„Ve Spojených státech, které jsou pro tento typ podpovrchové těžby stěžejní, máme možnost zúročit naše know-how a vývojové kapacity. Americký trh je jedním z klíčových trhů, kde vidíme potenciál pro dlouhodobé uplatnění našich výrobků. Těžba uhlí v USA má perspektivu minimálně na dalších 30 let a my máme ambice stát se partnerem pro plánovanou obnovu důlního vybavení předních amerických těžařů minimálně v následujících pěti letech,“ uvádí Aleš Martínek, generální ředitel společnosti OSTROJ.
OSTROJ společně se Swanson Industries úspěšně vyvinul a otestoval prototyp sekce mechanizované výztuže přizpůsobený specifickým požadavkům amerického trhu. Výrobek byl v září prezentován na mezinárodním veletrhu v Las Vegas. „Kromě mechanizovaných výztuží se chystáme v USA také nabízet žlaby k porubovým dopravníkům a kompletní porubové a podporubové dopravníky,“ říká Martin Čmiel, ředitel divize Důlní a průmyslové technologie společnosti OSTROJ, a dodává: „V listopadu budeme expedovat první rozsáhlejší zakázku pro americký trh. Půjde o téměř 300 ks táhel, což jsou náhradní díly určené pro generální opravy mechanizovaných výztuží.“
Do prototypu sekce mechanizované výztuže konstruktéři OSTROJe zapracovali maximum zkušeností z reálného provozu v těžkých podmínkách podpovrchové těžby. Sekce a její jednotlivé díly jsou smontovány tak, aby je bylo možné rozebrat a vyměnit s minimálním úsilím a časovými ztrátami a umožňovala obsluze dobrý přístup ke všem ovládacím prvkům. „Naše výrobky přizpůsobujeme požadavkům amerických zákazníků, kteří kladou velký důraz na robustnost a vysokou spolehlivost těžebních zařízení. Požadovaná životnost mechanizovaných výztuží v USA je 60 000 pracovních cyklů, což je o 100 % více než u evropské normy," upřesňuje Martin Čmiel.
Dříve se OSTROJ soustředil primárně na vývoj důlních strojů pro český a evropský trh, ale s rostoucím důrazem na jiné průmyslové sektory musel produkci postupně diverzifikovat. Nyní se znovu zaměřuje na vybavení pro těžbu uhlí, a to právě v době, kdy někteří hlavní globální výrobci na americkém trhu omezují své aktivity v tomto segmentu.
Vstup do zámoří je tak důležitým milníkem v historii společnosti OSTROJ, která se i po více než 75 letech svého působení dokáže přizpůsobit aktuálním potřebám světových trhů a vracet se ke kořenům své výroby s novými technologiemi a inovacemi. „Naše portfolio výrobků budeme rozšiřovat v závislosti na poptávce ze strany zákazníků a také s ohledem na naše kapacitní a technologické možnosti,“ doplňuje Aleš Martínek.
O společnosti OSTROJ:
OSTROJ a.s. patří k významným strojírenským firmám v České republice. Na trhu působí od roku 1948, ale její historie sahá až do druhé poloviny 19. století. Je ryze českou akciovou společností, její sídlo a výrobní závod se nachází v Opavě. Společnost zaměstnává téměř 800 pracovníků a dosahuje tržeb na úrovni 1,25 miliardy Kč (rok 2023). Do výrobkového portfolia pěti divizí patří široká škála služeb a zařízení, od opracovaných lakovaných svařenců, přes hydraulické válce, hřídele, tiskařské válce, přesné obráběné dílce až po ocelové zápustkové výkovky, galvanické zinkování, dopravníkové systémy i stroje pro podzemní stavitelství a hlubinnou těžbu uhlí.