Dobrá zpráva pro stavbu obchvatu Frýdku-Místku. Ústavní soud nedávno zamítl část žaloby Dětí Země – Klubu za udržitelnou dopravu, ve které organizace napadala právní úpravu procesu posouzení vlivů prioritních dopravních staveb na životní prostředí. Jednou z těchto prioritních staveb je i obchvat Frýdku-Místku. Podle Ústavního soudu je ekology napadená úprava ústavně konformní, tedy v souladu s ústavním pořádkem.
“My rozhodnutí Ústavního soudu vítáme, jsme rádi že 12 soudců ze 13 největších kapacit se shodli na tom, že námitky Dětí Země nejsou relevantní. Nyní se ještě bude čekat, jak rozhodne Krajský soud, protože rozhodnutí Ústavního soudu je podkladem pro rozhodnutí Krajského soudu. Jsme rádi, že výstavba obchvatu může pokračovat a musím říct, že jsme si výrazně oddechli,” uvedl náměstek primátora Frýdku-Místku Karel Deutscher.
Stavební povolení je tedy stále v platnosti, takže výstavba II. etapy obchvatu, v trase od lokality Letná u výpadovky na Frýdlant přes katastr Starého Města a řeku Morávku až po napojení na dálnici na Český Těšín v obci Dobrá, může pokračovat, i když se zatím neví, kdo tento více jak čtyřkilometrový úsek postaví. Poté, co původně vybraná společnost na výstavbu II. etapy obchvatu odstoupila od smlouvy, bylo Ředitelství silnic a dálnic nuceno vypsat nové výběrové řízení na dodavatel stavby. Jeho výsledky by měly být známy v řádu několika týdnů. V současné době se doslova před očima mění terén poblíž komunikace Příborská kolem Olešné, dále v lokalitě Palkovická a také Letná na výpadovce na Frýdlant, na kterou bude navazovat II. etapa obchvatu. Pracuje se také u výpadovky na Ostravu, kde se budují sjezdy a nájezdy na obchvat.
Město v současné době realizuje také výstavbu dvou mostů, které zajistí spojení s rekreační oblastí Olešná.
“Dneska každý vidí, kde se staví obchvat, a uvědomí si, že lokalita Olešná bude výrazně odříznutá od města. Tyto mosty nám budou zajišťovat napojení na tuto lokalitu. V místě, kde teď stojíme, bude poměrně dlouhý jednopruhový most, který bude přes všech šest pruhů, které tady bude obchvat mít. Pak i v lokalitě Olešná v místě bývalé točny autobusů bude most, který bude výrazně širší, bude přes čtyři pruhy. Oba mosty budou jak volnočasové, tzn. pro chodce a cyklisty, tak i pro napojení automobilové dopravy,” popsal Deutscher.
Oba mosty budou navíc osvětlené.
„Náklady na výstavbu obou mostů jsou vyčísleny 75 milionů korun, přičemž 55 milionů získáme zpět z dotací. Zhotovitelem je společnost Strabag. Město je v získávání dotací dlouhodobě úspěšné. V loňském roce získalo na desítku projektů za 389 milionů korun dotace ve výši 205 milionů korun a v podobném duchu pokračuje i letos,” sdělil primátor Frýdku-Místku Michal Pobucký.
Situaci kolem obchvatu města budeme i nadále sledovat.