Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

Rekapitulujeme uplynulé 4 roky v dopravě v MSK, host. J. Unucka

Lukáš Zavadil, TV Polar: Sledujete pořád Dopravní revue a dnes speciální vydání ve kterém vítám Jakuba Unucku, náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje. Dobrý den.

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Hezký den přeji.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Po krajských volbách je jasno. Na pozici náměstka pro dopravu končíte. To je také důvod pro rekapitulaci uplynulých čtyř let. Co se, samozřejmě z vašeho subjektivního, ale fundovaného pohledu, podařilo v kraji za ty uplynulé čtyři roky změnit?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Kolegovi, to co přenechám, tak to budou hodně nabroušené nůžky, protože ten se ustříhá. Bude stříhat nové vlaky, bude stříhat nové cesty, bude stříhat vodíkové autobusy...takže k nůžkám ještě to brousítko. Je toho hodně rozjetého, takže předává se mi to na jednu stranu těžce, protože se kupa věcí bude dokončovat. Ale kraj není jen doprava a myslím si, že ty problémy, které nás čekají z oblastí energetiky, přechodu na bezuhelnou dobu. Tak to je to, kde někdo chyběl, a tak jsem to vzal. Co se povedlo v dopravě, cesty. Tento rok jezdilo po kraji, zase těch dva tisíce osm set kilometrů, speciální chytré auto, které měřilo, měřilo a pak z toho vypadl takový ten papírek z "Jáchyme, hoď ho do stroje" a ukázalo se, že jsme za ty čtyři roky stav krajských cest zlepšili. Ne sice o moc, ale zlepšili. A za ty čtyři roky se do těch cest nacpalo čtyři miliardy korun, miliarda každý rok, víc to nejde, protože až tak rozkopat to nejde. A teď pokud tam nepůjde ta miliarda každý rok, tak ten stav se bude zhoršovat a zhoršovat. Takže pevně doufám, že se kolegovi povede lobbovat v Praze zase ty peníze, které se povedly nám, a že to bude pokračovat, protože mosty potřebují peníze, to je jasné.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Všichni samozřejmě nejezdí autem, co hromadná doprava v našem regionu, podařilo se zlepšit četnost a kvalitu?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Tady poděkuji celému týmu na úřadě, protože jsme jeden ze dvou krajů, kterému se povedlo kompletně přesoutěžit dopravce, takže v našem kraji jezdí všude nové autobusy, nízkopodlažní, s klimatizací, se zásuvkami, s panely... A to se povedlo, a povedlo se domluvit nějaké nové vlaky, modernizované motoráčky, v dubnu bude ten Push-pool do Frenštátu. Teď se nám povedlo ukrást dalších 250 milionů korun z nějakého fondu z Prahy na další dva elektrické vláčky, takže je toho kupa, co se povedlo v oblasti těch vozidel. A sám jsem zvědavý, jestli se povede vysoutěžit ty první vodíkové autobusy, protože to bude pecka.

Lukáš Zavadil, TV Polar: My se hodně často setkáváme s hodnocením našeho kraje se zbytkem republiky. Když se řekne doprava jak si vlastně Moravskoslezský kraj vede?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: V žádném jiném kraji není krajská cesta čtyřproudová, když se podíváme kolik čtyřproudových cest je v našem kraji, tak je to strašně hodně: v Opavě Těšínská, v Ostravě skoro všecko čtyřproudovky. Třeba Jižní Čechy nebo nebo Střední Čechy tam to není. A to je ta naše velká nevýhoda, protože ty peníze se rozdělují podle délky kilometrů, a něco jiného je v Českých Budějovicích cestička, která má čtyři metry a je dlouhá a u nás čtyřproudová cesta v centru města takže na tom jsme trošku bití, protože to rozdělení není spravedlivé. Takže ve srovnání se zbytkem kraje řidiči objektivně tvrdí, že u nás to není vůbec špatné. Samozřejmě jsou místa jako je Bruntálsko, kde od roku 89 se to jenom jakoby lepí. Jo kdyby bylo v peněžence tak tam dáme, ale fakt teďka nejsou...

