Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • V MSK proběhl 5. ročník akce Speed Marathon
  • Aktuálně z dopravy v Moravskoslezském kraji
  • Lidé mohou ovlivnit fungování bikesharingu v Ostravě
  • Host ve studiu: Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MSK

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Máme pro vás další vydání pořadu Dopravní revue, dobrý den. V našem regionu už pátým rokem probíhěl 24hodinový Speed Marathon. Jako vždy se policisté zaměřili na rychlost, jen s tím, že místa, kde měřili, byla avizována s předstihem a vybírali je sami lidé. Policisté zkontrolovali 637 vozidel a zjistili 247 přestupků.

Zlatuše Viačková, mluvčí PČR Moravskoslezského kraje:
"Ženy a muži zákona na místě vyřídili přestupky blokovou pokutou v celkovém počtu 234, v peněžní částce vybrali bezmála 160 tisíc korun. Některé přestupky byly oznámeny k vyřízení příslušnému správnímu orgánu, konkrétně ve 13 případech."

Lukáš Zavadil, TV POLAR:Teď aktuálně na silnice našeho regionu. V Odrách pokročila oprava mostu na silnici I/47. Doplňková diagnostika stavařům odhalila možnost zachování nosné konstrukce s nutností rozsáhlejší injektáže předpínacích lan. Na místě probíhá částečné odbourání opěr. Hotovo by mělo být v prosinci, na místě počítejte s objízdnými trasami.

Lukáš Zavadil, TV POLAR:Podle harmonogramu pokračuje Oprava dálnice D1 u Studénky. Stavební firma tam podle ŘSD zajistila nový přejezd středového pásu. Provoz tak může být sveden do protisměru. Levý pás dálnice D1 bude na kilometrech 338 až 335,2 do 17. září uzavřen

Lukáš Zavadil, TV POLAR:Sdílení jízdních kol se už stalo neodmyslitelnou součástí života obyvatel některých města našeho regionu. V Ostravě mohou právě teď lidí fungování bikesharingu ovlivnit. Stačí vyplnit formulář na internetu a připomínky budou využity pro další rok.
Kateřina Šebestová (ANO), náměstkyně primátora Ostravy:
"Jsme zveřejnili dotazník pro uživatele, ve kterých se ptáme na věc, zda, pokud by těch prvních 15 minut nebylo zdarma, zda by si i přesto to kolo půjčili."
Další otázky se týkají například počtu a umístění stanic, kde se kola půjčují, kde naopak chybí. Zda na kolech jezdí do práce, školy či je využívají spíš k rekreaci. Aktuálně je v Ostravě 51 tisíc uživatelů sdílených kol.
Lukáš Luňák, jednatel Nextbike:
"Červen byl slabší, protože počasí nebylo ideální, ale teď už se vracíme do normálu a proti minulému roku je to i nadstandard."

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Dotazník je dostupný přes facebookové profily města, v aplikaci Nextbike a přes další komunikační kanály, aby bylo osloveno co nejvíce respondentů

