Expres Studénky
- Zpravodajství ze Studénky od Terezy Ruskové a Jakuba Švarce
- Místo tělocviku matematika a konzultace
- Pro rodiče jsou připraveny online semináře
- Tamburaši museli zrušit i Vánoční koncert
Do škol se mohli vrátit první žáci. Prvňáci a druháci se do lavic těšili, doma se připravovali pečlivě a většinou jim pomáhali rodiče nebo starší sourozenci. Nejdůležitější je pravidelnost a opakování učiva.
Andrea Mojžíšová, učitelka: „Je poznat, že u některých rodiče pracovali, děti jsou připravené, některé děti to trošku zanedbávaly, takže to musíme doplnit teď.“ 0:45 0:50 „Mezery ve vzdělání bych ani neřekla, ale je to o pravidelnosti a o píli, protože to jsou děti, které ani mnohdy do školek nechodily, a tím pádem nemají žádný režim. Spíš pravidelnost a režim, aby si zvykly na roli školáka.“
Nejmenší studenti se nejvíce těší na přestávky, kdy si mohou hrát se svými kamarády a spolužáky. Doteď se slyšeli pouze přes online výuku a viděli na kameře. Nejvíce se těšili se na sebe a na své učitele.
Andrea Mojžíšová, učitelka: „Jsou to malé děti, které potřebují kolektiv. Doma tu distanční výuku samozřejmě zvládly, ale bylo to takové zvláštní a běžný kontakt ve třídě, který mezi dětmi ve třídě je se nenahradí ničím.“
Výuka online nebyla lehká pro děti a z počátku ani pro učitele. Nejmenší děti bylo nejtěžší naučit, jak ovládat IT technologie.
Andrea Mojžíšová, učitelka: „Nejhorší online bylo naučit děti techniku, děti měly obrovský problém zapnout/vypnout mikrofon, aby se nepřekřikovaly, aby byly zvyklé jako ve škole se hlásit. Měli jsme uzpůsobenou techniku abychom mohli psát písmenka, aby děti viděly, jak píšu, psaly to se mnou, vyvolávaly se jednotlivě na čtení. V matematice jsme si pomohli ukazováním prstů, nakonec jsme to zvládli.“
Pro pravidelnou školní docházku byla nastavena přesná pravidla. Školy musely zabezpečit třídy a organizaci času výuky i přestávek.
Milan Stiller, ředitel ZŠ FKT: „Organizačně, nastavení přestávek tak, aby se děti nepotkávaly. V pravidlech je, že děti mohou trávit ve třídách v celém kolektivu, na rozdíl od jara. Všechny třídy mohou být pohromadě. Na školu byl požadavek na úpravu organizační struktury.“
Na základní školu Františka kardinála Tomáška aktuálně vyučují dvě první a dvě druhé třídy. Pro všechny žáky funguje i stravovací zařízení.
Milan Stiller, ředitel ZŠ FKT: „Krom školní jídelny je v provozu i školní družina, která je v klasickém provozu od šesti do šestnácti hodin, ale je vidět, že po zkušenostech, byť jsou to dva dny, tak zatím není příliš využívána.“
Školní dužina je otevřena i na škole Butovická. V základní škole Sjednocení otevřeli také třídy pro hendikepované děti. 18. listopadu do školních lavic ve Studénce usedli všichni žáci nejnižších stupňů.
---
Rodinné centrum v listopadu zpřístupnilo online semináře. To se povedlo díky organizaci Síť pro rodinu, která tuto službu poskytuje rodinným a mateřským centrům po celé české republice. Myšlenka online kurzů přišla už na jaře.
Lucie Milanová, krajská koordinátorka Sítě pro rodinu: „Do online podoby nás dohnala tato situace. Předtím jsme dělali na jaře jiné kurzy, pro zástupce mateřských a rodinných center po celé České republice a teď, protože jsou centra zavřená, jsme udělali kurzy i pro rodiče.“
Pro rodiče je připraveno hned několik přednášek. Jednotlivé termíny najdou zájemci na facebookových stránkách centra. Jejich témata jsou různorodá
Lucie Zajícová, vedoucí Rodinného centra: „Přednášky jsou teď o kyberšikaně, o stravovací gramotnosti, anebo o psychomotorickém vývoji dítěte. Rodiče, kteří mají zájem, se přihlásí přes formuláře, do mailu jim přijde odkaz přímo na Google meet, kde se sejdou a téma pak budou probírat přímo s lektorem, který je na téma zaměřený. Pokud by se nemohli účastnit, stačí napsat email a rezervace se jim zruší. Celé je to zdarma.“
Přihlásit se může každý, stačí si vyhledat rodinné centrum na facebookových stránkách a tam se podle návodu připojit. Stačí k tomu aplikace Google meet.
