Vychovatelé v dětském domově v Havířově chodí do práce od 13 do 21 hodin, protože v dopoledních hodinách jsou děti ve škole. Nyní jsou ale “doma” na distanční výuce. To znamená, že vychovatel musí být s dětmi celý den.
Ladislava Hilbertová, ředitelka Dětského domova Sluníčko Havířov: “Naši vychovatelé tím, že děti nechodí do školy, tak dopoledne plní funkci učitele, odpoledne dělají funkci vychovatele a k večeru s dětmi vaří. Takže dělají funkci kuchařky. To všechno bychom byli schopni nějakým způsobem zvládnout, ale je tady ještě další problém. Naši vychovatelé také mají děti, o které by se měli postarat, měli by se s nimi učit a na to nikdo nemyslel, že pro tyhle děti by také bylo vhodné nějaké zabezpečení a to bohužel v tom našem oboru na to nikdo nemyslel.”
A další problém. V domově mají jen omezený počet počítačů. Děti tak nemohou být připojené se svou školou na on-line výuce. Veškeré úkoly tak plní s vychovateli. Zvládnou učivo i s osmi dětmi různého věku ve skupině, je velice náročné.
Ladislava Hilbertová, ředitelka Dětského domova Sluníčko Havířov: “Nám by třeba stačilo, kdybychom to měli formou výpůjčky a přesto, že jsem se snažila nějaké notebooky tímto způsobem sehnat, tak nejsou k dispozici. To znamená, že musíme improvizovat a ne všem dětem můžeme tu on-line výuku zajistit. Nákup notebooku by pro nás byl velmi finančně náročný a stejně potom v tom běžném provozu by ty notebooky ležely, protože bychom pro ně neměli využití.”
Alena Zedníková, vychovatelka: “Od rána je to záhul, protože vzhledem k tomu, že děti se nemohou připojit na on-line výuku, konkrétně tady je skupinka nyní tří dětí z prvního stupně a všechny by v téhle chvíli měly být na on-line výuce, což nejde. My jsme domluveni s třídníma učitelkami, že nám posílají veškeré materiály na naše emaily, my si to tiskneme a co všechno jde, musíme probírat s dětmi my sami. Což je náročné hlavně časově, protože když si vezmete, že každé dítě je teď ve vyučování a má se učit a vy tady máte takto tři děti, tak musíte vždy ty dva něčím zabavit, třeba procvičováním, které si pro ně připravíme dopředu a můžu se věnovat jednomu dítěti.”
anketa, děti: “Já jsem se zatím neučila nic, protože paní učitelka má teď výuku s děckama a my teď procvičujeme to co máme v učebnicích a přepisujeme to do sešitu a potom odpoledne začneme dělat tu naši školu.”
anketa, děti: “Raději jsem ve škole, protože tady to děláme všechno sami a ve škole to děláme společně.”
Ministerstvo školství nevydalo pro domovy ani opatření, která by umožňovala snížit riziko šíření nákazy. Domov tak ze zákona musí umožnit návštěvy rodičů, děti mohou trávit svůj volný čas kdekoliv venku. Pokud by někdo onemocněl, nemají izolační pokoje, nemají kým nahradit vychovatele. Jedinou podporu ředitelé vnímají ze strany zřizovatele, což je kraj.