Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Milan Koláček je v cíli první etapy v závodě sólových jachtařů přes Atlantik

Celý MS kraj |

První etapa závodu Transat 6,50 byla pro Milana Koláčka na Gaben > Follow Me smolná. Pátý den závodu v bouři roztrhl kosatku. Náročné podmínky nedovolovaly plachtu opravit. I s tímto handicapem dokázal Milan dojet do cíle na 23. místě mezi prototypy.

Meteorologické předpovědi těsně před startem slibovaly náročnou první etapu. Dva meteorologické týmy, se kterými Milan spolupracuje, byly schopny s určitostí předpovědět počasí jen pro první 3 dny. Dále byla situace nejasná, vývoj byl nepredikovatelný.

Již první tři dny závodu v Biskajském zálivu byly velmi náročné. Vítr jen velmi slabý, místy bezvětří. To je pro závodníky velmi vyčerpávající, spánek je v podstatě vyloučen. Milan se držel výborně a bojoval o přední příčky. Pak přišel mys Finisterre. Náročná oblast, kde vítr a vlny dokážou připravit nečekané překážky. Zde se Milan dostal do větrné kapsy s nepříjemnými vlnami a uvízl na místě. Bezvětří trvalo celou noc a Milan ztrácel jedno místo za druhým.

Když se vítr znovu dostavil, Milan začal opět stahovat soupeře a probojoval se na dosah čela závodu. Po dvě noci byl nejrychlejší z celého startovního pole.

Pak se vše otočilo. V sílící bouři, kdy Milan plul se dvěma refy na kosatce a třemi na hlavní plachtě ve větru o rychlosti 40 uzlů a ve vysokých vlnách, přišla rána a kosatka se v horní části rozlétla na dva kusy. Nenahraditelná ztráta, protože nadále bylo nutné pokračovat na stoupačku. Místo kosatky Milan vytáhl malou kosatku bouřkovou, která však klasickou plachtu nedokáže nahradit. Začal na soupeře ztrácet.

Stále se měnící předpověď počasí napovídala tomu, že by se mohla otevřít západní varianta trasy, v severozápadním větru na zadní straně tlakové níže. Milan zamířil na západ s genakerem místo kosatky. Znamenalo to velmi ostrý kurz 80°, ale jediný možný s plachtami, které měl Milan k dispozici. Vítr přitom znovu sílil až na 28 uzlů. Na rozbouřeném moři se Milan obával, že stěžeň nápor nevydrží, ale neměl jinou možnost.

Předpověď nevydržela. Tlaková níže zamířila na severozápad a Milanova cesta se uzavřela. Bylo nutné se znovu stočit na východ a stoupat. Bez kosatky. Ztráta na čelo závodu začala znovu narůstat. Milan se pokoušel opravit kosatku, ale 4 dny stále pršelo a palubu zalévaly ohromné vlny. Plachtu nebylo možné vysušit, aby se ji podařilo zalepit. Oprava nedržela. Dva dny před cílem se navíc projevila závada na regulátoru dobíjení akumulátorů a Milan se ocitl téměř bez proudu. Posledních 48 hodin nemohl opustit kormidlo.

Přesto se nevzdával. Bojoval a plul nejrychleji z celého startovního pole. Stahoval znovu své soupeře. Ztráta však již byla příliš veliká. Z 28. místa se Milanovi podařilo probojovat na 23. pozici, na více již nebyl čas. Na vítězného Seba Rogues ztratil 16 hodin.

Po dojezdu do cíle Milan řekl: „Závod byl brutální, nejtěžší, jaký jsem dosud jel. Nejprve vyčerpávající bezvětří, pak dvojice bouřlivých tlakových níží. 4 dny jsem byl na palubě zaplavován deštěm nebo vlnami. S roztrženou kosatkou jsem již neměl mnoho možností na výběr."

Milanova slova potvrdil i vítězný Seb Rogues: "Je to moje největší vítězství, protože šlo o nejnáročnější závod, jaký jsem kdy jel."

 

Nahlásit chybu


Ve Frýdku-Místku otužilci ukončili sezonu duatlonem u splavu

Otužileckým duatlonem ukončili sezonu vyznavači zimního koupání ve Frýdku-Místku. Na trať a především do studené vody řeky Ostravice se vydali závodníci bez rozdílu věku.