Lucie Zajícová, vedoucí Rodinného centra: „Rodiče se mohou přihlásit pomocí formuláře na Google disku, ten máme k dispozici na facebookových stránkách centra. Tuto možnost přihlašování jsme dali veřejně, takže kdyby se chtěl někdo podívat, nemusí být přímo členem Rodinného centra. Protože třeba kyberšikana se týká trošku starších dětí.“
Zájem o přednášky je velký, jedné z nich se v průměru zúčastní dvacet až třicet rodin.
Lucie Milanová, krajská koordinátorka Sítě pro rodinu: „Mám zvlášť udělaný projekt s Moravskoslezským krajem, kde jsme získali dotaci od kraje, kde máme padesáti procentní spoluúčast. Zapojili jsme 5 společenských center a nabízíme 12 přednášek se čtyřmi různými lektory.“
Online přednášky ve Studénce začaly 13. listopadu. Ta nejbližší pak bude 24.11 a bude se věnovat první pomoci a prevenci úrazů.
---
Omezení a zákazy spjaté s pandemií Covidu-19 zcela zastavila kulturní život a sebrala spoustu koncertů i jedinečnému tamburašskému souboru ze Studénky. Ti nemohli pořádat ani pravidelné zkoušení.
Hana Burdová, členka souboru: „Koronavirový rok nám udělal čáru přes rozpočet stejně jako všem volnočasovým a uměleckým spolkům a souborům. Z většiny vystoupení a koncertů, které jsme měli mít, zbyla jen malinká část.“
Z plánovaných koncertů a vystoupení úplně nesešlo. Některé se tamburašům podařilo v době rozvolnění uspořádat.
Hana Burdová, členka souboru: „Také se nám podařilo vystoupit na Jižní Moravě v Černé Hoře v zámku, kde jsme udělali radost místním starším občanům. Pak jsme měli mít vystoupení různé koncerty v dubnu, pro svaz invalidů, náš tradiční jarní koncert ve Studénce. Byl zrušen tradiční jarní koncert v Praze, ale v létě se nám podařilo jet dokonce hned na dvě soustředění.“
Tamburaši ze Studénky za sebou mají dlouholetou historii. Soubor byl založen roku 1913. Nyní se tamburaši připravují na další výročí, ke kterému vznikne i dokument.
Hana Burdová, členka souboru: „Jsme velmi rádi, že jsme stihli s naším dlouholetým dirigentem, panem Milanem Gelnarem, natočit rozhovor do budoucího dokumentárního filmu, který se doufáme podaří, ke 110 výročí založení souboru.“
Pro příští rok tamburaši plánují spousty vystoupení a také cest do zahraničí. Zahrát by si měli i s kolegy z Vídně. Nyní nacvičují individuálně a těší se na první společné setkání. Rovněž by rádi založili kroužek pro děti.
---
Do škol se mohli vrátit první žáci. Prvňáci a druháci se do lavic těšili, doma se připravovali pečlivě a většinou jim pomáhali rodiče nebo starší sourozenci. Nejdůležitější je pravidelnost a opakování učiva.
Andrea Mojžíšová, učitelka: „Je poznat, že u některých rodiče pracovali, děti jsou připravené, některé děti to trošku zanedbávaly, takže to musíme doplnit teď.“ 0:45 0:50 „Mezery ve vzdělání bych ani neřekla, ale je to o pravidelnosti a o píli, protože to jsou děti, které ani mnohdy do školek nechodily, a tím pádem nemají žádný režim. Spíš pravidelnost a režim, aby si zvykly na roli školáka.“
Nejmenší studenti se nejvíce těší na přestávky, kdy si mohou hrát se svými kamarády a spolužáky. Doteď se slyšeli pouze přes online výuku a viděli na kameře. Nejvíce se těšili se na sebe a na své učitele.
Andrea Mojžíšová, učitelka: „Jsou to malé děti, které potřebují kolektiv. Doma tu distanční výuku samozřejmě zvládly, ale bylo to takové zvláštní a běžný kontakt ve třídě, který mezi dětmi ve třídě je se nenahradí ničím.“
Výuka online nebyla lehká pro děti a z počátku ani pro učitele. Nejmenší děti bylo nejtěžší naučit, jak ovládat IT technologie.
Andrea Mojžíšová, učitelka: „Nejhorší online bylo naučit děti techniku, děti měly obrovský problém zapnout/vypnout mikrofon, aby se nepřekřikovaly, aby byly zvyklé jako ve škole se hlásit. Měli jsme uzpůsobenou techniku abychom mohli psát písmenka, aby děti viděly, jak píšu, psaly to se mnou, vyvolávaly se jednotlivě na čtení. V matematice jsme si pomohli ukazováním prstů, nakonec jsme to zvládli.“
Pro pravidelnou školní docházku byla nastavena přesná pravidla. Školy musely zabezpečit třídy a organizaci času výuky i přestávek.
Milan Stiller, ředitel ZŠ FKT: „Organizačně, nastavení přestávek tak, aby se děti nepotkávaly. V pravidlech je, že děti mohou trávit ve třídách v celém kolektivu, na rozdíl od jara. Všechny třídy mohou být pohromadě. Na školu byl požadavek na úpravu organizační struktury.“
Na základní školu Františka kardinála Tomáška aktuálně vyučují dvě první a dvě druhé třídy. Pro všechny žáky funguje i stravovací zařízení.
