Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Severní obchvat Opavy je hotový, co ŘSD chystá dál?
  • Pozor na změnu na budoucí D48 u Nového Jičína
  • Nové semafory zkomplikovaly průjezd Opavou
  • Dopravu v Horní Suché komplikuje stavba mostu
  • V Havířově začala další etapa výstavby cyklostezky

Je tady magazín Dopravní revue, v následujících deseti minutách vás zveme na cesty a za dopravou v Moravskoslezském kraji.

Severní obchvat Opavy je hotový, co ŘSD chystá dál?

Už jsme vás informovali o dokončené západní části severního obchvatu Opavy. Desítky tisíc aut denně včetně stovek kamionů už nemusí zajíždět do města. Na místo se ještě krátce vrátíme, abychom se zeptali na další plány Ředitelství silnic a dálnic v okolí Opavy generálního ředitele Radka Mátla.

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: “Co se týče následujících staveb zde na Opavsku, tak my v tuto chvíli připravujeme ty části jižního obchvatu Opavy, propojení těch jednotlivých silnic I. třídy, protože Opava je specifická v tom, že městem prochází 4 silnice první třídy. Moc takových měst v Česku není, takže my snažíme tu dopravu vyřešit i na tom samotném jihu a ty silnice první třídy kapacitně propojit. Nejdál jsme v úseku propojení Olomoucké - Hradecké, kde v tuto chvíli máme vydané součinné rozhodnutí, vykupujeme pozemky, zpracovává se tendrová dokumentace pro výběr zhotovitele. V příštím roce bychom právě to výběrové řízení vypsat a zahájení prací v tuto chvíli nejsem schopen deklarovat. Bude to záležet i na tom, kolik finančních prostředků bude vyčleněno pro ŘSD a zda tato stavba se do toho rozpočtu roku 2024 nebo 2025 vejde. Další pokračování směrem na Bruntál a propojení na silnici I/11 je také v přípravě. V tuto chvíli se zpracovává dokumentace pro součinné rozhodnutí. Chtěli bychom koncept dokončit ještě na podzim a zahájit inženýrskou činnost pro vydání součinného rozhodnutí a v roce 2024 toto součinné rozhodnutí získat. Samozřejmě i zde bude potřeba vykoupit pozemky, ale věřím, že se nám to v průběhu let 2024/2025 může podařit a de facto následně za tou částí mezi Olomouckou a Hradeckou následuje i tato část, kde bychom chtěli dokončit celý okruh Opavy v celé své délce.”

Pozor na změnu na budoucí D48 u Nového Jičína

Upozorňujeme řidiče na změny, ke kterým má dojít od 14. října při nájezdu a sjezdu z budoucí dálnice D48 u Nového Jičína. Na místě bude otevřen nový sjezd na Loučku ve směru jízdy od Hranic, otevřen nájezd od Loučky směrem na Frýdek-Místek. Z opačné strany ze směru od Frýdku-Místku bude uzavřen stávající sjezd na Starý Jičín a uzavřen také nájezd ve směru na Hranice. Změny jsou plánovány do 31. března příštího roku. Dejte pozor a sledujte aktuální dopravní značení na silnici.

Nové semafory zkomplikovaly průjezd Opavou

Vybrané křižovatky v Opavě prošly výměnou semaforů. Ty už byly hodně zastaralé a hrozil tak blackout. Výměna se ale o více než rok protáhla a město tak přišlo o dotaci, kterou na projekt s názvem Telematika získalo. Navíc nedopadla podle očekávání.

Projet ve špičku Opavou vyžaduje pevné nervy. Průjezd zkomplikovala výměna starých semaforů za nové na vybraných křižovatkách. Město zakázku převzalo s řadou výhrad a se zhotovitelem díla řeší odstranění nedostatků.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Je to složité, protože máme dneska dva dodavatele, dva provozovatele těch systémů a hledá se způsob tak, aby řádně a správně komunikovaly ty systémy mezi sebou. Takže je tam nějaký plán, jízdní plán, který modifikuje ty křižovatky navzájem a ty semafory. Měl by nastavit lepší průjezdnost Opavou. To se zatím nedaří."

Špatně seřízené semafory dělají problémy i Městskému dopravnímu podniku. Trolejbusy kvůli nim nabírají i několika minutová zpoždění.

Pavel Gebauer, ředitel MDPO Opava: "Nejhorší křižovatka je u východního nádraží, potom Praskova-Komenského. To jsou takové dvě nejvytíženější křižovatky, které dělají trolejbusům problémy, autobusových je samozřejmě víc. Pokud to je ve špičku, to znamená kolem té 3. hodiny, čtvrté, tak klidně i 10 minut zpoždění můžou nabrat.”