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka. Vítejte u nás po čase. Dobrý den. Pane náměstku nejprve doprava v našem regionu v souvislosti s koronavirem je aktuálně i teď přes ta veškerá avizovaná opatření. Tak jak to bude vypadat v hromadné dopravě našeho regionu po prázdninách?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: Tak jisté. Co je jisté? Uvidíme co bude 1.září, ale předpoklad je, že 1. září bude všechno normální. Budou platit jízdní řády tak, jak platily loni 1.září akorát se bude jezdit asi s rouškama. V té dopravě to asi dává smysl, v dopravě si totiž nevybere vedle koho stojíme. Na rozdíl od hospody nebo koncertu, kde si to vybrat můžeme, tak v dopravě to smysl má protože tam jako opravdu nevíte vedle koho budete stát.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Bude ta četnost spojů, tedy ten přechod zpátky na klasický jízdní řád platit i u vlaků?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: Ano, vlaky taky jezdí tak, jak jezdili loni. Jen s jednou výjimkou. Je tam asi o tři procenta méně spojů protože potřebujeme trošku ušetřit, takže tři procenta těch nejméně vytížených spojů půjdou pryč, ale tím, že se navyšovalo o 10 procent před dvěma lety, tak pořád ještě jsme v plusu.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Moravskoslezský kraj před pár dny vydal zprávu, která se týká peněz z Evropské unie v dopravě. Náš region měl získat 1,3 miliardy korun aby to naši diváci pochopili. To jsou peníze, které už jsou utracené? Co se za ně případně podařilo vybudovat v dopravě?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: To jsou peníze, které už jsou utracené. Vidíme za ně opravené Výškovické mosty, vidíme za ně opravenou Bazalskou estakádu, vidíme za ně opravený most ve Svinově, vidíme za ně nějaké delší úseky cest. Protože evropské peníze nejde použít na nějaké látání třeba půl kilometru, ale jde použít na velkou opravu typu třeba Těšínská ulice za 100 milionů korun.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Kolik na tyto projekty musel přispět Moravskoslezský kraj? Musel vůbec?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: Musel, 15 procent je vždycky povinnost přispět. Takže si to spočítejte - pár set milionů korun to bylo.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Co se týká úspěšnosti čerpání těchto peněz, jak si vlastně Moravskoslezský kraj v porovnání s ostatními vede?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: Tam to není boj. Tam je jakési rozdělení podle toho kolik kilometrů cest je. V posledním kole to byla bitva veliká. Tam vyhrály všechno Pardubice protože měli nejrychlejší server. Ale teď zase v tom dalším kole budou čtyři velké cesty. Konečně se dočkáme té spojky mezi Vítkovem a Opavskou cestou. Dočkáme se konečně opravy posledního svinovského mostu přes řeku. A další dva úseky které tam budou.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Za peníze z EU se tak jak jste říkal podařilo například zrekonstruovat Výškovické mosty a další lokace. To všechno jsou ale hlavně ostravské projekty byť s jakýmsi přesahem. Co tedy ostatní řidiči z jiných částí regionu?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: Skutečně napříč tím krajem je poměrně dobře rozdělané. Na Bruntálsku bylo investováno 250 milionů, ale jsou to oblasti, kde nejsou mosty. Ale v Ostravě to jde vidět nejvíc protože tady jsou ty mosty za 350 milionů korun. A to bez těch evropských peněz nejde protože to je pětiletý rozpočet kraje na opravy cest.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: V rozhovoru pro Deník jste uvedl, že příští náměstek hejtmana pro dopravu, ať už to budete vy nebo kdokoliv jiný se v uvozovkách i přestříhá několik projektů. Poznají to řidiči vůbec?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: Poznají, protože opravdu rok 2022 a brusiči nůžek budou mít kšeft. Protože se bude stříhat FM, Karviná, Krnov, Opava možná Mošnov. Opravdu to bude v tom kraji vypadat zcela jinak. Protože ten tah mezi Českým Těšínem, Frýdkem a hranicemi bude vlastně úplně průjezdný do čtyř pruhů. Bude obchvat Frýdek-Místek směrem na Beskydy. V podstatě ti, kteří pojedou do Jeseníků naopak z Ostravy, tak ti profičí Opavu přes obchvat, přes Krnov to taky půjde střihnout. Takže Malá Morávka nebo ty oblasti v Jeseníkách budou do tři čtvrtě hodiny. To bude super.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Možná ještě v krátkosti. Zmínil jste mosty. Jak je na tom Moravskoslezský kraj aktuálně s opravami těch, které to potřebují.

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: Tam mám asi 1200 mostů a ti kteří dávají to razítko, tak samozřejmě po těch průserech ať už v Praze nebo v Itálii tak zpřísnili své hodnocení. Takže spousta mostů se dostala řekněme ze stavu 5 do 6. Ale havarijní není ani jeden. To musím zaklepat. Rada kraje rozhodla, že zdvojnásobí počet peněz do opravy mostů. Tím že bude méně toho asfaltu a daleko více mostů, takže v tu chvíli máme 16 mostů, které jsou pryč. Jsou snesené jako odborný termín. 15 z nich se stihne do zimy obnovit a jenom jeden ve Frýdlantě zhotovitel udělal tak, že nám to nesedí výškově. Takže uvidíme, co se s tím dá dělat, jestli si s tím poradí a nebo to budou muset shodit a udělat znova.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Mám tady ještě jedno téma. Před několika dny vznikla petice, aby na dálnici mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem, byl tento úsek bez poplatku. Chtějí to starostové, kteří se spojili vytvořili petici a toto požadují neměl by v této situaci pomoct spíš kraj?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: To chtějí všichni, nejenom starostové. Já o tom jednám s ministerstvem a nám se povedlo prostě s panem Kremlíkem dohodnout mechanismus jak to udělat. Protože argumentace, že v těch obcích jezdí hodně aut je sice správná, ale to by ministr musel zrušit zpoplatnění všech dálnic v České republice protože vedle každé dálnice je nějaká cesta. Ale ta naše frýdecko-ostravská dálnice specifikována dálnice není. Je rozkopaná pořád. A teď bude rozkopaná další tři roky protože se tam staví obchvat Frýdku-Místku. A ta argumentace vůči ministerstvu musí být úplně jasná. Zrušte poplatek, protože to není dálnice, protože se tam staví a s tímto jedu teď ve středu za náměstkyni pana ministra a znovu se o tom budeme bavit, znovu předložím argumenty, tak aby si nemyslela, že je to jenom ta petice. Ale ta bude samozřejmě podpůrným argumentem.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Hostem dopravní revue byl dnes náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka, díky za váš čas.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
26. srpna 2020, 18:20

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Máme pro vás další vydání pořadu Dopravní revue, dobrý den. V našem regionu už pátým rokem probíhěl 24hodinový Speed Marathon. Jako vždy se policisté zaměřili na rychlost, jen s tím, že místa, kde měřili, byla avizována s předstihem a vybírali je sami lidé. Policisté zkontrolovali 637 vozidel a zjistili 247 přestupků.

