Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

S Jaroslavem Palasem o pozastavení dopravních staveb v Moravskoslezském kraji

Celý MS kraj |

Hostem ve studiu TV Polar je hejtman Moravskoslezského kraje, Jaroslav Palas. Hovořit bude o nedávné pracovní schůzce poslanců s vedením kraje i kontroverzním pozastavení dopravních staveb v kraji.

TV Polar: Jedním z hlavních témat tohoto jednání bylo pozastavení dopravních staveb v kraji. Co se dá pro zvrácení rozhodnutí mistra Bárty udělat? Jaké bude mít následky zakonzervování staveb?

JP: "Už o tom bylo hodně řečeno, o kroku, který významně znevýhodňuje MS kraj. Především se dají hledat další způsoby financování těchto staveb. Já jsem například ministru Bártovi, aby se vytvořil PPP projekt, aby například I/11 z Ostravy na Opavu anebo prodloužená Rudná, aby se tyto projekty převedly na privátní financování, kde by se například mohlo platit mýtné a z tohoto mýtného by stavba byla umořována. Takže cest, jak dofinancovávat stavby je celá řada. Samozřejmě zakonzervování těchto staveb bude stát stát další finanční prostředky, to taky není dobře a navíc se ty stavby znehodnotí. Kromě toho ve stavebnictví, tam, kd se staví dopravní infrastruktura je zaměstnáno 14 tisíc lidí a ti lidé mohou přijít o práci a to si myslím, že není dobré. Je podstatné, že poslanci, kteří tady byli konstatovali, že pomůžou, že se budou v rámci projednávání státního rozpočtu snažit alespoň z části finanční prostředky na tyto dopravní stavby přinést."

TV Polar: Ze státního rozpočtu je avizován pokles příspěvku na sociální služby o téměř 40%, jaký to bude mít dopad?

JP: "Obdobně jako u budování dopravní infrastruktury jsme v roce 2007 ze státních příspěvků na provozování ústavů sociálních služeb dostali 470 milionů korun, v letošním roce už to bylo 300 milionů korun. To znamená, že ten pokles tam je evidentní a že stát se snaží salámovou metodou nám ukrajovat stále více peněz. Pokud by nám vzali 100 milionů korun, tak za ty peníze se to nedá dělat, řečeno lapidárně. Nicméně, je to objednávka státu, stát v roce 2003 převedl sociální ústavy na kraje a také se ze zákona zavázal, že to bude platit, takže my očekáváme, že, minimálně v tom objemu 300 milionů korun, nám ty finanční prostředky poukáže a pokud by je nepoukázal, pak zvažujeme ústavní stížnost. Protože jestliže se stát zákonem zavázal, že ty služby bude platit, pak by tomu měl dostát. Nehledě na to, že v této oblasti je v kraji zaměstnáno 10 tisíc lidí."

TV Polar: Myslíte, že některé ústavy to postihne tak, že by musely být zavřeny?

JP: "Já si nemyslím, že to dojde až tak daleko. My jsme v jednání s Ministerstvem práce a sociálních věcí. Prostě 6,8 miliardy, které je pro celou republiku potřeba vyčlenit, doufám, že vyčleněno bude, že nebudeme přikračovat k tomu, že bychom redukovali počet těchto zařízení v kraji."

TV Polar: Jak se k tématům, respektive k pomoci v jednotlivých zmiňovaných oblastech, stavěli poslanci?

JP: "Oni si uvědomují ty dopady, my jsme jim konkrétní dopady tady v kraji řekli a oni přislíbili, že v rámci projednávání rozpočtu, ale také vlastních poslaneckých klubů, vynaloží určité úsilí tak, aby ty finanční prostředky do těch oblastí šly. Tedy do dopravy, do budování dopravní infrastruktury a hlavně oblast sociálních služeb."

 

Nahlásit chybu


Tragický únik oxidu uhelnatého v Krnově, podařilo se zachránit jednu osobu, druhá bohužel zemřela

Včera 10:44 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

V pátek 4. října 2024 složky IZS u úniku oxidu uhelnatého v jednom z bytů. Na místě byly nalezeny dvě osoby v bezvědomí. Zatímco jednu osobu se podařilo zachránit, druhá bohužel zemřela. Oxid uhelnatý je smrtelně nebezpečný plyn, který vzniká při nedokonalém hoření a hasiči apelují na používání detektorů.

