Studuj u nás
- Představujeme Střední zahradnickou školu Ostrava
- Rozhovor Stanislav Folwarczny
- Den otevřených dveří na SPŠ stavební Ostrava
Dobrý den, jsme na začátku školního magazínu TV Polar Studuj u nás. V jeho úvodu si představíme Střední zahradnickou školu v Ostravě, poté si poslechneme hodnocení roku 2021 a výhled na rok 2022 z úst náměstka hejtmana MS kraje pro školství, pana Stanislava Folwarczného a nakonec společně navštívíme Den otevřených dveří na SPŠ stavební v Ostravě – Zábřehu.
Představujeme Střední zahradnickou školu Ostrava
Střední zahradnická škola v Ostravě je jedinou školou v tomto oboru v celém MS kraji. I proto je mezi absolventy základních škol velmi oblíbeným výběrem.
Jan Šenk, ředitel SZaŠ Ostrava: „Já si myslím, že jsme atraktivní škola mimo jiné proto, že jsme malou školou, v současné době u nás studuje 299 žáků. Máme zajímavé obory, jsme zajímaví i pro zájemce na vysokoškolské studium, protože máme obor přírodovědné lyceum.“
Zahradnická škola se může pochlubit také velmi kvalitním vybavením.
Jan Šenk, ředitel SZaŠ Ostrava: „Máme nové stroje na zpracování půdy, a to velice čerstvé, nedávno zakoupené. Také dva nové traktory. Do budoucna v odborném výcviku na praktické výuce předpokládáme vylepšení našich zahradnických staveb fóliovníků nebo skleníků.“
Žáci střední zahradnické školy mají jednu jistotu: jejich uplatnitelnost na trhu práce je velmi vysoká.
Jan Šenk, ředitel SZaŠ Ostrava: „Vždy záleží na žácích. My máme nepřetržitě několik žádostí firem v okolí Ostravy. Jsou to často buď floristické firmy, zahradnické firmy, které mají širší zahradnickou praxi. Ti neustále požadují odborníky.“
K nejoblíbenějším předmětům na škole patří floristika.
Kateřina Štefková, učitelka odborných předmětů: „Náš obor je velmi tvořivý, takže pokud máme rádi činnost, zahradnictví patří mezi tvořivé obory. Stále se mění tak, jako se nám mění rok, tak se mění jednotlivé úkony práce. Je to krásný dynamický obor, který souzní s přírodou.“
Jak to vypadá s vašimi absolventy, pokračují dále ve studiu, nebo jdou rovnou do praxe?
Kateřina Štefková, učitelka odborných předmětů: „Tady je obojí, návaznost máme na Mendlovu univerzitu, kde mohou dál pokračovat v oboru zahradnictví. Co se týče praxe, je o žáky enormní zájem, odborníci chtějí právě naše studenty, ale muselo by jich být daleko více, aby uspokojili trh.“
A mladí zahradníci jsou se studiem velmi spokojeni a mají velké plány.
anketa: žáci SZaŠ
„Já už jsem tady šestým rokem, protože jsem byla na učilišti na zahradníkovi. Chci si udělat maturitu a strašně mě to tady baví, jiný obor bych si asi nevybrala. Baví mě floristika, ale i architektura, návrhy zahrad a historie. Pokud tuto školu vystuduji, mohla bych jít do Lednice na architekta, který se zaměřuje na zahrady, nebo na obecné zahradnictví, také floristik.“
Co bys jednou chtěla dělat?
„Já bych chtěla zůstat v tomto oboru, otevřít si svatební salón a dělat svatební výrobky.“
„Od malička jsem nevěděl do čeho půjdu, potom jsem přišel na tuto školu a řekl si, že jsem si vybral úžasně, jsem velice spokojen.“
Co tě baví nejvíce?
„Nejvíce floristika, aranžerství.“
Jaké jsou tvé plány po škole?
„Jsou tady dvě možnosti. Buď už půjdu do práce, nejlépe do nějaké školky, do vazárny. Nebo plánuji ještě vysokou školu v Lednici.“
Střední zahradnická škola vás zve na Dny otevřených dveří – 12. ledna od 14 do 17 hodin a 15. ledna od 9 do 13 hodin.
