Paní Marcela Trynh si všimla v roce života své dcery, že není něco v pořádku. Vadily jí běžné zvuky, nesměl se jí nabourat vlastní prostor. Následně se maminka dozvěděla, že má dcera Aspergerův syndrom. I proto využila Světového dne porozumění autismu, do kterého se zapojily všechny havířovské organizace, které s tímto onemocněním pracují.
Renáta Vališová, vedoucí Centra RaD: “Když někdo přijde, tak řekneme něco málo k autismu, ukážeme jim pomůcky, jsme schopni říct, jak organizace tady působí v Havířově s autismem. Ukázat metody práce, trochu přiblížit tu problematiku autismu.”
Marcela Trynh, rodič: “Docela mi pomohlo zrovna stánek s Mateřskou školou Paraplíčko, protože pro mne to je teď aktuální téma tím, že hledám pro dcerku mateřskou školku, kde by ji přijali i s Aspergerovým syndromem. Já jsem moc ráda, že jsme si tady mohli stánky projít, něco nového se dozvědět, kouknout na aktivity, které by dcerce pomohly.”
Poradenské středisko pro rodinu a dítě vnímá, že i díky osvětě se situace posouvá kupředu.
Renáta Vališová, vedoucí Centra RaD: "Klienti s autismem u nás narůstají. Myslíme si, že je to včasnější diagnostikou a myslíme si, že je to také tím, že se rodiče nenechají odbýt, že jim někdo řekne, počkejte, to dítě z toho vyroste. Ono se časem rozmluví, to se časem ještě zlepší. Oni už sami jsou schopni si vyhledat tu podporu, tu pomoc minimálně v tom, že si zajdou na nějakou konzultaci, že se ujistí jestli, je to v pořádku, není to v pořádku, mají s tím něco dělat a podobně.”
Běžní kolemjdoucí akci uvítali.
anketa: “Je spoustu takových lidí tady s tím postižením a možná by se o tom mohlo více mluvit a jak s těmi lidmi hlavně zacházet. Určitě je to super, mohlo by to být častěji.”
Dne porozumění autismu se zúčastnila i střední a základní škola, která se specializuje na děti s hendikepem. Například Patrik chce být kuchařem.
Patrik, žák: “My jsme tady ze školy Havířov-Šumbark a chodím do ní a přišli jsme tady s výrobky, co žáci dělají ve škole. Nemám autismus, ale chodím do speciální školy dvouleté a připravuji se teď na zkoušky.”
Den autismu probíhal už v dopoledních hodinách, a to besedou pro žáky, kterou připravil magistrát v rámci Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání. Pozváni byli odborníci i mladí lidé s autismem.
Lenka Slowiková, projektová manažerka MAP: "Žáci osmých tříd se mohli otevřeně zeptat na různé dotazy a na jejich životní příběhy. Žáci byli skvělí, byli moc pozitivně naladění a ptali se chlapci, jaké mají doma auto, jaké mají zážitky ze základní školy, co studují, kde pracují a myslím, že to bylo dobře podané, protože ti žáci osmých tříd se teď na to budou dívat jinak.”