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste se během těch čtyř let a taky teď, konkrétně v předvolební kampani, setkával s lidmi. Na co si stěžují nebo respektive, co jim chybí tady z hlediska té dopravy a co považujete za relevantní z jejich strany?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Tak to mám rozděleno na dvě věci. Ta první věc: chybí jim občas nějaký obchvat. A to je fakt, ale jak říkám, v roce 23 bude postaveno hodně a pokud se nám povede prolobbovat tu "Prajskou", což vypadá dobře, tak bude vlastně v plánu obchvat a pak už jakoby nebude téměř co, protože teď je v plánu obchvat na Vrchy směrem na Opavu, obchvat Kunína a Bruntál samozřejmě. A druhá věc co si stěžují, že se všude staví... No tak jo, to je takové to stěhování s tím úsměvem, bych nebral tak složitě. Ale hodně lidí má problém s tím, jak na sebe navazují spoje. To je přesně to, proč jsem rozjel projekt dynamického dispečinku, proč máme aplikaci ODISAPPKA. A pevně doufám, že kolega v tom bude pokračovat, protože to nestojí moc peněz a přitom to přinese velký užitek.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Když jsme u té rekapitulace, co se naopak konkrétně vám ve vedení rezortu dopravy nepovedlo?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Tak největší průšvih je letiště. Objektivně kdyby býval nebyl Kovid, kdyby nebyli bývali MAXy, tak je dnes letiště v zisku, protože ta křivka těch charterových letů rostla, lítáme do Varšavy dvakrát denně a jsme jakoby na té nule. Tím, že přišel Kovid, tak letiště nelítá a sám jsem zvědav, co bude. I proto jsme se dohodli, že letiště už nebude pod dopravou, bude pod investicemi, protože ta budoucnost je opravdu v nákladní dopravě, v Cargu a v tom dalším. Ale pokud se povede rozlítat příští rok, pokud bude vakcína proti Kovidu, tak si myslím, že letiště se zase dostane tam kde bylo a můžeme pokračovat dál v tom, co jsme před rokem přerušili.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme ještě rychle k aktuálním věcem. Mosty, jeden z těch dvou ve Frýdlantu nad Ostravicí, kraj je odmítl převzít, jaká tam je situace?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Tam se spravují dva mosty, ten první nad cestou do Ostravice a druhý nad železniční tratí. Ten nad Ostravicí se otevře v polovině listopadu, takže Metylovice, Lhotka budou moct zase najíždět. Ten most do Frýdlantu jsme nepřevzali. Když začali betonovat ty dva pilíře a tu vozovku tak došlo k tomu, že část toho bednění šla dolů o devět centimetrů a tím pádem se ta vozovka zkroutila. Dohoda s tou firmou je, že se uřežou ty zkroucené části na obou bocích, ten prostředek je v pořádku, ten zůstane, oni to uřežou, nabetonují znova. Tady chci moc poděkovat firmě za vstřícnost, protože hrozilo také, že se budeme několik let soudit a ten most tam prostě nebude, ale je to vyřešeno. Takže v květnu příštího roku se most otevře. Do té doby zkusíme udělat něco se značením, případně s nějakým semafory, aby tam ve špičce nedocházelo k těm kolonám, které tam jsou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Další horké téma kanál Odra Dunaj Labe. Má kraj nějakou možnost tuhle stavbu ovlivnit pozitivně nebo negativně, a dává vůbec z pohledu kraje tento projekt smysl?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Pokud se krajské zastupitelstvo dohodne a zařízne ho, tak ho prostě zařízne. Pozitivně ho nemá možnost ovlivnit, protože to je věc státu. Za mě, tím že nám tady končí uhlí a tím že jsou ti "zelení blázni" v Bruselu opravdu šílení, tak hrozí kraji energetická chudoba. To si prostě přiznejme. A pokud bude vodní cesta, po které bude možné dopravit zkapalněný plyn nebo případně nějaké další uhlí, tak já jsem všemi deseti pro, ať se to splavní přes Polsko do Bohumína nebo do Muglinova, nebo do Hrušova. To je v pořádku po první možný přístav v ČR. Ty další věci, řeknu to kulantně, až bude stát vysokorychlostní trať, až bude stát pražský okruh, až bude stát dálniční síť mezi krajskými městy, tak se vraťme ke kanálu, protože potom na něj budou peníze a čas.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Řekl jsem to na začátku, rezort dopravy bude na kraji následující čtyři roky řídit náměstek z hnutí ANO, kdo to bude?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Ke kontinuitě dojde, protože náměstkem bude pan Radek Podstavka, který byl šéfem dopravního výboru a i to mi to usnadnilo to rozhodování, protože ten největší úkol, který náměstek bude mít, bude vysoutěžit vlaky na příštích 15 let a on je železničář, tak si myslím, že to zvládne.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme ještě na ty projekty, o kterých se mluvilo dříve a to vodíková doprava, a taky ta vize tramvajového spojení mezi Ostravou, Havířovem a tuším, že Karvinou. Co s těmito projekty je?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Stále platí. Tramvaj do Karviné, byť se to zdálo jako úplná utopie, tak opravdu z těch evropských peněz přesně takové projekty je možné financovat a všichni vidí, že pokud s Karvinou nic neuděláme, tak to bude vyloučená lokalita. V tuto chvíli je jasné, že ekonomika tramvaje nemůže fungovat bez interních tramvají v Havířově a interních tramvajích v Karviné. Takže bude na debatě s těmi městy, jestli si dokáži představit, že by autobusy ve městech nahradila tramvaj. Pokud ano, tak se můžeme posunout dál, pokud ne, tak to bude jiný typ tramvaje, který bude opravdu jenom velmi rychle jezdit tam a zpátky.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Naším hostem speciálního vydání pořadu dopravní revue byl dnes Jakub Unucka. Díky za váš čas.

