Vítejte u Dopravní revue. I dnes vám přinášíme aktuální témata, která hýbou dopravou v našem kraji.
Velká rekonstrukce mostů ve Svinově omezuje dopravu
V Ostravě začalo bourání prvního svinovského mostu nad ulicí Polanecká. Doprava na Rudné ulici je puštěna v jednom směru, ale Polanecká pod mostem je uzavřena. Projekt za celkem 96,5 milionu korun bude dokončen v dubnu 2026.
Rekonstrukce mostů na klíčové Rudné ulici v ostravském Svinově jede na plné obrátky, a to znamená jediné – komplikace v dopravě. Mosty, které denně zvládají nápor až 40 tisíc vozidel, už mají svá léta i zátěž znatelně vepsané do konstrukce, a tak byla jejich oprava nevyhnutelná.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Tady ten dopravní uzel je nejzatíženější nejen v Ostravě, ale zároveň i v celém Moravskoslezském kraji. Tady ten most, jakkoliv máme v papírech rekonstrukci, tak probíhá kompletní demolice a proběhne kompletní výstavba nového mostu. Diagnostika mostních konstrukcí prokázala, že je ten správný moment, abychom mosty kompletně vyměnili. Tyto mosty, které jdou k zemi, tak by možná vydrželi sloužit dvacet let, pokud bychom do nich výrazně investovali do údržby, opravy a rekonstrukce, nicméně by to bylo tak drahé, že už se to nevyplácí. Naopak když vezmeme těch 96 milionů korun a do dubna příštího roku postavíme nové mosty, tak to budou mosty nové, kapacitní a hlavně budou mít technickou životnost 100 let s dramaticky nižšími náklady na údržbu. To znamená, že teď přesně je ten ekonomický moment.”
Plná uzavírka Polanecké ulice pod mosty navíc zkomplikovala nejen automobilovou dopravu, ale i pěší pohyb a také některé linky městské hromadné dopravy.
Tereza Šnoblová, “Do 22. ledna dojde v souvislosti s demolicí mostů na ulici Rudné v Ostravě-Svinově k výlukám pěti autobusových linek 45, 46, 59, 64 a 76. Na dotčených linkách platí výlukové jízdní řády vyvěšené na zastávkových označnících. Podrobné informace k organizaci dopravy najdou cestující i na našem webu dpo.cz.”
Radim Smetana (Náš Svinov), starosta MOb Ostrava-Svinov: “Samozřejmě se to dotýká obvodu z hlediska průjezdnosti pod tímto mostem. Je to celkem silná dopravní tepna. Občané, kteří bydlí na té druhé straně od centra obvodu, využívali toto místo pro průchod a vedení dětí do školek, případně komunikaci s úřadem a s obvodem. Takže to je dneska nahrazeno MHD, kdy je tady samostatně zavedený dopravní spoj X, který jezdí ze svinovského nádraží.”
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Jakmile proběhne ta demolice, která bude trvat necelé dva týdny, tak v tu chvíli tu ulici pustíme, ovšem nikoliv do plného provozu. Pustíme sem pěší, MHD a IZS. Nepojede tady běžný provoz, zcela přirozeně proto, protože stále to bude průchod staveništěm.”
Pozor na jízdu v protisměru, policie pátrá po dalším řidiči
Další případ jízdy na dálnici v protisměru. Policisté pátrají po vozidle, které ve čtvrtek 9. ledna takto jelo mezi Novým a Starým Jičínem. Jízdu zachytily kamery.
Jeden z mnoha nebezpečných incidentů na českých dálnicích. Auto v protisměru zaznamenal projíždějící řidič s palubní kamerou okolo půl osmé večer.”
Kateřina Kubzová, mluvčí PČR: “Na místo ihned vyrazily hlídky z dálničního oddělení F-M i z obvodního oddělení Nový Jičín. Vozidlo se však nepodařilo dohledat. Na základě zjištěných informací by se mělo jednat o osobní vozidlo tmavé barvy, které jelo v levém jízdním pruhu. V této souvislosti se policisté obracejí na veřejnost s žádostí o pomoc s ustanovením neznámého vozidla a řidiče. Obracíme se také na další případné svědky, kteří místem projížděli a řidič by je mohl ohrozit.”
Policisté nyní žádají veřejnost o pomoc při identifikaci vozidla a řidiče. Obrací se také na další řidiče, kteří v tu dobu projížděli místem a mohli být tímto vozidlem ohroženi. Odborníci na dopravu upozorňují, že podobné případy jsou extrémně rizikové.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro MSK: “Nikdo z nás by asi nechtěl zažít to, co jsme viděli, že proti nám jede v rychle jedoucím pruhu vozidlo. V ten okamžik je dobré zachovat si klidnou hlavu. Zjistit, jestli vozidlo nepřejíždí a uhnout pokud možno na pravou stranu a když to bude možné, tak uvědomit policii. Kdybychom se my dostali do podobné situace, že si uvědomíme, že jedeme v protisměru, je opravdu potřeba zachovat klidnou hlavu. Pokud možno bezpečně přejet k okraji vozovky, ale nesmíme zastavit u pravého okraje, ale najet na normální krajnici. V ten okamžik nejbezpečnější je opravdu uvědomit policii, že jsme vjeli do protisměru, oznámit, kde stojíme. Pak přijede policejní hlídka, zastaví provoz a my se bezpečně otočíme a budeme pokračovat správným směrem.”
