92 % respondentů v domácnostech, které zásobují pitnou vodou a kde zajišťují odvádění a čištění vod odpadních Severomoravské vodovody a kanalizace Ostrava, hodnotí vodárenskou společnost pozitivně, velmi negativně ji nevnímá nikdo z dotazovaných. Míra pozitivního hodnocení roste s vyšším vzděláním.
Stejně jako při minulém měření před třemi lety také letos považuje 96 % dotazovaných pitnou vodu za kvalitní, 56 % za vysoce kvalitní splňující parametry pro kojeneckou vodu. Za velmi nekvalitní ji neoznačil téměř nikdo. „Pozitivní hodnocení kvality dodávané pitné vody považujeme za důležité ocenění naší práce. Díky kvalitě zdrojů v Beskydech a podhůří Jeseníku, stejně jako investicím do nejmodernějších technologií v úpravnách vod a do vodovodní sítě, pijí lidé v lokalitách, kterou zásobuje naše společnost, jednu z nejkvalitnějších pitných vod v České republice. A to zůstává naším jednoznačným cílem i nadále,“ říká generální ředitel SmVaK Ostrava Anatol Pšenička.
V dotazu týkajícím se kontaktu s vodárenskou společností je u odběratelů zřetelný trend, kdy se obracejí k písemné či elektronické formě komunikace, kdy tyto hodnoty vzrostly na 48 a 18 %, oproti 14 a 4 % před třemi lety. Oblíbený nicméně zůstává nadále osobní kontakt při odečtu vodoměru, který preferuje 70 % dotazovaných. Nástup moderních technologií je patrný také při preferovaných formách platby, kdy v minulosti oblíbené složenky se jeví jako nejvýhodnější forma pro 17 % dotazovaných oproti 60-70 % při minulých měření. Více než polovina respondentů aktuálně preferuje platbu převodem z účtu, postupně se objevují nové formy plateb jako prostřednictvím QR kódů nebo online platbou z účtu. Tradiční způsob plateb pochopitelně nadále dominuje u starší generace, nové formy preferují mladší generace a také lidé s vyšším vzděláním. „Přesun preferencí odběratelů ve způsobu placení za dodávky nebo ve formě kontaktu s dodavateli energií a dalšími síťovými společnostmi je jasným trendem, který bude dále akcelerovat. Díky tomu, že jsme na začátku roku 2023 implementovali nový zákaznický systém, který dále rozvíjíme směrem k větší automatizaci a elektronizaci při vyřizování požadavků s odběrateli, se nám daří rozvíjet co nejvstřícnější a nejpohodlnější způsob komunikace a kontaktu se zákazníky. Zajímavé je, že přes všechny moderní formy komunikace zůstává nadále vysoce oblíbenou formou kontaktu setkání s našimi odečítači vodoměrů přímo v terénu,“ popisuje Pšenička.
Zaměstnanci provádějící v domácnostech odečty vodoměrů si ostatně vysloužili v hodnocení skvělou známku. Tazatelé je hodnotili jako ve škole a výsledná známka byla 1,12.
Více než čtvrtina domácností uvedla, že vlastní zahradní bazén, což představuje nárůst o 5 % v porovnání s předchozím měřením.
Více než třetina domácností (34,7 %) vůbec nekupuje do domácnosti balenou vodu, protože ji považuje za drahou a kvalitativně dle jejich názoru není lepší než voda z vodovodu. 12 % respondentů tvrdí, že ji používá pro pití, ale pro vaření používá vodu z vodovodu. 51 % domácností ochucenými vodami občas doplňuje spotřebu pitné vody z vodovodu k pití.