Zlatuše Viačková, mluvčí PČR Moravskoslezského kraje:
"Ženy a muži zákona na místě vyřídili přestupky blokovou pokutou v celkovém počtu 234, v peněžní částce vybrali bezmála 160 tisíc korun. Některé přestupky byly oznámeny k vyřízení příslušnému správnímu orgánu, konkrétně ve 13 případech."

Lukáš Zavadil, TV POLAR:Teď aktuálně na silnice našeho regionu. V Odrách pokročila oprava mostu na silnici I/47. Doplňková diagnostika stavařům odhalila možnost zachování nosné konstrukce s nutností rozsáhlejší injektáže předpínacích lan. Na místě probíhá částečné odbourání opěr. Hotovo by mělo být v prosinci, na místě počítejte s objízdnými trasami.

Lukáš Zavadil, TV POLAR:Podle harmonogramu pokračuje Oprava dálnice D1 u Studénky. Stavební firma tam podle ŘSD zajistila nový přejezd středového pásu. Provoz tak může být sveden do protisměru. Levý pás dálnice D1 bude na kilometrech 338 až 335,2 do 17. září uzavřen

Lukáš Zavadil, TV POLAR:Sdílení jízdních kol se už stalo neodmyslitelnou součástí života obyvatel některých města našeho regionu. V Ostravě mohou právě teď lidí fungování bikesharingu ovlivnit. Stačí vyplnit formulář na internetu a připomínky budou využity pro další rok.
Kateřina Šebestová (ANO), náměstkyně primátora Ostravy:
"Jsme zveřejnili dotazník pro uživatele, ve kterých se ptáme na věc, zda, pokud by těch prvních 15 minut nebylo zdarma, zda by si i přesto to kolo půjčili."
Další otázky se týkají například počtu a umístění stanic, kde se kola půjčují, kde naopak chybí. Zda na kolech jezdí do práce, školy či je využívají spíš k rekreaci. Aktuálně je v Ostravě 51 tisíc uživatelů sdílených kol.
Lukáš Luňák, jednatel Nextbike:
"Červen byl slabší, protože počasí nebylo ideální, ale teď už se vracíme do normálu a proti minulému roku je to i nadstandard."

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Dotazník je dostupný přes facebookové profily města, v aplikaci Nextbike a přes další komunikační kanály, aby bylo osloveno co nejvíce respondentů

