V současné
době je důležité v galeriích vystavovat mladou generaci a
prezentovat médium malby. Jsem moc rád, že Moravskoslezský kraj
je na výstavě Bez tváře zastoupen hned šesti umělci. Václav
Buchtelík, Jiří Kuděla, Pavla Malinová, Jiří Marek, Barbora
Mikudová a Jan Vytiska odtud buď pocházejí, nebo studovali na
Fakultě umění Ostravské univerzity, anebo zde dlouhodobě žijí
a působí. Tematický
výtvarný projekt shrnuje také publikace,
kterou
napsal kurátor výstavy Jaroslav Michna.
S jeho komentářem se můžete projít
výstavou ve čtvrtek 5. září,
řekl
náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou
péči Lukáš Curylo.
O
VÝSTAVĚ
Výstavní
projekt Bez
tváře představuje
fenomén
nezobrazování, deformování, skrývání nebo nahrazování lidské
tváře na třech desítkách obrazů a soch z let 2006 až 2024
osmnácti současných českých malířů a malířek, narozených
v rozmezí 70. až 90. let 20. století. Tato umělecká
generace žije ve světě, v němž se krásná tvář stala
nástrojem
reklamy
a někdy i virtuální lži. Nezobrazivé
či beztvářné tendence malířů můžeme číst jako odmítnutí
všudypřítomné kontaminace dokonalých tváří, jejichž pravá
identita je skryta za maskou účelnosti, doplnil
kurátor Jaroslav Michna a podotkl, že
jedno umělecké
dílo pochází ze sbírky GVUO a ostatní na výstavu zapůjčili
vystavující autoři, Sbírka Adély Babanové, Nadační fond
8smička a Sbírka Pekelné sáně, Kroměříž.
DEKAPITACE,
DEFORMACE A DEKONSTRUKCE LIDSKÉ TVÁŘE
Tvář
je v uměleckých dílech vybraných malířů pojata mnoha
různými způsoby. S tendencí minimalizovat, nebo odstranit
hlavovou partii pracuje například Samuel Kollárik. Malířka
Barbora Mikudová skrývá hlavu pod kapucí nebo za zdí. Malíř
Jiří Kuděla ji nahrazuje jiným objektem. Tomáš
Tichý deformuje obličejové partie, které pak ve výsledku působí
jako chyby softwaru.
Adéla Janská pracuje s plastovými maskami. V
tvorbě Dalibora
Davida a Davida Jedličky je patrné krytí a Aleš Brázdil využívá
maskování.
Jakub
Čuška a Václav Buchtelík pracují s konturovými obrysy hlav,
které vyplňují neurčitým obsahem.
Postupy Jakuba Janovského reagují na nadužívání obličeje, jako je tomu v případě kartiček městské hromadné dopravy. Daniel Pitín občas nahrazuje tvář jiným materiálem, nejčastěji papírem. Jiří Marek maluje surreálné obrazové kompozice, v nichž beztvářná figura sehrává důležitou roli. Výrazný zásah do hlavové partie můžeme vidět také u Josefa Bolfa, Adama Štecha a Jana Vytisky. Do širšího okruhu beztvářných malířů lze zahrnout i Zbyňka Sedleckého anebo Pavlu Malinovou, v jejíž malbách lidský obličej nabývá animálních a florálních tvarů.
Je
zřejmé, že zásahy do hlavové partie jsou v současné české
figurální malbě častým jevem. Tvářně deformistické pojetí
figury můžeme objevit v průběhu celého 20. století, přičemž
tyto tendence měly pokaždé jiná východiska. Povětšinou však
převažuje manipulace tváře v rámci celé figury. U
sledovaných malířů je novým a zřetelně rozpoznatelným znakem
koncepční řešení hlavové partie vydělené od zbytku těla. Ve
většině případů dochází ne k deformaci, nýbrž k úplné
absenci tváře nebo hlavové partie. Absence obličeje je ve výstavě
postavena proti všudypřítomnému kultu mladé tváře, který
zbytněle bují ve veřejném prostoru, reklamě i na sociálních
sítích,
uzavřel Michna.
PRAKTICKÉ
INFORMACE
V GVUO si nyní můžete prohlédnout rovněž výstavy VIKTOR FREŠO / Future Memories, komorní výstavu JITKA VÁLOVÁ / Na motivy Leoše Janáčka a Výstavu jednoho díla ze sbírek GVUO. Dvacáté šesté dílo, malbu Večer Jana Kotíka, vybral herec Josef Trojan. Dům umění, GVUO je otevřen úterý až neděle 10 až 18 hodin. Vstupné na výstavu činí 60 korun plné a 30 korun zlevněné. V pátek a pro seniory je vstup volný.
Bez
tváře
3. 7. – 8. 9. 2024 (vernisáž 2. 7. v 17 hodin)
Kurátor: Jaroslav Michna
Grafický design: Katarína Jamrišková
Vystavující
umělci:
Josef Bolf (*1971), Aleš Brázdil (*1983), Václav Buchtelík (*1990), Jakub Čuška (*1989), Dalibor David (*1972), Jakub Janovský (*1984), Adéla Janská (*1981), David Jedlička (*1969), Samuel Kollárik (*1992), Jiří Kuděla (*1976), Pavla Malinová (*1985), Jiří Marek (*1991), Barbora Mikudová (*1992), Daniel Pitín (*1977), Zbyněk Sedlecký (*1976), Adam Štech (*1980), Tomáš Tichý (*1984), Jan Vytiska (*1985)
Záštitu
nad výstavou převzal Lukáš Curylo, náměstek hejtmana
Moravskoslezského kraje.
Projekt se uskutečňuje za finanční
podpory Ministerstva kultury.
Partneři:
Moravskoslezský kraj; Ministerstvo kultury; Rada galerií České
republiky; Newton media, a. s.; Rengl, s. r. o.; Epona Ostrava s. r.
o.; Tiskárna Helbich, a. s.; Fakultní nemocnice Ostrava
Mediální
partneři:
Art Antiques; Artalk; Artikl; Český rozhlas Ostrava; Deník; Flash
Art; Magazín Patriot; ostravan.cz; Patriot Program; Polar; Rádio
čas
Galerie výtvarného umění v Ostravě je příspěvkovou organizací Moravskoslezského kraje a ve svých sbírkách pečuje o dvacet tři tisíc uměleckých předmětů. GVUO spravuje Dům umění, kde pořádá výstavy staršího i současného umění, designu a architektury, včetně edukačních a doprovodných programů, a administrativní budovu na Poděbradově ulici 12, kde se nachází veřejná knihovna s badatelnou zaměřená na výtvarné umění a dokumentaci výstav GVUO. Více informací na www.gvuo.cz.