Karvinský expres
- Zprávy z Karviné od reportérky M. Dankové a kameramana Z. Jeleně
- Karviná připravila pomoc pro uprchlíky z Ukrajiny
- Preventivní měření rychlosti ve městě
- V Karviné pracují na plánu udržitelné dopravy
Karviná nabízí válečným uprchlíkům z Ukrajiny ubytování a otevřela i sběrné místo pro shromažďování humanitární pomoci. Sbírku pořádá i místní Český červený kříž.
Od úterý 1. března je zprovozněno v budově polikliniky v městské části Mizerov sběrné místo pro shromažďování humanitární pomoci. Z tohoto sběrného centra se pak bude pomoc distribuovat dále potřebným přímo na Ukrajině či přijíždějícím uprchlíkům. Vše bude probíhat v koordinaci s ostatními organizacemi a krajským koordinačním střediskem pomoci.
Lukáš Hudeček, mluvčí města: “Jde především o neopotřebované lůžkoviny, spací pytle, karimatky, dále drogistické zboží a hygienické potřeby, apod."
Sběrné místo bude otevřeno každý všední den od 8.00 do 17.00 hodin. Dotazy a případné nabídky ubytování a humanitární pomoci mohou zájemci směřovat na email ukrajina@karvina.cz.
Lukáš Hudeček, mluvčí města: “Karviná je připravena zajistit i ubytování a stravování postupně pro asi 200 válečných uprchlíků z Ukrajiny. Ve spolupráci s nemocnicemi v Karviné-Ráji a Karvinskou hornickou nemocnicí a dalšími lékaři a zubaři zajistí i potřebnou zdravotní péči. Město je rovněž připraveno se postarat o ukrajinské děti. Zajistí jim školní výuku a volnočasové aktivity. Spolupracujeme s občany Ukrajiny, kteří dlouhodobě žijí ve městě a jsou schopni dobrovolně zajistit komunikaci s uprchlíky v jejich rodném jazyce."
Pomoc organizuje i místní ČČK.
Oldřich Gbelec, ředitel Oblastního spolku Českého červeného kříže Karviná: "ČČK dlouhodobě spolupracuje s ukrajinským ČČK, v nedávné době tam odešlo 500 trauma setů, které slouží pro ošetřování raněných a nemocných. Aktuálně reflektujeme tu situaci, která je na Ukrajině, proto jsme vyhlásili sbírku zdravotnického materiálu, ze kterého budou sestaveny další trauma sety. Teď se jedná o základní zdravotnický materiál, obvazy, náplastě, sterilní krytí, škrtidla. Kromě toho plánujeme zakoupit z finanční sbírky, kterou máme vyhlášenou, pořízení sanitních vozidel, které opět poputují na Ukrajinu."
Samostatnou finanční sbírku město Karviná prozatím organizovat nebude. Seznam humanitárních organizací s čísly účtů a kontakty je zveřejněn na webu města.
---
Strážníci Městské policie Karviná preventivně měří rychlost v místech, kde řidiči často zapomínají na povolenou rychlost. Jeden z takových úseků se nachází i v památkové zóně v centru města.
Preventivní měření rychlosti probíhá v Karviné namátkově na místech, která vybírá Policie ČR na základě statistických údajů dopravní nehodovosti, rizikovosti úseků, údajů ze stacionárních radarů i z podnětů občanů. Jde o úseky s větším pohybem chodců, u škol a podobně. Jeden takový úsek se nachází i na ulici Fryštátská v centru města, kde v poslední době řidiči danou rychlost nedodržují.
Vladimír Kolek, náměstek primátora: "Krajská hygienická stanice udělala měření na té ulici a zjistila, že nadměrná míra hluku je způsobena vysokou rychlostí. My, jako město, nechceme principiálně přistoupit na nějaké další restrikce, kterých máme v dnešní době milion, ale pokud ti řidiči nepochopí, že ta zodpovědnost je na nich, a že ta rychlost tam je snížena na 30 km/h, i kvůli bezpečnosti, kvůli hluku, tak zřejmě budeme muset v budoucnu přistoupit na úsekové měření. Znovu apeluji na řidiče, že ta odpovědnost toho řidiče na něm. Je tam třicítka, snažme se to dodržovat, chodí tam děti, dospělí, je to v podstatě pěší zóna.”
Václav Ožana, MP Karviná: "Z dikce zákona o obecní policii se městské policie podílejí nad dohledem bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. MP Karviná do tohoto konceptu zahrnuje také měření rychlosti."