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Díky a přeji hezký krásný podzim.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Mějte se hezky, uvidíme se příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
Rekapitulujeme uplynulé 4 roky v dopravě v MSK, host. J. Unucka
14. října 2020, 18:20

Lukáš Zavadil, TV Polar: Sledujete pořád Dopravní revue a dnes speciální vydání ve kterém vítám Jakuba Unucku, náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje. Dobrý den.

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Hezký den přeji.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Po krajských volbách je jasno. Na pozici náměstka pro dopravu končíte. To je také důvod pro rekapitulaci uplynulých čtyř let. Co se, samozřejmě z vašeho subjektivního, ale fundovaného pohledu, podařilo v kraji za ty uplynulé čtyři roky změnit?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Kolegovi, to co přenechám, tak to budou hodně nabroušené nůžky, protože ten se ustříhá. Bude stříhat nové vlaky, bude stříhat nové cesty, bude stříhat vodíkové autobusy...takže k nůžkám ještě to brousítko. Je toho hodně rozjetého, takže předává se mi to na jednu stranu těžce, protože se kupa věcí bude dokončovat. Ale kraj není jen doprava a myslím si, že ty problémy, které nás čekají z oblastí energetiky, přechodu na bezuhelnou dobu. Tak to je to, kde někdo chyběl, a tak jsem to vzal. Co se povedlo v dopravě, cesty. Tento rok jezdilo po kraji, zase těch dva tisíce osm set kilometrů, speciální chytré auto, které měřilo, měřilo a pak z toho vypadl takový ten papírek z "Jáchyme, hoď ho do stroje" a ukázalo se, že jsme za ty čtyři roky stav krajských cest zlepšili. Ne sice o moc, ale zlepšili. A za ty čtyři roky se do těch cest nacpalo čtyři miliardy korun, miliarda každý rok, víc to nejde, protože až tak rozkopat to nejde. A teď pokud tam nepůjde ta miliarda každý rok, tak ten stav se bude zhoršovat a zhoršovat. Takže pevně doufám, že se kolegovi povede lobbovat v Praze zase ty peníze, které se povedly nám, a že to bude pokračovat, protože mosty potřebují peníze, to je jasné.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Všichni samozřejmě nejezdí autem, co hromadná doprava v našem regionu, podařilo se zlepšit četnost a kvalitu?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Tady poděkuji celému týmu na úřadě, protože jsme jeden ze dvou krajů, kterému se povedlo kompletně přesoutěžit dopravce, takže v našem kraji jezdí všude nové autobusy, nízkopodlažní, s klimatizací, se zásuvkami, s panely... A to se povedlo, a povedlo se domluvit nějaké nové vlaky, modernizované motoráčky, v dubnu bude ten Push-pool do Frenštátu. Teď se nám povedlo ukrást dalších 250 milionů korun z nějakého fondu z Prahy na další dva elektrické vláčky, takže je toho kupa, co se povedlo v oblasti těch vozidel. A sám jsem zvědavý, jestli se povede vysoutěžit ty první vodíkové autobusy, protože to bude pecka.

