Terminál, do kterého již AWT v minulosti investovala zhruba 80 milionů korun, umožňuje přesun dopravy zboží ze silnic na železnici a pomáhá tak odlehčit tuzemské dálnice přetížené kamiony.
„Kombinovanou dopravu mezi silnicí a železnicí považujeme za budoucnost svého oboru. Kombinuje bezpečnost a ekologičnost dopravy po železnici s rychlostí silničních přeprav a je tak mezi našimi zákazníky stále více žádaná. Dokazuje to i růst počtu manipulací na terminálu v Ostravě-Paskově, který už letos překročil 32 tisíc přeložených kontejnerů a je tak meziročně o 100 procent vyšší," uvedl obchodní ředitel skupiny AWT Edin Sose.
Přestavba už je v plném proudu. Stávající kolej byla prodloužena z původních 200 na 260 metrů, upraveno bylo i její zhlaví. Položily se dvě zcela nové koleje (přičemž každá čítá 300 metrů), dokončen je i železniční přejezd. Manipulace s jedním kontejnerovým vlakem se tak zkrátí ze stávající hodiny a půl na pouhých 20 minut. Každý takový vlak přitom v objemu zboží nahradí 30 až 35 kamionů.
Nyní se na terminálu zpevňuje manipulační plocha včetně drenáží a kanalizace. První etapa počítá se zpevněním 10.000 m2 z celkové rozlohy překladiště 31.000 m2. Tím se také zvýší skladovací kapacita ze současných 1400 TEU až na 1700 TEU (1 TEU znamená jeden kontejner o délce 20 stop).
„Rekonstrukce probíhají za plného provozu. Proto jsme otevřeli odlehčovací terminál ve zhruba šest kilometrů vzdáleném Staříči. Ten nám umožní jednak zvládnout překládané objemy, ale i samotnou realizaci modernizace překladiště v Paskově," říká technický ředitel skupiny AWT Bohumil Bonczek.
Dodává, že pro zvládnutí zvýšeného počtu manipulací a zabezpečení skladovacích možností se s provozem staříčského odlehčovacího překladiště počítá i do budoucna. Zároveň začal na staříčském terminálu pracovat překladač Hyster 46-36 Ch, a doplnil tak stávající dva stroje - Hyster 45-24 IH a Kalmar DRF 450, kterými disponuje Paskov. Oba dokážou manipulovat s kontejnery o hmotnosti až 45 tun.
Terminál skupiny AWT v Ostravě-Paskově, kde byl provoz zahájen v roce 2007, je jedním z mála srovnatelných překladišť v České republice vůbec. Je koncipován jako nezávislý, tedy není pouze pro potřeby skupiny AWT, ale je otevřený všem zájemcům o překládku. Plní tak v Moravskoslezském kraji v podstatě stejné funkce jako veřejné logistické centrum. Má strategickou polohu v blízkosti dálnice, slovenské a polské hranice, je napojen i na celostátní železniční síť. Průmyslové zóny v Ostravě-Hrabové, Nošovicích, Mošnově, Českém Těšíně a Třinci nejsou vzdáleny víc než 50 kilometrů. Terminál umožňuje také napojení na důležité evropské přístavy - německý Hamburg a Bremerhaven, nizozemský Rotterdam nebo slovinský Koper. Vlečku tvoří 9 kolejí a provoz na ní zajišťují dvě posunující lokomotivy 24 hodin denně. Vedle překládky, svozu a rozvozu kontejnerů nabízí terminál Ostrava-Paskov rovněž odbavení ucelených vlaků i jednotlivých vozových zásilek.