Malé Hoštice a Chlebičov spojí nová cyklostezka
Mezi Malými Hošticemi a Chlebičovem vznikne nová cyklostezka. Ta má zajistit větší bezpečnost pro pěší i cyklisty, kteří dosud využívali nebezpečně rušnou silnici. Výstavba propojí tyto dvě obce a zvýší komfort pro všechny, kdo zde pravidelně cestují.“
Milovníci cyklistiky i procházek se dočkají nové cyklostezky. Bude dlouhá zhruba 2 km a povede z Malých Hoštic do Chlebičova. O kvalitní cyklistické spojení obě obce usilovaly delší dobu.
Martin Dostál, referent odboru rozvoje města a strategického plánování, Magistrát města Opavy: “V tuto chvíli je tato stavba rozdělena na dvě etapy. První etapu bude realizovat statutární město Opava a druhou etapu obec Chlebičov. Obě etapy jsou pokryty dotacemi ze Státního fondu dopravní infrastruktury a z rozpočtu MS kraje."
Po dostavbě cyklostezky už lidé nebudou muset využívat velmi frekventovanou silnici I/56.
Martin Dostál, referent odboru rozvoje města a strategického plánování, Magistrát města Opavy: “To stávající směrové vedení tam bylo velmi nevýhodné, protože na území Malých Hoštic v podstatě cyklostezka nebyla žádná.”
Nová cyklostezka si vyžádá zhruba 7 milionů korun včetně DPH a hotova by měla být nejpozději do konce letošního roku.
Nový Jičín bude mít z D48 přímý sjezd do průmyslové zóny
Na dálnici D48 zbývá dokončit dva úseky. Jeden z nich je u Nového Jičína. Tamní radnici se podařilo vyjednat přímý sjezd do průmyslové zóny a současně se snaží o zneplatnění části dálnice, která byla zprovozněna loni v prosinci.
Na dálnici D48 zbývá dokončit Palačovskou spojku, ta má být hotova v červnu 2026, a pak poslední úsek u Nového Jičína. Tyto necelé čtyři kilometry se začnou stavět ke konci příštího roku.
Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic: “Tam jsem se hodně zastavili, hodně, hodně jsem se zadrhli právě v řešení v rámci územního rozhodnutí, kdy se hledala ta technická řešení, jsou tam i složité majetkoprávní vypořádání. Ale v tuto chvíli máme dokumentaci pro stavební povolení, vykupujeme už pozemky.”
Významnou stavbu v této části D48 je mimoúrovňové křížení v prostoru dvou benzínových pump v blízkosti průmyslové zóny.
Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Záměrem města, což se nám podařilo, je přímý sjezd do průmyslové zóny.”
Tento sjezd také umožní rychlé napojení na dálnici hasičům, kteří tu mají novou centrální stanici.
Novojičínská radnice ale také oslovila Ředitelství silnic a dálnic a Ministerstvo dopravy s požadavkem, aby nebyl zpoplatněn kousek dálnice v úseku po Nový Jičín, který byl zprovozněn loni v prosinci. Panují obavy, že řidiči ze Starého Jičína a okolí, kteří pracují v Novém Jičíně, se budou placené komunikaci vyhýbat a budou jezdit přes Loučku a skrze celé město. Nicméně této žádosti vyhověno nebylo. Od 1. ledna je tento úsek zpoplatněn. Tedy zatím...
Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Dobrá zpráva je, jakmile bude vybudovaná Palačovská spojka v polovině roku 2026, bude tento celkový úsek, tedy od exitu 11 až po exit 21 u Šenova u Nového Jičína, zneplatněn. Což je pro Nový Jičín příznivá zpráva.”
Celá dálnice D48 by pak měla dokončena v roce 2028.
Mezi Opavou a Krnovem po povodních opět jezdí vlaky
Železničáři dokončili rekonstrukci trati mezi Opavou a Krnovem, kterou poničila zářijová povodeň. Opravy si vyžádaly téměř 80 milionů korun, ale nyní už vlaky na této trase opět bez problémů jezdí.
Mezi Opavou a Krnovem zářijová povodeň poškodila 11 km železniční trati, z toho 4 km zcela zničila a byla tak nutná kompletní obnova, a to v úseku mezi Skrochovicemi a Krnovem.
Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic: “Zde musela Správa železnic zřídit nový železniční spodek včetně konstrukčních vrstev, vyměnit kolejové lože a kolejový rošt, svařit a opravit geometrické parametry koleje."
Rekonstrukcí prošly i dva železniční přejezdy, jeden z nich byl vyměněn kompletně včetně technologického domku.
Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic: “Provedli jsme výměnu zatopených venkovních prvků zabezpečovacího zařízení a opravili kabelové vedení. Také jsme pročistili a opravili vtokové a výtokové části na 8 propustcích a u 6 mostů se muselo provést vyčištění od naplavenin včetně opravy svahových kuželů.”
Po celou dobu místo vlaků cestující převážely autobusy, což zatěžovalo dopravu v Opavě.
Petr Popadinec (ANO), radní Opavy: "Je to obrovská úleva, protože všichni Opavané vědí, jak vypadá ulice Jánská, která bývá tou náhradní dopravou a bohužel jiné řešení není, protože autobusové nádraží zatím Opava nemá, tak bývá opravdu zatížena těmi autobusy, které tam jezdí. To znamená, v době špičky se opravdu stávají zácpy právě u východního nádraží."
V Moravskoslezském kraji jsou po povodních stále ještě uzavřeny dvě tratě. Vlaky nejezdí z Milotic nad Opavou do Vrbna pod Pradědem a z Opavy do Kravař.
To byla dnešní Dopravní revue. Děkujeme za pozornost a těšíme se na vás u dalšího dílu.
Redakčně upraveno / zkráceno.