Rozhovor Stanislav Folwarczny
Kalendářní rok 2021 byl výjimečný nejen ve školství, ale právě pro oblast vzdělávání byl velmi obtížný. Náměstek hejtmana MS kraje pro školství Stanislav Folwarczny se nejen ohlíží za uplynulým rokem, ale přináší i vyhlídky pro rok následující – 2022.
Jaký byl rok 2021 v MS školství?
Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: „Školství významně ovlivňuje covid, tento rok byl velmi těžký pro všechny typy škol. Situace, která je teď, že jsou třídy, které jsou v karanténě a výuka probíhá distančně. Není co školství závidět, ale taky není co závidět žákům a rodičům.“
Pro rok 2022 jste optimista?
Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: „Doufám, že ano, protože dnešní čísla říkají, že epidemie se zklidňuje. Doufám, že začneme fungovat normálně. To si přeji do toho příštího roku, protože provádět odborný výcvik distančně není možné. Malé děti vyučovat distančně je taky velmi složité a náročné, hlavně pro rodiče. Můžeme si jen přát, abychom se dostali zpátky ke standartnímu režimu a z těžké doby si odnesli to dobré.“
Den otevřených dveří na SPŠ stavební Ostrava
Střední průmyslová škola stavební v Ostravě – Zábřehu se může pochlubit nejen atraktivními obory, ale také kvalifikovanými absolventy, kteří každý rok školu opouštějí. Mají okamžité uplatnění v praxi, nebo se dál vzdělávají na vysokých školách.
Na SPŠ stavební v Ostravě se v současné době vzdělává 460 studentů ve třech studijních oborech.
Zdeňka Klečková, ředitelka SPŠ stavební Ostrava: „Nejvíce zastoupený obor je obor pozemní stavitelství, v každém ročníku máme tři třídy.“
Dnes se hodně vyžaduje spolupráce s firmami, tak jak jste na tom vy?
Zdeňka Klečková, ředitelka SPŠ stavební Ostrava: „Myslím, že se snažíme u praxi přiblížit co to jde. Bohužel nás brzdil covid a teď doufáme, že se nám veškerá spolupráce podaří obnovit.“
K atraktivním oborům školy patří například geodézie.
Lenka Fojtíková, učitelka oborných předmětů: „Je to obor, který je velmi zajímavý, je to spojení přírody a počítačů, tvorby map a měření. Náš obor je rozšířen o katastr nemovitostí, což je velmi důležité pro uplatnění našich studentů, jak měřit, tak zpracovávat. Je to obor, který jde dopředu svými pomůckami a svou technikou.“
Já jsem myslel, že v ČR už je vše zmapováno.
Lenka Fojtíková, učitelka oborných předmětů: „To máte sice pravdu, ale všechno se mění. Mění se hranice pozemků, stavby.“
Jak si myslíte, že je jejich budoucnost, zmiňovala jste vysoké školy, ale mohou třeba po maturitě už rovnou do praxe?
Lenka Fojtíková, učitelka oborných předmětů: „Ano, mohou. Po geodetech je velký hlad, a i středoškolští absolventi chodí přímo do praxe, protože naše škola pracuje s několika firmami, a ti chtějí, aby tam šli měřit středoškoláci.“
A aktuální žáci SPŠ stavební mají velké plány.
anketa: žáci SPŠ stavební Ostrava
„Nejvíce mě tady baví technické předměty a programy, jako je třeba architekt.“
K čemu je to dobré?
„Je to dobré tomu, abychom to mohli využít co se týče stavebnictví a architektury, abychom zvládli určité výkresy v našem budoucím povolání.“
Jak vidíš svou budoucnost potom, co odmaturuješ?
