Hned první úřední den v tomto roce zažívaly úřady s rozšířenou působností v celé České republice peklo. Spustil se systém při vyřizování nových elektronických občanských průkazů a systém hned na několika místech zkolaboval. V Havířově zatím situaci zvládají, i když žadatelé musí počítat s několika desítkami minut, než je jejich žádost vyřízena.
Leona Večeřová, vedoucí odboru vnitřních věcí MmH: „Je to způsobeno také tím, že v současné době přijímáme žádosti pouze na čtyři okénka, které jsou vybaveny příslušným vybavením na základě čehož se dají žádosti přijmout. Ostatní okénka už nemohou tyto agendy vykonávat."
A to je právě důvod, proč vznikají dlouhé čekací doby při vyřízení. Kritickou situaci má na svědomí prý samotné ministerstvo, které nedovybavilo obce potřebným zařízením.
Leona Večeřová, vedoucí odboru vnitřních věcí MmH: „Obce zvažují, zda-li investovat do těchto zařízení peníze, protože se jedná o velice značné náklady na pořízení dalšího okénka. Jsou to náklady neúměrné současnému rozpočtu obcí."
V Havířově situace není až tak vážná, aby musel magistrát zavést další úřední den. Žadatelé se mohou rovněž objednat mimo úřední dny, a to v době od 8 do 12 hodin.
Anketa: „Já si neměním občanský průkaz, že bych chtěla, ale končí mi platnost. Čekání nemám ráda, ale nic jiného mi nezbývá."
„Když měli 14 dnů zavřeno, tak jsem si ho nemohla udělat dřív, když mi končí 25. Ale možná by mohli otevřít teď na začátku, když je lidí více i v neúřední dny." „Změna trvalého pobytu a tím pádem potřebuji nový průkaz. Nedá se nic dělat."
Pevnými nervy se budou muset občané obrnit během května a června, kdy je každoročně zvýšení zájem o vyřízení cestovních dokladů.