Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Modernizovaná mašina pro osoblažskou úzkokolejku nastartovala motor

Celý MS kraj |

Kompletní oprava a modernizace úzkorozchodné mašinky 705.914-0 dosáhla významného milníku. V uplynulých týdnech došlo v dílnách v Kutné Hoře k prvnímu nastartování motoru. V dalších dnech pak probíhaly práce na lokomotivě s funkčním motorem, především přesné seřízení výkonu motoru, což se provádí na tzv. suchém odporníku.

V průběhu jara se očekává dokončení všech prací na opravě a modernizaci lokomotivy, její přeprava na úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha a následně zahájení funkčních zkoušek a zkušebního provozu. Pro letní sezónu 2024 by tak měly být k dispozici na úzkokolejce dvě provozní lokomotivy řady 705.

Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah: "České dráhy investovaly do obnovy několik milionů korun. Při hlavní opravě došlo ke kompletní opravě všech součástí lokomotivy včetně úprav hlavního rámu a oprav zkorodovaných částí skříně. Technici dosadili úplně nový spalovací motor typu TEDOM TD 242 RV TA 25 242, který splňuje současné emisní limity Stage IIIA, a trakční alternátor Siemens."

Obměnou prošla elektrická výzbroj lokomotivy, zcela nové je chlazení hnacího agregátu, moderní řídicí systém a pulty řízení na stanovištích strojvedoucích.

Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah: "Podvozky s trakčními motory zůstaly původní a prodělaly kompletní opravou ve středisku údržby ČD v Olomouci. Skříň lokomotivy nese jeden z původních nátěrů, který je však odlišný od druhé provozní lokomotivy ČD na Osoblažce. Bohužel obnova lokomotivy nabrala velké zpoždění."

Motorové lokomotivy řady 705 byly vyráběny v letech 1954, 1955 a 1958 v pražské lokomotivce ČKD. Na úzkorozchodných tratích ČSD s rozchodem 760 mm nahradily parní lokomotivy a část z nich se exportovala do Sovětského svazu. Celkem vzniklo 66 lokomotiv, z toho 21 pro Československo. V současné jsou to nejstarší pravidelně provozované stroje na území Česka. Lokomotivy pro rozchod 760 mm mají maximální rychlost 50 km/h, výkon 258 kW, délku 12,7 metru a hmotnost přes 30 tun. Pro Osoblažku mají ČD vyhrazené dvě lokomotivy, další (705.916) je pak exponátem ve sbírce železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.

Nahlásit chybu


K tématu

První bateriové vlaky v Česku najely za měsíc přes 65 tisíc kilometrů

20. ledna 2025 13:16 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji čtyři bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním v Česku, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivní ohlasy na nové vlaky přicházejí jak od cestujících, tak od objednatele, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi také cestující.

Milovníci železnice si v Ostravě prohlédli historické lokomotivy

Železniční muzeum moravskoslezské připravilo pro milovníky železnice a vlaků speciální den s historickými vozidly. Zájem o prohlídku půl století starých lokomotiv využily převážně rodiny s dětmi.

Elektroloď na Slezské Hartě i vybrané turistické vlaky získají opět finanční podporu kraje

6. září 2024 14:03 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Moravskoslezský kraj podpoří i v příštích třech letech provoz vodní dopravy na Slezské Hartě, přispívat bude i na výletní vlaky. Krajské peníze obdrží Hvozdnický expres, Osoblažka a výletní vlaky Slezského železničního spolku. Na tuto podporu cestovního ruchu půjde v letech 2025 až 2027 6,1 milionu korun.


Továrna na baterie pro elektromobily v Dolní Lutyni je o krok blíže stavbě

Strategický podnikatelský park v Dolní Lutyni, ve kterém by měla být postavena továrna na výrobu baterií pro elektromobily, postoupit do další fáze příprav. Zveřejněné studie potvrdily realizovatelnost projektu a minimalizaci dopadů na přírodu.