Lukáš Zavadil, TV Polar: My se hodně často setkáváme s hodnocením našeho kraje se zbytkem republiky. Když se řekne doprava jak si vlastně Moravskoslezský kraj vede?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: V žádném jiném kraji není krajská cesta čtyřproudová, když se podíváme kolik čtyřproudových cest je v našem kraji, tak je to strašně hodně: v Opavě Těšínská, v Ostravě skoro všecko čtyřproudovky. Třeba Jižní Čechy nebo nebo Střední Čechy tam to není. A to je ta naše velká nevýhoda, protože ty peníze se rozdělují podle délky kilometrů, a něco jiného je v Českých Budějovicích cestička, která má čtyři metry a je dlouhá a u nás čtyřproudová cesta v centru města takže na tom jsme trošku bití, protože to rozdělení není spravedlivé. Takže ve srovnání se zbytkem kraje řidiči objektivně tvrdí, že u nás to není vůbec špatné. Samozřejmě jsou místa jako je Bruntálsko, kde od roku 89 se to jenom jakoby lepí. Jo kdyby bylo v peněžence tak tam dáme, ale fakt teďka nejsou...

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste se během těch čtyř let a taky teď, konkrétně v předvolební kampani, setkával s lidmi. Na co si stěžují nebo respektive, co jim chybí tady z hlediska té dopravy a co považujete za relevantní z jejich strany?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Tak to mám rozděleno na dvě věci. Ta první věc: chybí jim občas nějaký obchvat. A to je fakt, ale jak říkám, v roce 23 bude postaveno hodně a pokud se nám povede prolobbovat tu "Prajskou", což vypadá dobře, tak bude vlastně v plánu obchvat a pak už jakoby nebude téměř co, protože teď je v plánu obchvat na Vrchy směrem na Opavu, obchvat Kunína a Bruntál samozřejmě. A druhá věc co si stěžují, že se všude staví... No tak jo, to je takové to stěhování s tím úsměvem, bych nebral tak složitě. Ale hodně lidí má problém s tím, jak na sebe navazují spoje. To je přesně to, proč jsem rozjel projekt dynamického dispečinku, proč máme aplikaci ODISAPPKA. A pevně doufám, že kolega v tom bude pokračovat, protože to nestojí moc peněz a přitom to přinese velký užitek.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Když jsme u té rekapitulace, co se naopak konkrétně vám ve vedení rezortu dopravy nepovedlo?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Tak největší průšvih je letiště. Objektivně kdyby býval nebyl Kovid, kdyby nebyli bývali MAXy, tak je dnes letiště v zisku, protože ta křivka těch charterových letů rostla, lítáme do Varšavy dvakrát denně a jsme jakoby na té nule. Tím, že přišel Kovid, tak letiště nelítá a sám jsem zvědav, co bude. I proto jsme se dohodli, že letiště už nebude pod dopravou, bude pod investicemi, protože ta budoucnost je opravdu v nákladní dopravě, v Cargu a v tom dalším. Ale pokud se povede rozlítat příští rok, pokud bude vakcína proti Kovidu, tak si myslím, že letiště se zase dostane tam kde bylo a můžeme pokračovat dál v tom, co jsme před rokem přerušili.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme ještě rychle k aktuálním věcem. Mosty, jeden z těch dvou ve Frýdlantu nad Ostravicí, kraj je odmítl převzít, jaká tam je situace?