Výměna semaforů začala na jaře roku 2021 a skončit měla už loni v červenci, což se ale nestalo.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Firma byla víc než rok ve skluzu a dneska je ve velkých milionových sankcích, my jsme přišli také o dotaci v tuto chvíli v řádech zhruba 4 milionů korun a toto musíme se zhotovitelem díla dojasnit. Pokud tomu tak nebude, tak nám nezbyde jiná možnost než celou záležitost řešit u soudu.”

Město zakázku vysoutěžilo za 34,5 milionu korun a získalo na ni dotaci z Evropského strukturálního a investičního fondu ve výši 85 procent.

Dopravu v Horní Suché komplikuje stavba mostu

Ještě minimálně měsíc budou muset jezdit motoristé po objízdné trase v Horní Suché na Karvinsku. Důvodem je demolice a stavba nového mostu v ulici Chrost. Nový most bude širší a bude mít i vyšší nosnost.

Jan Lipner (STAN), starosta Horní Suché: "My jsme povinni jako vlastník mostu dělat hlavní prohlídky mostu, které se provádějí periodicky podle toho, v jaké skupině je ten most zařazen. Bohužel, zub času tady zapracoval a ten most je v 5. skupině, poslední nejhorší. Proto bylo nutné ho opravit. Faktem je, že je to jedna z mála spojnic dvou částí obce severní a jižní. Proto jsme se rozhodli, že to naddimenzujeme trošku lépe, než původní most byl. Tady přes to fakticky nemohla přejet žádná těžší technika. Celý mostek půjde dolů, nový most bude o metr vyšší, protože do toho trošku vstoupilo Povodí Odry a stoletá voda už je podle normy v této hladině. Když bude vyšší, bude také širší a výrazně se zvýší jeho nosnost. Nyní má 6 tun, nový bude mít 25 tun. Pokud firma splní to, co má ve smlouvě, do listopadu by mělo být hotovo. Objízdná trasa není nijak drakonická, bude se to objíždět středem obce na ulici Stonavskou. Pro auta to tady samozřejmě bude neprůjezdné, nicméně pěší potok Sušanka překonají to nedaleké lávce."

Ne všichni řidiči zpočátku stavby respektovali dopravní značení a vjížděli na staveniště.

Jan Lipner (STAN), starosta Horní Suché: "Řidiči zatím vidí, že ten mostek je funkční, objíždějí to po poli, ale tady bude skutečně staveniště a bude to velice nebezpečné, takže žádáme řidiče, aby se drželi dopravního značení, není to legrace.”

V Havířově začala další etapa výstavby cyklostezky

Havířov chce mít město co nejvíce propojené cyklostezkami. Dva metry široká cyklostezka za 13 milionů korun se nyní začala stavět na Národní třídě. Radnice má už nyní v plánu i další úseky.

V loňském roce radnice v Havířově investovala do výstavby cyklostezky v centru města na Dlouhé třídě. Nyní začaly práce na další etapě, která povede dále po Národní třídě až po ulici 17. listopadu.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Věřím, že zbezpeční ten prostor. Ona bude obousměrná, bude se jezdit v jednom i v druhém směru tak, aby se cyklisté na cyklostezku vlezli a aby celý ten pohyb byl v tom prostoru bezpečný."

anketa: “To určitě uvítám. Bude to přehlednější, než mezi těmi chodci jezdit. I když já si dávám pozor, abych nesrazila někoho, ale bude to velké plus.”

Radnice žádá veřejnost, aby byla obezřetná.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Právě se nacházíme vedle staveniště a já bych poprosil všechny diváky, aby respektovali zábor části parkoviště pro staveniště. Bez toho se stavba nedá postavit. V průběhu postupu prací, jelikož se jedná o dlouhý úsek, bude částečně zabraná část komunikace, tady bych také požádal o ohleduplnost všechny občany, protože musíme samozřejmě zabezpečit bezpečné prostředí pro pracovníky realizující stavební dílo cyklostezky. Provoz na Národní třídě nebude zásadně omezen, budeme cyklostezku realizovat za plného provozu."

Stavba potrvá zřejmě až do poloviny příštího roku.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Je to v celku náročná stavba, protože se nachází právě v centru města, je realizována za velkého provozu. Tady denně projede nějakých 15 až 20 tisíc aut. Je to v objemu 13 milionů korun a je to vcelku dlouhý úsek cyklostezky. Tím, že nám právě tady v centru města cyklostezky chybí, tak se je snažíme smysluplně vkládat a propojovat cykloprovoz v Havířově a i tím je ta stavby složitější."