K měření rychlosti projíždějících vozidel využívají speciální laserový rychloměr.
Václav Ožana, MP Karviná: "Po změření rychlosti se odečítá ve prospěch řidiče 3 km/h v případě, že se jedná o rychlosti do 100 km/h a 3% mínus v případě, že se jedná o rychlost nad 100 km/h.
V případě překročení rychlosti zpracovávají tuto událost strážníci v rámci řízení buď přímo na místě nebo ji řeší správní orgán. Měření bude nadále probíhat namátkově podle potřeby.
---
V Karviné v současné době zpracovávají plán udržitelné mobility. Zahrnuje šetření dopravní situace ve městě, sčítání pěších, cyklistů i cestujících v městské hromadné dopravě nebo intenzitu průjezdů automobilů městem. Cílem je vypracovat model a návrhy k optimalizaci dopravy ve městě v dalších letech.
Strategický dokument věnující se dopravě a udržitelné mobilitě v Karviné, na kterém se právě pracuje, je složen ze tří částí a zahrnuje i průzkum obyvatel města. V budoucnu by jeho kompletní podoba měla pomoci s realizací nových projektů, které by měli optimalizovat stav dopravy v Karviné.
Lukáš Raszyk, náměstek primátora: "Tuhle strategii potřebujeme při žádostech p různé dotace, ale také nám to pomůže v tom, ať víme, co se ve městě děje v rámci dopravy a když plánujeme nějaké investice, tak nám to pomůže v tom rozhodování, kde a jak ho provést.”
Gabriela Monczková,vedoucí oddělení strategií a plánování Odboru školství a rozvoje MMK: "Plán udržitelné mobility zpracováváme s firmou z Brna, s Centrem dopravního výzkumu, která je dceřinou společností Ministerstva dopravy ČR, tento plán zpracováváme rok a půl, finální verze bude známá na konci roku v prosinci."
Plán se zpracovává ve 3 fázích: analytické, návrhové, akčním plánu. V analytické fázi se odborníci zabývají šetřením a zjištěním co nejpřesnějších informací a dat o současném stavu dopravy na celém území, a to jak statické - týkající se obsazenosti parkovišť, pěší, cyklistické tak automobilové. Součástí byl obsáhlý dopravní průzkum.
Lukáš Raszyk, náměstek primátora: “Je to základní podklad k tomu, abychom tuto strategii mohli zpracovat. Dá nám to data k tomu, abychom řekli, co se děje a co na základě těch výsledků můžeme dělat proto, aby veškerá doprava ve městě byla lepší.”
Analytická část, která je již zpracována, byla koncem ledna projednávána online i s veřejností. Obsahovala i provedený v náhodně 600 stech vybraných domácnostech průzkum s respondenty.
Gabriela Monczková,vedoucí oddělení strategií a plánování Odboru školství a rozvoje MMK: "Jak nejčastěji cestují, jestli veřejnou dopravou, individuální, za jakým účelem, do práce, do škol, do zaměstnání, do obchodů a za zábavou. Provedla kamerové sčítání vozidel, prověřila, kolik činí individuální doprava osobními vozidly, ale i lehkými a těžkými nákladními vozidly v centru města a na výpadovkách. Oni prověřovali například i veřejnou dopravu, kolik máme spojů, linek, počty cestujících za posledních několik let."
Nyní se budou na základě dat mapovat nejproblémovější oblasti, které je třeba řešit. Lidé mohli své poznatky zaznamenávat i do pocitové mapy.
Gabriela Monczková,vedoucí oddělení strategií a plánování Odboru školství a rozvoje MMK: "Nejvíc dotazů lidé sdělovali v rámci návštěv domácností, kde bylo osloveno více než 1100 respondentů a zároveň mohli občané vyplňovat i online mapu umístěnou v RKK, kde nejčastěji zaškrtávali, že pociťují problémy a rezervy v oblasti parkování na sídlištích, v cyklodopravě, v cyklotrasách a cyklostezkách, navrhovali kde a jaké cyklotrasy by bylo vhodné navrhnout, dávali připomínky i na úpravu veřejných prostranství. Pokud občané chtějí nějaké své návrhy ještě sdělit, napsat či zaslat, můžou tak učinit stále. Sběr podnětů bude probíhat v následujících týdnech a měsících. Je možné kontaktovat pracovníky dopravního výzkumu nebo pracovníky odboru školství a rozvoje, kteří mají tento projekt na starosti.”
