ADRA už roky pořádá ve Frýdku-Místku nejrůznější aktivity pro děti s poruchou autistického spektra.
Petr Adamus, vedoucí dobrovolnictví v ČR, ADRA: "Snažíme se vytvářet nějaký prostor pro děti na spektru autismu. Snažíme se tím pomoct rodičům, kteří toho mají dost na starosti. Snažíme se jim trošku vyšetřit času, a proto s dětmi nacvičujeme různé typy aktivit. Mezi ty nejdůležitější určitě patří nácvik komunikačních aktivit, nácvik sociálních dovedností, mezi něž patří určitě i rozvoj emocí, aby děti dokázaly trošičku vyjadřovat nějakou svoji nevoli nebo vůli, radost či hněv. Takže to všechno se v těch našich volnočasových aktivitách učíme."
Od listopadu letošního roku rozjela ADRA volnočasové aktivity také v objektu na Sadové ulici.
Petr Adamus, vedoucí dobrovolnictví v ČR, ADRA: "Tady máme teď těch nejmenších pět dětí. Jsou to všechno děti předškolního věku, se kterými je ta práce velmi náročná, protože si teprve zvykají. Snažíme se je nejdřív prostě adaptovat, aby si zvykly na ten prostor tady. A díky našim speciálním pedagogům a dobrovolníkům, kteří vedou ty aktivity, se nám to, myslím si, daří."
Letos město poskytlo Adře pomůcky v hodnotě 10 000 korun právě pro tyto speciální kroužky.
Marcel Sikora (KDU-ČSL/SPOLU), náměstek primátora Frýdku-Místku: "My jsme získali cenu Obec přátelská rodině a seniorům a jeden z projektů, které jsme do tohoto programu zahrnuli, je právě tento klub pro děti s poruchou autistického spektra, a proto jsme i finančně přispěli nákupem těchto pomůcek a hraček do tohoto klubu."
Jak do budoucna budete tyto aktivity podporovat?
Marcel Sikora (KDU-ČSL/SPOLU), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Určitě v tomto budeme nadále pokračovat. My jsme i pro letošní rok umožnili dětem být v těchto nových prostorech, protože zatím byly jenom v Centru aktivních seniorů a teď ještě dále 3x v týdnu jsou tady na Sadové v Klubu pro seniory."
A k čemu vlastně tyto speciální pomůcky slouží?
Zuzana Matulová, vedoucí kreativního kroužku: "Tak tady vidíme emoční polštáře, které slouží k tomu, aby si děti uvědomovaly, jakou aktuálně zažívají emoci, což je u dětí s autismem poměrně náročná disciplína. Potom tady máme třeba magnetickou stavebnici, která také slouží k rozvoji konstrukční činnosti a stavění. Děti to mají hodně rády. Potom jsou tady senzomotorické dlaždice anebo pomůcky na nakreslení, které také slouží v rámci rozvoje senzomotoriky."
Jak se těšíte, že toto budete s dětmi využívat?
Lenka Marušáková, lektorka: "Velmi se těšíme. Myslím si, že je jenom dobře, když můžeme mít široký výběr těch pomůcek. Takže myslím si, že nejenom my, ale i děti to určitě moc rádi využijeme."
Ulehčí vám to vaši roli?
Lenka Marušáková, lektorka: "Myslím si, že určitě ulehčí. S kolegyní si připravujeme i vlastní pomůcky, ale určitě se moc těšíme, že vymyslíme mnoho dalších aktivit i tady s těmito pomůckami."