Město plánuje další výstavbu cyklostezek například na Moskevské ulici, nebo Československé armády.

To byla naše dopravní témata. Díky, že jste byli s námi a na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
11. října 2023, 18:20

Je tady magazín Dopravní revue, v následujících deseti minutách vás zveme na cesty a za dopravou v Moravskoslezském kraji.

Severní obchvat Opavy je hotový, co ŘSD chystá dál?

Už jsme vás informovali o dokončené západní části severního obchvatu Opavy. Desítky tisíc aut denně včetně stovek kamionů už nemusí zajíždět do města. Na místo se ještě krátce vrátíme, abychom se zeptali na další plány Ředitelství silnic a dálnic v okolí Opavy generálního ředitele Radka Mátla.

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: “Co se týče následujících staveb zde na Opavsku, tak my v tuto chvíli připravujeme ty části jižního obchvatu Opavy, propojení těch jednotlivých silnic I. třídy, protože Opava je specifická v tom, že městem prochází 4 silnice první třídy. Moc takových měst v Česku není, takže my snažíme tu dopravu vyřešit i na tom samotném jihu a ty silnice první třídy kapacitně propojit. Nejdál jsme v úseku propojení Olomoucké - Hradecké, kde v tuto chvíli máme vydané součinné rozhodnutí, vykupujeme pozemky, zpracovává se tendrová dokumentace pro výběr zhotovitele. V příštím roce bychom právě to výběrové řízení vypsat a zahájení prací v tuto chvíli nejsem schopen deklarovat. Bude to záležet i na tom, kolik finančních prostředků bude vyčleněno pro ŘSD a zda tato stavba se do toho rozpočtu roku 2024 nebo 2025 vejde. Další pokračování směrem na Bruntál a propojení na silnici I/11 je také v přípravě. V tuto chvíli se zpracovává dokumentace pro součinné rozhodnutí. Chtěli bychom koncept dokončit ještě na podzim a zahájit inženýrskou činnost pro vydání součinného rozhodnutí a v roce 2024 toto součinné rozhodnutí získat. Samozřejmě i zde bude potřeba vykoupit pozemky, ale věřím, že se nám to v průběhu let 2024/2025 může podařit a de facto následně za tou částí mezi Olomouckou a Hradeckou následuje i tato část, kde bychom chtěli dokončit celý okruh Opavy v celé své délce.”

Pozor na změnu na budoucí D48 u Nového Jičína

Upozorňujeme řidiče na změny, ke kterým má dojít od 14. října při nájezdu a sjezdu z budoucí dálnice D48 u Nového Jičína. Na místě bude otevřen nový sjezd na Loučku ve směru jízdy od Hranic, otevřen nájezd od Loučky směrem na Frýdek-Místek. Z opačné strany ze směru od Frýdku-Místku bude uzavřen stávající sjezd na Starý Jičín a uzavřen také nájezd ve směru na Hranice. Změny jsou plánovány do 31. března příštího roku. Dejte pozor a sledujte aktuální dopravní značení na silnici.

Nové semafory zkomplikovaly průjezd Opavou

Vybrané křižovatky v Opavě prošly výměnou semaforů. Ty už byly hodně zastaralé a hrozil tak blackout. Výměna se ale o více než rok protáhla a město tak přišlo o dotaci, kterou na projekt s názvem Telematika získalo. Navíc nedopadla podle očekávání.

Projet ve špičku Opavou vyžaduje pevné nervy. Průjezd zkomplikovala výměna starých semaforů za nové na vybraných křižovatkách. Město zakázku převzalo s řadou výhrad a se zhotovitelem díla řeší odstranění nedostatků.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Je to složité, protože máme dneska dva dodavatele, dva provozovatele těch systémů a hledá se způsob tak, aby řádně a správně komunikovaly ty systémy mezi sebou. Takže je tam nějaký plán, jízdní plán, který modifikuje ty křižovatky navzájem a ty semafory. Měl by nastavit lepší průjezdnost Opavou. To se zatím nedaří."

Špatně seřízené semafory dělají problémy i Městskému dopravnímu podniku. Trolejbusy kvůli nim nabírají i několika minutová zpoždění.

Pavel Gebauer, ředitel MDPO Opava: "Nejhorší křižovatka je u východního nádraží, potom Praskova-Komenského. To jsou takové dvě nejvytíženější křižovatky, které dělají trolejbusům problémy, autobusových je samozřejmě víc. Pokud to je ve špičku, to znamená kolem té 3. hodiny, čtvrté, tak klidně i 10 minut zpoždění můžou nabrat.”