V další fázi bude firma do dokumentu zapracovávat další výhled a vize z hlediska udržitelné mobility.
---
Karviná nabízí válečným uprchlíkům z Ukrajiny ubytování a otevřela i sběrné místo pro shromažďování humanitární pomoci. Sbírku pořádá i místní Český červený kříž.
Od úterý 1. března je zprovozněno v budově polikliniky v městské části Mizerov sběrné místo pro shromažďování humanitární pomoci. Z tohoto sběrného centra se pak bude pomoc distribuovat dále potřebným přímo na Ukrajině či přijíždějícím uprchlíkům. Vše bude probíhat v koordinaci s ostatními organizacemi a krajským koordinačním střediskem pomoci.
Lukáš Hudeček, mluvčí města: “Jde především o neopotřebované lůžkoviny, spací pytle, karimatky, dále drogistické zboží a hygienické potřeby, apod."
Sběrné místo bude otevřeno každý všední den od 8.00 do 17.00 hodin. Dotazy a případné nabídky ubytování a humanitární pomoci mohou zájemci směřovat na email ukrajina@karvina.cz.
Lukáš Hudeček, mluvčí města: “Karviná je připravena zajistit i ubytování a stravování postupně pro asi 200 válečných uprchlíků z Ukrajiny. Ve spolupráci s nemocnicemi v Karviné-Ráji a Karvinskou hornickou nemocnicí a dalšími lékaři a zubaři zajistí i potřebnou zdravotní péči. Město je rovněž připraveno se postarat o ukrajinské děti. Zajistí jim školní výuku a volnočasové aktivity. Spolupracujeme s občany Ukrajiny, kteří dlouhodobě žijí ve městě a jsou schopni dobrovolně zajistit komunikaci s uprchlíky v jejich rodném jazyce."
Pomoc organizuje i místní ČČK.
Oldřich Gbelec, ředitel Oblastního spolku Českého červeného kříže Karviná: "ČČK dlouhodobě spolupracuje s ukrajinským ČČK, v nedávné době tam odešlo 500 trauma setů, které slouží pro ošetřování raněných a nemocných. Aktuálně reflektujeme tu situaci, která je na Ukrajině, proto jsme vyhlásili sbírku zdravotnického materiálu, ze kterého budou sestaveny další trauma sety. Teď se jedná o základní zdravotnický materiál, obvazy, náplastě, sterilní krytí, škrtidla. Kromě toho plánujeme zakoupit z finanční sbírky, kterou máme vyhlášenou, pořízení sanitních vozidel, které opět poputují na Ukrajinu."
Samostatnou finanční sbírku město Karviná prozatím organizovat nebude. Seznam humanitárních organizací s čísly účtů a kontakty je zveřejněn na webu města.
---
Strážníci Městské policie Karviná preventivně měří rychlost v místech, kde řidiči často zapomínají na povolenou rychlost. Jeden z takových úseků se nachází i v památkové zóně v centru města.
Preventivní měření rychlosti probíhá v Karviné namátkově na místech, která vybírá Policie ČR na základě statistických údajů dopravní nehodovosti, rizikovosti úseků, údajů ze stacionárních radarů i z podnětů občanů. Jde o úseky s větším pohybem chodců, u škol a podobně. Jeden takový úsek se nachází i na ulici Fryštátská v centru města, kde v poslední době řidiči danou rychlost nedodržují.
Vladimír Kolek, náměstek primátora: "Krajská hygienická stanice udělala měření na té ulici a zjistila, že nadměrná míra hluku je způsobena vysokou rychlostí. My, jako město, nechceme principiálně přistoupit na nějaké další restrikce, kterých máme v dnešní době milion, ale pokud ti řidiči nepochopí, že ta zodpovědnost je na nich, a že ta rychlost tam je snížena na 30 km/h, i kvůli bezpečnosti, kvůli hluku, tak zřejmě budeme muset v budoucnu přistoupit na úsekové měření. Znovu apeluji na řidiče, že ta odpovědnost toho řidiče na něm. Je tam třicítka, snažme se to dodržovat, chodí tam děti, dospělí, je to v podstatě pěší zóna.”
Václav Ožana, MP Karviná: "Z dikce zákona o obecní policii se městské policie podílejí nad dohledem bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. MP Karviná do tohoto konceptu zahrnuje také měření rychlosti."
K měření rychlosti projíždějících vozidel využívají speciální laserový rychloměr.