„Po maturitě to vidím tak, že půjdu na nějakou technickou školu, pro mě to je Brno. Tam budu nadále studovat, abych získal bakalářský titul a magistra, co se týče architektury.“
„Tuto školu bych doporučila pro všechny, kteří se nějak zajímají o architekturu, stavebnictví a pohybují se v tomto oboru.“
Máme dostudováno! Děkujeme za pozornost a u příští středeční premiéry pořadu Studuj u nás se budeme těšit na viděnou.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Dobrý den, jsme na začátku školního magazínu TV Polar Studuj u nás. V jeho úvodu si představíme Střední zahradnickou školu v Ostravě, poté si poslechneme hodnocení roku 2021 a výhled na rok 2022 z úst náměstka hejtmana MS kraje pro školství, pana Stanislava Folwarczného a nakonec společně navštívíme Den otevřených dveří na SPŠ stavební v Ostravě – Zábřehu.
Představujeme Střední zahradnickou školu Ostrava
Střední zahradnická škola v Ostravě je jedinou školou v tomto oboru v celém MS kraji. I proto je mezi absolventy základních škol velmi oblíbeným výběrem.
Jan Šenk, ředitel SZaŠ Ostrava: „Já si myslím, že jsme atraktivní škola mimo jiné proto, že jsme malou školou, v současné době u nás studuje 299 žáků. Máme zajímavé obory, jsme zajímaví i pro zájemce na vysokoškolské studium, protože máme obor přírodovědné lyceum.“
Zahradnická škola se může pochlubit také velmi kvalitním vybavením.
Jan Šenk, ředitel SZaŠ Ostrava: „Máme nové stroje na zpracování půdy, a to velice čerstvé, nedávno zakoupené. Také dva nové traktory. Do budoucna v odborném výcviku na praktické výuce předpokládáme vylepšení našich zahradnických staveb fóliovníků nebo skleníků.“
Žáci střední zahradnické školy mají jednu jistotu: jejich uplatnitelnost na trhu práce je velmi vysoká.
Jan Šenk, ředitel SZaŠ Ostrava: „Vždy záleží na žácích. My máme nepřetržitě několik žádostí firem v okolí Ostravy. Jsou to často buď floristické firmy, zahradnické firmy, které mají širší zahradnickou praxi. Ti neustále požadují odborníky.“
K nejoblíbenějším předmětům na škole patří floristika.
Kateřina Štefková, učitelka odborných předmětů: „Náš obor je velmi tvořivý, takže pokud máme rádi činnost, zahradnictví patří mezi tvořivé obory. Stále se mění tak, jako se nám mění rok, tak se mění jednotlivé úkony práce. Je to krásný dynamický obor, který souzní s přírodou.“
Jak to vypadá s vašimi absolventy, pokračují dále ve studiu, nebo jdou rovnou do praxe?
Kateřina Štefková, učitelka odborných předmětů: „Tady je obojí, návaznost máme na Mendlovu univerzitu, kde mohou dál pokračovat v oboru zahradnictví. Co se týče praxe, je o žáky enormní zájem, odborníci chtějí právě naše studenty, ale muselo by jich být daleko více, aby uspokojili trh.“
A mladí zahradníci jsou se studiem velmi spokojeni a mají velké plány.
anketa: žáci SZaŠ
„Já už jsem tady šestým rokem, protože jsem byla na učilišti na zahradníkovi. Chci si udělat maturitu a strašně mě to tady baví, jiný obor bych si asi nevybrala. Baví mě floristika, ale i architektura, návrhy zahrad a historie. Pokud tuto školu vystuduji, mohla bych jít do Lednice na architekta, který se zaměřuje na zahrady, nebo na obecné zahradnictví, také floristik.“
Co bys jednou chtěla dělat?
„Já bych chtěla zůstat v tomto oboru, otevřít si svatební salón a dělat svatební výrobky.“
„Od malička jsem nevěděl do čeho půjdu, potom jsem přišel na tuto školu a řekl si, že jsem si vybral úžasně, jsem velice spokojen.“
Co tě baví nejvíce?
„Nejvíce floristika, aranžerství.“
Jaké jsou tvé plány po škole?
„Jsou tady dvě možnosti. Buď už půjdu do práce, nejlépe do nějaké školky, do vazárny. Nebo plánuji ještě vysokou školu v Lednici.“
Střední zahradnická škola vás zve na Dny otevřených dveří – 12. ledna od 14 do 17 hodin a 15. ledna od 9 do 13 hodin.