V Rychvaldě při slavnostním setkání ocenili pracovníky škol a školek

V Kulturním domě v Rychvaldě se 28. března sešli učitelé a nepedagogičtí pracovníci rychvaldských škol a školek. Starostka města jim u příležitost Dne učitelů poděkovala za jejich práci ve školství.

Primátor Karviné navštívil městský psí útulek se snahou pomoci opuštěným zvířatům

Primátor města Karviné Jan Wolf navštívil městský psí útulek, ve kterém podle jeho slov pracují lidé, co berou svou práci jako poslání. V psím útulku se aktuálně nachází 27 psů, kteří čekají na štěstí.

Varhany Slezskoostravské radnice těšily posluchače, usedla za ně přední česká varhanice

Návštěvníky koncertů na Slezskoostravské radnici čekal na jaře jedinečný hudební zážitek. Koncert byl tentokrát jen o jediném nástroji, a to nástroji královském. Za místní varhany usedla jedna z nejlepších varhanic v Česku.

Soutěž prověřila znalosti páťáků na téma jakékoliv oko

Základní škola Komenského 68 pořádala přírodovědnou soutěž pro žáky pátých tříd. Hlavním tématem prověřovaných znalostí bylo oko, a to z různého pohledu zkoumání.

V Městském domě kultury se opět uskutečnil festival Cesta k harmonii s množstvím produktů

Uskutečnil se festival Cesta k harmonii - pravidelné setkávání lidí, kteří se komplexně zajímají o duchovní rozvoj. Nechyběly klasické stánky s kvalitními produkty, zajímavé přednášky a významní hosté.

Moravská Ostrava a Přívoz má dvě oceněné pedagožky v rámci Dne učitelů

U příležitosti Dne učitelů ocenila Ostrava výjimečné pedagogy, kteří svou prací přispívají k rozvoji školství. Mezi vyznamenanými byly i dvě osobnosti z obvodu Moravská Ostrava a Přívoz.

Zámek Nová Horka zahajuje hlavní sezonu, otevírá první víkend v dubnu

28. března 2025 16:45 | Studénka | Petra Dorazilová | Expres Studénky

S příchodem jara se opět otevírají brány zámků a vítají návštěvníky na začátku nové turistické sezony. Barokní zámek v Nové Horce tak učiní první víkend v dubnu.

Hukvaldská obora je kvůli slintavce a kulhavce preventivně uzavřená, stejně jako hrad

28. března 2025 9:37 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Obory se zvěří, která je vnímavá na onemocnění slintavkou a kulhavkou, a nacházející se v krajích s hranicemi se Slovenskem, musely být uzavřeny pro veřejnost. Patří mezi ně i známá obora v Hukvaldech.

V Žabni vyšetřují úhyn ryb, povodí zvýšilo průtok k většímu naředění

28. března 2025 12:42 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Příčinu a přesnou dobu úhynu ryb v říčce Olešné na Frýdecko-Místecku vyšetřují od čtvrtku odborníci.

Smrt člověka v kolejišti zastavila provoz vlaků v Opavě

Včera 20:43 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Okolnosti, za jakých vyhasl život nešťastníka v opavském kolejišti, vyšetřují policisté od sobotního večera.

Sebevražedný skok mladé ženy skončil v hasičské matraci

28. března 2025 19:19 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Dobrý konec měl sebevražedný pokud mladé ženy z Ostravy. Po skoku do nafukovací matrace putovala z rukou hasičů do péče zdravotníků.

Domov pro seniory Oasa v Opavě rozšířil prostory a nabídne i odlehčovací službu

28. března 2025 11:41 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová | Regionální zprávy POLAR

Domov pro seniory Oasa v Opavě slavnostně otevřel nové prostory. Počet pokojů pro seniory se tak zvýšil z 57 na 91. Určeny jsou lidem ve věku 65 let a více primárně z okresu Opava.

Kamion se dřevem vážil přes limit, řidič nedoložil smlouvu ani oprávnění

28. března 2025 9:13 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Moravskoslezský KAMION – TEAM pokračuje v pravidelných kontrolách kamionů. Přetížené bývají různým nákladem, nejčastěji dřevní kulatinou.

Noční požár chatky v Krnově způsobil škodu za půl milionu

28. března 2025 9:03 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Naštěstí bez zranění, když se uživateli před plameny podařilo včas utéct, se obešel noční požár chatky v Krnově. K hašení vyjely jednotky z Krnova, Brumovic a Města Albrechtice.