Ve Studénce začala stavba podjezdu, nahradí problémový železniční přejezd a změní dopravu v okolí

Ve Studénce ve čtvrtek oficiálně začala dlouho odkládaná stavba podjezdu, ten nahradí dosavadní železniční přejezd P6501 na hlavním železničním koridoru. Jde o místo, kde se v roce 2015 stala tragická nehoda vlaku Pendolino a kamionu, při níž zahynuli tři lidé.

Záchranáři spolu s horskou službou ošetřovali zraněnou lyžařku v Jeseníkách

Včera 17:05 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Záchranáři spolu s horskou službou zasahovali ve čtvrtek dopoledne v Jeseníkách u šestnáctileté lyžařky, která utrpěla vážná zranění. Dívka sjela mimo sjezdovku, narazila do porostu a spadla do kamenitého svahu. Do nemocnice ji přepravil vrtulník.

Veletrh Kariéra+ přilákal 100 firem a 3 tisíce studentů

MS kraj se snaží udržet absolventy vysokých škol v našem regionu. Do tohoto konceptu zapadá i Veletrh pracovních příležitostí s názvem Kariéra plus, který je ideální příležitostí pro vysokoškoláky najít si zaměstnání ve svém oboru přímo v našem kraji.

Ostrava-Poruba spouští další ročník participativního rozpočtu. A má novinku

Pokud máte zájem se zapojit do dění v Porubě, máte opět šanci. Obvod totiž spouští další ročník participativního rozpočtu Naše Poruba.

Julinka se letos narodila jako první v MSK. Nyní ji osobně přivítal primátor Frýdku-Místku

První dítě narozené v letos v Moravskoslezském kraji je holčička Julinka z Frýdku-Místku. Na svět přišla v tamní nemocnici. Nyní ji i s rodiči mimořádně a oficiálně přivítal na magistrátu primátor města.

V blízkosti pláže Karvinského moře bude nově stát gastro kontejner, nabízející novinky

19. března 2025 16:20 | Karviná | Gabriela Stašová | Regionální zprávy POLAR

Zvelebování kolem oblíbené lokality Karvinského moře čeká další bod, který jistě potěší všechny jeho věrné návštěvníky. Na jednom z volných prostranství tam bude stát nové zázemí pro občerstvení a vodní sporty.

Slezská Ostrava má Sportovce roku MSK 2024, v kategorii mládeže získala ocenění Tatiana Bělunková

Slezská Ostrava je kolébkou úspěšných sportovců i sportovních klubů. To v loňském roce prokázala i šestnáctiletá jachtařka Tatiana Bělunková, která si vedla úspěšně v českých i mezinárodních soutěžích. Jako pochvalu si letos odnesla taky prestižní ocenění Sportovec roku Moravskoslezského kraje.

Místo klíčů používal páčidlo. Vyloupil přes třicet objektů v Ostravě a okolí

Na podzim loňského roku začalo na ostravské kriminálce přibývat případů nejrůznější vykradených objektů. Důkazy a hlavně podobný způsob provedení nasvědčoval, že jde o stejného pachatele. Do svého dopadení se stihl vloupat do více než 30 budov v našem a Olomouckém kraji.

Z porubských ulic zmizela další nepojízdná auta. Aktuálně jich zbývá ještě 13

19. března 2025 15:52 | Ostrava-Poruba | Jana Lipowská | Regionální zprávy POLAR

Ostrava-Poruba pokračuje v odstraňování nepojízdných aut z ulic obvodu. V posledních třech letech se jejich počet neustále zvyšoval. Letos bude jejich číslo poprvé nižší. Obvod už jich totiž eviduje jen necelou dvacítku.

V Ostravě na trati mezi Vítkovicemi a Kunčicemi zemřel po střetu s vlakem člověk

Včera 19:35 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Další tragická událost na železnici se stala ve čtvrtek odpoledne v Ostravě. Mezi stanicemi Vítkovice a Kunčice srazil vlak člověka. Ten bohužel na místě zemřel.