Václav Ožana, MP Karviná: "Po změření rychlosti se odečítá ve prospěch řidiče 3 km/h v případě, že se jedná o rychlosti do 100 km/h a 3% mínus v případě, že se jedná o rychlost nad 100 km/h.
V případě překročení rychlosti zpracovávají tuto událost strážníci v rámci řízení buď přímo na místě nebo ji řeší správní orgán. Měření bude nadále probíhat namátkově podle potřeby.
---
V Karviné v současné době zpracovávají plán udržitelné mobility. Zahrnuje šetření dopravní situace ve městě, sčítání pěších, cyklistů i cestujících v městské hromadné dopravě nebo intenzitu průjezdů automobilů městem. Cílem je vypracovat model a návrhy k optimalizaci dopravy ve městě v dalších letech.
Strategický dokument věnující se dopravě a udržitelné mobilitě v Karviné, na kterém se právě pracuje, je složen ze tří částí a zahrnuje i průzkum obyvatel města. V budoucnu by jeho kompletní podoba měla pomoci s realizací nových projektů, které by měli optimalizovat stav dopravy v Karviné.
Lukáš Raszyk, náměstek primátora: "Tuhle strategii potřebujeme při žádostech p různé dotace, ale také nám to pomůže v tom, ať víme, co se ve městě děje v rámci dopravy a když plánujeme nějaké investice, tak nám to pomůže v tom rozhodování, kde a jak ho provést.”
Gabriela Monczková,vedoucí oddělení strategií a plánování Odboru školství a rozvoje MMK: "Plán udržitelné mobility zpracováváme s firmou z Brna, s Centrem dopravního výzkumu, která je dceřinou společností Ministerstva dopravy ČR, tento plán zpracováváme rok a půl, finální verze bude známá na konci roku v prosinci."
Plán se zpracovává ve 3 fázích: analytické, návrhové, akčním plánu. V analytické fázi se odborníci zabývají šetřením a zjištěním co nejpřesnějších informací a dat o současném stavu dopravy na celém území, a to jak statické - týkající se obsazenosti parkovišť, pěší, cyklistické tak automobilové. Součástí byl obsáhlý dopravní průzkum.
Lukáš Raszyk, náměstek primátora: “Je to základní podklad k tomu, abychom tuto strategii mohli zpracovat. Dá nám to data k tomu, abychom řekli, co se děje a co na základě těch výsledků můžeme dělat proto, aby veškerá doprava ve městě byla lepší.”
Analytická část, která je již zpracována, byla koncem ledna projednávána online i s veřejností. Obsahovala i provedený v náhodně 600 stech vybraných domácnostech průzkum s respondenty.
Gabriela Monczková,vedoucí oddělení strategií a plánování Odboru školství a rozvoje MMK: "Jak nejčastěji cestují, jestli veřejnou dopravou, individuální, za jakým účelem, do práce, do škol, do zaměstnání, do obchodů a za zábavou. Provedla kamerové sčítání vozidel, prověřila, kolik činí individuální doprava osobními vozidly, ale i lehkými a těžkými nákladními vozidly v centru města a na výpadovkách. Oni prověřovali například i veřejnou dopravu, kolik máme spojů, linek, počty cestujících za posledních několik let."
Nyní se budou na základě dat mapovat nejproblémovější oblasti, které je třeba řešit. Lidé mohli své poznatky zaznamenávat i do pocitové mapy.
Gabriela Monczková,vedoucí oddělení strategií a plánování Odboru školství a rozvoje MMK: "Nejvíc dotazů lidé sdělovali v rámci návštěv domácností, kde bylo osloveno více než 1100 respondentů a zároveň mohli občané vyplňovat i online mapu umístěnou v RKK, kde nejčastěji zaškrtávali, že pociťují problémy a rezervy v oblasti parkování na sídlištích, v cyklodopravě, v cyklotrasách a cyklostezkách, navrhovali kde a jaké cyklotrasy by bylo vhodné navrhnout, dávali připomínky i na úpravu veřejných prostranství. Pokud občané chtějí nějaké své návrhy ještě sdělit, napsat či zaslat, můžou tak učinit stále. Sběr podnětů bude probíhat v následujících týdnech a měsících. Je možné kontaktovat pracovníky dopravního výzkumu nebo pracovníky odboru školství a rozvoje, kteří mají tento projekt na starosti.”
V další fázi bude firma do dokumentu zapracovávat další výhled a vize z hlediska udržitelné mobility.
---