Hnutí ANO bude v Moravskoslezském kraji vládnout s koalicí SPD, Trikolory a strany PRO

Dlouho očekávaný povolební okamžik je tady. Kdo bude vládnout MS regionu oznámilo vítězné ANO v pátek odpoledne.

Dobrá zpráva pro bikery. Síť stezek v karvinském Černém lese je konečně legální

Datum 28. září se zapíše do historie oddílu karvinských bikerů jako jeden z nejvýznamnějších dnů. Oficiálně se jim podařilo zprovoznit síť stezek plnou trailů , kterou právě v tento den slavnostně otevřeli.

Ostravský magistrát je opět nejpřívětivější v MS kraji. V anketě zvítězil už pošesté

4. října 2024 10:26 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Ostravský magistrát se stal opět vítězem ankety o nejpřívětivější úřad v Moravskoslezském kraji. Soutěž každoročně vyhlašuje Ministerstvo vnitra České republiky. Podle primátora města Jana Dohnala mají na ocenění velkou zásluhu zaměstnanci, kteří svou práci odvádějí nadstandardně.

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji jde do opozice, s vítězným hnutím ANO se neshodla

4. října 2024 14:57 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji po jednáních s hnutím ANO míří do opozice. Podle lídra Radka Kani jsou podmínky, které si ANO stanovilo, v rozporu s hodnotami a programem koalice. SPOLU se stane kritickou, ale konstruktivní opozicí nové krajské vlády.

Do Opavy po povodních stále nejezdí vlaky. Trať z Ostravy do Opavy by měla být obnovena v půlce října

4. října 2024 12:12 | Opava | Yvona Fajtová | Regionální zprávy POLAR

Do Opavy stále nejezdí vlaky. Povodeň poničila železniční trať z Opavy ve směru na Ostravu i na Krnov a také z Opavy do Malých Hoštic a dále do Kravař. Místo vlaků tak cestující přepravují autobusy.

Poruba pracuje na novém strategickém plánu. Podílet se na něm budou odborníci i široká veřejnost

V Ostravě-Porubě teď pracují na novém strategickém plánu. Platit bude do roku 2030 s přesahem do roku 2040. Zapojit se do něj může i široká veřejnost a jeho cíle by měl obvod plnit nehledě na tom, kdo bude v jeho vedení.

Škody na majetku Ostravy-Přívozu za 130 milionů. Jedna škola je stále bez tepla

Nefunkční topení na základní škole i omezení v domě s pečovatelskou službou. Centrální ostravský obvod řeší postupně škody, které napáchala povodeň v části Přívoz. Bojuje se hlavně s časem, aby bylo všechno uklizeno, vysušeno a opraveno, než začne zima.

Slezská bude mít velkokapacitní kulturní dům, stavět by se mohlo začít na jaře

Slezská Ostrava bude mít vlastní velkokapacitní kulturní dům a ani větší akce už se tak nebudou muset konat mimo obvod. Stavba Multifunkčního domu v Muglinově sice momentálně stojí kvůli neshodám se zhotovitelem, už na jaře by se ale mělo znovu pokračovat v práci.

Studénka pokračuje v opravách starého zámku, střechu znovu pokrývá břidlice

Starý zámek ve Studénce město obnovuje postupnými kroky už několik let. Prioritou je oprava střechy. Na rekonstrukci památkově chráněného objektu se daří získávat dotace z Ministerstva kultury.

Moravskoslezský kraj bude mít nové vedení: ANO bude vládnout v koalici s SPD + Trikilora + PRO

4. října 2024 16:41 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Po jednáních o nové koalici v Moravskoslezském kraji představil budoucí hejtman Josef Bělica (ANO) finální složení krajské rady. SPD získalo dvě pozice radních, zatímco SPOLU míří do opozice. Počet radních zůstane stejný. Ustavující zastupitelstvo proběhne pravděpodobně 21. října 2024.

Beskydský endoskopický workshop se věnoval miniinvazivním zákrokům

Nemocnice ve Frýdku-Místku pořádala další Beskydský endoskopický workshop. Lékaři a sestry, převážně z kraje, ale i Česka a Slovenska, si vyměňovali zkušenosti v oblasti gastroenterologie. Letos se řešily miniinvazivní zákroky u onemocnění, kde bylo dříve potřeba operace.