Výměna semaforů začala na jaře roku 2021 a skončit měla už loni v červenci, což se ale nestalo.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Firma byla víc než rok ve skluzu a dneska je ve velkých milionových sankcích, my jsme přišli také o dotaci v tuto chvíli v řádech zhruba 4 milionů korun a toto musíme se zhotovitelem díla dojasnit. Pokud tomu tak nebude, tak nám nezbyde jiná možnost než celou záležitost řešit u soudu.”

Město zakázku vysoutěžilo za 34,5 milionu korun a získalo na ni dotaci z Evropského strukturálního a investičního fondu ve výši 85 procent.

Dopravu v Horní Suché komplikuje stavba mostu

Ještě minimálně měsíc budou muset jezdit motoristé po objízdné trase v Horní Suché na Karvinsku. Důvodem je demolice a stavba nového mostu v ulici Chrost. Nový most bude širší a bude mít i vyšší nosnost.

Jan Lipner (STAN), starosta Horní Suché: "My jsme povinni jako vlastník mostu dělat hlavní prohlídky mostu, které se provádějí periodicky podle toho, v jaké skupině je ten most zařazen. Bohužel, zub času tady zapracoval a ten most je v 5. skupině, poslední nejhorší. Proto bylo nutné ho opravit. Faktem je, že je to jedna z mála spojnic dvou částí obce severní a jižní. Proto jsme se rozhodli, že to naddimenzujeme trošku lépe, než původní most byl. Tady přes to fakticky nemohla přejet žádná těžší technika. Celý mostek půjde dolů, nový most bude o metr vyšší, protože do toho trošku vstoupilo Povodí Odry a stoletá voda už je podle normy v této hladině. Když bude vyšší, bude také širší a výrazně se zvýší jeho nosnost. Nyní má 6 tun, nový bude mít 25 tun. Pokud firma splní to, co má ve smlouvě, do listopadu by mělo být hotovo. Objízdná trasa není nijak drakonická, bude se to objíždět středem obce na ulici Stonavskou. Pro auta to tady samozřejmě bude neprůjezdné, nicméně pěší potok Sušanka překonají to nedaleké lávce."

Ne všichni řidiči zpočátku stavby respektovali dopravní značení a vjížděli na staveniště.

Jan Lipner (STAN), starosta Horní Suché: "Řidiči zatím vidí, že ten mostek je funkční, objíždějí to po poli, ale tady bude skutečně staveniště a bude to velice nebezpečné, takže žádáme řidiče, aby se drželi dopravního značení, není to legrace.”

V Havířově začala další etapa výstavby cyklostezky

Havířov chce mít město co nejvíce propojené cyklostezkami. Dva metry široká cyklostezka za 13 milionů korun se nyní začala stavět na Národní třídě. Radnice má už nyní v plánu i další úseky.

V loňském roce radnice v Havířově investovala do výstavby cyklostezky v centru města na Dlouhé třídě. Nyní začaly práce na další etapě, která povede dále po Národní třídě až po ulici 17. listopadu.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Věřím, že zbezpeční ten prostor. Ona bude obousměrná, bude se jezdit v jednom i v druhém směru tak, aby se cyklisté na cyklostezku vlezli a aby celý ten pohyb byl v tom prostoru bezpečný."

anketa: “To určitě uvítám. Bude to přehlednější, než mezi těmi chodci jezdit. I když já si dávám pozor, abych nesrazila někoho, ale bude to velké plus.”

Radnice žádá veřejnost, aby byla obezřetná.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Právě se nacházíme vedle staveniště a já bych poprosil všechny diváky, aby respektovali zábor části parkoviště pro staveniště. Bez toho se stavba nedá postavit. V průběhu postupu prací, jelikož se jedná o dlouhý úsek, bude částečně zabraná část komunikace, tady bych také požádal o ohleduplnost všechny občany, protože musíme samozřejmě zabezpečit bezpečné prostředí pro pracovníky realizující stavební dílo cyklostezky. Provoz na Národní třídě nebude zásadně omezen, budeme cyklostezku realizovat za plného provozu."

Stavba potrvá zřejmě až do poloviny příštího roku.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Je to v celku náročná stavba, protože se nachází právě v centru města, je realizována za velkého provozu. Tady denně projede nějakých 15 až 20 tisíc aut. Je to v objemu 13 milionů korun a je to vcelku dlouhý úsek cyklostezky. Tím, že nám právě tady v centru města cyklostezky chybí, tak se je snažíme smysluplně vkládat a propojovat cykloprovoz v Havířově a i tím je ta stavby složitější."

Město plánuje další výstavbu cyklostezek například na Moskevské ulici, nebo Československé armády.

To byla naše dopravní témata. Díky, že jste byli s námi a na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-11-10-2023-18-24