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Tam se spravují dva mosty, ten první nad cestou do Ostravice a druhý nad železniční tratí. Ten nad Ostravicí se otevře v polovině listopadu, takže Metylovice, Lhotka budou moct zase najíždět. Ten most do Frýdlantu jsme nepřevzali. Když začali betonovat ty dva pilíře a tu vozovku tak došlo k tomu, že část toho bednění šla dolů o devět centimetrů a tím pádem se ta vozovka zkroutila. Dohoda s tou firmou je, že se uřežou ty zkroucené části na obou bocích, ten prostředek je v pořádku, ten zůstane, oni to uřežou, nabetonují znova. Tady chci moc poděkovat firmě za vstřícnost, protože hrozilo také, že se budeme několik let soudit a ten most tam prostě nebude, ale je to vyřešeno. Takže v květnu příštího roku se most otevře. Do té doby zkusíme udělat něco se značením, případně s nějakým semafory, aby tam ve špičce nedocházelo k těm kolonám, které tam jsou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Další horké téma kanál Odra Dunaj Labe. Má kraj nějakou možnost tuhle stavbu ovlivnit pozitivně nebo negativně, a dává vůbec z pohledu kraje tento projekt smysl?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Pokud se krajské zastupitelstvo dohodne a zařízne ho, tak ho prostě zařízne. Pozitivně ho nemá možnost ovlivnit, protože to je věc státu. Za mě, tím že nám tady končí uhlí a tím že jsou ti "zelení blázni" v Bruselu opravdu šílení, tak hrozí kraji energetická chudoba. To si prostě přiznejme. A pokud bude vodní cesta, po které bude možné dopravit zkapalněný plyn nebo případně nějaké další uhlí, tak já jsem všemi deseti pro, ať se to splavní přes Polsko do Bohumína nebo do Muglinova, nebo do Hrušova. To je v pořádku po první možný přístav v ČR. Ty další věci, řeknu to kulantně, až bude stát vysokorychlostní trať, až bude stát pražský okruh, až bude stát dálniční síť mezi krajskými městy, tak se vraťme ke kanálu, protože potom na něj budou peníze a čas.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Řekl jsem to na začátku, rezort dopravy bude na kraji následující čtyři roky řídit náměstek z hnutí ANO, kdo to bude?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Ke kontinuitě dojde, protože náměstkem bude pan Radek Podstavka, který byl šéfem dopravního výboru a i to mi to usnadnilo to rozhodování, protože ten největší úkol, který náměstek bude mít, bude vysoutěžit vlaky na příštích 15 let a on je železničář, tak si myslím, že to zvládne.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme ještě na ty projekty, o kterých se mluvilo dříve a to vodíková doprava, a taky ta vize tramvajového spojení mezi Ostravou, Havířovem a tuším, že Karvinou. Co s těmito projekty je?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Stále platí. Tramvaj do Karviné, byť se to zdálo jako úplná utopie, tak opravdu z těch evropských peněz přesně takové projekty je možné financovat a všichni vidí, že pokud s Karvinou nic neuděláme, tak to bude vyloučená lokalita. V tuto chvíli je jasné, že ekonomika tramvaje nemůže fungovat bez interních tramvají v Havířově a interních tramvajích v Karviné. Takže bude na debatě s těmi městy, jestli si dokáži představit, že by autobusy ve městech nahradila tramvaj. Pokud ano, tak se můžeme posunout dál, pokud ne, tak to bude jiný typ tramvaje, který bude opravdu jenom velmi rychle jezdit tam a zpátky.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Naším hostem speciálního vydání pořadu dopravní revue byl dnes Jakub Unucka. Díky za váš čas.

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK: Díky a přeji hezký krásný podzim.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Mějte se hezky, uvidíme se příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-14-10-2020-18-24