Rozhovor Stanislav Folwarczny
Kalendářní rok 2021 byl výjimečný nejen ve školství, ale právě pro oblast vzdělávání byl velmi obtížný. Náměstek hejtmana MS kraje pro školství Stanislav Folwarczny se nejen ohlíží za uplynulým rokem, ale přináší i vyhlídky pro rok následující – 2022.
Jaký byl rok 2021 v MS školství?
Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: „Školství významně ovlivňuje covid, tento rok byl velmi těžký pro všechny typy škol. Situace, která je teď, že jsou třídy, které jsou v karanténě a výuka probíhá distančně. Není co školství závidět, ale taky není co závidět žákům a rodičům.“
Pro rok 2022 jste optimista?
Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: „Doufám, že ano, protože dnešní čísla říkají, že epidemie se zklidňuje. Doufám, že začneme fungovat normálně. To si přeji do toho příštího roku, protože provádět odborný výcvik distančně není možné. Malé děti vyučovat distančně je taky velmi složité a náročné, hlavně pro rodiče. Můžeme si jen přát, abychom se dostali zpátky ke standartnímu režimu a z těžké doby si odnesli to dobré.“
Den otevřených dveří na SPŠ stavební Ostrava
Střední průmyslová škola stavební v Ostravě – Zábřehu se může pochlubit nejen atraktivními obory, ale také kvalifikovanými absolventy, kteří každý rok školu opouštějí. Mají okamžité uplatnění v praxi, nebo se dál vzdělávají na vysokých školách.
Na SPŠ stavební v Ostravě se v současné době vzdělává 460 studentů ve třech studijních oborech.
Zdeňka Klečková, ředitelka SPŠ stavební Ostrava: „Nejvíce zastoupený obor je obor pozemní stavitelství, v každém ročníku máme tři třídy.“
Dnes se hodně vyžaduje spolupráce s firmami, tak jak jste na tom vy?
Zdeňka Klečková, ředitelka SPŠ stavební Ostrava: „Myslím, že se snažíme u praxi přiblížit co to jde. Bohužel nás brzdil covid a teď doufáme, že se nám veškerá spolupráce podaří obnovit.“
K atraktivním oborům školy patří například geodézie.
Lenka Fojtíková, učitelka oborných předmětů: „Je to obor, který je velmi zajímavý, je to spojení přírody a počítačů, tvorby map a měření. Náš obor je rozšířen o katastr nemovitostí, což je velmi důležité pro uplatnění našich studentů, jak měřit, tak zpracovávat. Je to obor, který jde dopředu svými pomůckami a svou technikou.“
Já jsem myslel, že v ČR už je vše zmapováno.
Lenka Fojtíková, učitelka oborných předmětů: „To máte sice pravdu, ale všechno se mění. Mění se hranice pozemků, stavby.“
Jak si myslíte, že je jejich budoucnost, zmiňovala jste vysoké školy, ale mohou třeba po maturitě už rovnou do praxe?
Lenka Fojtíková, učitelka oborných předmětů: „Ano, mohou. Po geodetech je velký hlad, a i středoškolští absolventi chodí přímo do praxe, protože naše škola pracuje s několika firmami, a ti chtějí, aby tam šli měřit středoškoláci.“
A aktuální žáci SPŠ stavební mají velké plány.
anketa: žáci SPŠ stavební Ostrava
„Nejvíce mě tady baví technické předměty a programy, jako je třeba architekt.“
K čemu je to dobré?
„Je to dobré tomu, abychom to mohli využít co se týče stavebnictví a architektury, abychom zvládli určité výkresy v našem budoucím povolání.“
Jak vidíš svou budoucnost potom, co odmaturuješ?
„Po maturitě to vidím tak, že půjdu na nějakou technickou školu, pro mě to je Brno. Tam budu nadále studovat, abych získal bakalářský titul a magistra, co se týče architektury.“
„Tuto školu bych doporučila pro všechny, kteří se nějak zajímají o architekturu, stavebnictví a pohybují se v tomto oboru.“
Máme dostudováno! Děkujeme za pozornost a u příští středeční premiéry pořadu Studuj u nás se budeme těšit na viděnou.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Redakčně upraveno / zkráceno.