Největší akcí roku v Rýmařově byly Dřevařské, lesnické a myslivecké dny

2. října 2024 17:45 | Celý MS kraj | Karel Soukop | Jesenický expres

Vždy každé dva roky se v Rýmařově koná největší akce ve městě, jakou jsou Dřevařské, lesnické a myslivecké dny. Park ve Flemmichově zahradě vždy zaplní tisíce návštěvníků, aby si užili umění dřevařů, lesnickou techniku, myslivecké expozice i kulturní programy. Nejinak tomu bylo i letos.

S Jaroslavem Palasem o pozastavení dopravních staveb v Moravskoslezském kraji
Vydáno 13. září 2010 0:00, Celý MS kraj, Renáta E. Orlíková
Hostem ve studiu TV Polar je hejtman Moravskoslezského kraje, Jaroslav Palas. Hovořit bude o nedávné pracovní schůzce poslanců s vedením kraje i kontroverzním pozastavení dopravních staveb v kraji.

TV Polar: Jedním z hlavních témat tohoto jednání bylo pozastavení dopravních staveb v kraji. Co se dá pro zvrácení rozhodnutí mistra Bárty udělat? Jaké bude mít následky zakonzervování staveb?

JP: "Už o tom bylo hodně řečeno, o kroku, který významně znevýhodňuje MS kraj. Především se dají hledat další způsoby financování těchto staveb. Já jsem například ministru Bártovi, aby se vytvořil PPP projekt, aby například I/11 z Ostravy na Opavu anebo prodloužená Rudná, aby se tyto projekty převedly na privátní financování, kde by se například mohlo platit mýtné a z tohoto mýtného by stavba byla umořována. Takže cest, jak dofinancovávat stavby je celá řada. Samozřejmě zakonzervování těchto staveb bude stát stát další finanční prostředky, to taky není dobře a navíc se ty stavby znehodnotí. Kromě toho ve stavebnictví, tam, kd se staví dopravní infrastruktura je zaměstnáno 14 tisíc lidí a ti lidé mohou přijít o práci a to si myslím, že není dobré. Je podstatné, že poslanci, kteří tady byli konstatovali, že pomůžou, že se budou v rámci projednávání státního rozpočtu snažit alespoň z části finanční prostředky na tyto dopravní stavby přinést."

TV Polar: Ze státního rozpočtu je avizován pokles příspěvku na sociální služby o téměř 40%, jaký to bude mít dopad?

JP: "Obdobně jako u budování dopravní infrastruktury jsme v roce 2007 ze státních příspěvků na provozování ústavů sociálních služeb dostali 470 milionů korun, v letošním roce už to bylo 300 milionů korun. To znamená, že ten pokles tam je evidentní a že stát se snaží salámovou metodou nám ukrajovat stále více peněz. Pokud by nám vzali 100 milionů korun, tak za ty peníze se to nedá dělat, řečeno lapidárně. Nicméně, je to objednávka státu, stát v roce 2003 převedl sociální ústavy na kraje a také se ze zákona zavázal, že to bude platit, takže my očekáváme, že, minimálně v tom objemu 300 milionů korun, nám ty finanční prostředky poukáže a pokud by je nepoukázal, pak zvažujeme ústavní stížnost. Protože jestliže se stát zákonem zavázal, že ty služby bude platit, pak by tomu měl dostát. Nehledě na to, že v této oblasti je v kraji zaměstnáno 10 tisíc lidí."

TV Polar: Myslíte, že některé ústavy to postihne tak, že by musely být zavřeny?

JP: "Já si nemyslím, že to dojde až tak daleko. My jsme v jednání s Ministerstvem práce a sociálních věcí. Prostě 6,8 miliardy, které je pro celou republiku potřeba vyčlenit, doufám, že vyčleněno bude, že nebudeme přikračovat k tomu, že bychom redukovali počet těchto zařízení v kraji."

TV Polar: Jak se k tématům, respektive k pomoci v jednotlivých zmiňovaných oblastech, stavěli poslanci?

JP: "Oni si uvědomují ty dopady, my jsme jim konkrétní dopady tady v kraji řekli a oni přislíbili, že v rámci projednávání rozpočtu, ale také vlastních poslaneckých klubů, vynaloží určité úsilí tak, aby ty finanční prostředky do těch oblastí šly. Tedy do dopravy, do budování dopravní infrastruktury a hlavně oblast sociálních služeb."

 

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/4860/s-jaroslavem-palasem-o-pozastaveni-dopravnich-staveb-v-moravskoslezskem-kraji