Olomoucký úřad odůvodňoval zamítnutí žádosti nesplněním požadavků stavebního zákona, ale Ostrava tvrdila, že jeho rozhodnutí je nezákonné. Město navíc zpochybňovalo posuzování namítané kvality prostředí.
O lepším spojení Poruby s centrem Ostravy se hovoří asi tři desítky let. Právě Severní spoj má odlehčit dopravě na přetížených ulicích Opavská a Rudná. V budoucnu má umožnit přímé napojení městských obvodů Poruba, Martinov, Třebovice a Hošťálkovice na dálnici D1. První úsek Severního spoje, který je hotový, aktuálně využívají řidiči jako dálniční přivaděč a propojuje Mariánskohorskou ulici s mimoúrovňovou křižovatkou na dálnici D1.
Dostavba Severního spoje by mohla začít už v roce 2026. Celková délka druhé části bude 4,17 km a náklady na její výstavbu jsou odhadovány na téměř dvě miliardy korun.