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka. Vítejte u nás po čase. Dobrý den. Pane náměstku nejprve doprava v našem regionu v souvislosti s koronavirem je aktuálně i teď přes ta veškerá avizovaná opatření. Tak jak to bude vypadat v hromadné dopravě našeho regionu po prázdninách?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: Tak jisté. Co je jisté? Uvidíme co bude 1.září, ale předpoklad je, že 1. září bude všechno normální. Budou platit jízdní řády tak, jak platily loni 1.září akorát se bude jezdit asi s rouškama. V té dopravě to asi dává smysl, v dopravě si totiž nevybere vedle koho stojíme. Na rozdíl od hospody nebo koncertu, kde si to vybrat můžeme, tak v dopravě to smysl má protože tam jako opravdu nevíte vedle koho budete stát.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Bude ta četnost spojů, tedy ten přechod zpátky na klasický jízdní řád platit i u vlaků?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: Ano, vlaky taky jezdí tak, jak jezdili loni. Jen s jednou výjimkou. Je tam asi o tři procenta méně spojů protože potřebujeme trošku ušetřit, takže tři procenta těch nejméně vytížených spojů půjdou pryč, ale tím, že se navyšovalo o 10 procent před dvěma lety, tak pořád ještě jsme v plusu.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Moravskoslezský kraj před pár dny vydal zprávu, která se týká peněz z Evropské unie v dopravě. Náš region měl získat 1,3 miliardy korun aby to naši diváci pochopili. To jsou peníze, které už jsou utracené? Co se za ně případně podařilo vybudovat v dopravě?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: To jsou peníze, které už jsou utracené. Vidíme za ně opravené Výškovické mosty, vidíme za ně opravenou Bazalskou estakádu, vidíme za ně opravený most ve Svinově, vidíme za ně nějaké delší úseky cest. Protože evropské peníze nejde použít na nějaké látání třeba půl kilometru, ale jde použít na velkou opravu typu třeba Těšínská ulice za 100 milionů korun.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Kolik na tyto projekty musel přispět Moravskoslezský kraj? Musel vůbec?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: Musel, 15 procent je vždycky povinnost přispět. Takže si to spočítejte - pár set milionů korun to bylo.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Co se týká úspěšnosti čerpání těchto peněz, jak si vlastně Moravskoslezský kraj v porovnání s ostatními vede?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: Tam to není boj. Tam je jakési rozdělení podle toho kolik kilometrů cest je. V posledním kole to byla bitva veliká. Tam vyhrály všechno Pardubice protože měli nejrychlejší server. Ale teď zase v tom dalším kole budou čtyři velké cesty. Konečně se dočkáme té spojky mezi Vítkovem a Opavskou cestou. Dočkáme se konečně opravy posledního svinovského mostu přes řeku. A další dva úseky které tam budou.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Za peníze z EU se tak jak jste říkal podařilo například zrekonstruovat Výškovické mosty a další lokace. To všechno jsou ale hlavně ostravské projekty byť s jakýmsi přesahem. Co tedy ostatní řidiči z jiných částí regionu?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: Skutečně napříč tím krajem je poměrně dobře rozdělané. Na Bruntálsku bylo investováno 250 milionů, ale jsou to oblasti, kde nejsou mosty. Ale v Ostravě to jde vidět nejvíc protože tady jsou ty mosty za 350 milionů korun. A to bez těch evropských peněz nejde protože to je pětiletý rozpočet kraje na opravy cest.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: V rozhovoru pro Deník jste uvedl, že příští náměstek hejtmana pro dopravu, ať už to budete vy nebo kdokoliv jiný se v uvozovkách i přestříhá několik projektů. Poznají to řidiči vůbec?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: Poznají, protože opravdu rok 2022 a brusiči nůžek budou mít kšeft. Protože se bude stříhat FM, Karviná, Krnov, Opava možná Mošnov. Opravdu to bude v tom kraji vypadat zcela jinak. Protože ten tah mezi Českým Těšínem, Frýdkem a hranicemi bude vlastně úplně průjezdný do čtyř pruhů. Bude obchvat Frýdek-Místek směrem na Beskydy. V podstatě ti, kteří pojedou do Jeseníků naopak z Ostravy, tak ti profičí Opavu přes obchvat, přes Krnov to taky půjde střihnout. Takže Malá Morávka nebo ty oblasti v Jeseníkách budou do tři čtvrtě hodiny. To bude super.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Možná ještě v krátkosti. Zmínil jste mosty. Jak je na tom Moravskoslezský kraj aktuálně s opravami těch, které to potřebují.

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: Tam mám asi 1200 mostů a ti kteří dávají to razítko, tak samozřejmě po těch průserech ať už v Praze nebo v Itálii tak zpřísnili své hodnocení. Takže spousta mostů se dostala řekněme ze stavu 5 do 6. Ale havarijní není ani jeden. To musím zaklepat. Rada kraje rozhodla, že zdvojnásobí počet peněz do opravy mostů. Tím že bude méně toho asfaltu a daleko více mostů, takže v tu chvíli máme 16 mostů, které jsou pryč. Jsou snesené jako odborný termín. 15 z nich se stihne do zimy obnovit a jenom jeden ve Frýdlantě zhotovitel udělal tak, že nám to nesedí výškově. Takže uvidíme, co se s tím dá dělat, jestli si s tím poradí a nebo to budou muset shodit a udělat znova.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Mám tady ještě jedno téma. Před několika dny vznikla petice, aby na dálnici mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem, byl tento úsek bez poplatku. Chtějí to starostové, kteří se spojili vytvořili petici a toto požadují neměl by v této situaci pomoct spíš kraj?

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: To chtějí všichni, nejenom starostové. Já o tom jednám s ministerstvem a nám se povedlo prostě s panem Kremlíkem dohodnout mechanismus jak to udělat. Protože argumentace, že v těch obcích jezdí hodně aut je sice správná, ale to by ministr musel zrušit zpoplatnění všech dálnic v České republice protože vedle každé dálnice je nějaká cesta. Ale ta naše frýdecko-ostravská dálnice specifikována dálnice není. Je rozkopaná pořád. A teď bude rozkopaná další tři roky protože se tam staví obchvat Frýdku-Místku. A ta argumentace vůči ministerstvu musí být úplně jasná. Zrušte poplatek, protože to není dálnice, protože se tam staví a s tímto jedu teď ve středu za náměstkyni pana ministra a znovu se o tom budeme bavit, znovu předložím argumenty, tak aby si nemyslela, že je to jenom ta petice. Ale ta bude samozřejmě podpůrným argumentem.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Hostem dopravní revue byl dnes náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka, díky za váš čas.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-26-08-2020-18-24