Požár autoservisu v Šenově u Nového Jičína způsobil škodu za 2 miliony

Včera 13:23 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Čtyři jednotky hasičů zasahovaly u požáru autoservisu v Šenově u Nového Jičína. Požár zasáhl nejen vnitřní prostory servisu, ale také střechu. Událost se naštěstí obešla bez zranění, předběžná škoda byla vyčíslena na dva miliony korun.

Mladý řidič v Ostravě naboural vůz s kojencem a skončil ve zdi domu

19. března 2025 15:52 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Dvě vážné nehody zaměstnaly v průběhu středy záchranáře v Ostravě a u Oder na Novojičínsku. V centru Ostravy vyjel mladý řidič mimo silnici a narazil do auta, ve kterém seděl muž a kojenec. Vzápětí naboural ještě do zdi domu. Miminko i viník nehody skončili v nemocnici. U Oder se zase čelně srazila dvě auta. Záchranáři od této nehody převezli do nemocnice tři ženy, jednu transportoval vrtulník.

Jeden zraněný a škoda půl milionu po požáru domu v Petřvaldu na Karvinsku

19. března 2025 10:52 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Pět jednotek hasičů zasahovalo v úterý večer u požáru rodinného domu v Petřvaldu na Karvinsku. Jeden člověk byl odvezen do nemocnice. Škoda je půl milionu korun a příčina požáru v šetření.

Modernizovaná mašina pro osoblažskou úzkokolejku nastartovala motor
Vydáno 22. února 2024 17:03, Celý MS kraj, Jiří Cileček
Kompletní oprava a modernizace úzkorozchodné mašinky 705.914-0 dosáhla významného milníku. V uplynulých týdnech došlo v dílnách v Kutné Hoře k prvnímu nastartování motoru. V dalších dnech pak probíhaly práce na lokomotivě s funkčním motorem, především přesné seřízení výkonu motoru, což se provádí na tzv. suchém odporníku.

zdroj foto: České dráhy

V průběhu jara se očekává dokončení všech prací na opravě a modernizaci lokomotivy, její přeprava na úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha a následně zahájení funkčních zkoušek a zkušebního provozu. Pro letní sezónu 2024 by tak měly být k dispozici na úzkokolejce dvě provozní lokomotivy řady 705.

Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah: "České dráhy investovaly do obnovy několik milionů korun. Při hlavní opravě došlo ke kompletní opravě všech součástí lokomotivy včetně úprav hlavního rámu a oprav zkorodovaných částí skříně. Technici dosadili úplně nový spalovací motor typu TEDOM TD 242 RV TA 25 242, který splňuje současné emisní limity Stage IIIA, a trakční alternátor Siemens."

Obměnou prošla elektrická výzbroj lokomotivy, zcela nové je chlazení hnacího agregátu, moderní řídicí systém a pulty řízení na stanovištích strojvedoucích.

Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah: "Podvozky s trakčními motory zůstaly původní a prodělaly kompletní opravou ve středisku údržby ČD v Olomouci. Skříň lokomotivy nese jeden z původních nátěrů, který je však odlišný od druhé provozní lokomotivy ČD na Osoblažce. Bohužel obnova lokomotivy nabrala velké zpoždění."

Motorové lokomotivy řady 705 byly vyráběny v letech 1954, 1955 a 1958 v pražské lokomotivce ČKD. Na úzkorozchodných tratích ČSD s rozchodem 760 mm nahradily parní lokomotivy a část z nich se exportovala do Sovětského svazu. Celkem vzniklo 66 lokomotiv, z toho 21 pro Československo. V současné jsou to nejstarší pravidelně provozované stroje na území Česka. Lokomotivy pro rozchod 760 mm mají maximální rychlost 50 km/h, výkon 258 kW, délku 12,7 metru a hmotnost přes 30 tun. Pro Osoblažku mají ČD vyhrazené dvě lokomotivy, další (705.916) je pak exponátem ve sbírce železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000041682/modernizovana-masina-pro-osoblazskou-uzkokolejku-nastartovala-motor