Záchranáři na haldě trénovali zásahy s pomocí vrtulníku

27. března 2025 19:23 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Na haldě v Ostravě-Hrabůvce se konal výcvik leteckých záchranářů Zdravotnické záchranné služby MSK. Byl zaměřen na výcvik speciálních činností, tzn. použití palubního jeřábu a vysazení posádky v šikmém terénu.

Milan Koláček je v cíli první etapy v závodě sólových jachtařů přes Atlantik
Vydáno 7. října 2011 0:00, Celý MS kraj, Tomáš Tikal
První etapa závodu Transat 6,50 byla pro Milana Koláčka na Gaben > Follow Me smolná. Pátý den závodu v bouři roztrhl kosatku. Náročné podmínky nedovolovaly plachtu opravit. I s tímto handicapem dokázal Milan dojet do cíle na 23. místě mezi prototypy.

Meteorologické předpovědi těsně před startem slibovaly náročnou první etapu. Dva meteorologické týmy, se kterými Milan spolupracuje, byly schopny s určitostí předpovědět počasí jen pro první 3 dny. Dále byla situace nejasná, vývoj byl nepredikovatelný.

Již první tři dny závodu v Biskajském zálivu byly velmi náročné. Vítr jen velmi slabý, místy bezvětří. To je pro závodníky velmi vyčerpávající, spánek je v podstatě vyloučen. Milan se držel výborně a bojoval o přední příčky. Pak přišel mys Finisterre. Náročná oblast, kde vítr a vlny dokážou připravit nečekané překážky. Zde se Milan dostal do větrné kapsy s nepříjemnými vlnami a uvízl na místě. Bezvětří trvalo celou noc a Milan ztrácel jedno místo za druhým.

Když se vítr znovu dostavil, Milan začal opět stahovat soupeře a probojoval se na dosah čela závodu. Po dvě noci byl nejrychlejší z celého startovního pole.

Pak se vše otočilo. V sílící bouři, kdy Milan plul se dvěma refy na kosatce a třemi na hlavní plachtě ve větru o rychlosti 40 uzlů a ve vysokých vlnách, přišla rána a kosatka se v horní části rozlétla na dva kusy. Nenahraditelná ztráta, protože nadále bylo nutné pokračovat na stoupačku. Místo kosatky Milan vytáhl malou kosatku bouřkovou, která však klasickou plachtu nedokáže nahradit. Začal na soupeře ztrácet.

Stále se měnící předpověď počasí napovídala tomu, že by se mohla otevřít západní varianta trasy, v severozápadním větru na zadní straně tlakové níže. Milan zamířil na západ s genakerem místo kosatky. Znamenalo to velmi ostrý kurz 80°, ale jediný možný s plachtami, které měl Milan k dispozici. Vítr přitom znovu sílil až na 28 uzlů. Na rozbouřeném moři se Milan obával, že stěžeň nápor nevydrží, ale neměl jinou možnost.

Předpověď nevydržela. Tlaková níže zamířila na severozápad a Milanova cesta se uzavřela. Bylo nutné se znovu stočit na východ a stoupat. Bez kosatky. Ztráta na čelo závodu začala znovu narůstat. Milan se pokoušel opravit kosatku, ale 4 dny stále pršelo a palubu zalévaly ohromné vlny. Plachtu nebylo možné vysušit, aby se ji podařilo zalepit. Oprava nedržela. Dva dny před cílem se navíc projevila závada na regulátoru dobíjení akumulátorů a Milan se ocitl téměř bez proudu. Posledních 48 hodin nemohl opustit kormidlo.

Přesto se nevzdával. Bojoval a plul nejrychleji z celého startovního pole. Stahoval znovu své soupeře. Ztráta však již byla příliš veliká. Z 28. místa se Milanovi podařilo probojovat na 23. pozici, na více již nebyl čas. Na vítězného Seba Rogues ztratil 16 hodin.

Po dojezdu do cíle Milan řekl: „Závod byl brutální, nejtěžší, jaký jsem dosud jel. Nejprve vyčerpávající bezvětří, pak dvojice bouřlivých tlakových níží. 4 dny jsem byl na palubě zaplavován deštěm nebo vlnami. S roztrženou kosatkou jsem již neměl mnoho možností na výběr."

Milanova slova potvrdil i vítězný Seb Rogues: "Je to moje největší vítězství, protože šlo o nejnáročnější závod, jaký jsem kdy jel."

 

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/8337/milan-kolacek-je-v-cili-prvni-etapy-v-zavode-solovych-jachtaru-pres-atlantik