Třída základní školy ve Spálově připomíná spíše hernu. Děti tu neznají klasické zvonění a výuku mají rozvrženou do bloků.
“Děti mají možnost si vybrat, na čem budou pracovat, jestli budou dělat matematiku, češtinu. Vždycky v pondělí s nimi začínáme dělat týdenní plán a oni si mohou činnost vybírat,” vysvětlila Lucie Kozelská, učitelka ZŠ Spálov.
“Mi se nejvíce líbí písanka, kterou právě dělám, a rád taky dělám s pomůckami,” svěřil se jeden z chlapců. Další děti popsaly, že právě dělají matematiku, trénují písmenko “h” nebo pomocí speciálních pomůcek násobení. “To je matematická mandala, násobilka dvou a tří,” prozradil další žák.
Hlavním důvodem přijetí montessori výuky byl pokles žáků, v roce 2013 navštěvovalo tuto školu s plným počtem devíti ročníků 100 dětí.
“Využili jsme montessori pedagogiku jako alternativu vzdělávání a domnívám se, že toto se výrazně odrazilo na zvyšování počtu žáků a vůbec možností tady ve Spálově,” uvedl Zdeněk Kotas, ředitel MŠ a ZŠ Spálov.
Alternativní metodou se ve dvou smíšených třídách učí 31 dětí v 1. až 3. ročníku. Dojíždí sem také z širokého okolí, z Oderska a Hranicka.
“V současné chvíli máme 132 žáků a předpokládám, že se tento počet zvýší až na 144 v dalším školním roce,” dodal ředitel spálovské školy.
Základní škola ve Spálově už připravuje otevření čtvrtého ročníku montessori třídy a toto vzdělávání by chtěla prodloužit až do deváté třídy.