Potřebnou techniku, posypové materiály, služby dispečerů i plán kompletní zimní údržby komunikací mají technické služby ve Frýdku-Místku připraveny už dlouho dopředu.
Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Zimní doba se přiblížila a přešly technické služby na zimní údržbu, udělaly jak úpravu svého vozového parku, přehodily ty nástavby na zimní nástroje, zároveň se aktivoval dispečink, to znamená na technických službách je neustále 24hodinová služba, která sleduje stav silnic a chodníků."
Jaromír Kohut, ředitel TS F-M: "Pro nás zima jako každoročně začíná 1. listopadu, kdy začínáme držet pohotovost 24 hodin denně s tím, že stejně jako v letech předcházejících se řídíme plánem zimní údržby."
Dispečeři sledují předpověď počasí a vývoj teplot na městských komunikací, které jsou opatřeny teplotními čidly. Na základě těchto údajů a dalších informací pak řídí zimní údržbu komunikací ve vlastnictví města.
Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Podle plánu zimní údržby, v případě, že nasněží nebo dochází ke zledovatění vozovek a chodníků, tak reaguje a vysílá vozy s posypem, popřípadě se solením."
Jaromír Kohut, ředitel TS F-M: "Máme na starosti celkem 435 kilometrů místních komunikací, z toho je zhruba 180 vozovek a ten zbytek jsou chodníky. S tím, že letos je trošku anomálie. Některé místní komunikace jsou dotčeny jak výstavbou obchvatu, tak výstavbou kanalizace v místních částech Lysůvky, v Chlebovicích a ve Skalici, takže tam některé tyto části tu zimní údržbu provádí dodavatel té stavby."
Jako první se vždy provádí údržba komunikací, kde jezdí veřejná hromadná doprava a u příjezdových cest ke zdravotnickým zařízením. Podobné je to i s prioritou udržování chodníků. Od stupně důležitosti se pak odvíjí doba, za kterou by měla být sjízdnost komunikace zabezpečena. Ta je stanovena i zákonem.
Jaromír Kohut, ředitel TS F-M: "Jinak co se týče těch posypových materiálu, tak jsme zase předzásobení, stejně jako v minulých letech, zhruba máme těch 1220 tun, letos jsme dozásobovali díky mírné zimě v loňském roce zhruba asi jednou třetinou s tím, že inertní materiály si dodáváme operativně podle aktuální potřeby."
V městských sídlištích se komunikace převážně solí, pokud by sůl už kvůli teplotám nepomohla, volí se inertní posyp. V okrajových částech města se volí posyp struskou a kamenivem.
Jaromír Kohut, ředitel TS F-M: "Co se týče té techniky, tak jsme dokoupili jeden univerzální nosič nástaveb s kompletní zimní výstavbou. Bude víceméně jako náhrada za dosluhující multikáru a bude nasazována na údržbu chodníků. Kromě toho ty komunikace, které jsou ve vlastnictví ať už kraje, případně státu, tak ty samozřejmě technické služby neudržují."
Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Samozřejmě, pokud by si občané všimli nějaké místa, které je třeba ve stínu a je tam ten povrch kluzký, doporučuji kontaktovat technické služby, mají na svém webu kontakt na dispečink a je dobré s námi komunikovat, ať to město přes tu zimu vypadá velmi slušně."
I když v prvních prosincových dnech spadly teploty pod nulu, aktuálně to podle předpovědi počasí vypadá, že pořádná zima si dá zatím ještě nějaký ten týden pauzu.