.
Základní umělecká škola Leoše Janáčka působí v Havířově už téměř 32 let, nabízí všechny čtyři obvyklé obory, tedy hudební, taneční, výtvarný a literárně-dramatický. Kapacitu osmi set žáků má každým rokem naplněnou.
Anna Mikulová, ředitelka ZUŠ Leoše Janáčka Havířov: „Škola se každý rok vyvíjí, přidáváme nové obory, nové nástroje. Slavíme 30 let od založení, ale až po 32 letech. Důvodem byl samozřejmě covid. Rozhodli jsme se proto oslavit výročí letošním Jarním koncertem, který je především pro soubory. Koncerty se konají dva, aby se na všechny diváky dostalo.“
Oba koncerty byly vyprodané a oba byly připravené tak, aby co nejlépe prezentovaly umění, které se děti během posledních dvou let naučily.
Helena Neuwirthová, organizátorka koncertů: „Organizace zase tak těžká nebyla, protože na naší škole je spousta různých souborů a skupin, takže jsme jen třídili tak, aby se na všechny dostalo. Zapojily se i ostatní obory, nejen hudební.“
Vystupovat na výročním koncertu chtěli všichni žáci a všichni se těšili. Ta pauza bez veřejného vystupování byla příliš dlouhá.
anketa: účinkující
„Školu bych doporučila, mám to tady moc ráda. A na koncert jsme se moc těšili.“
„Já hraju na housle a zpívám.“
„Připravovali jsme se s flétnovým souborem. Dlouho jsme nevystupovali, toto je po dlouhé době první koncert, hodně jsme se těšili.“
U příležitosti 30. výročí škola vyhlásila také soutěž o nové logo, jejíž nejlepší výtvory jsou vystaveny ve foyer.
Toto vydání školního magazínu Studuj u nás, který nám přináší novinky z krajských škol, je u konce. Mějte se hezky a na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.