Milan Stiller, ředitel ZŠ FKT: „Krom školní jídelny je v provozu i školní družina, která je v klasickém provozu od šesti do šestnácti hodin, ale je vidět, že po zkušenostech, byť jsou to dva dny, tak zatím není příliš využívána.“
Školní dužina je otevřena i na škole Butovická. V základní škole Sjednocení otevřeli také třídy pro hendikepované děti. 18. listopadu do školních lavic ve Studénce usedli všichni žáci nejnižších stupňů.
---
Rodinné centrum v listopadu zpřístupnilo online semináře. To se povedlo díky organizaci Síť pro rodinu, která tuto službu poskytuje rodinným a mateřským centrům po celé české republice. Myšlenka online kurzů přišla už na jaře.
Lucie Milanová, krajská koordinátorka Sítě pro rodinu: „Do online podoby nás dohnala tato situace. Předtím jsme dělali na jaře jiné kurzy, pro zástupce mateřských a rodinných center po celé České republice a teď, protože jsou centra zavřená, jsme udělali kurzy i pro rodiče.“
Pro rodiče je připraveno hned několik přednášek. Jednotlivé termíny najdou zájemci na facebookových stránkách centra. Jejich témata jsou různorodá
Lucie Zajícová, vedoucí Rodinného centra: „Přednášky jsou teď o kyberšikaně, o stravovací gramotnosti, anebo o psychomotorickém vývoji dítěte. Rodiče, kteří mají zájem, se přihlásí přes formuláře, do mailu jim přijde odkaz přímo na Google meet, kde se sejdou a téma pak budou probírat přímo s lektorem, který je na téma zaměřený. Pokud by se nemohli účastnit, stačí napsat email a rezervace se jim zruší. Celé je to zdarma.“
Přihlásit se může každý, stačí si vyhledat rodinné centrum na facebookových stránkách a tam se podle návodu připojit. Stačí k tomu aplikace Google meet.
Lucie Zajícová, vedoucí Rodinného centra: „Rodiče se mohou přihlásit pomocí formuláře na Google disku, ten máme k dispozici na facebookových stránkách centra. Tuto možnost přihlašování jsme dali veřejně, takže kdyby se chtěl někdo podívat, nemusí být přímo členem Rodinného centra. Protože třeba kyberšikana se týká trošku starších dětí.“
Zájem o přednášky je velký, jedné z nich se v průměru zúčastní dvacet až třicet rodin.
Lucie Milanová, krajská koordinátorka Sítě pro rodinu: „Mám zvlášť udělaný projekt s Moravskoslezským krajem, kde jsme získali dotaci od kraje, kde máme padesáti procentní spoluúčast. Zapojili jsme 5 společenských center a nabízíme 12 přednášek se čtyřmi různými lektory.“
Online přednášky ve Studénce začaly 13. listopadu. Ta nejbližší pak bude 24.11 a bude se věnovat první pomoci a prevenci úrazů.
---
Omezení a zákazy spjaté s pandemií Covidu-19 zcela zastavila kulturní život a sebrala spoustu koncertů i jedinečnému tamburašskému souboru ze Studénky. Ti nemohli pořádat ani pravidelné zkoušení.
Hana Burdová, členka souboru: „Koronavirový rok nám udělal čáru přes rozpočet stejně jako všem volnočasovým a uměleckým spolkům a souborům. Z většiny vystoupení a koncertů, které jsme měli mít, zbyla jen malinká část.“
Z plánovaných koncertů a vystoupení úplně nesešlo. Některé se tamburašům podařilo v době rozvolnění uspořádat.
Hana Burdová, členka souboru: „Také se nám podařilo vystoupit na Jižní Moravě v Černé Hoře v zámku, kde jsme udělali radost místním starším občanům. Pak jsme měli mít vystoupení různé koncerty v dubnu, pro svaz invalidů, náš tradiční jarní koncert ve Studénce. Byl zrušen tradiční jarní koncert v Praze, ale v létě se nám podařilo jet dokonce hned na dvě soustředění.“
Tamburaši ze Studénky za sebou mají dlouholetou historii. Soubor byl založen roku 1913. Nyní se tamburaši připravují na další výročí, ke kterému vznikne i dokument.
Hana Burdová, členka souboru: „Jsme velmi rádi, že jsme stihli s naším dlouholetým dirigentem, panem Milanem Gelnarem, natočit rozhovor do budoucího dokumentárního filmu, který se doufáme podaří, ke 110 výročí založení souboru.“
Pro příští rok tamburaši plánují spousty vystoupení a také cest do zahraničí. Zahrát by si měli i s kolegy z Vídně. Nyní nacvičují individuálně a těší se na první společné setkání. Rovněž by rádi založili kroužek pro děti.
---