S příchodem zimy nastala pro řidiče zákonná povinnost týkající se zimních pneumatik. Jak takové přezutí probíhá a co vše je při něm nutné, se učí i budoucí automechanici ve Střední škole techniky a služeb.
Petr Kotásek, učitel odborného výcviku oboru Automechanik: "Na naší škole v oboru Automechanik už žáky připravujeme v prvním ročníku na to, aby oni sami zvládli přezutí a nazutí a veškeré informace co se týče pneumatik. Jak na zimní tak na letní sezonu, takže žák, který jde z prvního do druhého ročníku už tyto vědomosti má a ovládá to. Zimní pneumatika by měla být hlavně proto, protože obsahuje složku siliku, která usnadňuje lepší přilnavost vozidla na sněhu a ledu, lepší výrobci pneumatik tam přidávají přírodní oleje, které odvádějí vodu. Hlavní význam zimní pneumatiky je proto, že pod 7 stupňů má lepší přilnavost vozidlo na cestě.”
Podle legislativy minimální hloubka dezénu u pneumatiky osobních aut je 4 mm. U vozidel nad 3,5 t je hloubka 6mm minimálně. Pokud si řidič není jistý, může si ji nechat změřit v pneuservisu nebo i sám pomocí měřáku hloubky dezénu. Hlídat by měl i stáří pneumatiky.
Petr Kotásek, učitel odborného výcviku oboru Automechanik: "Řidiči hrozí pokuta, pokud nemá v daném období zimní pneumatiky a je souvislá vrstva sněhu, což ještě není tak hrozné, ale při dopravní nehodě se může stát, že pojišťovny krátí plnění z důvodu toho, že obutí vozidla nebylo podle legislativy zákona.”
Na pozemních komunikacích se vyskytují značky označující zimní výbavu. Tam musí mít řidič zimní obutí pokaždé na obou nápravách. Řidič by měl také myslet na to, že ne všude se přes zimu silnice udržují. V MSK kraji jde o úseky v celkové délce 158 km.
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic MSK: "Je to na Bruntálsku, Novojičínsku, Opavsku. Veškeré tyto úseky, které jsou neudržované, jsou vyznačeny na našem webovém portálu
https://is.ecsinvention.cz/zim...v rámci zimní údržby silnic. Na tomto portálu mohou občané sledovat pohyb sypačů, kde se pohybují, a také i neudržované úseky."
V Karviné vyjeli sypače do ulic hned s příchodem sněhové nadílky.
Zbyněk Gajdacz, ředitel TS Karviná: "Máme k dispozici připravené tři velké automobily, které budou mít pluhy a zároveň i sypače, máme připravené tři chodníkové mechanismy, multikáry s posypem."
V zásobě mají TS Karviná nakoupený i posypový materiál, strusku a sůl.
Zbyněk Gajdacz, ředitel TS Karviná: "Té soli máme přes 500 tun, struky kolem 250 tun. My tento materiál nakupujeme v létě, protože tam jsou akční ceny.”
Komunikace ve městě se udržuji podle plánu zimní údržby, k dispozici je na webových stránkách města. Zahrnuje pořadí důležitosti
Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: "Technické služby udržují kolem 125 km místních komunikací a asi 80 km chodníků."
Občané by měli vzít na vědomí, že pracovníci technických služeb nemohou být v jednu chvíli na všech místech současně. A také na to, že třeba kvůli špatně zaparkovaným autům nebo dalším jiným překážkám, se jejich technika s pluhem často nedostane kam potřebuje.
Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: "Mnohdy nám občané volají, že chtějí udržovat nějaký chodník nebo komunikaci, ale upozorňujeme, že ne všechny chodníky jsou v majetku města.”
S odklízením sněhu v ulicích především na autobusových zastávkách a přechodech budou i letos pomáhat VPP. V letošním roce je jich kolem 30.